vildsvin i hagen
idag när vi kom till stallet möts jag av en lapp där det står att det troligen har varit vildsvin i hagen inatt och att tråden var helt av vid grinden och min pålle var riven lite varstans på kroppen.
När jag ska hämta in honom så ser jag en svullen knöl på halsen, och en knöl mellan frambenen. örat var uppskrapat och revor lite här och var på kroppen. och vänster bak har han skadat sig på 2ställen och är väldigt varm och svullen
dock inte så djupa sår som tur är.
ingen av de andra hästarna hade något sår alls som tur var och jag ska iallafall ta in mina hästar inatt, för att vara på den säkra sidan.
vad gör man åt vildsvin???
Kraftigare band som syns mer, framförallt långt ner och se till att strömmen fungerar ordentligt… Hur långt ner har du trådarna idag?
Tror inte vildsvinen attackerar hästarna, utan sår och sådant måste ha kommit när hästarna sprungit runt av sig själva…
/V
troligen kommer vildsvinen in under trådarna eftersom nedersta tråden är nog 30-40 cm från marken. tyvärr så är det inte min egen hage så om en tråd till ska upp får jag nog fixa detta själv.
men hjälper ström emot vildsvin?
ja, såren kommer nog från en drive in i skogen.
jen, jag tror att din häst är en riktig fighter och skulle försvara resten av flocken ;)
Tråkigt det som har hänt, jag hade nog ringt en jägare…

fy vad hemskt 
får man skjuta vildsvin? måste man ha något tillstånd eller nåt?
jag kommer iallafall ta in dom på nätterna nu…

hoppas din häst blir bättre snart.
För att få skjuta djur krävs tillstånd!
Prata med ägaren till staketen, borde väll ligga i dens intresse med att få upp ordentliga staket som håller undan vildsvinen…
Vildsvinen tycker inte heller om att få stötar :)
/V
#5 får och får, när det gått så långt så är det ett skadedjur.

Om inte annat så gör en anmälan så att de vet att det fins problem, kan hända att ni får tillstånd att skjuta bort dessa vildsvin då. Och om inte annat får ersättning för att bygga ett viltsäkert hägn.
Hoppas verkligen att hästen mår bättre snart. Stackars er.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag ska prata med stallägaren om detta, för vildsvinen har funnits över ett år runtom stallet nu bredvid andra hagar, och inget har hänt.
jag hoppas också att min pålle är bättre snart, eftersom han har stått för hälta i ett par veckor innan detta eftersom det visade sig att han hade ont i ryggen.
är det till miljö och hälsoskydd man ska fråga om tillstånd??

Ring en jägare. Vi har ju också vildsvin som du vet. Har ju skrivit mycket om dom här. Dom är ju nattdjur så man måste jaga på ett speciellt sätt. Ström stoppar dom iaf.

Ring en jägare. Vi har ju också vildsvin som du vet. Har ju skrivit mycket om dom här. Dom är ju nattdjur så man måste jaga på ett speciellt sätt. Ström stoppar dom iaf.

#11 Prata med den som har jakten omkring er. Vildsvin behöver man inte ha tillstånd för att jaga, inte nere i skåne i alla fall. Här skjuts mycket eftersom de har blivit så många. Har hört om bönder här som haft vildsvin som "brutit sig in" i byggnader i jakt på foder.

säger som wiemona, prata med den som har jakten. han kanske kan se till att skjuta ngr vildsvin… kommer inte jakten igång på allvar igen nu snart?
ja, vi ska kolla upp detta med jägare…
Geisa!! har du fått hicka?? hihi 

Ha, ha ja, när det går sakta här hemma med modemet så trycker man ju fler ggr.