Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1448 ggr
Lina
0

Sadelhjälp !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska köpa en ny dressyrsadel till mitt hbl och jag funderar på en prestige top dressage. Tror ni att den kan vara för böjd för min häst ? Min häst är bred och har ganska hög manke vilket gör de svårt att hitta sadel. Tror ni att den modellen kan vara något ?

Tips på andra märken ? Bör kosta runt 10 000 :-

Lina
0

en till..

Lina
0

och en till. Har tyvärr inga bättre bilder. Men kan fixa om det skulle behövas.

ThunderClap
0

Du har inte möjlighet att prova sadlar någonstans?

Jag tror att Top:en kan vara värd att pröva, men går ju aldrig att säga att den kommer att passa.

Sista bilden har hon huvudet neråt = blri rakare rygg. Den bilden är inte värd att titta på alls. Titta helst på bild i inlägg nr 1 där hon står hyffsat okej uppställd och med huvudet i normal utgångspunkt när du ska bedöma linjen på hennes rygg.

Lina
0

Jag kommer såklart att prova ut sadeln hos en sadelutprovare men jag har hittat en begagnad och jag vill inte köra iväg med hästen om sadeln verkar sitta galet. Därför hör jag med er först som förmodligen kan mer än vad jag kan. Tycker ni att det kan vara något så provar vi sadeln.

Hur är den i bommen ? vilken vinkel är det på bomvidd 35? e det en smal eller bred?

Cilla89a
0

Prestige tror jag är en väldigt bra ide..

Bomvidderna är ganska smala, eller ja, det beror ju på om man har en bred häst..
Men som Schrek då, han är ganska spinikg, men bred över manken, inte ens 37:an är bred nog Tyst
Han behöver 110 grader och Prestige 37 är mellan 90-100 grader..

Så vi har problem med honom, Globus har breeda bomvidder, men problemet är att dem är till raka ryggar och Schrek är väl inte jätte böjd men inte rak heller.. Mitt i mellan..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ledin
0

har du kollat där dom säljer sadlar? ofta har dom även beg sadlar :) fina bra o så det bästa en sadelutprovare brukar komma titt som tätt. (tänker på sharpman där har dom beg sadlar samt sadelutprovare kanon smidigt o bra)

Lina
0

Är denna sadeln för rak för honom ? Den är för smal i bommen det vet jag.

Ahnna
0

#7 Den ser ut att ligga lite för långt fram, och bara därför är det omöjligt att säga hur den skulle ligga om den hamnade rätt. Men håll en hand på sätet och tryck neråt, samtidigt som den andra handen stryker längs ryggen under bossorna. (En sida i taget.) Det ska bara ett jämnt tryck mot din hand hela vägen. Samma sak när du drar neråt under knävulstret. Det ska inte vara varken hårdare eller lösare tryck någonstans.

Kolla också vilken stoppning det är i sadeln, så att en sadelmakare vet om han/hon kan hjälpa dig att stoppa om den eller inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cilla89a
0

Från en sak till en annan, har han börjat sköta sig nu? :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lina
0

#9 Jadå, han har blivit lite lugnare. Jag undviker situationer som han känner sig pressad i ( longering, tömkörning) Och jag utmanar inte ödet Flört Jag arbetar inte honom från marken alls. Bara in och ut från hagen är det enda( om man nu kan kalla det för arbete). Sen så har han fått byta box till en lugnare hörna där han inte har någon granne och i den boxen får jag lov att sköta honom, det fick jag inte i den andra då högg han eller hotade me en park. Men visst det börjar bli bättre men vi har låååångt kvar tills förtroendet sitter där men vi jobbar på de! Skrattande

ThunderClap
0

Har du svårt att åka med din häst så kanske det finns sadelutprovare som kommer ut till dig i området där du bor? Kan vara för att jag är bortskämd med stortstad, för här finns det iallafall sadelutprovare som kommer ut. Och vill man komma undan billigt så tar man ut sadelutprovaren som provar ut en ny sadel, och så väljer man att inte köpa den utan letar upp samma märke, model, bomvidd och allt på begagnatmarknaden för klart billigare slant ;)