Vad kostar foderhäst på 1 år?
Jag vet ju ungefär vad det menas att ta en häst på fodervärd, men inte exakt. Jag undrar vad det innebär och vilka kostnader det medför? Jag har ju eget stall på gården och så, det behöver man inte räkna med =) Men jag blev erbjuden ett Gotlandsruss i ca. 1 år och jag får för mina föräldrar om det inte är för dyrt. Någon som vet ungefär vad det kostar? =)

Den kan ska väl inte vara ensam?
det med kostnad är svårt jag betalar 500 kr månden och hö/ 1 häst
jag verkar bara så det blir 200 kr månaden skor kan nog bli mot 700 kr och månad.strö ca 200 kr
veterinär räknar jag med 1500 och år (125 kr och månad)
mineraler 50 kr och månad, jag är lite osäker på den kostnaden då jag ger fritt och köper hinkar i börja av sommaren.
500+200+700+125+50=1575 kr och månad och häst.
#1 - Det är ju det som är lite av ett problem, för att vi inte har några andra hästar och min kompis söker också en häst nu, men om hon inte hittar måste vi kanske köpa nått annat djur. Har hört att vissa har getter, kossor eller annat slags djur. (?) Måste kolla med ägaren också. ..
Okej tack för svar =)

En häst ska ha sällskap av en häst. Skulle du ge din farmor en hund för att slippa häls på henne? Hon kan ha en hund också om hon gillar hundar 
Jaa, det förståss
, men en shettis skulle ju passa som sällskap? =)

Kostand blir ca 1000 kr för den lille om den inte ska ha skor.
Okej. Men det borde ju funka utan skor =). Fast nu funderar ägarna på gotlandsrusset på att sälja hästen och jag kan inte köpa en. Får se hur det går 
varför inte ta en inackordering så får den sällskap,plus att du får in lite stallhyra!
Ang kostnader så lät loritas exempel rimligt.
Vi bor i en så liten by att det inte går med inackordering "/

Man får räkna in hovslagare, foder, strö, ev. vaccination (man kan göra upp med ägaren om vem som betalar den) hästen måste ju ha sällskap så om det inte redan finns hästar i stallet får du hyra eller låna en till häst och isånafall blir kostnaderna dubbelt så stora… Eller det kanske finns någon som vill ha sin häst i ditt stall och då får du ju stallhyra.

En inackordering kan flytta vilken dag som helst också, så det är ingen bra lösning eftersom det inte är någon garanti att din häst hela tiden har sällskap.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Det bästa är att räkna med två eller om du kan ha en unghäst som väntar på att bli vuxen inackorderad från annat håll. Det är ju om du har stora och fina hagar till hästarna.
min foderhäst som jag har nu har vi räknat ut att hon kommer kosta ca 36.000kr om året inkl allt då, stallhyra, skoning, vaccinationer, spån, foder och massa andra småsaker.