Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 2144 ggr
SHV-Pysen
0

Hur har ni det med muggen?

Nu har geggan sakta börjat erövrat hagarna och stallarna igen. Här klipps hovskäggen av och jag klipper högst motvilligt av lite grann på shettisen. (Det tar emot då jag tycker raser med mycket hovskägg ska ha det också!) Än så länge har vi klarat oss från muggen, tom. den häst som ofta blir drabbad. Tack gode gud för att lillshettisen slipper det iaf! då får jag iaf ha lite hovskägg kvar ;) fast ännu är det långt kvar av säsongen..

Hur har ni det? har det börjat än eller är det ännu lite för tidigt?

Repoort
0

Nä. Någon gegga blir det inte hos oss förrän ev. till våren. Vi har stora hagar och få hästar i varje.

fridak
0

nu börjar våra hagar torka upp, har ju regnat var och varannan dag innan. mugg har jag itne haft problem med tidigare heller, däremot strålröta…

Molla
0

Vi har haft lite mugg på några i sommar, antagligen beroende på allt regn. Fast vi har inte haft någon gegga, har så stora hagar, så det måste ha kommit från fuktigt gräs.
Men nu börjar det torka upp och de är på bättringsvägen. Får se om det kommer tillbaka när leran kommer.

Peppe
0

Har aldrig haft mugg på nån av mina hästar, så räknar inte med att få det i år heller. Men Blacky går ju i sjukruta så det blir ganska lerigt där trots att jag har 3 att variera mellan så idag fick han stå inne för säkerhets skull, även för att spara hagarna lite. (har regnat mycket idag och då förstörs dom direkt)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

_Jag_
0

Neppe har aldrig haft mugg. fast våra hagar kan bli extremt leriga =) En tålig och bra häst ;P Blir aldrig sjuk eller något :O Haha förutom hans pollenallergi då ;)

Cilla89a
0

INGEN LERA HÄR I ÅR :D Byggde en grus-rasthage 20*20 i våras, så när hagen börjar få slitage åker dem in i rasthagen, men förhoppningsvis dröjjer det ett tag till :)

Och det är ENORMT skönt att slippa lera hästar i vinter, och slippa se hästarna stå i lera :/

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lovis01
0

Här har inte blivit någon vidare lera, men så går de fortfarande kvar på betet och kommer så göra tills älg-jakten börjar..

Har sån tur att vinterhagen inte brukar bli farligt kladdig Glad

Ledin
0

har ingen lera mera än vid deras vatten men men så har jag sett till att när det var tort så övervattna jag för att få lite blötare där det ska vara bra för hovarn, nu har det ju regnat o regnat ja så det e lite mera lera där men ingen mugg för att resten av hagen är fin. (än sommarhagen med) men det spelar igen roll för vinterhagen är jätte lerfri med iaf förra/denna höst-vinter-vår)

AusaBausa
0

torrt ock MKT gräs i våra hagar så ingen mugg här :-) brukar aldrig ha problem m det:-)

wewwa
0

Det har inte blivit så mkt gegga här ännu, så vi har ingen mugg heller.

attika
0

vinterhagen är en skogsbacke så där kommer det inte bli någon lervälling, tack och lov

Alex
0

Vi har rejält med lera på vissa ställen, men Sylgja har inte fått något. Och förhoppningsvis slipper hon det, då hon klarade sig i våras när nästan varenda häst i stallet hade mugg. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

thilda-
0

jag slipper mugg :) och jag klipper aldrig bort nå hår från henne heller!

Veero
0

Min häst fick nyligen Mugg men det är på behandling nu :) han får det varje gång det blir lerigt men försvinner snabbt om man behandlar i tid ;)

Dior
0

Har bara en (av mina 22) som får det, och alltid vid denna årstid, 20 år gamal och har t.om gått så lång som till rasp ett år, men jag förebygger med Inotyol och tror att hon kommer att bli fri, som året innan. Den lägger sig som en skyddande hinna.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Mandysan
0

Foxen har problem lite grann till och från. Det som funkar bäst på henne är Klorhexidin och sedan på med Idomin eller 4s tjärsalva.

tezzie
0

Här är det geggigt på vissa ställen i hagen kan jag lova… Men det regnar ju i princip varje dag så vad kan man räkna med?

Mugg har kommit på en häst av fyra, Folly har aldrig haft och kommer inte att få heller. Hennes nya hage är riktigt torr och fin!

*** Kärleken övervinner allt ***

jen
0

ja, geggigt värre är det här med. Funderar nästan på att hägna in grusplanen ett tag.

Jag har sett en liten sårskorpa på Wambezi som kan vara mugg. Men det är den enda, och Kalle hr inget alls.

andaloce
0

Min åsikt är att mugg egentligen inte beror på dåliga hagar utan att det beror på vad hästen äter!

Har erfarenheter av det i minst två fall.

Det ena var mitt varmblod, han hade aldrig haft mugg tidigare, sen helt plötsligt (tyckte jag) fick han jätte problem med det. Till slut kom jag på vad det berodde på. Vi flyttade från Hälsingland ner till Dalarna en jättefin tidig vår då gräset växte för fullt. Det blev helt enkelt ett gräs med andra förutsättningar än han var van vid. När hösten kom försvann muggen. Försökte först med alla slags salvor, linda benen osv. Till slut gav jag upp och bara smörjde lite grann ibland, då försvann det.

Den andra hästen köpte jag från ett hem där han mer eller mindre blev vanvårdad, för mycket mat och ingen hovvård. När jag köpte honom var han van att få betfor och havre m.m. lite nu och då.

När han kom till mig fick han bara Hö, efter ett tag med hovvård och ingen behandling för mugg så försvann den. Till sommaren gick han på bete, då kom muggen tillbaka och jag kan tillägga att det var inga geggiga hagar.

Cilla89a
0

Tror det är olika från häst till häst..
Min Japp har haft vääldiga problem med mugg när han gick på ridskola.. -96, var han inne på djursjukhus och fick genomgå en muggrengörning, för han hade sånna mängder..
Och sen när vi köpte honom -99, så hade han fortfarande en hel del mugg.. Och vi fick då ordination om att göra ditten och datten, men jag märkte ganska snabbt att lät jag det vara så försvann det av sig själv.. Lät jag bli att pilla, tvätta, rykta m.m, så försvann det.. Och sen jag slutade att behandla muggen, så har han inte haft någon ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

pippa__
0

Ingen lera än är hos oss

Molla
0

#19 Njae, tror inte på fodret. Alla våra hästar får samma foder och går i samma hagar. Av ca 20 hästar får ca två mugg. Om det inte beror på nån individuell reaktion på fodret då…

Primee
0

Massa lera o klegg här =/ Ingen utav de tre pållarna i hagen har fått någon mugg. Min häst har aldrig haft(hoppas att det aldrig kommer heller!), medans de andra två brukar ha mer eller mindre varje år… Men ingen än så länge..

andaloce
0

#22 Finns ju hästar som är olika känsliga för olika saker, vissa är mer känsliga för "lort" och andra för foder!

Så om det beror på lera så är det ju isåfall lika konstigt att bara 2 får mugg som om det beror på fodret! Om dom får betfor så prova ta bort det från dessa två så kanske det försvinner. Glad

Lyrik
0

Geggigt i hagen här, mest runt grinden.

Ingen mugg ännu på Lyrik. Men han får mest mugg på sommaren när det är torrt och varmt.

Fick även rejäl mugg en sommar när han stod i enbart sjukhage hela tiden. Åt dessutom mkt medicin då.