Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 1518 ggr
LinaN
0

Har ni sett Vegetariskt ifokus?

Tror det är fler än jag härinne på ridsport som är vegetarianer, eller veganer, frukterianer o allt vad det nu heter :)

Kika gärna in och dela med er av recept o dyl.

http://vegetariskt.ifokus.se/

(Tyckte det var ok o reklama för en site som inte vill äta våra djur ^^)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tezzie
0

Tycker det finns många trevliga sajter på ifokus… Däremot har jag svårt för vegetariskt då jag är en kött-älskare :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

LinaN
0

#1 det är jag med egentligen, men då sambon är vegetarian och jag mår bättre utan kött i min kost så fick latheten vinna ^^ så nu käkar jag vegetariskt… orka stå å laga en veggo-rätt o en kötträtt ^^

lisette
0

fast vegetarianer är ju inte välkomna på den sajten, äter man fiskrätter så får man inte nämna det… lite tråkigt.

tezzie
0

Oj, är inte det rätt vanligt? Med vegetarianer som käkar fisk och skaldjur…

gejsa
0

Nej,hujeda mig. Gå in på http://kolhydrater.ifokus.se/ där får man äta gott och må bra och till råga på allt gå ner i vikt och ändå äta sig mätt. :)

Den kosten äter ju jag. Vi har t o m startat en förening som heter LCHF Mälardalen se länk: http://www.lchfimalardalen.se/index.htm

bubbelbubbel
0

det finns ju olika former av det hela tez, vissa äter inte fisk, vissa gör det, vissa äter ägg och mjölkprodukter, andra inte.
det är en hel djungel.

lisette
0

sajten borde heta veganer i fokus tuycker jag… men det är nog en bra sajt! =)

bubbelbubbel
0

men är det veganer som är där ? eller är det bara väldigt strikta vegetarianer ?

bubbelbubbel
0

denna är ju rätt bra för att se vad…

Namn

Kött
(inklusive fågel, fisk, skaldjur)

Ägg

Mejeriprodukter

Lakto-ovo-vegetarian

Nej

Ja

Ja

Lakto-vegetarian

Nej

Nej

Ja

Ovo-vegetarian

Nej

Ja

Nej

Vegan

Nej

Nej

Nej

tezzie
0

#5 Jag har en kompis (kallblodslotten) som håller strikt på sin kolhydratfria-kost och vi bjöd hem em på middag för ett tag sedan och glatt överraskad snodde jag ihop en underbar måltid UTAN kolhydrater :-D

tezzie
0

#9 Ingen som äter fisk??

Maja
0

#1 - Tezz, du och jag ska starta ett kött.ifokus.se! :D

gejsa
0

#12# Behövs inte du kan gå in på kolhydratersajten där får du äta hur mycket kött och fisk du vill nästan. Bara det är lite fett med. :)

Maja
0

#13 - Hihi, fast kött borde hyllas så pass mycket att det borde ha en egen sida förstår du. ;) Man uppskattar det så enormt mycket nu när man är fattig student. Är hemma i Uppsala nu hos föräldrarna och har ätit kött två dagar i rad. Underbart! :D :D ;)

gejsa
0

#14# Är du så fattig din krake. :) Men då kanske du får sluta kröka och kanske röka så har du råd med kött. haha

IdaS-A
0

#15 haha Skrattande

tezzie
0

#14 Men du röker väl inte Maja??

tezzie
0

#13 Jag kan tillägga att jag även tycker att en klick smör eller en skvätt grädde piffar upp vilken mat som helst ;)

gejsa
0

#17# Observera! Eftersom jag inte visste om hon rökte så skrev jag och kanske sluta röka. haha

Maja
0

Jag röker aldrig! :D Och är jag ute blir jag bjuden på allt. ;) Pengarna går åt till körlektioner och kläder, mat och bussresor! :P

gejsa
0

#20# Ja, körlektioner är dyrt. Men kläder behöver du väl inte köpa varje vecka?! Då kan du köpa mer kött. :)

Maja
0

#21 - Nä, men å andra sidan är det så tråkigt att äta ensam, det är ju därför jag äter hos min fadder och kompisar var och varannan dag. ;) De bjuder ju! ;D

tezzie
0

Guuud vad ni är OT nu :)

Ska jag skicka ner lite mat åt dig Maja? ;)

Maja
0

Hihi, nämen, du vet var jag helst äter middag. ;) Om jag får mat kommer jag ju att kunna sitta hemma och äta. Hur hemskt vore inte det? ;)

gejsa
0

Men om dom bjuder måste du ju få ännu mer pengar över. haha

Maja
0

Hihi, inte i min värld. :P

LinaN
0

Snart får Maja ett paket snabbmakaroner på posten ;D

gejsa
0

#27# Hi hi det kan vi skicka. :)

tezzie
0

Om hon kokar dom i köttbuljong så blir det kanske lite köttsmak ;)

gejsa
0

Haha precis!

bubbelbubbel
0

#11, finns nog även dom som äter fisk, men då heter det nått annat konstigt som jag inte kommer ihåg..

pippa__
0

Jag äter fisk, men är förmodligen inte vegeterian heller :/

LinaN
0

#31 Pescarian heter en av varianterna på den ätstilen ^^

Zaphix
0

Japp, har sett den sidan. Inte varit inne där på länge, men finns massa bra recept där. Är vegetarian, men äter ägg och har mjölk i maten.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

de som är vegetarianer och äter ost borde läsa detta… fick reda på detta i veckan och blev lite illamående, men äter ost ändå. det är sååå gott! =)

Zaphix
0

Fast det finns ju veganost utan löpe.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

bubbelbubbel
0

#35, men om du skulle sluta äta ost lis, så skulle ju dina mackor bli väldans tråkiga :P

gejsa
0

#35# Men gud vad äckligt! Gör dom verkligen så med alla ostar? Jag som vräker i mig osten för kosten LCHF kräver mycket fett.

tezzie
0

Lis, man ska inte läsa så mycket. ost är gott och det kommer jag aldrig sluta med :-)

Maja
0

Hihi, men löpe är väl inget nytt? :P

Eller kan jag sådant bara för att jag har bott på landet? ;)

gejsa
0

Komagar??? Jag har hört löpe men inte tänkt på vad det eg är.

Maja
0

Japp, komagar! :P Men pappa är ju biologilärare så av honom har man också fått höra det.. :P

gejsa
0

Blääää! Säger jag bara. Guld i munkräksmailys

lisette
0

#36 japp, men frågan är hur många?

#37,39 nej jag ska inte sluta äta ost, det ä'r för gott för det! =)

#38 visst är det mumsigt? ;)

bubbelbubbel
0
#44, tur du fortfarande tycker det är gott :)

och bäst är åseda gräddost :D

bubbelbubbel
0

men vad i hela universum hände med min text ?

lisette
0

äsch försökte fixa men det gick inte..

#46 vi köper faktiskt hushållsosts på 2,2 kg. den är supergod1

gejsa
0

Hushållsost smakar ju knappt något. Lite starkare smak måste det vara. :)

tezzie
0

cheddarost ska det vara, gärna whiskeycheddar *mumma*

bubbelbubbel
0

#47, ja gräddosten är ju en smula mindre, så den skulle du väl äta opp på en gång ;) men hushållsosten är också jättegod!
jag är en mildost-människa. edamer, gräddost ect….

lisette
0

#48 det är perfekt, för vi tycker inte om starka eller smaksatta ostar. =)

Sarah
0

Hmmm… jag är Sajtvärd för vegetariskt och tänkte räta ut lite frågetecken. Det är inte en sajt för veganer endast. Det är en sajt för vegetarisk kost. För alla som vill lära sig mer om det. Att äta fisk är inte att vara vegetarian. Men självklart är fiskätare välkomna att leta reda på vegetariska recept. Köttätare med för den delen.

Vi lägger upp recept som är veganska och vegetariska, alltså recept som inte innehåller djur men som innehåller en del ägg och mjölk. Vilket är den allmänna defenitionen på vegetarian. Eftersom fisk inte är en grönsak så lägger vi inte upp det i våra recept.

Det finns artiklar som går in på de olika defenitionerna.

Annars diskuteras näringslära, miljöfrågor, djurfrågor och dyl. Men framförallt handlar den om vad man kan äta.

Casiopeia
0

Undrar var missuppfattningen kommit från att vegetarianer äter fisk? När blev fiskar vegetabilier? Jag har alltid trott det tillhör djurriket men jag kan ha fel ;-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

tezzie
0

Att äta vegetariskt kan väl inte vara speciellt miljövänligt alltid?

#53 Jag känner många "vegetarianer" som gärna äter fisk och skaldjur!

Nä, tacka vet jag KÖTT :-D

Sarah
0

Det är i princip alltid mer miljövänligt att äta vegetariskt framför ex nötkött. Läs exempelvis livsmedelsverkets senaste rapport, eller Fns miljö-organ Klimatpanelen som vann fredspriset senast. De säger, ät mer vegetariskt och hjälp till att rädda miljön.

Nej, fisk är inte vegetariskt. Det är ett djur. Själv tror jag att det handlar om att folk gärna vill sätta en stämpel på sig själva. Vad ska man kalla sig om man väljer bort rött kött? Inte vegetarian iaf ;) Även fast många gör det. Det är allt annat än korrekt.

tezzie
0

Hellre lokalproducerat kött än importerade bönor!

Men alla är vi olika :)

Sarah
0

Ja och även du kanske vill äta vegetariskt någon gång ibland. Då är du välkommen in på sajten för att hitta inspiration.

Rita-S
0

Personligen kan jag inte leva vegetarisk, det har jag provat och aldrig har jag mådd så hemsk nånsinne som då. Och säg inte jag inte gav det nog med tid, alla vegetarianers, jag levde så ETT ÅR. Enligt direktiver från vegetar-dietist levde jag 100% strikt efter nogrant utformad diett och har aldrig haft så mycket magproblem nånsinne.

Men, det betyder inte att jag ser ned på vegetarianers och deras diett, eller säger det är fel sorts diett, tro inte det. Vegetar dietter kan va räddningen för många andra enn mig, och jag uppskattar att ha rena vegetarmåltider  själv ibland med, jag kan bara inte leva så varje dag själv. Grönsaker är GOTT!! det är ett måste för mig att ha något grönsaker annars kommer jag tråka mig till döde i matvägen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

tezzie
0

Absolut, jag kikar in på de flesta sajter då och då :)