Varmt eller kallt vatten?
Det är en sak jag undrar över. Jag har alltid hört att vitaminer mm försvinner ur betforen om man blötlägger den i hett vatten. Jag har därför alltid blötlagt i kallt vatten. Men nu är det några i stallet som säger att varmvatten är bättre. Vilket är sant, å vilket är bäst?
Ingen?
Skulle gissa på att betforen sväller snabbare om man lägger det i varmt vatten
Så funkar det iaf när man lagar couscous ^^'
#2 JA betforen sväller mycket fortare! Den är klar på 30 min då.. Men jag vill veta vad som är bäst?

Jag skulle tro att varmt vatten inte förstör så länge det inte är kokande… Men varmt vatten från kran är ju inte nyttigt, utan då ska det ju värmas på annat sätt, så fortsätt du med kallt…betforen sväller ju ändå menar jag.
#4 Du tycker det? JA det heta vattnet kommer direkt från kran. Det blir 50 grader på 15 sekunder;) Hihi

Använd inte varmvatten från kranen det innehåller bakterier, skaffa en vattenkokare om du vill ha varmvatten
Huvud frågan kan jag inte svara på

Kan inte iheller svara på detta. :P Men jag hade varmvatten när jag ville få betforen snabbt, men nu sätter jobbaren i stallet betforn i en stor hink till alla, på morgonen så får de det på kvällen. Tror de sätter det i kallvatten. :P

Jag använder kallvatten :)
#6 Nej ja vet, det blir något från ledningarna då ju :P
#7 Bra att ha nån som gör det åt en;)

Jag vet att man ska undvika att koka grönsaker, eftersom att vissa vitaminer försvinner då, och kallpressad rapsolja är betydligt nyttigare än varmpressad (eller vad det heter)
// iskall ^
^
Jag litar som vanligt på att alla följer grundlagen tryckfrihet och allt vad den innebär.
#6 Jag tror att det är den förhöjda halten av koppar som gör att man främst ska akta sig för att använda varmvatten från kranen

((varför skriver jag alltid två svar på varje fråga eftervarandra?))
Och annars så är det så att jag är en iskall ängel som förespråkar kallt vatten 
Och fortfarande så är jag en trogen följare av tryckfrihetslagen

en riktig kall ängel ^
^

#11 Nej det är bakterier, sjukhussjukan du vet, i vårt stall har vi plast ledning och inte koppar
#11 Ok!
#14 möjligt att det är en kombination också…(varmt vatten har högre koppar-/jonhalt än kallt, det är jag säker på då jag gjort en labb om det, men självklart beror det på ledningarna…. =)
(om varmvattnet är tillräckligt varmt när det värmsupp dör bakterien)
PS Icecold, du vet väl att det finns en redigerarknapp? (om du vet det så var det inget)

Jo jag vet, men jag gör det även på andra sidor, så det är lite av min trademark…
Vi får säga att jag lider av nät-stammning 
Tryckfrihetslagen igen, ni börjar kunna det nu, va?
#16 kan du inte förklara för mig hur det kan bli mer koppar och joner i varmvatten jämfört med kallvatten, om man efter vattnet värms upp, bara har plastledningar? :D
#17 varför skriver du om tryckfrihetslagen i varje inlägg? Jag tror inte ens det gäller när det är en privat sida (= sida som kräver inloggning…)

Det borde det göra. Tryckfrihetslagen innebär ju att du får lov att skriva vad du vill så länge du inte kränker någon.
Jag vill inte häller att folk ska säga att jag är dum i huvudet för att jag tänker fritt. det har hänt aldeles för många gånger i mitt liv.
Jag behöver inte skriva om min favoritgundlag i det här inlägget.

Puss
#19 nej, jag är tveksam till att det gäller här. Som jag skrev för något halvår sen, det är deras sandlåda, och passar inte reglerna så är det bara att hitta ett annat ställe.

#21 *applåder* *kasta sand på slo*
*kasta sand tillbaka*

kattsand
#18 Förmodligen blir det inte mer joner i vattnet av plaströr ^^' Jag försöker ju styla lite med mina kunskaper 

#24 är den använd kan du behålla den för dig själv.. ;)
#25 går det inte så bra??? ;)
#25 får du på pälsen av en som inte fick godkänt i fysik A på gymnasiet för ett år sen, så borde du nog se över dina kunskaper :D

Vitaminer vet jag inte om det är i betfor. Men den kan ju börja jäsa om den får stå för länge. Man ska tex inte göra iordning betfor dagen innan när det är sommar. Men står den kallt vintertid så kan man göra det.
#27 Vad jag menade var allmänt, jag skrev faktiskt att det beror på ledningarna… Men försäkerhets skull frågade jag min syster, och jag har rätt och Lorita har rätt =)
Man ska inte använda varmvatten (till mat odyl) för att:
1) kan finnas mer metalljoner (från rör) lösta
2) stillastående varmvatten i kranarna kan vara barnkammare åt bakterier, jämför legionella
#29 ja är det kopparrör är det klart att det blir avfällningar och joniseringar :)

Ja, man kan få bakterier i varmvattenberedare eftersom det inte når kokpunkten någon gång. Det är inne i beredaren som bakterierna sitter. Så därför ska man helst inte ta varmvatten från kranen som ska användas till mat.
Använder kallvatten till betforn på sommaren och hösten. På vintern tar varmvatten, eftersom den annars fryser. Vill inte bjuda hästen på Igloo!
när jag har lite bråttom så blöter jag betforen med ljummet vatten, men annars helst kallt vatten. jag tror inte vitaminerna försvinner när det är ljummet vatten, de minskar nog vid kokpunkten. så är det iallafall med vissa vitaminer tex i grönsaker.
#28 Så det är bara så att betforen gäser? Det är inga viktiga ämnen som försvinner alltså? (Jag skrev vitaminer för ja kom inte på vad det hette…)
#33 Ok Minskar tror du

Jo, vitaminer finns det tydligen. Men det är inget som jag räknar med i foderstaten iaf.
Du kan ju läsa själv:
#32 du kan ju svälla betforen i kallt vatten, men ställ burken med betfor i ett vattenbad med ljummet vatten, blir lite mindre risk att det fryser då :)
#35 TAck så mkt!

#19: Ja man kanske ska undvika att reta gallfebern på folk så slipper man kanske bli kallad dum i huvudet. Eller vad vet jag. Irriterande är du i alla fall, så var det så att du var ute efter att få folk att tycka som du säger att du inte vill de ska tycka så har du lyckas. Åtminstone med mig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#38# Du är för härlig med dina kommentarer. Men du har rätt! Det känns som om hon försöker provocera något. Trivs man inte här på ridsport så varför stanna kvar?

#39: Ja varför är man här då? Alltid retar det någon, kanske. Mig retar det i alla fall. :-)
Audiatur et altera pars
#38 Visst för att tycka nåt, men lite väl hårda ord, eller?

#41: Är mina ord hårda? Tycker jag inte. Jag tycker igentligen att det är så att om man provocerar ute på nätet så får man ta att folk blir irriterad också. Jag hör till dem som är rätt så svår provocerad, oftast brukar jag vara en glad typ. Vilket jag tror de flesta håller med om. Men detta med att tjata om samma saker i varje komentar det är provocerande, och då ledsnar jag, även om du verkar tycka det är okej. Och sedan är det väl så, att du behöver inte bli provocerad för att jag blir det, du behöver inte hålla med mig. Det är fullt okej.
Men det bör vara lika okej att jag blir det som att du inte blir det.
Audiatur et altera pars
#42 Jag skrev ju att jag tyckte det var okejj att tycka nånting. Men jag sa inte att jkag accepterar och tycker det är roligt att hon håller på så. Snarare jobbig. Men jag tyckte du använde lite väl hårda ord, det finns ju andra sätt att säga det på

Vad var hårda ord? Ser inga särskilda hårda ord från Åsa. Du kanske kan precisera dig mer.

#43: Vilka ord var hårda då? Precisera dig gärna. Vad jag kan se i omentaren har jag inte uttryckligen förlämpat eller örtalat på något sätt. Bara använt hennes egna ord mot henne. Och det var hon som skrev orden först, jag bara anspelade vidare på dem. men som sagt var, precisera dig gärna. Jag tål att höra. :-)
Audiatur et altera pars

Ta det inte så alvarligt, ni vet ju inget om ålder eller så….det går säkert över om ni slutar att kommentera. Ett är säkert det har fått önskad effekt, ni har lagt märke till inläggen, hade ni brytt er om det inte stod så. Och tryckfrihetslagen borde nog ge en rätt att skriva som man vill, för ingen har ju blivit kränkt

Nej, eg ska man ta allt med en nypa salt här. Man vet ju inte alls hur gamla folk är som sitter och skriver.

Förlåt för att ni tog illa upp, trodde inte att folk skulle bli så irriterande…
På vissa sidor (VISSA sidor betyder INTE den här sidan) så får man inte tycka vad man vill, och det blir ju ingen disskution då, och det är ju själva meningen med ett disskutionsforum… Jag brukar alltid gardera mig pga det när jag skriver på liknande siter…
Jag trodde att tryckfrihetslagen var så självklart att man helt enkelt hade rätt att skriva det, utom om folk blir kränkta (och hur många blir kränkta av en grundlag?)
Men förlåt, ska inte göra om det. Men bara en fråga till: finns det verkligen något undantag där man inte får skriva vad man vill för att det är privat? *suck* det är de konstiga lagarna som får en att bryta mot dom vettiga.
Iskall ^
^

För min del är det ok. Men det var lite jobbigt att läsa det varje gång. Kanske du förstår?

#46: Nej, inte allvarligt. Men likväl som att få en grundlag nerkörd i halsen varje gång man läste så måste man således kunna ta mothugg. Att vi inte vet åldern hör inte hit egentligen. Kan man grundlagarna och dessutom som hon skrivit i många inlägg är många forum bör man ha forum vana. Att man blir irriterad får man då ta åt sig av. Om jag går här hemma och irriterar mig på någon utan att säga det. Hur ska personen då veta att det den gör irriterar. De pm som far på forumet om inläggen vet ingen om. Alltså kan man inte ändra beteende heller.
#48: Ja, som du märkte blev jag i alla fall mäkta irriterad. Och blir jag irriterad eller arg på någon så berättar jag det. För min saks skull får du gärna tycka precis vad du vill i de olika diskussionerna här inne. Och gärna starta egna med. Och framför allt behöver du inte dela mina åsikter och mina värderingar.
Det är ett fritt länd (nästan) och en grundlag du nämner är viktig. Således är också denna sajt egna regler viktiga åtminstone här inne. De reglerna är dessutom lite hårdare än grundlagarna och här gäller dem. Man klarar sig alltså inte undan bara för att man inte har brutit mot någon Svensk lag, utan bryter man mot sajtens bestämmelser blir det tråkigt. Jag vet att du inte brytit mot någon lag eller regel. Men tyvärr så har jag inte ens något minne av vad du tyckt i de olika diskussionerna. Allt har liksom försvunnit i irritationen över denna grundlag.
Har försökt att hoppa över dina inlägg, vilket jag inte lyckats så bra med eftersom din Avatar är större än vad den får vara. Så den syns liksom.
Jaja, jag är inte arg. Vart bara irriterad. Hoppas på att få diskutera mycket med dig framöver. ;-)
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Tror inte det är nån fara med varmvatten (läs hälla kokat vatten på betforn) för man häller ju inte i vitaminerna förrns hästen ska ha maten och betforen måste ju ändå kallna, blir lite varmt om näsan annars. ;) då är ju inte betforen så varm längre…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#36 Han får ju linfrön oxå i betfor (kvällsmaten). I det gamla stallet var vattnet från varmvattenberaderen skållhett, så det var bara att mäta upp linfröna + resterande kraftfoder och blötta på det med varmvattnet. Linfröna blev kokade!
Vet ej hur jag ska göra i det nya stallet. Kanske köpa en vattenkokare och "koka" linfröna med det vattnet? Han får bara lite, ½ dl linfrö/dag torr mängd.

#52# vintertid brukar jag lägga linfrön i hett vatten dagen innan. Det blir slemmigt som om dom är kokade då.
#53 Då kanske man ska inhandla i vattenkokare då. Både för linfröna och fikat till mig.

Har ni ingen varmvattenberedare i nya stallet? Bara kallvatten? Isf är det ju bra med vattenkokare.

#53 Det blir slemmigt efter bara några timmar. Men helst så ska ju linfrön kokas i några timmar för att det finns något som inte är bra i dom. Jag brukar köpa linfröpellets, tycker att det är mkt lättare.
#55 Blir varmvattenberedare i nya stallet, men det dröjer nog ett tag tills dess. Viktigaste att boxarna är iordning först. De ska sova inne from i natt.
Tänkte ändå skaffa en vattenkokare till mitt eget fika, så man kan värma på vatten till te, kaffe, choklad.

#56# Det har ju ältats om detta mycket på buke också. Men det är ingen fara iaf om dom får stå i ett hett vatten ett tag. Mina får ju svalna i över 12 timmar.

#58 Är inte jätteinsatt men det kanske funkar. Men ska jag ge linfrö i år igen så blir det pellets.

Nej, inte jag heller. Men många gör ju så här och många kokar. Vet inte vad som kan hända eller inte hända. Har ju gjort så här i flera år och det har fungerat så….. Orkar inte stå och koka det varje dag heller. Ärligt talat! 

Tar ju några timmar, tror det var typ 4 timmar kokning för att något ämne ska försvinna. Det går inte att hålla på med isf.

Jag tänker i alla fall införskaffa mig en vattenkokare till stallet i år. Försöker skaffa något lite nytt varje år som förhöjer lyxen inne i fikarummet:-)
Sedan om det kan användas till hästarnas väl och ve så går sådant först.
En möjlighet att snabbt koka vatten har jag märkt av förrut. Om en häst skadar sig och man vill tvätta av den, då är det där med kokt vatten bra. Likaså om man ska göra koksaltlösning för ögon och sådant.
Så en vattenkokare blir det garanterat. Kanske till och med två, en in i fikarummet och en in i foderkammaren. De är ju faktiskt inte speciellt dyra längre.
Audiatur et altera pars