Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1424 ggr
Peppe
0

Vill ej äta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blacky har blivit helt konstig med maten. Han har alltid innan varit överdrivet förtjust i mat (skulle alltid få mat först annars slog han sönder väggen och försvarade sin mat med sitt liv)

För kanske 6 veckor sen sen eller nåt så slutade han äta kraftfodret. Han åt ungefär hälften av nattkraften och rörde inte ens morgonkraften. Han åt upp allt sitt hö. Vid den här tiden stod han i sjukhage. Såhär med kraftfodret har han betett sig till och från under hela tiden fram till nu. (han äter alltså vissa dagar, och äter ofta upp det han lämnat under natten när han kommer in på kvällen)

Han har alltid varit sån att han inte äter med än totalt ca 3.5 kg inomhus (från det att han kommer in på kvällen tills han släpps ut). Men det är ju för lite nu såhär års så vi har lagt ut hö i hagen, men han vägrar röra det och nu börjar han bli lös i magen. (antagligen brist på fibrer). Det finns gräs i hagen men det är väldigt näringsfattigt.

Jag är rädd att han ska börja falla ur och få problem med magen av hans dåliga matvanor. Jag kan ju inte tvinga i honom hö heller…

Jag har ej bytt foder sen förra vintern, det enda jag lagt till är B- och E-vitamin (har testat att plocka bort - ingen skillnad). Han visar inga koliksymptom, är pigg och glad som vanligt. (faktiskt ännu gladare än vanligt eftersom han nu inte försöker döda sin granne vid fodring). Tänderna är kollade. Eftersom jag har haft hosthäst är jag mycket nogrann med foderkvaliteten, jag vet hur jobbigt det är.

Det som skrämmer mig mest är hans förändrade sätt vid fodring. Han har varit ett monster vid fodring innan (väggen och gallret mellan honom och grannen är helt böjt Skäms)
Kommer inte på nån mer anledning just nu

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pippa__
0

Äter han gräset i hagen? Det kan inte vara för att han har stått stilla så länge då? Rör han inte sej behöver han inte lika mkt energi m.m.

gejsa
0

Usch jag tror att han är deprimerad pga att han står i en sjukhage. Varför står han i en sjukhage? Kan du byta till en större, gå ut och gå med honom, låta honom äta av gräset osv osv

Dom går ju ner i vikt fort när dom vägrar äta.

Peppe
0

#1 givetvis sänkte jag mängden mat när han stod i sjukhage…

#2 Han visade/visar inga tecken på depression, han var pigg och vaken hela tiden. Gick promenader och var ute och betade under dom veckorna. Går ej i sjukhage nu sen 2 veckor tillbaka

gejsa
0

#3# Aha! Trodde han gick i sjukhage fortfarande.

Äter han gräs om ni går ut och går? Isf kan ju höet ha mögel eller ha något fel som gör att hästen som är kräsen inte vill äta. Svårt att säga. Eller också är han sjuk. Kanske har magkatarr och det gör inte saken bättre om han slutar äta, tvärtom.

Peppe
0

#4 när han gick i sjukhage och jag var ute och promenerade var han helt hopplös med att dyka ner i diket och äta gräs, så ja, det äter han. Höet är analyserat och ej mögligt (han har ju ätit höet hela tiden, har alltid haft en gräns på 3,5 kg inne, det som är problemet är att han väljer fortfarande gräset framför höet i hagen så han blir dålig i magen av för lite hö)

Magkatarr kan man ju aldrig utesluta utan undersökning, men då borde han väl sluta äta allt, inte bara kraften vissa dagar?

gejsa
0

#5# Dom äter ju ibland för att dom vet ju att dom dör annars. Ja, jag vet inte faktist. Men dom gör ngt om dom har magsår kommer inte ihåg vad. Ett ljud eller ngt. Någon som vet? Fille fick ju det när han låg inne på djursjukhuset i 12 nätter. Då slutade han nästan äta helt och mådde jättedåligt.

Men har ni tagit analys på mögel och sånt då? För det kostar väl extra. Det har jag aldrig själv tagit nämligen. Det är ju mest mj och smrp och mineraler och ts-halt man tar.

swedensess
0

han kanske har problem med tänderna? :P

Ledin
0

om han innan har gått i sjukhagen men nu i vanlig kan han mycket väl vara mätt ( minskad magsäck när han fick mindre mat men nu gräs = mätt) sen tänker jag på att han har ju vart själv i sjukhagen? kanske har då under hans tid där ändras i rangårdningen i hagen? där med har han ändrat på skydda gluffsa osv. Hur länge har han vart så här? för men blir ju orolig över att han nu e tvärtom kanske mår han inte helt bra?

Peppe
0

#6 ja mögelanalys är tagen men sånt kan ju ändra sig snabbt

Han äter ju upp sina 3.5 kg inomhus, men väljer gräset framför höet i hagen. hade det varit dåligt hade han väl ratat inne också?

#7 tänderna är kollade, står i #0 ;)

#8 Ja han var själv i sjukhagen. Har bara en kompis i rätta hagen och han är fortfarande dominant (Blacky är dominant alltså). Till granne i boxen har han ett shettissto med sitt föl som kom hem förra helgen. han har hållit på med kraftfodret från och till i ca 6 veckor. Han har alltid ätit max 3.5 kg hö under natten, så det är normalt för honom

fridak
0

det är inte så att han får för mkt mat då? att han känner att det aldrig tar slut? hästar och människor fungerar ju inte likadant men om man ändå tänker sig att man får en enorm tallrik fullproppad med mat så försvinner aptiten tillslut när jättetallrikarna kommer lassade hela tiden…

exitingsvillemo
0

Väljer han gräset framför höet så låt honom göra det. Fodra med små,små högivor.

vad får han för kraft-foder?

Varför har han stått i sjukhage? Har du tidigare gett nå medicin i kraftmaten? Isåfall kan det vara en orsak.

Jag blandade medicin i maten till mitt sto, resulterade i att hon matvägrade helt i 2 veckor pga att hon trodde det var medicin i :o)

Förkylning, ont i halsen? Inge snorig? Temp?

Börjar han falla ur skulle jag kontakta veterinär och göra en undersökning…

Peppe
0

#10 han äter som sagt 3.5 kg hö på natten, vill inte äta nåt på dagen. skulle vilja att han iaf åt 5 kg såhär års…. 1.3 kg müsli får han nu för att jag är rädd att han ska falla ur

#11 Han äter inget hö ute i hagen alls så han får sina 3.5 kg när han står inne (han har alltid haft sin maxgräns på 3.5 kg inne, så det är som sagt normalt för honom)

Fick butta ett tag vilket han ej ville äta i maten så det fick han i spruta i munnen. Var 7 veckor sen nu. Hade han varit rädd att det skulle vara medicin i maten borde han ju matstrejka jämt, inte bara vissa dagar…

Ej snorig, ingen feber, pigg och vaken som vanligt

Har ej fallit ur än. Jag har fått öka kraftfodret för att balansera upp hans hö-vägran. Har har ätit allt kraftfoder de senaste 4-5 dagarna

tantnett
0

Ett tips är kanske att prova att blötlägga högivan som han får i hagen.

Ibland kan dom ju tycka att det är lite smakligare. Då kanske han tycker att det kan mäta sig med det halvtaskiga gräset.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Peppe
0

#13 tack, ska testa det!