Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2829 ggr
Evelinaesbjornsson
0

Angående Pessoa.

Vet att det finns många trådar om pessoa men vill bara flika in en sak som alla (i dem trådar jag läst) har missat.

Otroligt många är mot Pessoa bettet. Dem säger att det ger felinverkan och att hästen inte går i rätt form med det. Jag vill bara säga att jag använder pessoa på min fjording ibland. Jag vet hur pessoa fungerar. Jag är extremt noga med hur tyglarna är. Ni förstår, med vanligt 2-delat, om man drar i tyglarna så "slakas" sidstycket. Men med Pessoa så, oavsett vart sidstycket sitter, så dras det i nacken. Sidstycket bara spänns mer och mer ju mer man drar. Ska försöka få fram bilder på hur jag menar. Nu är det ju så att man ska ju inte dra i tyglarna men detta gör väldigt många.

Angående att hästen ej går i rätt form så ska ni veta att när jag använder pessoa på min fjording så går hon otroligt bra och fint på det. Hon arbetar med hela kroppen. Trampar under sig och arbetar med rygg. Detta har hon alltid gjort oavsett bett och om man arbetar henne rätt. Det ska inte spela någon roll vilket bett man har. Så länge man jobbar rätt så går hästen rätt. Träns och bett är bara något man använder för att man helt enkelt inte har kontroll över hästen annars. Och det är DET man ska jobba efter, man ska kunna rida hästen bra utan att behöva träns.

Kanske är fel sak att jämnföra med men:
När man cyklar använder man styret för att kunna styra, styret på en cykel/cross är som ett träns på en häst. MEN man kan styra en cykel/cross utan att använda styret, man kan ha kontroll över dem iallafall, man använder vikten för att styra. Det är det man ska jobba efter vad gäller hästen. Man ska kunna styra och ha kontroll över hästen utan träns. Man ska kunna använda en häst med enbart vikten. Det är vikten och arbetet som ger resultaten. Du ska kunna galoppera över en äng utan träns/sadel men ändå ha kontroll över hästen du rider. Har du lärt dig och har hästen lärt sig så ska detta gå. Det gäller bara att lära sig att lägga vikten rätt och ge tydliga hjälper. Och så gäller det självklart att hästen ska uppfatta detta och veta vad som menas.

Jag vill att ni som svarar ska svara på en bra nivå, alltså det ska vara en snäll och bra stämning i denna tråd. INGA påhopp eller liknande!

Varsågoda att skriva ner era tankar och funderingar :). Tänk bara på att hålla allt på en snäll nivå ^^.

Ni kanske tycker att jag är helt ute och cyklar, men detta är vad jag tycker iallafall :).

Papaya
0

Du har ju redan skrivit detta i "pessoatråden" dit disskussioner om detta bett har hänvisats. Du säger emot dig själv. Varför rider du med pessoa om du vet vad man borde göra? har man bra kontroll över sin häst är det ju bara dumt att ride med pessoa. Iaf för hästen. Läs lite om bettet så kanske du förstår varför så många är emot detta bett.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Zabbio
0

Varför inte visa bilder eller helst film på din fjordig och överbecvisa oss?

Visst, teoretiskt sett kan man rida hästen i form på vilket bett som helst, även utan bett… men än har jag alrig sett en häst med pessoa gå rätt. (att jag sen är riktigt kinkig med vad som är rätt gör det svårare).

Men varför avänder du ett så skarpt och förvirrande bett som pessoa när din häst går bra på vanligt?

Vad är meningen med att snörpa ihop huvudet mellan kindtänder och nacke?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VeNyRa
0

Håller med dej!

Evelinaesbjornsson
0

#1 jag ville hålla en trevlig stämning i denna tråd. När man läser ditt inlägg hugger du bara.

#2 Min data är knäpp så jag kan inte lägga in filmer/bilder på internet :S. Det kommer bara upp error grejs.

joooossan
0

#4 Tycker inte att #1 hugger i sitt inlägg över huvud taget ;)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Papaya
0

Det beror antagligen på att du läser det "med den tonen" som du tror att jag skriver det med. Jag tycker det är meningslösta att lägga in en massa smileysar när inget är roligt. Förklara gärna för oss varför du väljer att rida på pessoa framför något annat bett? Jag är iaf nyfiken.

By the way, det är nog inte så lätt att få trevlig stämning i en tråd om pessoa, bettet i sig är inte särskillt trevligt.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Marija
0

När jag läst ditt inlägg så undrar jag samma som #2. Varför rider du din häst på pessoa om den går lika bra på andra bett?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

wewwa
0

Det som står i ditt inlägg #0 tycker jag har tagits upp. Många vet hur bettet fungerar. Jag är fortfarande emot detta bett. Om din häst går lika bra med annat bett, varför använder du då just pessoa?
Jag tycker inte att #1 hugger, bara diskuterar. :)

exitingsvillemo
0

Det ska inte spela någon roll vilket bett man har. Så länge man jobbar rätt så går hästen rätt

om du tycker så, varför använder du då pessoabett????

Det är MKT dyrare

Det är INTE bra för hästen

Det ger DUBBLA budskap vid minsta tygeltag