Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1002 ggr
Fatiima
0

Vaccination och maskning

Kan börja med skriva att jag vill inte ha påhopp för visse värse utan skriver för att jag behöver råd och inte som sagt påhopp.

Jo, jag har ägt en häst nu i snart 3 år och han blev vaccinerad innan jag fick honom så tänkte inte så mkt på det. H*n ska ju ha FT om treår igen, så kollade igenom allt och såg att jag helt glömt bort den åriga vacc. F

Så nu är min fråga, behöver jag gundvaccinera honom igen?

Så en sak till, när avmaskar ni era hästar om året?

Fiona
0

Jag är inte helt säker på att du måste börja om med vaccineringen , men anatar det !

Vi brukar avmaska nu när dom stallas in och så på våren innan betet.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

CBA
0

Ja du måste göra om grundvaccineringen igen om din häst inte blivit vaccinerad på tre år.

Det är tre sprutor har jag för mig som tas enligt ett schema.

Jag tar träckprov innan och efter betet för att se om och mot vad jag isf måste avmaska.

Hoppas du blev lite klokare :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

behöver du ha vaccinationen? vilken sort är det?

CBA
0

#3 Vacc F är väl influensan om jag inte missminner mig…FT är influensa + stelkramp.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

joooossan
0

#4 Stämmer bra :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Fatiima
0

Okej, det är alltså influensan som ska tas varje år som jag helt glömt bort.
#2 täckprov ? Vad är det, hur funkar det och kostar ? :O :S Aldrig hört men låter bra :)

AnnaLundin
0

#2 - angående träckprov, läs mer på www.kollamasken.nu

lisette
0

#6 behöver du influensan? åker du iväg och tävlar och träffar hästar?

du behöver ju inte börja på ny kula om du inte behöver influensasprutan.

Fatiima
0

#8 Jag tävlar ponnytrav och där är det inget måste som ex. hoppning. Men just för HÄSTENS skull, om jag behöver det för dens skull ?

tessa
0

#9: Jag skulle rekommendera dig att grundvaccinera hästen på nytt - både för hästens skull och för "pappren". Tror att det är två vaccinationer med minst 4 veckors mellanrum, som gäller då.

Jag kommer att avmaska hästarna snart, efter frosten, för att med ivomec även ta styngflugans larver.

Observera att det numera krävs att veterinär skriver ut recept för att köpa avmaskningsmedel på apoteket. Räcker oftast med ett kort samtal till veterinären, som ringer/faxar receptet.

Lorita
0

Ni som inte vaccinerar mot influensa har inte stått i ett influensa drabbar stall förstår jag, att se friska hästar snabbt insjukna och dö är inte roligt inte heller se hästar med mycket kapacitet utvecklas till bara promenad hästar.

Jag hade min häst i första stallet utan för Åby som drabbades av influensan, jag skulle aldrig drömma om att inte vaccinera mina hästar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#11 beror väl ändå helt o hållet på läget? om det inte är ngn rotation på hästar i stallet alt att de inte tävlar sre jag ingne anledning att vaccinera.

Ledin
0

jag väntar till bra frost för att maska av dom har avmasking hemma så det ska vara smidigt att ge, just nu har vi haft en fros (var inte mera än på 0 grader), kan jag fråga er räcker det med en frost lr ska det vara ordentlig frost innan man maskar av?

jen
0

Om jag bara skulle rida här hemma, så vet jag inte om jag skulle vaccinera. Men nu är mina vaccinerade IFALL jag får för mig att rida någon annanstanns tex i ett ridhus på ridskola,tävlingar mm då det är krav på vaccination då

lisette
0

influensan smittar väl vid kontakt? den är inte luftburen?

jen
0

#15  jo, fast ska man på en tävling/träning så är det krav på vaccinering. Iallafall där jag rider

Madick
0

#1 - Måste fråga, varför avmaskar ni vår och höst? Vilket medel använder ni då? Vet ni hur högt parasittryck ni har?

Ett exempel. Ni avmaskar före bete sista maj med Banminth, då har ni lika mycket ägg eller mer som sprids på markerna första juli. Använde ni Ivomec klarar ni er till första augusti. Den tid hästarna sprider ägg tuggar de också i sig nya larver och får i sig mer smitta hela tiden.

Kanske ni inte behöver avmaska alls! Det är det många som upptäcker när de börjar ta träckprov.

lisette
0

#16 tävlingar är det väl krav på influensa vaccin, men har inte hört träning.

AnnaLundin
0

#18 - det kan vara krav som ridklubben ställer lokalt, att hästarna ska vara vaccinerade för att få vistas på anläggningen.

gejsa
0

#19# Gejsa ska ju flytta till en ridskola när Rita tar henne. Deras krav är ju fullgod vaccination. Inte så konstigt faktist. :)