Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 896 ggr
Peppe
0

Vitlök

Sussi
0

Tänkte faktiskt börja ge min finne vitlök eftersom hon igen har börjat andas liiite dåligare fastän hon går ute på nätterna samt äter gräs. Måste pröva på nånting….

gejsa
0

Har det fungerat förut så är det väl bäst att fortsätta. Jag kommer iaf att sluta ge mina vitlök nu.

Sussi
0

Har inte provat på vitlök förut men tänkte pröva eftersom andningen är som den är.

Någon som vet något annat man kan ge för kvickdrag, något som motsvarar vitlöken?

mazze
0

Min har ätit vitlök i flera år dock med korta viloperioder emellanåt. Hon har inga större problem, tror att det beror på hur mkt man ger o vilken sorts (torkad, färsk mm). Som det stod i artikeln så fick dom problem vid 100g, jag ger kanske ca 5-10g. Får väl se vad dom får ut av den här forskningen.

Men den vitlök som fungerat bäst är den från Eclipse med vitlök, honung o rysk rot.

Lyrik
0

Gav min gubbe vitlökspulver förrut för hans dammhosta.

Slutade med det när pållen vägrade äta något som det fanns minsta lilla vitlök i (kräsen häst). Dessutom tål hans mage ej vitlök.

emsems
0

har gett tova vitlök då hon hade hosta elller var snorig.. blev alltid bra, och hon kändes inte konstig på något sätt, kanske lite pigg? hon fick 2 teskedar vitlökspulver (enl burkens rekomendationer).nu har jag ingen att ge vitlök, så jag väntar på nästa resultat.. men 100 gram är ju rätt mycket… undra hur många gram jag gav..? 2 teskedar iaf, kan ju inte vara mer än ca 10 g…

m'Lady C
0

sussi, det finns något som heter bockhornskläver, tror jag, som finns att köpa i vissa hästsportsbutiker. Det lär vara jättebra, det är anturliga ingridienser som verkar mot at tdämpa svullnad. Och en häst som hostar får ju en svullnad i luftvägarna efter ett tag.

Det vet man jus jälv när man är förkyld o hostar, ju emr man hostar dess värre blir hostningarna. 

Det kan vara dodson and horrell som har detta preparat emn sedan vet jag också att de har foder utvecklat för hosthästar. 

Min gamla travare har kvickdrag, mycket friskluft, vitlök i fodret och sedan ibland när det blivit förmycket har hon fått ventipulmin men det är receptbelagt och ger endast ut av vetrinärer… /:

m'Lady C
0

här komemr litet länkar….

http://www.brogaardenisweden.com/

där finns ngt som heter breathe-free.

http://www.feednrace.se/detaljer.asp?handla=DH-breath-free&ugrp=2801&grp=HG2800&ben=H%E4st

samma märke, även som flytande form.

Och jag sade fel, det är inte bockhornsklöver, utan djävulsklo jag syftade på.