Ang hästtransportbolag!
Vet att vi har haft flera trådar om det. Jag skrev lite häromdagen men hittar det inte nu.
Var det någon som skrev att Gunnar Olsson och Göran Jacobsson var far och son? Isf är det väl ingen idé att ringa båda och fråga prisuppgift. För då är det väl samma priser eller?
Har ni fler förslag?
Har mejlat (för det ville dom) Ingstad & Co.
Ringt en till Grens men inget svar än.
Måste väl finnas fler man kan ringa och fråga?
Kom med förslag. Tack på förhand.

putt..
kollat inne på djurtransport.ifokus?

#1# Nej, faktist inte. Har inte haft en tanke på den sajten. Ska kolla om jag får någon hjälp där. Tack!
Joakim Wikströms
mickes transporter hmmmm måste tänka lite o komma på fler :P

#0 ring till närmaste travbarna och hör med dom, det är ju faktiskt proffs på att transportera runt hästar.

Det beror på hur långt du skall åka? O vart?

#3# Gärna med telefonnummer. :)
#5# Gejsa ska från Eskilstuna till Delsbo. Det är ca 38 mil hemifrån mig.

http://www.hakanshasttransporter.se/kontakt.htm
håkan trafikerar kanske inte norrland men han är väldigt trevlig och servis inriktad o kan nog hjälpa dig med andra tippa på transportörer.
Jag letade själv transport i sommras men då söderut :)
#6 Jockes : 070-5354001
Mickes : 070-5559006

Åhhh ska Gejsa flytta till Hälsingland :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

Tack för dom telefonnumrerna. Ska ringa i morgon och höra.
#10# Hon ska till Delsbo och Rita.S här på forumet. Har du missat det??? Är det i närheten av dig?

Jag visst att hon skulle till ita men hade noll koll på att Rita bodde i Delsbo :)
Nja, nära är det väl inte. jag har nio mil hemifrån och drygt fyra från pappa kanske :)

Ja, men det är väl inga sträckor uppåt landet. *fniss*

nä, precis. Jag tror jag tar sparken och åker o hälsar på ;)

#14 HAHA ser dej och din bebismage flyga över norrlandsisen!!! :D

Haha :)

Otroligt vilka fördomar det finns om Norrland i den här tråden! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Fördomar?? Du kan få låna en spark av mig och åka med om du vill ;)

#18 Ja, för jag bor ju också i Norrland, tydligen, eller 5 km ifrån södra gränsen…
I min värld är ingenting söder om Norrlandsporten verkligen Norrland! (Varför heter det annars Norrlandsporten? Duh…!)
Men "norrlandsis" och sparkar hit och dit, va sjutton… vi lever väl inte på 1800-talet eller?!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tezzie, har ni mammutar där uppe? ;)

#19 Men då bor du inte i norrland ;) Men nära är du, haha! Isar och sparkar i all ära… Vi kan även ta häst och släde 
#20 Ja, mammutar, isbjörnar och massor av renar!
Men helt seriöst så använder jag mig av en spark, en mycket bra uppfinning!
Förlåt Gejsa för trådkapningen, haha!

Fördomar!!! Var ser du det någonstans?
Jag bor mitt i Sverige och använder mig av spark OM det blir bra is på vägarna. Är det också fördomar. Eller hur menar du nu Ahnna?
#21# Spelar ingen roll så länge det är underhållande. haha
Jag åkte mer än gärna spark när jag var liten då det fanns snö. Och jag är uppväxt på Öland.

#22 Vad bra =)
Kul att det är fler än jag som uppskattar sparken som färdmedel :o)
#22 (pst, jag tror det är skämt ;) Egentligen är Ahnna innsvuren norrländska som vägrar erkänna det! :D )
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Men Tezzie bor väl i Sundsvall har jag för mej? Och det är norrland i allra högsta grad! =) Ta sparken och mammuten och försök ta er hit ner här, då tar det stopp ganska snabbt då vi har ingen snö och is :P

#26# Ha ha det räcker om dom kommer hit nu förtiden ju.

#26 jag önskade snö innan idag så vi kan åka släde m hk i vinter. ;)
Du får ju inte glömma att vi bor i lappkåtor med ;)

#29#

#29 haha jo det är klart och sitter och joykar? framåt kvällningen :P

#31# Det tror jag inte dom törs. Då lockar dom ju fram björnen.

#32 Hihi men då får dom extra fart på sparken :P

#33# Ha ha tänkte inte på det.

Ring Weimans hästtransporter, han håller till här i trakten

#35# har du numret? Fanns inte på Hitta.se

#36 Min sambo har numret men jag kan prova att söka nu.

Nu har jag det : Jan Weiman 070-6911019

#38# Tack Mazze. Ska pröva att ringa dom.
#30 och #31 ;) hahahahhahahah :D

#39 Det tycker jag =)

Hur har det gått? Har du fått tag i ngn transport till Gejsa?

Nej, dom är på tok för dyra. Jag har ringt flera och många svarar inte och en del åker inte dit uppåt. Dom som jag trodde på var Gunnar Olsson eller Göran Jacobsson. Var väl far och son om jag uppfattat det rätt. Tror t o m att jag tog dom när Gobban kom till mig från Hörby.
Nåja, dom ska ha 2500 kr plus moms fram till Delsbo. 3125 kr för en enkel resa. Det är tyvärr för mycket för mig. Jag har så mycket andra utgifter nu. Har redan lagt ut över 6000 kr för min valp som är sjuk. Ska tillbaka på tisdag och vet inte hur domen blir. OM det går att operera eller inte. Sedan är det ju veterinärundersökning innan hon åker, hovslagare och vaccinationssprutan. Så just nu har jag inte ekonomi till det. Bllir ju knappt något kvar på försäljningen till sist. :( Visserligen skulle vi dela på kostnaderna men det blir för mycket iaf just nu.
Mina utlägg blir ju 3300 kr tills hon har kommit fram. Och jag måste ha till min valp. På tisdag kommer det att kosta mig ca 1300 kr. Dom ska röntga och ultraljuda precis som dom gjorde för snart 3 veckor sedan. Då fick jag betala 1375 kr. Väntar på några hundralappar men det är ju en droppe i havet i jämförelse vad det kostar om hon måste opereras. Måste prioritera valpen först nu.
Däremot tänkte jag att Lorita skrev att man kunde kontakta travet. Hur gör man då, vem ringer man osv? Blir det billigare tro?
För i sista hand så får väl Rita komma med trp och hämta men jag tycker det är lite för långt för Gejsa att åka 38 mil i en enkelaxlad trp. Hon har bara åkt som längst 5 mil. Har ju köpt henne av uppfödaren som även bor i min stad.
Hur man än gör så blir det fel. Usch!

vilken bana är närmas? det måste vara solvalla va?
vet ngn som åkte med ett föl på 4 mån och en åring 86 mil i enkelaxlat släp raka vägen med bara ngr korta stopp… snyggt va? =S

#44# Så oansvarig/dum skulle jag aldrig vara. :(
Nej,närmast är ju Sundbyholms travbana i Eskilstuna. :)

Annars är det ju bara att hyra eller låna en boogie.
Annonsera efter resesällskap? T ex en annan häst som sak ner eller ett släp som ska flytta till norrland 
Kan det vara en ide?
Vilken travbana är närmast slutdestinationen då? Kanske ni hittar ressesällskap där 
Lycka till med letandet

Bollnäs borde vara den närmsta travbanan i delsbo?

Vad har hänt med din lilla valp, Gejsa? :/
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#48# Först fick hon urinvägsinfektion i juli månad. Fick åka akut till Strömsholm. Hon åt en kur antibiotika. Sedan tog vi urinprov igen. Det var kvar. En kur till osv osv. Så 4 kurer har hon ätit nu.
Till råga på allt började hon att markera vid trav. Sprang helst såg jag. Så vi åkte igen till Strömsholm där röntgade dom och såg att hon hade "växtvärk" finns inte sådan sjukdom på hundar men likvärdigt när barn växer. MEN så såg dom något på armbågen. Vad vet dom inte. Därför äter hon nu en kur med antibiotika och ska helst vara i stillhet och gå i koppel i 3 veckor. Ska tillbaka nu på tisdag för röntgen och ultraljud och så tar dom urinprov rätt genom magen. Och hon är 6 månader den 10:e denna månad. Suck!
Nu är jag mest orolig att det inte går något att göra åt. Schäfrar har ju ofta fel på armbågar. Hoppas isf att det är en lös benbit och att dom då opererar för då blir hon ju bra. Men är det inte det, ja, då får hon väl inte leva så länge antar jag. Så just nu är jag väldigt orolig.
Orkade du läsa? :)

#46# Bara och bara. :) Rita har inte körkort för boggie. Det har bara min gubbe och han tycker det är för långt att åka för Gejsa.
#47# Ja, jag har ingen aning. Rita kanske vet? Hudviksvall hade hon tydligen 3 mil till iaf.
Fast man kan kanske träffas på halva vägen och då får hon byta transport. Men det känns inte heller så säkert.

#50 De flesta boggievagnar är nedreggade till vikter som vi "vanliga" människor får köra. Så det är nog inga bekymmer att få tag i en sådan. Inte många är maxreggade. De flesta boggien jag har haft att göra med har legat på 1300kg och det får alla köra bara man har en bil som får dra det. Finns inte många släp som ligger därunder.

#51 men hur mycket häst får man lasta, här är det frågan om 450-500 kg häst

#52 De flesta får lasta omkring 550kg. De nyare/lättare (glasfiber) släpen får nog lasta mer ändå

Ok kanske Rita läser här och ser detta. Jag har fått fel på mejlen. Den är full men jag kan ändå inte radera ut något av dom. står att jag har 2 nya mejl hela tiden. Kan inte komma till dom första.
Jamen hallå,,nu har jag sökt kärra överallt och kan berätta att de flesta hyrtransporter på tappar etc är nervägda till 1300 kg.. Det får de allra flesta normala bilar dra..
De lastar också mellan 500-600 kg.. En fjording väger väl mellan 450-500 kg?
38 mil i en skön boggie med bra med spån och stop är ju ingenting!! Såvida inte hästen har reseproblem.
Då skulle jag ju tycka att även om de reser bra i lastbilen så är det ju smittorisk etc…
Vi får hem sto+föl som kommer resa 33 mil i boggiekärra under en dag och jag har inga som helst betänkligheter kring det. Bara man tar stop så de får vila samt dricka och äta..

#55# Nej, hon har inte reseproblem. Men kanske får om hon tycker det är obehagligt att stå så trångt så länge. Det är min lilla baby :)som jag vill ska komma fram helskinnad också. Det kan ju hända så mycket med transporter också.
Ha ha då har du inte sett min fjording. Hon väger nog mer än 500 kg i dagens läge.
Va! Har du köpt ytterligare två hästar?

#56 försök att räkna ut vikten på henne och sen bestämma transportsätt.
Häst finka är väldigt avgörande vem som kör, det är svårt att köra häst mjukt kan man det så är ju finka trevligt för hästen även om den står trångt, Man kan ju ta några morotspauser 
#56 har hon inte rest tidigare? är hon bredåkare eller vad trivs hon med?
Japp en gångartspojke med mor:o)
Fenita åkte ner till en uppfödare i österlen då hon inte kan resa vanligt utan kräver lastbil.. Lite svårt för oss att få henne till seminstationen då.. Svårt beslut som tog tid att fatta men hon är hos en mkt duktig uppfödare som har stooor lastbil och hon kommer att där få det toppen:o)

#58# Nej, hon är inte van att resa långt. Har skrivit det högre upp. Kanske 5 mil som längst eftersom jag själv har köpt henne från uppfödaren som bor i staden.
Nu är hon lättlastad men gillar hon inte resan kan det ju bli problem. Nu börjar ju höststormarna och det är blött på vägarna med ev is snart.

#59 Kanske kan hon åka brett så hon kan rörra sig mera om hon ska åka långt?

#60# Fast att åka brett är inte så bra ur säkerhetssynpunkt tror jag. Då kan dom röra på sig fram och tillbaka.
Dum fråga kanske, men vad är det för skillnad för hästen att åka enaxlat eller boogie?
Jag skulle personligen ta bort mellanväggen om dom ska åka långt, så dom kan bre ut sig så mycket dom vill.

#62# Det är en stor skillnad. Den går bättre på vägen är tystare (om det är en nyare iaf) och mer trafiksäker. En boggie alltså.
Bre ut sig skriver ni? Hur menar ni då eg? För hästen måste ju stå fast vid bommen. Det enda den kan göra är ju att flytta på baken fram och tillbaka. 
#63.. Jo det må hända, men tänkte mer på hur det påverkar hästen, är en enaxlad mer ostabil eller nåt?
Har dom plats att bre ut sig så tror jag det är lättare för dom att parera svängar och så, sen har hon väl lite lina så hon kan röra sig lite.
(personligen skulle jag vilja köra hästar lösa, men det är ju inte tillåtet i detta landet)

#64# En boggie är helt klart mer stabil på vägen ja. Lös häst i transporten skulle jag aldrig vilja köra. Det märks ju direkt när dom förflyttar sig i trp när man kör.
Men vaddå, skulle det vara sååå dyrt att skicka henne med ett bolag? Bensinkostnaderna lär väl inte bli så lite heller om ni skulle köra henne själva..?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#66# ja, så dyrt blir det iaf.
Hur mycket skulle det kosta ungefär?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#68# Kolla inlägg 43.
Oj sorry, missade det. Men om ni delar på det då?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#70# Det skulle vi ju. Och det blev dyrt ändå för mig. Jag har ju andra räkningar som jag beskrev i inlägget.

men vad kostar bensinen att köra själv halvvägs?

#61 helt klart är det säkrast och bekvämast för hästen att ha skivan som stöd. Du har så rätt i att det är jobbigt för hästen att själv stå och parera svängarna, när dom ska åka långt.
Jag skal ringa runt litet själv i dag, skal åka ned i stallet och fråga om tipps till bolag dom vet om, och se vad annars jag hittar, se om jag kan hitta nåt bolag som åker för mindre enn 3000 kronor, sen får vi se. Annars har jag möilighet att få hyrt hästtransport och möta halva vägen utan problem, och om man då hittar nå stooor rastplats där man kan "rasta" hästen litet blir det kanske inte lika långt för henne i upplevning.
Men vi får satsa på ett bolag om det går ekonomisk i hop!
Anledningen till att det blir dyrt många gånger är att det blir en "omväg" det kanske inte är på själva deras resrutt..

#75, då kan det vara bra om man kan hämta och lämna på en travbarna. travarna åker ju land och rike runt hela tiden.

Ja, jag kan givetvis åka till travbanan och lämna av henne. Det har jag inte sagt nej till. Däremot tycker jag inte om att hon ska behöva åka i vår trp så långt. Vi har en gammal trp och den känns så tunn och är enaxlad. Den har jag mest utifall jag behöver åka och träna eller till veterinären.

#77 det var ett sätta att försöka få ner prisen, ni kanske kan få en sista minuten biljett, fylla en tom plats ring travet och fråga.

#78# Fast jag vet inte vart närmaste travet är för Rita och hur gör man då menar du? Jag känner ju inga på travet.

#79 slå bara upp telefonnummet på eniro och ring runt och fråga, rita kanske kan ha två travbanor att välja på. räkna med 5 telefonsamtal så har du nog napp

#80# Nej, vi får nog slå det ur hågen. Rita har mejlat mig och hon skriver att det är för långt till travbanorna för henne. Då är det nog bättre att mötas på halva vägen var. Hon bor ju i en avkrok ingenstans på vägen. *fniss*

#81 varför ska du betala för att hon ska låna din häst gratis?
#82 gejsa sa vi delar transportkostnaden nar hon skal upp till mig. Om jag inte vill ha gejsa sen, betalar jag fulla kostnad tilbaks igjen. Inte att jag ser hur du har nåt med det att göra, men det är det avtal som är inngått.

#83 jag tyckte bara gejsa var väldigt generös, men vist ett av tal är ett avtal.
Men Gejsa, att köra med transport fram och tillbaka 20 mil, samt hyra av transport (för det verkar det ju som du vill i så fall) kommer ju kosta en hel del det med. Lär väl nästan bli runt 1000-lappen ändå med bensin och allt?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, visst är det dyrt. Vi får se vad vi kommer fram till. Tack för att ni bryr er iaf. :) Normalt hade jag väl haft råd med att skicka iväg henne men nu har det ju blivit så dyrt med valpen. Vet inte hur det blir på tisdag heller.
Lorita! Hon lånar eg inte min häst. Hon har henne på prov i 6 månader sedan är det köp som gäller eller att hon sätter henne på en stor trp hem igen. Precis samma avtal som Jennie har med Sorro.

#86 normalt betalar köparen transporten, men du bestämmer vad du vill bjuda på.
# 86
Inte för jag vill lägga mig i, de är bara en idé !
Vänd på steken.
Om hon inte vill ha hästen efter avtalad tid, så betala halva biten när hon ska hem.
Vill hon nu ha hästen, så dra av ett par tusen på försäljningen.
Ska snart själv få hem ett par damer från England, och jag bara säger oj oj ! ! mkt övertidsarbete står för dörren.
Min man säger, ja, ja, du och dina hästar. Hoppas det blir någon krona kvar till julen, jag vill iallafall ha skinka på bordet.
#88 Det där var faktiskt smart!

#87# Ja, det vet jag. Men ville inte att det skulle stå och falla pga det.
#88# Vi får slå våra kloka huvuden ihop Rita och jag. Först vill jag se på tisdag vad det blir för dom på min valp. Iofs kanske det inte var så tokigt alternativ. :) Det behöver man ju bara skriva med i kontraktet isf.
Vilket pjoller ni har med era hästar (syftar på några inlägg högre upp) ;) hehe jag tyckte då inte synd om min kusa då hon var 3år.. vi bilade ner till Örebro och hämtade henne.. Mellan landade i Uppsala i nån tätort hos min fabror och luddan fick övernatta i deras trädgård
sen återstod en lång resa upp till Örnsköldsvik ;) i en liten trång Gris-transport :P

#91 sörmlänningar är lite pjoskiga dom vet inte hur långt ett stenkast är
en före detta jämte 
Stenkasten är rätt dryga här i södra norrland får man tillägga. Men vi har blänkat ut ett bolag nu och datumet 29 oktober. Gissa väm som är taggat nu vet jag?

#93 för mig är östersund sundsvall ett stenkast
här nere är GBG Borås långt 
#94 det är ju inte så långt.. bara två timmar med bil va?
Går forövrigt på halvannan timme från mig till sundsvall, men dryga 2,5 till östersund nu som jag flytte från "fyrkantens center" till Delsbo (fyrkantens navle lär nog va 2 timmar i mitten från Mora Östersund Gävle Sundsval typ :D )

2 timmar Borås GBG är nog väldigt rätt och ojjjjj vad långt 
du bor ju väldigt centralt om man ska se det norrländska mått sätt 
#96 ja NU så :) Nu är det ju de lokala hästpryl-sälgarna i staden som ligger 600 meter undan! och sen tar det ju bara 20 minuter till Bole sin affär! 20 minuter till Granngården! En och en halv timme till hööks.. Visst är väl det centralt?
Visst räknar man "centralt" ut från hur långt det är till närmaste plats med hästprylar…..?

ja vist jag har 5-10 minuter till tre hästar
samtidigt som bussen utan för är är nerläggnings hotad 
Men man har väl spark!
väm behöver buss?

Ja, du får väl tycka vad du vill thilda. Men jag bryr mig om mina djur. Jag vill att dom ska må bra även när jag inte har dom hos mig och viceversa. Sedan får du tolka det hur du vill. :)
Mina reser idag!
Då åker de trailer 15 mil med paus sen långrast ( de får komma ut på bensträckare och lite vila) innan omlastning för resa de sista 15-17 milen.. bör tilläggas att kortpauser också läggs in:o)
Jag sitter med fjärilar i magen nu redan.. min sambo åker med en kollega som har BE kort samt stor pick-up.. Båda herrarna e hästvana.. men visst är de underbara sóm far för att hämta häst?
förlåt för lite OT gejsa:o)

#101# Ingen fara Mrs-Dibs. Ska du köpa eller sälja hästar i dag? Förstod inte riktigt.
Har dom redan sett ut var dom ska vila med hästarna med eller?
#102 Det är två som vi har köpt. Japp de har redan i förväg kollat ut rastplatser:o)
Första pausen gjord och de har blivit omlastade också. De fick även rejält blötlagd betfor för vätskans skull.

#103# Vad har du köpt då? Är det hemligt? :)