Avel under lågkonjuktur
Vi är på väg in i en lågkonjuktur.
Många kommer att få sälja sina hästar och de som har uppfödningar till salu får svårt att bli av med dem.
Vi som var med i början på 90 talet har säkert i färskt minne hur besvärligt det var då, när arbetslösheten steg i samhället.
Nu undrar jag hur ni tänker som håller på med uppfödning idag, tar ni fram föl som vanligt, eller tänker ni er lite extra för ? ?
Jag kommer ju idag få hem sto som är dräktigt och med föl vid sidan så jag svarar här ändå, trots att jag inte är ngn rikttig uppfödare:o)
För min del så handlar det främst om att föda upp fina dressyrhästar åt mig själv men ngr måste jag sälja. tanken är väl egentligen att behålla stoföl.
MEN självklart tänker jag mig för innan jag låter betäcka igen så det inte blir för många hästar, gärna ha sålt den som det är bestämt att sälja innan jag tar nytt föl.
Jag sänker hellre priset och har fler spekulanter samt slipper stå med kostnaderna under vintern.

Jag har ett dräktigt sto nu och hon kommer inte betäckasigen förren det fölet är sålt.
Sen har jag ett ungsto, som jag tänker föröka få diplom på, får hon det ska jag betäcka så hon får sitt AB. Får hon inte diplom så kommer hon utbildas och säljas som tävlingsponny.
Inget av stona kommer att betäckas förren deras föl är sålda i framtiden, låg som högkonjunktur.
Nog mins jag 90 talet och framför allt 92 då vi också fick en urusel höskörd pågrund av torkan.
Nu tycker jag det länge ha varit tufft med avel, mycket beroende på att det avlas så mycket skit som säljs till underpriser. Mot vad det kostar att få fram ett bra föl med ett sto som sköts som det ska. Okunskapen bland köpare är för stor i dag tyvärr och det lär ju inte bli bättre av en lågkonjunktur.
#2 Där har du verkligen en poäng!
Det finns en hel del köpare som inte kan skilja på låg eller hög kvaliét utan endast ser till priset.
Det blir mycket billigare i längden att lägga till ex 20000-30000 och köpa sig en korrekt väluppfödd unghäst än en billig som kanske inte alls har haft samm förutsättningar vare sig genetiskt eller miljömässigt!

Jag har hittills inte behövt tänka på vilken konjunktur det är, eftersom båda fölen som föddes här i år ska stanna. Har bara betäckt en i år, som inte är dräktig, och den avkomman skulle också ha stannat om det hade blivit någon. Nästa gång jag har möjlighet att avla blir nog om 3-4 år, så just nu är jag inte särskilt orolig över hur marknaden ser ut eftersom den inte påverkar mig. Men för mina rasers bästa (fullblod och shetland) så oroas jag av att folk säljer korsningar och avkommor efter icke-godkända föräldrar till samma pris som de renrasiga och seriöst framavlade hästarna.
Jag blir förbaskad på folk som inte har vett att ifrågasätta varför en korsning är lika dyr som en renrasig, ochj jag blir fruktansvärt illa berörd av folk som ser ner på mina raser just för att marknaden har påverkat deras rykte. "Såna kan ju inte vara bra, de kostar ju knappt någonting!" *svordom*
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
# 4
Tyvärr tror jag att man kommer att stå här också även i denna lågkonjuktur med sina flotta stammade hästar att tvingas sälja för rena vrakpriserna, brevid de mindre bättre som också kommer att säljas för vrakpriser. För att folk helt enkelt måste sälja för att få maten själva på borden.
Har början av 90 talet i färskt minne. Då jag själv kom över ett sto som jag så länge hade önskat, men inte hade råd i min närhet att köpa, då jag själv också vart varslad från mitt dåvarande jobb. Men när uppfödaren själv stog i konkurs med både sitt företag och vart tvungen att lämna in, både gården och hästarna för auktion, så tog jag mina besparingar och kom att kunna lägga det budet jag då hade råd med. Det stoet kom att gå under klubban, långt under halva sitt första utgångspris. Har kvar henne än idag.
LÄmnar med en bild på min gamla pärla, på bild 17 år.

#5 Den lågkungentur verkligheten lever min ras redan i, bara det är prickar så köper folk. Exteriör och stam är tydligen oväsentligt 
Jag hoppas snarare att dom som avlar skit får det svårare att sälja nu när in pulsköpens tid är förbi. Köper man en välstammad rashäst så köper man ofta genomtänkt. Så kanske på sikt så kan priserna komma upp i rätt nivå. Jag hoppas det kommer gälla shetlandsponnyn också
Vi har ingen stor uppfödning (ännu) så de föl vi fött fram och de föl vi kommer att ta fram är (mer eller mindre) beställda. Nästa föl är redan beställt. Tycker att det är en jättebra lösning då inga föl då kommer att "bli kvar" och beställaren kan följa "sitt" föl ända från betäckningen och framåt. De har dessutom möjlighet att själva välja hingst till det sto de vill ha föl från. Priset bestäms innan betäckning.
Någon annan som gör något liknande?

#7 för mig är det nästan omöjligt, en köpare vill ju ha ett vist kön oftast. Ett hingst föl har ju också olika framtid inom knabstrupper aveln beroende av färg. Nu är ju mina WPB också så godkänd till avel kan alla mina hingstföl bli, om dom klarar nålsögat 
Det är nog lättare om man håller på med trav eller liknade, då är det ju springet i benen som gäller.