Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1432 ggr
jen
0

köpa mark?

hur mycket skulle ni betala för en gammal vall som är 2 hektar stor, varav en 3djedel av det är våtmark? (dvs mjuk,blöt och porös och en massa vass,)

Lorita
0

10 000- 20 000 kr om man inte kan bygga på marken inom tio år.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jen
0

hm, det var ju mindre än vad jag trodde.

nej, det är ingen byggbar mark, duger endast till bete, eftersom  marken är för porös att köra foder på

jen
0

en annan vall som jag också funderar på att försöka få köpa. det är en vall som de tar hö på varje år. (byggbar) också på 2 hektar.

Caspianowner
0

Ligger den på söderslätt eller i Norrbotten eller någonstans däremellan, har en viss betydelse.

Lorita
0

#3 det blir mycket dyrare, säg 500 000 tomt och 20 tomter = 10 miljoner eller mer.

Caspianowner
0

# 5 Ja, men då ska det väl också vara efterfrågan på tomtmark på den orten och till den prisnivån. Lite skillnad om det är utanför Stockholm eller någonstans i tex mitt i Ångermanland.

Lorita
0

Jag tog ett litet snitt här kosta en tomt närmare en miljon, så man får ta  500 000 som ett rikt pris och anpassa det.

jen
0

ok, båda vallarna ligger bredvid en järnväg. och jag bor i södermanland utanför Katrineholm. efterfrågan på tomtmark är vad jag vet inte stor här

Lorita
0

opp det är en karens på X meter från järnvägen för byggnation och det sänker priset. ingen skog ingen byggrätt så säg 5-10 kr kvadraten max 20

jen
0

#9 aha, det kan va bra att veta. tack!

Nu vet jag ju iof inte om dessa två är till salu. Men såsmåningom så vill vi ju köpa mark. (när/om jag får jobb)

Lorita
0

#10 när inte om Flört

jen
0

#11 mm.  förut sa jag NÄR, men nu säger jag OM.

Antalet lediga arbeten minskar hela tiden nu. suck

Lorita
0

när för om du inte säger när så ger du upp och vinden kommer att vända.

jen
0

#13 ja, man hoppas ju det. Men de varslar överallt nu häromkring Obestämd

Lorita
0

vinden kommer att vända tro mig.

bonde
0

Enligt LRF`s prisstatistik för 2007 ligger priset för åkermark i Södermanland mellan 66 678 kr/Ha - 95 906 kr/Ha.

Länk: www.konsult.lrf.se/press/pressmeddelanden/akermarkspriserhelaret

jen
0

#16 jäklar vilken ökning Förvånad

lisette
0

3 tunnland i svedala kommun i skåne är värderat till 800.000

Ledin
0

fast omdet e åkermark här är det ju även skitmark i värdet i odla där bör ju priset vara lågt.  Vad vill han ha för marken? för en bonde som har mark nära en annan tycker jag personligen att en snutt som denna itne skadar att sälja den men så tänker ju jag :P iaf vet du vad han vill ha för den? om duhar ett pris ja då får du kolla upp vad så det inte är överpris, du gör själv annars en vinst att köpa mark till för det höjer värdet i erat ägo sen :D

jen
0

#19 nope, jag har ingen aning om han VILL sälja den, eller priset i sånafall. Jag var mest nyfiken på det och ville ha lite kött på benen innan man tar o frågar ;)

gärdet nr 1 tror jag är lättast att köpa, för det använder han inte.

gärde nr 2 är en annan bondes, som utarrenderas till bonde nr 1.

(oj, vad krångligt det lät)

andaloce
0

Vi har nyligen köpt ett nytt hus med ett köpe värde på 825 000 kr. Eftersom det bara finns 6500m2 mark och inget stall så behöver vi mer mark till hagar.

Vår granne har hästgård och har 1.5 ha mark som hon inte använder. Den marken ligger intill vår tomt.

Dom tog kontakt med LRF, dom sa att man räknar ungefär hur mycket vårt hus blir värt efter att vi köpt marken och byggt stallet.

Ex att nu är vårat hus värt 800 000 kr, med mer mark och ett stall så blir det kankse värt 1,2 - 1,8 miljoner. Vi bor nu i ett område med hästar överallt med travträningsbanor, milsvis med ridvägar osv. (I Söderhamn är inte husen så dyra vanligtvis)

Dom tyckte då att om vi säljer längre fram, så har dom förlorat på affären. Dom tycker då att vi ska värdera vad marken är värd för oss att ha. LRF tyckte att 300 000 kr skulle dom kunna ta betalt om dom ville. Vi kom fram till 150 tusen + avstycknning.

Vi hade kanske räknat med omkring 50-70 tusen, så nog blev det dyrt alltid. Men det är skönt att ha egen mark, och husets värde stiger.

Lindbygarden
0

tänk på att avstyckning kostar också