Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3190 ggr
pippa__
0

Nosgrimma

Vad har du för nosgrimma om du har någon? Skriv och berätta gärna vrf du har den som du har.

Lite nyfiken om folk bara har nosgrimma på sina hästar för att man "ska" ha det eller om det finns en anledning..=)

wewwa
0

Jag ser ingen anledning till att ha nosgrimma på våra två hästar då den inte fyller någon funktion för oss. Vår shettis har ett vanligt träns utan nosgrimma och vår stora häst har ett enörat westernträns.

tezzie
0

En vanlig engelsk nosgrimma hade jag på Folly, ingen snokrem :)

Vi trivdes bäst med den helt enkelt, har testat precis alla på Follan :)

Kan någon berätta vad en mexikansk nosgrimma är? Den ser ju på bild ut som en vanlig pullarnosgrimma…

*** Kärleken övervinner allt ***

Lorita
0

Jag har en engelsk men bara spänd  löst så den är enbart prydnad.  Det gäller båda hästarna som rids

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[chriistina]
0

Har engelsk nosgrimma på Holly, mest för det är snyggt. Tycker inte det är så snyggt utan. Den är inte hårt spänd eller så utan finns där bara.

Caspianowner
0

Plockar bort nosgrimmorna på de träns det finns på, för att de inte fyller någon funktion.  Ju mindre krimskrams ju bättre, tycker jag.

pippa__
0

Jag själv har ingen nosgrimma för jag tycker inte det behövs om hästen trivs med bettet

ThunderClap
0

Jag brukar bara ha på nosgrimma för syns skull då jag anser det är snyggt.

Varierar mellan remont och engelsk, funderar på om han inte skulle se söt ut med en aachen.
På hästen jag har nu behöver jag spänna åt den för att förhindra att han gapar och tar bettet, annvänder även en kinetonnosgrimma.

exitingsvillemo
0

#2 en mexikansk grimma och pullargrimma är samma sakGlad

Jag använder nosgrimmor av olika slag, mest för att det "ser bra ut". Men ibland blir det helt utan också

pippa__
0

#7 Vrf tar han bettet då?

Salo
0

Hmm, ni tycker att det är snyggt med nosgrimma? Jag tog bort min för att jag tycker att det är fult. Hästens huvud blir ju mycket renare och finare utan. Sen insåg jag ju att den inte hade någon större funktion så varför ha den? Mycket bättre utan.

Mille
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker inte särskilt mycket om nosgrimmor och är helst utan.

Puss går alltid utan nosgrimma när hon körs, för hon behöver den inte. När hon rids har vi sidepull, så det blir ju som en slags nosgrimma, så då är de ju nödvändigt. Alternativt har hon westerntränset med en curb strap.

Berra har en nosgrimma för att han kan bli riktigt stark ibland och jag vill inte riskera att dra igenom bettet ur munnen på honom så han har bettskivor. Har han ingen nosgrimma så leker han med dom och plockar in dom i munnen=inte så bra…

SMS går med springrem så då är ju nosgrimma ett måste.

Unghästen har ingen nosgrimma för att jag anser att de ska kunna pyssla med bettet och att de ska ha lite saker på sig när de är små. När han börjar tävla kommer han nog ha det i början av säkerhetsskäl.

På utställning har de alltid ett enkelt öppet huvudlag, utställning och nosgrimma är big nono, man vill ju visa så mkt som möjligt av deras vackra huvuden

ThunderClap
0

#9 Galoppör, är tränad till att ta stöd i handen/ta bettet

pippa__
0

#12 Ah, hur tränar man bort det då?

Fiona
0

jag har en engeks nosgrimma på Dodde, dock utan den understa remmen men ska nog sätta på den. Nosgrimman fanna spå tränset när jag fick hem honom så har inte tagit av den ,mne den behövs för han blir stark ibkand ;P men när dressyrträningen kommer igång så ska jag nog kunna rida utan ;P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

ThunderClap
0

#13 Jag är inte hundra på hur andra gör och jag har inte ridit galoppörer förrut, men jag gör som så att jag har på nosgrimman framförallt som livförsäkring för mig (annvänds mest när jag rider ut, eftersom jag då behöver kunna nödstoppa fort för handen), på banan gör jag som så att hamnar vi i situationer där han lägger sig i handen så ger jag honom bara inte stödet utan rider bort ifrån det. Jag gör lite skillnad på om han gör det för att jag gjort fel och triggat fram det hos honom, då jobbar jag på att rida bort det - gör han det däremot för att han är het och taggad som en olydnad då läxar jag upp honom för det.

LinaN
0

Ingen nosgrimma alls på hans riktiga träns. Men eftersmo ajg itne använder bett så är "nosremmen" antingen ett hackamoore eller nosrepet på sidepullet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
0

#10 japp, nosgrimmor är riktigt snygga på vissa hästar.

Man kan lura ögat med hjälp av nosgrimma.

En remontgrimma får ofta hästens huvud att se längre ut

En pullargrimma kan få den att se "bredare-mellan-ögonen" ut.

Och en vanlig engelsk, med vitt foder är ju bara snyggt oavsett hästSkrattande

[FiaDodis]
0

#10 Om du tycker en nosgrimma är fult betyder det väl inte att alla tycker som du gör! Sen att den inte ska användas i fel avsikt har väl inget med att andra har den som "prydnad"?!

Edit från medarbetare: Del av kommentaren fanns överflödig och gagnar ingen. Kom ihåg att alltid läsa med glimten i ögat. Och att folks åsikter är deras egna./LinaN

Mille
0

#17 Nejnejnej, inget vitt foder. Stilrent ska det vara Tungan ute

Fast vitt foder på ett svart träns till min bleksvarta lille pojk skulle nog vara rätt snyggt…

Det här tränset --->
gillar jag mkt, fast på utställning är det öppet såklart. Nosgrimman och kedjan har han bara på för att han skulle vara lite fotomodell ;P
och sedan ett svart med mässingsspännen till den gulbruna hästen, mkt snyggt blev det.

Tur att mina hästar har så snygga huvuden att de är till sin fördel i öppna huvudlag Oskyldig

Aribigga
0

Jag har en engelsk nosgrimma, dels för att jag tycker det ser mer propert ut och dels vill jag att James ska vänja sig vid att man knäpper saker runt näsan på honom.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mandysan
0

Foxen har för att det är gulligt :9 Hon har så långt huvud så att det ser lite bättre ut med nosgrimma än utan. Varierar mellan pullar och aachen.

Repoort
0

På westerntränset har jag ingen nosgrimma, annars en löst spänd engelsk.

Lyrik
0

Aachen när han rids/tömkörs med bett. Annars hackamore med långa skänklar.

absoluutsofia
0

Aachen med snokrem när jag rider dressyr, bara för att jag tycker det är ett mer 'dressyr' träns och pullarträns när jag hoppar för att det är snyggt och jag tycker det är ett mer hoppträns.

tezzie
0

Kan tillägga att jag tycker det är snyggare med nosgrimma än utan :)

fridak
0

jag plockade bort nosgrimman ett tag men tog på den igen, det är snyggare med än utan.

har aachen med snokrem.

exitingsvillemo
0

haha, det är alltså fler än jag som tycker att det är snyggtSkrattande

tezzie
0

Ja, jag personligen tycker att det är lite western-stil över att rida utan, passar jättebra då och är riktigt snyggt på westernträns, men annars så föredrar jag en snygg nosgrimma :)

jen
0

jag tycker det är onödigt med nosgrimma. Både jag o dottern rider utan. (jag rider  western)

AusaBausa
0

har vanlig engelsk nosgrimma på Ludde har de då jag tycker det blir snyggast på Ludde…även Kefir har av den anlednignen..tycker oftast huvudena blir så långa på hästarna utan…:-)

Milli
0

Satt här och tänkte på om hästen har ngn nosgrimma, inte jag som kör/rider honom längre. men sen kom jag på att den har blivit bortplockad för länge sen, hade en engelsk. Eftersom den inte fyller ngn funktion på min häst så tkr jag bara att det är onödigt

LinaN
0

Huruvida man använder nosgrimma eller ej och tycker om det eller ej är var och ens personliga åsikt, tänk på tonen och försök inte provocera fram onödigt livliga diskussioner när det inte ens behövs.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Salo
0

#18 Jag har inte sagt att alla borde tycka som jag, varför så otrevlig ton? Blev bara förvånad att ni tyckte det var snyggt, men det kan säkert vara det. Beror ju helt hur det ser ut och hur hästen ser ut. Min travare har lite konvex nosrygg så hans huvud ser lite rakare och bättre ut utan nosgrimman… tycker jag.

[FiaDodis]
0

#33 Jag menar inte heller att alla måste tycka lika, tyvärr så uppfattade jag ditt inlägg anorlunda som du kanske förstod.

pippa__
0

Men orka va snygg när man rider hemma.. :/

Peppe
0

Blacky har stort huvud så jag använder aachenrem och en så bred nosgrimma jag kan hitta för att hans huvud ska se bättre ut. (4 cm på hööks, dock ej den på bilden)

Har även pullar ibland för lite variation

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Primee
0

Rider utan nosgrimma - finns ingen anledning till att ha någon ;-) Och han är ju sötare utan! Finns vissa undantag dock - då har jag antingen remont eller pullar, som korrigering eller vid spec. händelser. Nu när det är mörkt har jag även en engelsk, bara för att det är reflex på den ;) Den sitter så löst att jag troligen skulle få igenom båda mina fötter o knytnävarna ^^,

Jojaton
0

Rider oftast Manolito med engelsk nosgrimma och snokrem. Händer ibland att jag rider utan.

Johanna - Instagram

Alex
0

Jag har remont på min. Främst för att hålla tränset och bettet på plats. Sen så är det ju den nosgrimman som passar bäst på islandshästar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Anna
0

Wilda rids ju inte (hon är 2 nu) men hon har aachengrimma utan snokrem på sitt träns, tycker det är snyggast och smidigast. Aachen utan snok blir väl en engelsk helt enkelt ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

lisette
0

merry har aachen med snokrem, dock är inget hårt spänt. har inte kommit mig för att plocka av nosgrimman igen. nu är det dags för nytt träns (brunt träns, svart sadel) då kommer hon att gå utan nosgrimma.

brago har ingen nosgrimma alls.

lisette
0

merry har aachen med snokrem, dock är inget hårt spänt. har inte kommit mig för att plocka av nosgrimman igen. nu är det dags för nytt träns (brunt träns, svart sadel) då kommer hon att gå utan nosgrimma.

brago har ingen nosgrimma alls.

Wilma03
0

varierar mellan remont, aachen och utan nosgrimma.. har upptäckt att det beror lite på vad för bett jag använder och vad jag gör.. Hon trivs bäst såhär..

IdaT
0

Jag är utan på Zally, hade inte med när jag fick tränset, och tror att jag ändå kommer plocka bort den när jag köper nytt träns.

Hon passar helt enkelt utan, tycker jag i alla fall. Däremot när jag börjar köra henne kommer hon att ha ett körhuvudlag med droppe och skygglappar.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.