Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 12427 ggr
davidia
30

kornkross.hur mycket??

hej.hur mycket kornkross kan jag ge hästarna nu från början och hur mycket ska jag öka??hur mycket brukar ni ge era hästar??

LinneaG
0

Mitt vbl sto fick ½ L o ponnyn får 2 dl

davidia
0

nu får mina  tre dl på morgonen och tre dl på kvällen…

jen
0

hej Anna, när jag ökar foder gör jag det var 4e dag med 2dl. Glad

min arab får 1½kg korn…

LinneaG
0

samma här, vbl stot ½ L morgon o kväll,
ponnyn 2dl morgon o kväll.

Ponnyn får det endast för att jag har ca. 10 kg som
jag vill bli av med..

Linda
0

Oj mina får (stora) får ca 3 liter o plus annat

gejsa
0

Korn ska man bara ge till smala hästar som behöver gå upp lite i vikt och hålla det. Men ge för mycket är inte bra. Det är mycket stärkelse i det och sedan är det inte mycket smrp eller mj i det heller. Min fjording tex tål inte ens 1 dl korn per dag då får hon gallor.

davidia
0

ja dom ska upp i vikt.eftersom dom börjar magra lite….

gejsa
0

Men det är inte bra att ge det bara. Det dammar otroligt mycket.Du måste lägga i vatten eller betfor med mycket vatten i. Ge lite grand och öka succesivt i ett par dagar. Kolla benen så att dom inte får gallor.

davidia
0

jag blöter upp det med mycket vatten.så får det stå en stund innan jag ger dom.

gejsa
0

Det spelar ingen roll om det får stå en stund eller så. Det är inget som ska behöva jäsa. Men det får inte ges torrt iaf. Min häst började att hosta förskräckligt mycket. Då kom jag på att jag måste nog röra om i maten så det blev blött allting. Efter några dagar blev han bra igen.

shirley
0

mina hästar får korn för att hålla sitt hull, men då ska man helst även ge typ havre för att öka tarmens upptagningsförmåga….  normalt går mina på: shettisen 0.2kg, arab/paint 0.8kg, halvblodet 0.4. (halvblodet lättfött) andalusiern i stallet ca 1,6kg.

emsems
0

mitt sto får 0,5 l 3 ggr om dagen (plus en massa annat)

gejsa
0

Ja, havre behöver man inte ge bara för att man ger korn. Men jag ger annat också. Tex Dynavena activ 100, nya groov, betfor, korn, olja, linfrön.

Vad det så du menade? Att man kan ge annat till kornet eller?

davidia
0

jag ringde till en som hjälpt mig förut med foder.så nu vet jag hur mycket jag ska ge.och jag kan bara ge kornkross.

davidia
0

tack för alla svar föresten!!!!

gejsa
0

Vad menar du @ann@ med att bara ge korn? Det blir för torrt ju.

davidia
0

ja.kornkross +vatten menade jagSkrattande

jen
0

hippos korn är bättre än tex granngårdens. Det är inte lika mjöligt…Flört dammar mindre

davidia
0

jag köper korn av en bonde.där jag köper mitt hö.

gejsa
0

Spelar ingen roll för mig eftersom jag ger betfor och mycket vatten och sedan ger jag ju mycket annat också samtidigt.

MiaMaria
0

Det man ska tänka på när man ger korn är att det behövs en längre invänjnings tid. Min häst får 0,75 kg korn/dag + övriga foder

Jag förstår mig inte på dina kommentarer ang kornet Gejsa. Korn är suverän bra att ge till hästarna, har aldrig hört om någon som fått gallor av kornet, utan däremot av färdigfoder. Blöta det behöver man bara göra om man har en häst som har nära till hostan eller att man har fått tag på dåligt korn, vilket man inte ens ska använda.

Korn innehåller 11 MJ och 80 g smrp och havre innehåller 9,5-10,5 MJ och 78-82 g smrp. Så det är ingen större skillnad

Från Hippofoders sida:

Hippo korn är ett tillskottsfoder som används till alla typer av hästar. Korn är ett smakligt foder som hästar gärna äter. Korn är mera energirik än havre men innehåller betydligt mindre växttråd än havre. Korn har en hårdare kärna än havre och måste därför krossas. Till hästar som inte tål havre går det oftast bra att byta till korn. Till ponny som har lätt till att bli feta och få foderfång, bör man dock vara försiktig med korn.

Hippo Havre är ett tillskottsfoder som används till alla typer av hästar. Havre är ett smakligt foder som hästar gärna äter. Havren är rik på fett och den växttrådsrikaste spannmålssorten. Havren gynnar hästens tarmfunktion och är rik på B-vitamin. Vissa hästar blir heta av havre, minska då ner havregivan eller ta bort den helt och ersätt med korn eller färdigfoder som innehåller mindre med havre. Krossad havre oxiderar, bör ej lagras längre tid.

gejsa
0

Bara för att du inte har hört att man kan få gallor av korn. Tror du inte att det finns hästar som kan få det då eller??? Tror du att jag sitter här och hittar på eller?

Mina kommentarer är rena faktum. Min fjording får gallor av korn pga stärkelsen. Det är inte konstigare än så. Känner till fler hästar som får det. Så man får alltid kolla om hästen tål det eller inte.

Min ena häst tål korn suveränt och får det också.

Ang att blöta kornet. Jag köper alltså mitt korn på Granngården. Och det dammar mycket. Det är inte dåligt. Så vill man inte att hästen ska börja hosta så är det bäst att blöta det. Man vill väl inte ha en hosthäst utan ta det säkra före det osäkra. Eller hur?

Förstår inte vad som är problemet eg?

gejsa
0

Undrar också varför du tog fram texten om korn och havre. Jag har inte skrivit något om havre i denna tråd.

Men en parenetes om min fjording. Ger jag havre bara en dl per dag så hoppar hon för stenar och är rädd för allt. Ger jag korn så får hon gallor. Det tog mig ett par år att förstå det. Hon hade gallor fast hon är så ung. I dag 12 år. Det kom en inackordering till mitt stall som berättade att gallorna kunde bero på kornet. Själv hade hon en travare som fick gallor av det. Sagt och gjort jag prövade att ta bort det. Och gallorna försvann. Så hon tål inte havre och korn.

Fast dom skriver på Hippofoders sida att det är så bra för hästar. *ironi det sista* *ler*

Man ska nog inte tro på allt som dom skriver. Man måste uppleva det också. Fast å ena sidan så rekomenderar jag ofta korn när jag gör foderstater. Om hästen är lite tunn eller svårfödd. Men dom ska kolla noga så inte gallor uppstår för då är det oftast kornet dom inte tål.

MiaMaria
0

Nej jag menade inte så, självklart kan dom säkert få gallor av det oxå, men jag har aldrig hört det förut.

Ja självklart ska man ta det säkra före det osäkra. Jag har både gett min häst torrt och blött och han reagerar inte på något vis, trots att han är av den känsligare typen :-/

Anledningen till att jag tog med fakta från hippo va att få in deras fakta oxå, en lite jämförelse mellan korn och havre. Du skrev ju tidigare att "Det är mycket stärkelse i det och sedan är det inte mycket smrp eller mj i det heller"

Allt va inte riktat personligt mot dig, utan jag säger det jag tycker och tänker.

bebbe
0

Mina hästar får ca 1,5 l hel blandsäd 2ggr/dag + ensilage och mineraler,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

#24# Ok MiaMaria! Trodde att du menade att jag hade fel ang mina hästar.

Nej, korn och havre är inte mycket att lägga till om man har en dålig kvot på höet. Det är riktigt.

Det är en låg kvot på korn och havre. I jämförelse med andra medel.  Många tror ju att det oftast räcker med korn till ett dåligt hö. Att hålla på och ge typ 2-3 kg korn är inte alls bra.Dom blir bara tjocka.  Ta tex om du har en kvot på 3 på höet. Korn hjälper ju inte upp det precis. Eller havren. För det andra så är det inte så bra att ge för mycket av det pga stärkelsen. Bättre är isf att ge tex nya groov och hälften korn. Eller om det vill säg riktigt illa om höet är väldigt dåligt så är det krafft protein som gäller.Eller/och soja.

nalleballe86
0

Nalle  får ett halvkilo kornkross tillsammans med blötlagd lusern samt mineraler, vitlök, morötter och olja Gör inte så mycket med mina hästar vintertid och då mår dom bäst på grovfoder egentligen. Detta fungerar bra på Nalle och han håller sig fin i hullet hela vintern numera, förut blev han för smal. Hans vikt är 775kg och han vägdes i höstas, samma dag som fotot på min sida ( den bruna med loksele) Jag tycker inte han ska vara smalare. ELLER?

gejsa
0

Ja, det beror ju helt på vad höet har för värden. Jag skulle aldrig chansa något år för att se senare på våren att dom tex har fallit ur. Det tar ju tid för en häst att gå upp igen. Dom mår ju lika illa av det som vi när vi jojobantar kroppsligt alltså.

EnWisa
0

Mitt arabsto får nu under vinter 2 liter kornkross blandat med biopromin och betfor. jag blötlägger kornkrossen tillsammans med betforen då det blir lättare för hästen att smälta och förstoppning i strupen kan undvikas (hon har haft problem med det innan jag fick henne).

foderbyten ska man vara jätteförsiktig med. räkna med tre-fyra veckor innan du helt har gått över till något nytt.

enligt mig fungerar kornkrossen super. hon får svullna ben av havre och behöver hull, så då passar kornkross oss toppen!

elin
0

nisse får 1 liter kornkross om dan.

tänk på att kornkross innehåller mkt stärkelse.. så ös inte på för mkt.

/Elin

jeanette
0

Om dina hästar faller ur nu så är det snarare proteinbrist som pågått en längre tid. Brukar vara ganska vanligt nu framemot vårkanten. Ge lusern istället. Har du analyserat grovfoder eller ? Har man inte analys så öser man på med Lusern, inte korn.

Wanilj
1

#31 det viktiga proteinet! Energin brukar ju inte vara problemet så jag håller med jeanette om att satsa på en god proteinkälla istället såsom lucern som har bra protein kombinerat med en bra balans med energi..

Vår flicka får bla blötlagd lucernpellets morgon och kväll.. hon ser mkt lustig ut med sin grönslemmiga mule!!:o)

Jeanette: vet du hur mkt lucern man vågar ge? har inga problem med hullet men då hon är dräktig nu och hon inte kommer orka äta lika mkt grovfoder när bebisen växer… I dag har hon fri tillgång med värde: 53 gram smältb. råprot per kilo hö samt 8 tror jag det var i energi..

Enligt beräkningar så ligger vi lite högre, den totala mängden energi och protein, än vad foderstaten säger men hon är tydligen enligt tidigare ägare mkt svår att hålla i hull… Nu när hon är go i hull så vill jag gärna ligga i överkant! Hon ska föla i juni.. Hon ska ha väldigt lätt att falla ur!

gejsa
0

Lusern kan du ge så mycket du vill det går som hö.

Wanilj
0

det vore ju bra för då kan jag ge en mindre del havre…

jen
0

jag ger min 2 liter kornkross som är ca 1 kg.

1liter korn= 0,45 kg    sen 2månader tillbaka ger jag även lusern. det gav fint resultat eftersom pållen då hade tunnat ut, och jag ser redan en bra skillnad. jag ger 2liter/dag

1L lusernpellets = 550g

gejsa
0

Ja, lusern brukar ge bra hull om höet är dåligt. Tillsammans med lite matolja ev. Fin päls får dom då bl a.

mazze
0

Jag tog bort kornkrossen när min häst blev extremt lös i magen. Vet inte om det berodde på det men hon blev bättre på några dagar.

Sen så hörde jag att den innehöll mera stärkelse. Vill då inte använda det då hon har lätt för att få korsförlamning.

Innan har jag tyckt att det har varit bra speciellt vintertid då min häst blir väldigt pigg. Använder annars havrekross…

gejsa
2

Det finns väl mycket stärkelse i havre också. Men det är väl mer i korn tror jag. Min fjording får svullna ben av korn.

mazze
0

Som jag förstod det med stärkelsen så innehåller kornet mer än havren. Sen så har jag för mig att kornet tas upp på ett annat vis än havren. Jag är inte så jätteduktig på den biten..

Men man blir ju lite nojjig när man har en häst med många särskilda behov.

MangoMelon
0

Oj, det blev många svar om frågan kornkross. Jag köpte min travare från ett dålit ställe, han vägde nästan ingenting när jag fick honom, och på 3 månader hade hans kroppsmassa dubblats av kornet. jag vet inte varför, men jag har fått höra att korn skall behandlas på samma sätt som vetekli, alltså skall det blötläggas och svälla innan man ger det. Men kanske jag har fattat saker och ting fel Fot i munnnen

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

gejsa
0

Nej, korn behöver du inte svälla först. Men jag gör det eftersom jag har en hosthäst och det blir dammigt om jag inte blöter all hans mat och då inkluderar ju även kornet som han får rätt mycket av.

MangoMelon
0

Jag har en ponny med kvickdrag, och ger ingen torr mat åt henne

Det skulle sluta med att hon inte får luft och jag får tillkalla veterinär.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Marster
0

Väääldigt gammal tråd jag drar upp nu men vissa har sagt att kornkross lungnar ner stressiga hästar ? Är det så ?

LinneaG
0

#44 - har hört att de ska va motsatsen till havre..

gejsa
0

#43# Det är inte kornet i sig som gör att hästarna blir lugna. Men ger du tex havre så blir ju en del hästar "knäppa" rädda för allt möjligt som dom inte är annars. Dom tål inte havren. Men går du över till korn så blir dom inte lika "knäppa". Men du kan inte jämföra havre och korn heller. Det är ju helt andra värden i.

Svårt att förklara. Men hoppas du förstod hur jag menade?

Marster
0

Okej. Hon får ingen havre nu. pga att hon är väldigt pigg och "kokar över" om hon får havre.

Zahara
0

enrgihalten i de olika sädeslagen tas upp olika fort av olika delar i tarmarn…kommer inte i håg vilka…har för mig att havre ger snabbare nrg än korn gör…kan kolla upp det där om nin vill…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

maximus
0

Är det nån som provat hestekraft + är det bra om hästen har svårt att få i hull?

Lyrik
0

#48 Hestekraft är bra fodermedel - OM pållen vill äta det… Min gör det inte.

Nu får Lyrik 1½ liter korn, 1 liter havre + 2 kg lusern, 5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli + fritt hö.

När kornet är slut snart, ska han äta 1 kg havre, 1 kg edel avel, 2 kg lusern +betfor, vetekli och fritt hö.