Fattar du galoppen..?
JAg har en liten fundering. Hästen (ett sto) jag rider just nu har vissta svårigheter med galoppen. Hon har lätt för allt annat så det är inget sånt, är i god form och har muskler.. Hon kan fatta galopen galant ibland och så helt plötsligt är det som om hon glömt allt.. Hon kan då rusa in i galoppen eller bara slängtrava fram.. Jag vet inte riktigt hur jag skall gå till väga, vet ni? Hon rids på hackamoore eller en sidepull version på grund av att hon har ett tandproblem och intre kan ha bett i munnen.
Tack på förhand Emmeie
Hej Emmelie
Jag är en alldeles ny medlem men jag har jobbat som ridskolechef i närmare 30 år och håller fortfarande på med privata grupper och privatlektioner. En tanke jag fick när jag hörde om ditt problem var om hon kanske helt enkelt har fel ben i backen i själva fattningen, som du vet fattar hästen inte med inre fram utan med yttre bak först, med andra ord är egentligen ytterskänkeln den som är viktigast, något tillbakadragen och tydlig signal, det är ju så man signalera bytena också när man kommer dit. Halvhalten strax för fattningen är oerhört viktig, inte så att hon sätter sej på hasorna men en tydlig markering att "lyssna - nu kommer något nytt" En del hästar bli stressade när hjälpen kommer och balansen är fel. Träna momenten flera gånger men bara tills du kan berömma henne sen gör man något annat, nöt inte då tröttnar hon bara. Bättre träna varje dag lite än mycket en dag. Vilken typ av tränsning man har spelar mindre roll så länge man handskas varsamt med grejerna. Hoppas det löser sej för dej, det är trots världens underbaraste djur att hålla på med.

Tack så hemskt mycket försvaret!
Tack så mycket, jag delar gärna med mej av det jag kan, även om det är svårt när man inte ser "ekipaget".
Har lite samma problem med Lykka. Ibland fattar hon när man sitter till med sitsen och ibland så springer hon i den. Har inte tänkt på att det kan vara fel ben i backen, ska testa det imorrn :D..