Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 836 ggr
Peppe
0

Sadelskavanker? Hjälp!

Idag hände det en liten olycka i stallet. Min sadel hängde på en sån där ihopfällbar sadelhängare när en annans häst puttade ner den på golvet. Det resulterade i en ganska rejäl repa mitt på bakvalvet.

Vad gör vi nu? Vi hade ju tänkt sälja den sadeln till våren men nu sjunker ju priset rejält av denna skada. Hon som äger hästen som puttade ner sadeln säger att hon kan ersätta. Men vad skulle ersättningen bestå av?

Sadeln kostar 11 000kr som ny

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Maja
0

Ajdå.. :/

Men hur gammal är sadeln då? 11.000 kr som ny säger du? Vad ligger den på nu då? Om den är ett eller två år gammal så har ju redan värdet blivit lägre.

Det är inte så att repan går att laga på något sätt? För i sådant fall kanske ägaren till hästen skulle kunna betala lagningen?

Peppe
0

#1 vet ej vad den är värd nu, är 2 år gammal men pedantskött (jag putsar efter i stort sett varje ridtur).

Går ej att laga (om man inte byter ut hela sitsen?), är mer som en flik i lädret än en repa.

ThunderClap
0

Jag är inte säker på om hon är skyldig dig ersättning (lägger till: varken lagligt eller moraliskt enligt mig), du hade trots allt haft fram din sadel på ett ställe där djur rör sig och djur är opålitliga…

Kostar sadeln 11.000 ny och är 2år gamal lär den ha sjunkit till under 9.000 iallafall, beroende på märke, gissar på att ett märke på en helt ren sadel i övrigt kanske drar ner en 500-1000kr (beror ju på hur sadeln är i övrigt i skicket), så ska hon betala något skulle jag tänka mig något sådant, beror ju förstås på hur rejält skrapan är, är den djup även i lädret så att det är stor risk att den töjs upp och faktiskt påverkar annvändbarheten och hållbarheten på sadeln?

pippa__
0

Säger som #3 Är hon verkligen skyldig dej pengar?

Peppe
0

Ägaren själv säger att hon är "skyldig"

Sadeln är inte tillgänglig för hästar. Hon hade hästen LÖS utan tillsyn utanför stallet. Den kikade in med huvudet och puttade ner sadeln. Hade hon åtminstone hållit i hästen hade det aldrig hänt, men nu släppte hon sin häst och kratsade hovarna på den (just då en bakhov). Är det mitt fel att hon släppte sin häst? olycka kallar jag det, men jag vill inte bli lidande bara för att hon inte orkade gå in i boxen med sin häst för att kratsa hovarna.