Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 1091 ggr
Cavello
0

Disa tävlade idag :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var det dags för den andra tävlingen (CR) och Disa skötte sig kanon. På framridningen var hon jättefin men både hon och jag blev nog lite "nervösa" på banan så då glömde jag att rida lite men 3 felfria rundor blev det med lite dramatik ;)

Första klassen var bom med 4 hinder och hon började i grisepass men sedan fick hon en fin trav. Det tredje hindret bestod av 3 bommar men Disa har ju aldrig travat över 3 bommar tidigare utan bara 2 så hon tänkte lite fel och gick lite halvt "omkull", gick ner på knä och kravlade sig framåt för att sedan komma upp igen och avslutade rundan fint.

Och eftersom hon inte verkade ha fått några men av den lilla "vurpan" så beslöt jag mig för att hoppa de båda andra klasserna också, för att hon skulle få lite bättre självförtroende igen.

Den andra klassen var 20cm, en ganska lång bana med 8 hinder. Men hon hoppade fint, dock stod grinden öppen så Disa tyckte nog att hon hade hoppat klart efter 5 hindret men vi kom tillbaka på banan igen och fortsatte runt.

Den tredje klassen var 30cm, debut för oss och visst blev det lite mer hoppning nu. Styrde dock inte tillräckligt mycket på 5:an (hindret där hon gick ner på knä) så hon travade åt sidan. Men resten av banan gick bra, mellan 7-8 var hon jättefin. Bra galopp och bra avsprång, så så är målet att hela ritten ska se ut nästa gång.

Hon var så nöjd sedan när hon fick posera med sina rosetter, lite extra havre fick hon också ;) Nästa gång blir det maskeradhoppning och då kanske Sillen också får vara med? :)

Så nöjd med duktiga Disa! Knappt hoppad ett år ännu och hon har aldrig varit tränad riktigt seriöst utan det är en kul grej att göra :D

Maja
0

Härligt! Grattis! =)

Manda29
0

Grattis! Kul när det går framåt och man har roligt Glad.

Marija
0

Grattis till fina ritter, ni är duktiga =)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Cavello
0

Tack alla :D Nästa gång är målet att trava runt hela bombanan (inte grisepassa så mycket) och att galoppera mot alla hindrena i de "högre" klasserna ;)

Ska fixa ihop en liten film så snart jag har fått bilderna från Moa (<3) men här kommer en liten snutt när Disa missbedömde antalet bommar. Skulle visa den för Disas mer egentliga medryttare som är i GBG men ni kan också få se den :)

Disa missbedömer antalet bommar

Men det gick bra som tur var!

Bobby
0

Grattis! Men egentligen får man inte rida starter enligt nya tr bestämmelser…

Bobby
0

Glömde 3:an mellan rida och starter…Guld i mun

Cavello
0

*dubbelpost*

Cavello
0

#5 Tack :) Men eftersom det var på en ridskola och inte någon officiell tävling så bestämmer ju ridklubben reglerna, vilket var max 3 starter per häst :)

Spiritinthesky
0

#5 på klubbis är det okej :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Bobby
0

# Inte på alla… Vi är medlemmar i 3 klubbar för att vara med på småtävlingarn. Sedan de nya reglerna har dessa blivit stenhårda! De klubbar som är anslutna till ridsportsförbundet brukar följa tr noga.

Cavello
0

#10 Ridskolan är inte ansluten till Ridsportsförbundet som "klubb" så det är nog lugnt på den fronten :)

Bobby
0

Lungt och lungt… Tänk alla ridskolehästar som får gå och gå. Offtast på sin lediga dag…

Cavello
0

#12 Nu är den här ridskolan lite annorlunda och inte någon stor ridskola utan bara privatägd, hästarna går på lösdrift och hanteras mer naturligt än på många andra ridskolor här i stan :)

Känns dock som om tråden har spårat ut lite då den från början handlar om vår insats på tävlingen… Kan inte någon vänlig själ med rätt att radera inlägg, ta bort alla som inte handlar om själva tävlingen tro? :)

Bobby
0

De var verkligen jätteskoj att det gick bra för dig! Jag menar inte något illa. Men detta berör ju faktiskt tävlingen. Andra som läser detta inlägg kanske tror att det är ok att starta tre klasser på en dag, vilket det inte är. ( men ok på klubben du rider på)

Spiritinthesky
0

ang det med ridskolehästarna så låter hu antagligen inte ridlärarna / chefen en ponny gå tre klasser om den inte vtkr att den kan det  :)

duktig du är ;D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Cavello
0

#15 Tack, fast Disa har en stor del i det hela :) Har fått lite bilder från "prisutdelningen" nu, så lägger ut några här i tråden. Kommentera gärna!

Kommer lite fler bilder + någon film med senare.

Cavello
0

Närbild!

Cavello
0

Sista uppställningsbilden (rider aldrig med väst annars det är därför jag är lite obekväm med den).

Kanonnöjd med Disa som sagt!

Alex
0

Vad roligt, grattis! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[MartinaPettersson]
0

Mycket grattis!! :D

tezzie
0

Grattis :-)

Vad kul att du kommit igång och tävlat, och ännu skojigare att du hoppar med en isis ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

Maja
0

Naaw, så söt då! :D Grattis!

Cavello
0

Tack alla :D

Nu är filmen från tävlingen äntligen klar…. :D

Disa är verkligen hur cool och kanonduktig som helst för att vara helt grön på det här med hoppning i paddock.

Visst blir vi lite "nervösa" så att grisepassen kommer fram men det är sånt man får öva på, perfekt att vara med på träningstävlingar.

http://www.youtube.com/watch?v=nFAlG8XrALY

Maja
0

Oooh, det ser läskigt ut när hon snubblar! Men annars är hon så duktig så! =)