Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 4505 ggr
Ashtar
0

Lösa hästar

Haha, jag läste just ett inlägg där en tjej hade sina hästar lösa på dagarna då de var hemma, och vilket liv det blev. Vad är det för fel på att ha lösa hästar? Om hästarna ser en som sin vän så följer dom en när de är lösa, jag har ett antal gånger släppt mina hästar lösa, t.ex i vintras. Det var barmarksfruset, våran vinterhage är väldigt liten eftersom vi inte äger så mycket mark just runt huset och den var full av knölig mark. Då tog jag ut mina två hästar och släppte lös den ena så han fick springa av sig, och ****** vad glad han blev :P Men för det betyder det inte att jag har dålig kunskap om hästar och är oansvarig,jag såg till att han sprang där det inte var någon trafik, och så hade jag den andra hästen i grimma så att han höll sig runt oss. Kolla bara på de som håller på med frihetsdressyr, de går på promenader med sina hästar lösa och det går ju alltid bra! har aldrig hört om en häst som lämnar den människa han litar på och sticker hem istället. förstår inte vad det är för fel med det om man vet vad man gör??!!

jen
0

jag tycker det är oansvarigt att göra så. Speciellt om de är så pigga.

Vad gör du om de får för sig att dra iväg då?

även den trofasta och lugnaste hästen kan få ett spratt eller bli skrämd av nått.

Ledin
0

hmm jag hade aldrig vågat dels så vet man ju aldrig för tänk om. Att en häst ska se sig som sin ledare behöver itne alls betyda att men inte kan ta sig en sväng utan bossens tilllåtande. Skulle jag bo mitt ute i urskogen så skulle jag itne göra det ändå bara om jag vet om att jag har en dragen gräns (som inte kusarna vet om) ne ursh jag skulle inte släppa någon lös.

lisette
0

#0 för mig är det oansvarig att släppa lös sin häst på det viset du beskriver du gjorde.

skulle aldrig få för mig att göra det, kvittar hur lite mark man har. en häst ska stå i hage eller rastas i paddock/ridhus/ridbana om man inte har hagar som räcker till.

sen kvittar det hur bra vän du är med din häst. en häst sticker om den vill.

Ashtar
0

#1 jag vet att han aldrig skulle ha gjort/göra det. Jag känner honom och han mig, det finns inget i världen som skulle få honom att springa nånannanstans än hem eller möjligen till grannen om han blev rädd el. annan orsak. vilken jag inte kommer på.

Ashtar
0

#2 men det handlar inte om att hästen LYDER mig, för det kan jag då säga att det gör han inte!

Jag vet inte hur jag ska förklara, men jag känner honom och jag vet att han aldrig skulle göra det. Dom har ingenstans dom vill ta vägen annat än hem direkt, och de följer ju sina kompisar (mig, den andra hästen) Jag bara vet att det är tryggt.

Ashtar
0

#3 Han har möjlighet att sticka, men han vill ju inte. Jag är vän med honom och han följer sina vänner som sagt. Hur gör de i det vilda? Springer de ifrån sin flock då bara för att muppa? Det är en fara för hästen att bli ensam så han håller sig där det är tryggt med sin flock.

tezzie
0

Jag orkar inte argumentera mer i denna fråga. Jag hänvisar till mina svar i den andra tråden!

*** Kärleken övervinner allt ***

Ahnna
0

Om han kan tänka sig att springa till grannen så kan han säkert tänka sig att springa någon annanstans också, samt orsaka skada på annans egendom på vägen dit. För att inte tala om hur lätt hänt det är att det sker en olycka med motorfordon. Det var en personbil och en lastbil som krockade på vägen som går förbi min gård igår, för att föraren av personbilen körde för fort på en kurvig väg med dålig sikt. Lastbilen hade lika gärna kunnat vara en häst som lunkat iväg hemifrån.

Det är olagligt att rasta sina hästar utan inhägnad, bara det borde väl var tillräckligt för att folk ska låta bli? Man kan få böter och hästförbud, det är det väl inte värt?

Jag har också hästar som följer mig utan grimskaft, men de leds med tillbörlig utrustning i alla fall. En hästflock i det vilda kan sprida ut sig över ett stort område om flocken är trygg, så bara för att en häst följer sin eldare betyder inte att den tänker vara precis bredvid ledaren 24 h om dygnet.

Tänk inte så själviskt, tänk på andra människor, andra djur, andras egendom och så vidare. En lös häst kan orsaka mycket dumt som ägaren får stå med sen. Vad gör ni, som envisas med att ha era hästar lösa, om den skulle dra till en granne med hästar och jaga igång deras flock så att de springer sig halta? Eller så att de bryter igenom sina staket och rymmer? Det kan stå er väldigt dyrt, både ekonomiskt och känslomässigt. (Vi pratar 100.000-tals kronor.) Några kilometer är ingen sträcka för en häst, så jag köper inte såna avstånd till andra hästar som argument.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
0

Jag är lite kluven. Visst kan det hända olyckor om man släpper hästen lös, men det kan det även göra om den går i hage. Jag tror inte att en häst som blir skrämd flyr åt ett annat håll än sin flock. Har varit med många gånger då folk har åkt av när vi varit på ridtur och vart har hästen sprungit vid samtliga tillfällen (olika hästar)? Jo, hem till gården. Vet en häst som blev skrämd i sin hage och hoppade över tråden, sprang 100 meter till en annan hage och hoppade in. Tungan ute

Min häst har varit lös på gården där han bodde förut. Han fick stryk av hingsten som gick i hagen (som hade varit undergiven honom från början) och fick inte vara med flocken längre. Så då fick han gå och beta på gårdsplan bredvid hagen och han höll sig intill de andra hästarna hela tiden. Gården ligger en bra bit från "stora" vägen och det var självklart att han aldrig skulle få för sig att springa ditåt. Han är i stort behov av att inte vara ensam. Men annars har jag honom aldrig lös för han är mer en hästhäst än en människohäst. Följer mig inte dit jag går och så.

Men jag tycker man kan jämföra detta med att ha hundar lösa, det beror helt på djuret. Vissa hundar bör man inte ha lösa då de springer iväg, medans andra aldrig skulle springa från gården. Det finns även hästar som aldrig skulle lämna gården. Men sen finns det många som skulle göra det och de bör man inte ha lösa. Sen om man har sin häst lös ska man ha den under uppsikt och det gäller även hundar. Allt hänger på hästen och dess psyke, bandet mellan människa och häst, gårdens placering mm. Så vem som helst ska inte släppa sin häst lös.

Spiritinthesky
0

jag håller med lisette, en häst sticker om den vill.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

youtube1
0

JA jag vame på den tråden om du menar den här Saknar hästvärlden. Ja för det första är de en lag tror jag som säger att man inte får ha hästar lösa o att hästen sticker om den vill o om den blir räd så vips har man ingen häst.O de som har sinna hästar lösa får skyla sig själva i fall hästen stiker är de rätt åt dem som har hästar lösa.

Ashtar
0

#8 Nej avstånd är inget problem för hästar. Men som sagt vet jag vad jag gör och känner mina hästar tillräckligt väl att veta när man kan ha dom lösa och när det inte passar. Nu är det så att jag har kontroll över situationen och går bara på mark som hästarna känner och de håller sig till vägarna och mig. Jag säger inte att det inte skulle kunna hända en olcyka, det kan det alltid göra vare sig man rider eller går brevid, men risken är inte större än att ramla av någon av mina snälla hästar, och då skulle de komma lös ändå. jag skulle ju aldrig släppa en häst som jag inte visste hur den reagerade, eller släppa lös någon av dem en dag då det var jakt eller skördesäsong.

Ashtar
0

#9 Ja, blir dem skrämda är det hem de springer ^^,

Har man aldrig haft sin häst lös förr är det en risk att släppa den, eftersom den kanske tycker att den är en vildhäst typ ;P nej, man får gå ut och gå ofta och släppa dem bitvis när man kan lita på dem, eller ha en STOOOOR inhägnad att börja med så att de lär sig att följa fast de tror att de är lösa, och sen håller de sig med såna de känner också.

Du har en poäng där, de liknar hundar otroligt mycket i sitt beteende, bara det att de aldrig sticker efter en hare som de känt lukten av zD Alla som har haft en hund lös vet att då den springer runt det område man själv rider eller står på om den tycker att man är dens flock. Så beter sig hästarna också, kan jag säga, men man ska ju passa sig för att vara för nära stora vägar så att de inte råkar hoppa ut på en sådan för DET kan gå illa! Skulle heller aldrig släppa dem lösa utan uppsikt på ett ohägnat område, inte var jag bor nu iallafall.

Ashtar
0

#11 Haha, skylla sig själv är exakt vad man får göra om man inte tänker sig för innan! ;)

[FiaDodis]
0

#14 Det du beskriver är så omdömeslöst så att jag betvivlar att du är seriös när du lägger in denna tråd!

Det du har missat är att hästarna är flyktdjur och är det något ja då flyr dom. Låt säga att faran kommer från det hållet "hem" ligger tror du då att dom springer mot faran för att dom ska hem? Dom springer naturligtvis från faran!

Sen att du beskriver din relation med dina hästar som att ni är kompisar, hm man bör nog vara en ledare. För hästar handlar det om rangordning, den som är högst i rang tar för sig först av maten osv. Du är kompis med dina, vart på rangskalan står du då?

Vidare så finns det lagar och regler som man bör följa för ALLAS bästa inte bara för ditt eget och dina hästar utan allmänheten. Gå in och läs på Djurksyddsmyndighetens författningssamling.

Avslutar med att jag tror inte du är seriös i denna fråga! Och är du det så tyvärr så tycker jag att det handlar om okunskap vilket jag isf råder dig till att läsa Djurskyddets råd och bestämmelser.

youtube1
0

heja FiaDodis =)

[FiaDodis]
0

#16 Tack!Oskyldig

AusaBausa
0

#14 Att skriva att man får skylla sig själv om man har hästarna lösa o dem sticker är ju rent av KORKAT för du riskerar inte bara dina egna djur utan även riskerar du att dem kan skada andra eller ställa till olyckor o kan du då säga jag fick skylla mig själv när ngn människa/djur blivit skadad pga DIG???????? TRAMS…måtte det vara ett "dumt" skämt som du skrev…

[FiaDodis]
0

#18 Min fundering är om trådskaparen är seriös och ärlig med inlägg av denna tråd?! Skönt inte bara jag reagerar.

Storvreten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan intyga att hon är helt seriös. Jag själv har fresten två hästar, en ardenner 1 år och en nordsvensk 12 år. Jag läste i en ridning.. hmm, vilken kan det vara? Hästfocus tror jag :) Då är det en tjej där som rider ut på en av sina hästar och har en eller två hästar lösa. Vad säger ni om det? ;D Nej jag ska inte vara en sådan, men jag blev intresserad av den artikeln och ville testa det med mina hästar. Jag började då ardennerstoet var ca 9 månader och tydligen flyttat hem till mig. Då hade de hästarna gått tillsammans någon månad och kände varandra jättebra. Jag kunde tänka mig att en unghäst ALDRIG sticker från sin flockledare (på okänd mark) så jag red ut. Testade först att rida i hagen och se om hon följde med vilket hon gjorde. Jag har aldrig gjort något så bra i hela mitt liv. Vilken glädje hon utstrålar! :D Jag gör det fortfarande, och nu är hon 1 år och 3 månader. Hon bockar och rejsar och leker. Så glad häst :) Och jag rider på Brunte, skrittar mest så han inte springer med henne av ren lycka. Nu på senare tid har jag vågat att trava och galoppera, det är skitkul! Tänk er att galoppera på eran häst och ha er andra häst galoppera bredvid….
Jag håller på att tränar min ardenner att gå lös nu annars med. Jag brukar gå upp och ner till hagen med henne lös, eller iallafall upp till hagen för då vill hon till sin kompis. Leker med henne i paddocken lös varje gång jag håller på med henne (nästan iallafall, omväxling självklart) så hon vet vart hon har mig och jag vet vart jag har henne. Jag känner mina hästar och är också vän med dem. Jag är deras ledare som bestämmer och leker med dem.

Kan tillägga att jag rider på åkrar jag får rida på, 2 km till närmaste väg, i skogen (mycket skog) och grannarna tycker jag har god hand om hästarna.

Bild: Ardennern lös för tredje gången.

AusaBausa
0

säger det ÄN en gång:oansvarigt!!!

tezzie
0

Att rida med sina hästar lösa är bland det mest oansvariga jag har hört talas om, då kommer t.o.m att ha de lösa hemma på en andra plats

Salo
0

#18 Jag tror att Ashtar är seriös och ärlig med sitt inlägg. Kan hålla med er alla på vissa punkter. Förstår hur ni tänker, men jag orkar inte disskutera om det.

AusaBausa
0

vad är anldeningen till att låta dem gå lösa på gården alt rida ut m lösa hästar??? Man riskerar ju bara sina älskade djur..bättre att träna dem gå bra i grimma o grimskaft…:-) låt dem springa fritt i stor fin hage tror inte dem bryr sig över att där finns staket..bara dem får vara fria under uppsikt..

Storvreten
0

#22 *fniss* Hur rider du dina hästar? Fastbundna? Flört

#22 Förklara varför det är oasvarit tack :)

#24 Jag rider ut med lös häst för att träna henne utan att behöva ut och gå/springa. Alltså du vet ut och jogga eller gå med henne, eftersom hon orkar längre än jag ;) Och hon får ut och se omvärlden, vara med henne kompis och … vi har kul helt enkelt :) Alla tre. Jag tränar henne i grimma och grimskaft med, fast bara i visning för utställning och enbart ut och gå och sånt. Springa i hage är inte på talan, min nordis HATAR när man försöker leka med den i hagen :P

Mandysan
0

Jag tycker att det är är ren idioti att ha hästarna lösa utan hage eller ha en lös häst med när man rider.

jen
0

inte kul  när en häst kommer lös, hade besök av grannens hästar förra året, den ena hingst…  de hade rymt och ville in till min andra grannes sto.

de är också världens snällaste oh lugnaste… men inte när de insett att de var lösa…

IdaS-A
0

Oansvarigt! Tänk på din häst, tänk på trafikanter, tänk på dig själv om hästen skulle råka ut för en olycka eller orsaka en olycka-du står som ansvarig och får ha detta på ditt samvet resten av livet!

TÄNK PÅ LAGEN!

tezzie
0

#25 Finns inte mycket att förklara tycker jag!

youtube1
0

Ja vissa personer skitter i lagen o gjör de dem tycker passar dem själva bästt.O att de kanse täncker så här,ja jag bygger ingen hage för att jag TROR att min häst inte sticker o då slipper jag slössa pengar på att köpet matrial för att jag littar på min häst o täncker inte på att hästar är ett flyckt djur.Men pengar ligger inte i dena diskotion.

PS.JAG SA VISSA DÅ SKA INTE DE FLÄSTA TA ÅT SIG.

Trojaa
0

Ursäkta mej men man blir ju knäpp av det här! NI som nu måste skälla ut alla som har sina hästar lösa , tänk om ni rider ut t.ex och hästen blir rädd för nånting och ni flyger av och häster sticker?! Det är ju samma sak som om nån promenerar löst med sin häst och hästen sticker! Dom kan ju bli rädda för vad som helst när som helst! Visst, man har mer kontroll över hästen om man sitter på den än när den är lös, men vissa kanske har lydiga hästar som lyssnar lika mycket på ledaren från marken! Men hästen kan ju bli rädd ändå! Jag har visserligen inte mina hästar lösa men man behöver ju inte bli helt galen om nån säger att dom har det?

tezzie
0

Ingen här har blivit helt galen ;)

[FiaDodis]
0

Hallå förstår inte hur vissa här kan tycka det är ok att ha sina hästar lösa!!

Inse fakta!! Dom e flyktdjur som flyr från faror dom råkar ut för. Då flyr dom kanske inte åt det håll vi vill att dom ska springa! Dom flyr från faran!!

Sen hur "vissa" uppenbarligen struntar i lagar och regler som är satta för hästens och allas bästa, det är rent ut sagt oansvarligt! Regler och förordnanden sätts inte för att nån vill va jävlig! Utan för att det är det som passar just den situationen bäst så att INGEN ska komma till skada.

Sen att ha hästen som "vän" el "kompis" ja då handlar det om okunskap anser jag. Hästen är av rangordningstyp, så går det till i det vilda och även som vi har hästen i fångenskap. Rangordning=ledaren bestämmen vem som får göra vad. Om ni är "vän" eller "kompis" för/med hästen ja då är ni ingen ledare och därigenom så gör hästen som den vill till slut även om ni uppenbarligen inte varit med om det, då har ni haft "tur".

Lagar och förordningar finns i alla situationer i hela vårt samhälle och det finns ett syfte med dom!!

Salo
0

#31 Håller med dig. Jepp!

[FiaDodis]
0

#31 Om du anser att du har mer kontroll över din häst när du sitter på den så blir det väl lite fel va?! Man ska börja från backen och arbeta med hästen sen sitter man upp och arbetar därifrån. Det du beskriver att du har mer kontroll när du sitter uppe på tyder på att du tar i din häst med "råstyrka" och inte vad du lärt och uppfostrat den till.

I och med att hästen är ett flyktdjur så är det ofrånkommligt att en häst flyr när den upptäcker en "fara"

Du har uppenbarligen även missat detta med lagar och bestämmelser! Man får inte ha hästar lösa!

Sen som du beskriver det att en ryttare kan ramla av när hästen rids, ja tyvärr så är det så men då har man inte gjort det avsiktligt som man gör när man har sina hästar lösa.

IdaS-A
0

#31 DHur resonerar du och tänker undrar jag när du skriver sådär? Om man nu trillar av undr en ridtur är det inte med avsikt, du bryter inte heller mot någon lag! Att inte ha sin häst i hage är en helt annan grej, förstår inte alls ditt resonemang-förklara vad du menar egentligen är du snäll

Denna kommentar har tagits bort.
tezzie
0

Nu håller vi oss till ämnet och försöker att ha en trevlig ton mot varandra och detta gäller självklart alla!

[FiaDodis]
0

#38 Jag instämmer!!

Det står i skrivreglerna hur man ska uppträda här och i och med #34 inlägg ser jag det som rent påhopp!!

exitingsvillemo
0

#0 fruktansvärt oansvarigt av dig att släppa lös din häst på det viset… Spelar ingen roll hur mkt kompisar ni än är…

Mina hästar litar blint på mig och mina val, dom accepterar att det är jag som är flockledare, det är jag som äter först, det är jag som dricker vatten först, det är jag som går först, det är jag som inviterar till en klistund mm mm.

Men trots att jag vet att dom ser mig som deras ledare, skulle jag aldrig släppa dom lösa, det hör till vanligt häst vett.

Prova kontakta ditt försäkringsbolag och kolla vad dom säger, om dom täcker skadorna om (när) dina hästar sticker och springer upp grannens gräsmatta, orsakar bilolyckor eller rent av avlider pga att du har släppt dom lös medvetet.

#20 tycker likadant om din vårdslöshet, ta du också och kontakta ditt försäkringsbolag, jag kan nästan lova att du inte får ut en krona om ngt skulle hända!!!!

Och en unghäst kan mkt väl dr iväg på egen hand. Dom är nyfikna/naiva/trotsiga så risken är ganska stor att dom dra iväg för att kolla läget. Och 2km för en häst (som det var till närmsta väg) är inte långt, det tar en häst i galopp MAX 5 min att röra sig den sträckan…

[Teddy]
0

Jag tror ibland också att man skriver en tråd för att skapa debatt, och kanske få sticka ut lite. Att någon bär sig så tokigt åt att man galopperar omkring på en häst med den andra lös saknar helt motstycke i min värld.
Vad händer tex om man möter en annan ryttare till häst, och DEN stollen har OCKSÅ en lös häst med sig?

tezzie
0

#41 Då blir det troligtvis cirkus ute i skogen, haha! Herregud, hur skulle det se ut om vi alla var ute och red med en lös häst vid sidan??

[FiaDodis]
0

#41 Dessa personer som "försvarar" detta med att ha sina hästar lösa på ett eller annat sätt har nog inte tänkt så långt som du beskriver eller på något annat sätt.

Salo
0

#37, #39 Förlåt, tog bort det. Har bara så svårt för sånt.

Men snälla ni alla som är så upprörda. Jag tror inte att de som tycker det är ok att ha hästen lös i den här tråden har det hela tiden, överallt. Det handlar om enstaka tillfällen på specifika platser. Så borde det inte vara lag på att ha hundar kopplade också isåfall?

[FiaDodis]
0

#44 Om du vill diskutera hundar kopplade eller inte så gå in på det forumet! Det har absolut inget med hästar att göra.

Det spelar ingen roll enstaka tillfällen eller specifika platser! Allt kan hända när som helst när det gäller flyktdjur!

IdaS-A
0
#44 det handlar inte enbart om enstaka tillfällen och på specifika platser, det finns en annan tråd som startades för ett tag sedan, som upprörde rejält. hundar hör väl inte riktigt hit, dessutom finns det lagar om detta men nu är detta ridsport.ifokus, fråga på hundar.ifokus ang. detta
gejsa
0

Men nu får ni väl ge er allihop. Nu diskuterar ju ingen seriöst längre.

IdaS-A
0

#46 haha ursäkta min enorma skrift Förvånad

[FiaDodis]
0

#46 den var tydlig!! haha du gör din "röst" hörd!Tungan ute

exitingsvillemo
0

#47 tror inte att den stoooora stilen var meningen

vi fortsätter diskussionen eftersom det ploppar upp nya trådar hela tiden ang detta.

Vilka inlägg är det du inte tycker är seriösa?

[FiaDodis]
0

#47 Detta ämne är väl om något seriös att diskutera!! Sen att det kommer lite på villovägar ibland ja så är det men om man håller sig till trådens fakta ja då är det väl värt att diskutera!!

gejsa
0

#50# Det behöver jag nog inte förklara. Alla som kan läsa kan läsa det själva. :) Tänker inte ens beblanda mig i denna diskussion.

IdaS-A
0

Tycker absolut att denna disskution är viktigt, iom att nya trådar om detta ämne tillkommit bevisar det väl att folk har saker att tillägga.?!

exitingsvillemo
0

#52 nej det är ju valfritt :o)

#53 absolut, håller bara med

[FiaDodis]
0

#52 Om du tycker denna diskusition e meninslös så varför deltaga! Låt oss andra som anser att detta är viktigt forstsätta. Det finns inget tvång att deltaga. Man väljer själv vad man vill diskutera och inte och vad som man tycker är viktigt och ej.

lisette
0

för det första så ska alla vara vänliga mot varandra.

för det andra är deta en viktig och framförallt intressant diskussion, försök hålla den vettig.

….

#20 det där är totalt vansinne (om hästfocus), att de ens kan komma på idén att skriva en artikel om det visar deras intelligensnivå. bara för att det står i en tidning är ok eller?

#31 det där är som att jämföra äpplen och päron. att trilla av sin häst och den sticker är absolut inte samma sak som att ha sin häst lös.

#41 jag hade blivit totalt livrädd om jag mött ryttare med lös häst. dessutom hade jag ifrågasatt det.

usch, att man inte är mer rädd om sin häst…

AusaBausa
0

#25 då kanske du får träna själv först så du orkar motionera din häst tillräckligt och istället för att bara tänka på dig själv o skita i din hästs väl o ve och så kan du iallafall tänka på dem du möter eller dem som möter hästen din när den springer ifrån dig för DET kommer definitivt att hända förr eller senare o tidigare om du möter ngn annan häst..

stackars hästar som har såna oansvariga ägare:-(

Storvreten
0

#29 Det tycker jag.

#30 Du har missuppfattat. Jag har hage och de går där 23 timmar om dygnet. 1 timme är jag ute med dem.

#31 Några bra meningar där :)

#40 Jag vet att inte hon drar iväg eftersom jag känner henne. ALLA hästar har olika egenskaper och temprament och hon är nyfiken av naturen, ja visst, men vet att hon ska hålla sig till min häst jag rider på eftersom annars vet inte hon vart hon ska ta vägen. Jag rider inte i närheten av vägen och om hon, mot all förmodan skulle sticka mot vägen så då ropar jag på henne och så rider jag mot motsatt håll. För då hänger hon på trots hon är rädd.
Men hon blir inte rädd, för hennes flockkompisar, hästen jag rider på och mig, blir inte rädda. Hon kanske travar några steg men eftersom vi inte gör något, gör inte hon något heller. Ni ser allt fån fel vinkel. :)

#41 Finns bara en till i närheten av mig som har häst och hon rider inte sina där jag rider mina :P Hon är 8 år gammal och har shettisar. Så att galoppera på den åkern mot skogen tycker jag är helt ok och underbart ^^

#42 Vill du verkligen att jag svarar på det? ;)

#45 Det hör visste hit. Min häst kommer på komando. Det gör hundar också. Hundar sticker när de känner lukten av t ex rådjur, hare, det gör inte hästen. Den möjligen stannar och käkar gräs men då går man bara och skiter i dem så kommer den :)

#56 Taskiga sista ord där. HATAR när folk tillägger sådant. Jag är väl självklart rädd om min häst :O Hur kan ni påstå sådant när ni inte ser hur jag är med dem? Egentligen borde ni komma hit och se. Seriöst.

#57 Stackars hästar som har såna tråkiga ägare…
Men det finns inga i närheten av mig :O Alltså jag bor typ i skogen, naj men nästan. Det som skulle hända när jag var ute och skrittade på nån stig i skogen var väl att jag möter en granne och de hälsar glatt på min lösa häst och vandrar sedan vidare :)

Uj vad mycket jag skrev :P

Ashtar
0

#31 tack trojaa!

jag förstår eran poäng- skador, oansvar, rädsla osv.

Att jag kallar mig själv för hästarnas vän är för att jag inte dominerar dem med våld, utan tränar med deras fria vilja. jag tycker ordet vän beskriver våran relation bättre än det missbrukade ledare, men nu betyder inte det att ni använder våld mot hästarna, bara att jag har valt att kalla mig för vän.

Hejja Storvreten! ;)

Jag älskar mina hästar, och litar fullkomligt på dem. De är inte dumma i huvudet! Händer något läskigt för MINA hästar så reagerar de med ett hopp och sedan ser de hur jag beter mig för ledning och håller sig till där jag är. Jag går aldrig på trafikerade vägar där det finns risk att det ska komma ett fordon. Men nog med att jag ska försvara mig, jag gillar att se mina hästar i frihet. De flesta tänker på sina hästars kroppar, att de ska vara säkra och oskadade, men väldigt få tänker på deras själsliga välmående. Frihet och friskhet hör ihop! ;P Nu har jag säkert stört arslet av massor av folk här! Men ni kan ju alltid prova ha era hästar lösa i ett ridhus någon gång och leka med dem, de mår de bra av om ni inte kan ha dem lösa någon annanstans än i hagen :)

MVH från Ashtar <3

lisette
0

nej jag är ledsen men du är inte rädd om din häst om du låter den vara lös. så enkelt är det.

exitingsvillemo
0

För hästen har det föga betydelse om den är lös i hagen eller lös "where ever"… Mina hästar mår inte sämre bara för att dom "bara" får vara lösa i hagen, det springs och bockas hej vilt där ibland.

Jag har en mkt kuperad hage som ger hästarna möjlighet att röra på sig, som om dom varit fria.

Tycker att ni är väldigt naiva i erat tänkande, när ni väljer att ha era hästar lösa.

Kan ju bara hänvisa till tråden "Borta:(" där författaren hade sina hästar lösa och helt plötsligt en dag, var den ena borta, trots att dom ALDRIG lämnar gården.

Att jämföra våra tamhästar med vildhästar förstår jag inte poängen av?!? En vildhäst vandrar många, många mil på en dag och det gör ju inte era säger ni…

Vill du absolut ha med din unghäst när du rider, varför inte lära den att gå i grimma och grimskaft, så kan du ha med dig den utan problem och utan risk för att din häst ska vända om och springa åt ett annat håll…

Undrar fortfarande vad ni tror att era försäkringsbolag skulle säga om ngt händer när ni är ute på era "äventyr"

Fortfarande finns dt lagar och regler att följa, trots att man inte alltid gillar dom. Lagar finns för att kunna få ett väl fungerande samhälle…

Sluta förmänskliga era hästar och gör om dom till ngt de inte är.

En bra hästägare är ngn som kan förutse ev faror innan de händer, man ska alltid tänka "tänk OM"

elin
0

hahahahaatt ni bara orkar!

/Elin

[FiaDodis]
0

#58 Du skriver att hundar sticker när dom känner lukt av något vilt. En icke dresserad hund gör det inte en som är uppfostrad och lydig. Då menar jag utan våld och med kärlek. Uppfostran är mycket till för säkerhet! Häst som hund. Skillnaden är att hästen fortfarande är ett flyktdjur så låt säga att det kommer ett rovdjur: björn, varg el dyligt ja då flyr hästen från faran och då tror inte jag att den kommer och ställer sig bakom dig "ledaren" "kompisen"och väntar på att du ska försvara den!

#59 Lös ja det kan vissa individer uppskatta men i inhängnat område, ridbana, hage, ridhus för säkerhetens skull. Kan tillägga att en storhäst jag hade älskade när jag släppte honom på ridbanan och han fick "bralla av sig" men skulle ALDRIG komma på tanken att göra så på icke inhängnat område! Dom är fortfarande flyktdjur……

#61 Ja, jag skulle oxå vilja veta vad ev försäkringsbolag har att säga om saken om det händer en olycka i något slag och om det då är annan part inblandad, ja vad säger deras försäkringsbolag. Omdömeslöst inte genomtänkt. --->Inte du #61 Tungan ute

Jag tror dom flesta som är emot att ha hästar lösa som skrivit i denna tråd är mån om sina hästar, att dom ska ha det bra, inge våld och som ger sina hästar "kärlek", men kan bara svara för mig själv. Så att hästen skulle vara lyckligare att vara lös? Nej inte i det samhälle vi har idag, kanske för massor, massor av år sen när alla hästar var vildhästar och då var inte vi människan inblandad!

Storvreten
0

#61 Säg paragrafen ska jag genast kolla upp lagen. Mamma frågade vilken paragraf den var som sa att jag inte fick jobba med min häst lös. Hon har utskrivna regler och jag skummade genom de snabbt i morse innan jag skulle till skolan och hittade inget. Kan ha missat :) Grimskaft har jag när jag rider förbi t ex åkrar hon inte får springa ut på och grannarnas hus och trädgårdar. (får rida förbi en granne innan jag kan släppa henne). Att jag inte fortsätter ha henne "kopplad" beror på att hon släpar fötterna efter sig så hästen jag rider på blir irriterad av att jag måste bromsa honom hela tiden. Och andra orsaker har jag redan tagit upp.

¤En bra hästägare är ngn som kan förutse ev faror innan de händer, man ska alltid tänka "tänk OM"¤ Det är just det jag gör innan jag började.

#62 Vilka orkar?

#63 Det finns varken björn eller varg i närheten av mig, kollat upp det. Det ända som finns är harar, rådjur och räv. Jag är också i stor mån om mina hästar. Påstår du att jag använder våld mot mina hästar?

tezzie
0

#58 Jag tycker fortfarande att det inte finns mycket att förklara. Att rida med sina hästar lösa är bland det dummaste jag har hört och jag tycker att det är extremt oansvarigt.

Och Ja, jag vill gärna att du berättar hur det skulle vara om alla red med sina hästar lösa…

Storvreten
0

#65 Jag tycker inte att det är oasvarigt om man tänkt igenom vad som kan hända. Ni kanske har annan terräng, vägar, grannar hemma hos er än vad jag har hemma hos mig. Tänk på det. :)

Alla hästar är ju inte lämpade till att vara med som "handhäst", alltså lös. Om man har med en häst som är elak mot andra hästar så ska man väl kanske inte ha med den om man inte rider någonstans där det inte rider några andra.

tezzie
0

Handhäst för mig är när man har med sig en häst på "släp" i grimskaft!

Kan du förklara vad du har kommit på för ev risker när du tänkt igenom allt?

[FiaDodis]
0

#64 Nej det gör jag absolut inte!! Det är trådskaparen som i inlägg pratar om våld och jag syftade på det. Det stycket är inte ställd någon specifik här.

exitingsvillemo
0

#67 skulle också gärna vilja veta vilka risker du har övervägt…

#64 om du går in och läser djurskyddslagarna, så framstår det där att hästar ska rastas i inhängnad

Ashtar
0

#65 Det finns inget man behöver förklara.

#63 försäkringsbolagen skulle inte bli så glada, men det är ju därför jag tänker noga inna jag har mina hästar lösa. Det är inte farligare att ha MINA hästar lösa än att ha en vältränad hund lös.

Ashtar
0

#69 men det är inte förbjudet att arbeta sin häst lös? står det någonstans, kan du säga paragrafen för jag vill läsa! :)

[FiaDodis]
0

#70 Jo det är ju det det är! Hästarna är ju fortfarande ett FLYKTDJUR som flyr faror. Yttre påverkan av alla det slag kan inte någon styra över.

exitingsvillemo
0

#70 nu är du verkligen naiv om du jämför att ha häst lös mot att ha hund lös… Det är 2 helt olika djur.

Häst=Flyktdjur/Byte

Hund=Rovdjur

Du kan aldrig lära en häst att INTE fly… När den får riktig panik, så skiter den i vem som bestämmer, detta kallas instinkt.

En hund som inte har en präglad jaktinstinkt kan du ha lös och under kontroll även om det springer en hare framför nosen på den, inte ALLA hundar har jaktinstinkt, men ALLA hästar har flyktinstinkt

exitingsvillemo
0

#71 du får inte rasta/arbeta din häst lös… Det är liksom samma sak. Leta reda på paragrafer får du sysselsätta dig med själv, jag har annat att göra än att leta fakta till andra.

Borde ligga i ditt eget intresse att red på dessa fakta

Storvreten
0

#67 Jag har tänkt på bilar så därför rider jag på gamla grusvägar som jag vet inte används. Rider inte när det är jakt av nå slag. Och om jag gör det rider jag när det är ljust och så sätter jag reflex på båda även om det är ljust. Jag har tänkt på åkrarna, alltså de hon inte för springa på. Jag har funderar på trakotrer, träskor, flyplan och hon reagerar inte av dem. Om det är så att vi möter en tröska/traktor så stannar jag och kopplar på grimskaftet (har alltid med mig ifall att jag måste ta henne). Har också med mig morot eller något så hon kan koncentrera sig på det (matvrak ^^). Jag har tänkt på folk som rider och det är inga som rider förutom min granne en bit bort och hon rider inte ut där jag är om inte jag följer med och då har jag inte lös häst. Jag har tänkt poå jakthundar och hundar över huvudtaget och det finns inte. Eller hundar finns, men det är åt andra hållet. Måste jag skriva mera?

#68 Okej, tack.

#69 Rastas ja. Men jag motionerar henne. Övar med henne. Ge mig direktlänk tack.

tezzie
0

exitingsvillemo
0

#75 återigen så har jag varkän tid eller lust att leta reda på regler åt dig, ligger i var och ens intresse att ta reda på själv vad som är OK eller inte

exitingsvillemo
0

Kap 5 § 3 läs och tolka!!!!!!!!!

#76 tack för länken… :o)

Ashtar
0

#73 Säg något som skulle ge mina hästar fullständig panik när de är ute och leker? Det enda de får panik av är när någon försöker tvinga dem att göra saker eller stänga in dem där de inte kan röra eller försvara sig. Jag kommer inte på EN enda sak faktiskt.

Jag tror att det går att ha alla hästar lösa om man har tränat dem rätt för det, men vissa raser lämpar sig bättre. Islandshästar har inga naturliga fiender på Island där de har avlats på i över 1000 år, så deras flyktinstinkt är inte lika stark som andra rasers KAN vara. Det är bevisat att många islandshästar, då de får panik, blir istadiga och vägrar röra sig. Det kanske inte riktigt hör hit, men det är inte speciellt farligt om en häst gör så.

tezzie
0

#75 Jag förutsätter att dina föräldrar känner till dessa lagar eftersom du själv är ett barn!

exitingsvillemo
0

#79 jag kan lova dig, att om det kommer en varg eller en björn eller ngt sorts rovdjur så FLYR HÄSTEN…

Du kan inte styra över allt som kan ske och du kan absolut inte styra över om och när din häst får panik

LÄS LAGARNA

[Teddy]
0

Enligt din presentation är dein ardenner 10 mån. Mår inte den bättre av att stå inne medan du är ute och flänger? En 10 månaders kallblodshäst behöver inte motioneras.

Ashtar
0

#81 Såvitt jag vet finns det inga vargflockar på flera tiotals mil avstånd där jag bor, och skulle det komma en ensam varg skulle den ALDRIG ANFALLA och mina hästar skulle ta den för en hund och spöa skiten ur den. En björna anfaller heller inte särskilt ofta om man inte överraskar den, och hur ska man kunna överraska en björn med två hästar som man pratar och ropar åt  och klampar ute i skogen? De äter knappt kött överhuvudtaget och det finns inga björnar här.

Så säg EN orsak till att de skulle kunna få panik…

tezzie
0

#82 precis min tanke!

Ashtar
0

#81 men fortfarande tar dom inte upp arbete med lös häst. Jag förstår rastning, att släppa hästen lös och kanske gå därifrån eftersom den inte behöver vara under uppsikt varenda minut den tillbringar i hagen, men att arbeta med en häst lös är inget brott. Det tas inte upp. Hur är det med alla gamla skogsgubbar som drar ved ute i skogen. Där står hästarna obundna, UNDER KONTROLL. vilket inte är så stor skillnad med vad jag gör, utom att jag bara har grimma på min.

Salo
0

#85. Precis. Rastning och arbete är inte samma sak.

Det folk inte förstår är att ALLA kan inte ha sina hästar lösa, alla har inte den kontrollen, de rätta förutsättningarna eller en häst som klarar det. Men de finns de människor som klarar det likväl som det finns människor som kan få sin häst att ligga ned på kommando eller stå på sin häst utan att den rör sig. Ungersk post är ett bra exempel. Hästar som rider intill varann så att ryttaren kan stå på dem båda… osv. Listan kan göras lång.

#61(81) Sluta förmänskliga era hästar säger du. I dagens samhälle med allt daltande, täckespåklädning, skoning efter skoning, små rasthagar en och en eller två och två… DET är förmänskligande. Att ha hästen fritt ibland (om man klarar det, jag gör det inte) är väl det närmsta ett hästigt (omänskligt) beteende du kan komma.

Hästar är flyktdjur ja, men flyr i samma riktning som flocken. Så kommer det en fara när man är ute och rider med en lös häst brevid så flyr man och den lösa hästen kommer att fly efter. Skulle hästen vara lös en bit hemifrån och en "fara" kommer från det hållet hem ligger så flyr den ju naturligtvis inte mot faran men gör säkert en väg förbi faran så den kan springa hem.

[FiaDodis]
0

#85 och #86 Ni inser inte allvaret i ert handhavande av era lösa hästar. Det spelar uppebarligen ingen roll hur många exempel och så vidare ni får så ger ni er inte, tar er inte en funderare att saker och ting kan hända men det är upp till er.

Nu säger jag hej då i denna tråd och jag hoppas verkligen att ni inte råkar ut för något med era lösa hästar.

Storvreten
0

#76 Ska läsa och svarar antingen imorn eller senare ikväll på vad jag läst :)

#82 Den texten är "gammal", hon är nu 1 år och 3 månader drygt, lite äldre.

#86 Heja Salo ^^

#87 Tack, det ska inte hända dem något.

Bild: Maja rastas i paddock.

Ashtar
0

#86 Tack Salo, du har förstått det helt rätt *bugar*

#87 Salo sa aldrig att hon hade sina hästar lösa…

#88 ses ikväll!

Och alla andra: Tack för att ni delar med er av era åsikter, jag frågade ju trots allt vad folk hade emot lösa hästar! :)

youtube1
0

håller med #87.

youtube1
0

#85. Det handler inte alltid om kontroll hästar lyder inte någon om de ser en far de springer ju inte hem till stallet(eller till ägaren,om ägaren säger till den att komma hittåt om den är räd) de första de kommer på är att springa från faran inte om att kontrollera hästen jag slår vad om att ingen kan kontrolera sin häst när den bli räd o är lös o betar.

youtube1
0

Nu säger jag hej då i denna tråd.

Ashtar
0

#91 Om någon av mina hästar mot förmodan skulle bli aningen rädd för något, så säger jag ju inte till den med ett kommando att komma hit, utan jag visar med kroppsspråk att den ska följa mig, och eftersom de litar på mig så gör de det. Om jag skulle göra det skulle jag ju inte heller fortsätta mot faran utan jag skulle vända och jogga bortåt från den så att hästen slapp stressen.

AusaBausa
0

#93 härligt att våga tro på det…hihi

tezzie
0

#88 Jag vill fortfarande veta svar på min fråga #80

Salo
0

#88, #89 Bra, då är jag inte helt ute och cyklar. Glad Fårstår hur ni tänker, fårstår även hur de andra tänker. Det gäller att kunna se från andra perspektiv vilket inte många gör. Tror helt klart att en flyende häst flyr med flocken, inte åt andra hållet. Visst kan de ta några galoppsprång åt "fel" håll men sen springer de efter flocken. Och ibland krävs det mycket för att en häst ska bli så skrämd. Alla hästar är som sagt olika. Och skulle det plötsligt komma en tiger (rymt från zoo) så är ju risken lika stor att hästarna spränger staketet i hagen för att fly som att de flyr när de redan är fria… förstår ni? Och spränger de staketet så är ju risken rätt stor att de trasslar in sig och på så vis skadas… Så skulle det komma en tiger, björn eller varg hit till våran gård när hästarna går i hagen så skulle jag hellre se att de alla var lösa och inte gick i en hage. Det skulle kännas tryggare för då skulle de ha större chans att fly och att överleva.

Och nej, jag har inte mina hästar lösa!

AusaBausa
0

#96 ja med flocken ja men inte en människa…:-/

Salo
0

Ibland är människan flocken samt ledaren. Men i dessa fall så har både Ashtar och Storvreten med sig en annan häst när de har haft sina hästar lösa och då är ju den hästen och människan den trygga flocken och den lösa hästen följer efter dem.

AusaBausa
0

Jag är verkligen ledsen men tror inte på det ändå…har haft hästar som varit ute och ridit m stort sällskap, där en ryttare ramlat av pga att hästen blivit rädd för ngt =lös häst..inte sören har den hästen stannat kvar!! Den stack iväg så långt den kunde…

Salo
0

Har den inte ens sprungit hem? Då är den isåfall osäker och känner sig inte hemma där den bor eller med flocken. Samt att en stor smaling hästar och människor brukar inte vara en trygghet. Däremot om man är ensam med hästen/hästarna och har ett sånt band med hästen mm så tror jag inte hästen flyr långt åt fanders. Har man hästen lös får man ju se till att vara på en sån plats där det inte finns någon bilväg eller liknande mellan gården och där ni är. Så att det inte gör något om hästen skulle bli så rädd och fly hem.

AusaBausa
0

jo den sprang hem men den kan ju skada mga på sin väg hem…dem i tråden som har sina hästar lösa sa ju att dem inte sprang hem eller bort utan stannar där flocken fanns..;-P

Fridalej
0

Det kan du ta och berätta för mina ISLANDShästar :-)
De vet nog inte att det är bevisat att de ska stå still istället för att springa, de blir nog glada för informationen.

gejsa
0

#102# DET inlägget har jag missat. Ja, det kan du säga till min isis med då. Tack! Vad får du allt ifrån #79#?

Flaxii
0

Tycker att det är ganska oansvarigt. Det innebär en ganska stor risk för hästen och andra. Även om hästen vanligtvis är lugn så kan det hända vad som helst. Den kan ha överskottenergi eller bli rädd för något. Så länge hästen bara går så är det väl inga problem, men hur ska du kunna vara säker på att hästen alltid bara kommer att gå där? En dag är olyckan framme.

fridak
0

in och utsläpp av stallets hästar sker genom att sätta upp linor så får hästarna gå "lösa" till hagarna och drivs med långpisk och röst, in så springer de till stängd dörr och släpps sedan in och går in i stallet. MEN det finns en ponny som inte alltid springer in, trots att de alltid får en skvätt havre i boxen, han har flera ggr krupit under linorna, tänk att ha en sådan ponny lös? eller rida med honom lös? vad händer om han blir skrämd? han springer ju inte alltid direkt till stallet trots att godis väntar på honom där.

Nej, hästar ska vara i inhägnad av något slag, blir det riktigt skrämda av något så kan de spränga tråden om det skulle behövas.

fridak
0

#79 att islänningar gör det har jag inte hört något alls om, däremot att baskjirhästarna oftare fryser än rejsar iväg har jag läst men har ingen aning om det stämmer….

exitingsvillemo
0

men herregud… Vad är det ni inte förstår???? Det är oansvarligt att ha sina hästar lösa oavsett om det är på gården eller när man rider…

Ingen seriös hästmänniska gör sådant.

Varför ska ni vänta på att det ska hända ngt, för jag lovar, en dag kommer det att göra det!

Bodde jag helt själv, på en ö, skulle jag gladeligen ha mina hästar lösa, men aldrig annars.

Ni skriver att ni bor såååååå långt från trafikerad väg… Är intresserad av att veta hur lång den sträckan igentligen är.

Ni skriver också att ni inte har dom lös under jakt… Jakt pågår i stort sett hela året, på olika vilt…

Jag arbetar mina lösa också, men då sker det i paddock eller ridhus, det är också så dom seriösa frihetsdressyr-intresserade jobbar. Alltid säkerheten först.

Att låta en häst springa vind för våg när jag rider en annan, skulle jag aldrig utsätta mig för, det är bara dumdristigt i mina ögon.

Om, OM hästen får för sig att gå sin egen väg, finns det ingen chans på världskartan att ni kan stoppa den. Och säg nu INTE att: Min häst skulle aldrig göra så, det vet jag… DET VET MAN INTE!!!

Hästen är en levande varelse, med egna tankegångar och idéer, vill den gå ngnannanstans så gör den det!!!!

Jag hoppas, för guds skull, att ,den dagen era hästar inte längre vill följa utan springer sin egen väg, inte skadar någon annan. Det kommer förmodligen bli en väldigt kostsam historia för er.

Ni som säger att ni kan kontrollera era lösa hästar med rösten och kroppsspråk… Antar att ni inte använder varkän sadel eller träns på den ni rider heller då! Finns ju ingen anledning menar jag, om den nu lyssnar så bra och VET att ni är flockledare.

En unghäst på dryga året, gör ALLT för att klättra lite högre på rangstegen, så att släppa den lös är för mig ren idioti

Ashtar
0

#102 Tyckte du att jag sa ALLA islandshästar? Du kanske ska läsa inlägg 79 igen.

#107 Jag har inte skrivit att jag bor långt ifårn en trafikerad väg i ett enda av mina inlägg… Och när jag säger att jag inte har de lösa under jakt menar jag att jag inte har de lösa dagar jägarna är i just den skogen jag ska gå i. Det är lätt att kolla upp eftersom jag känner alla som har rätt att jaga i dessa trakter.

Tror du inte att jag har börjat i en inhägnad då? t.ex när jag inte kände mina hästar lika bra som nu? Att jag bara pang bom släppte lös dem?

Jag har bättre kontroll från marken eftersom jag är ganska dålig på att rida anser jag själv, jag rider alltid barbacka, rider mkt bättre då, men jag har huvudlag . Markarbete är det bästa för mig och mina hästar.

Storvreten
0

#80 De om någon här i denna värld vet om lagar och allt det innebär eftersom vi håller på med svenska lantraser och de ringer till jordbruksverket ofta. De har tillochmed ändrat en lag ;D

#96 Håller med dig igen ;)

#104 Oja, överskottsenergi till hela sverige :P Hon bockar och bockar och bockar så man undrar hur mycket energi som ryms i den kroppen :P Därför galopperar jag en åker så varvar hon oftast ner sedan.

#105 Om man har en sådan häst lös är man nog knäpp. Man får ju se så att hästarna kan. Man får lära sig att LÄSA av hästen, lära KÄNNA den osv.

#107 Seriös hästmänniska. Vad gör en seriös hästmänniska då? Försöker den inte att variera träningen för hästarna? Och jag skriver inte att jag bor lååååååååååååååångt bort från vägar. Vi har inte "olika" vilt här. Jag vet väl vad det finns för djur här i skogarna. Och så vet jag vilka som jagar här. Man vet visst om hästarna går eller inte. MAN KÄNNER DEM, vet hur de är och vad de vill göra. Man känner av det. Jag känner min häst att hon inte skulle gå i skogen åt ett annat håll. På åkrar gör hon det ganska ofta men bara en bit för sedan blir hon putt över att jag går iväg med hennes "pappa", flockledare, kompis, kalla det vad du vill, så hon springer efter. Klättra på vilken rangstege? Hästen jag rider på försöker hon inte "klättra" på rangstegen eftersom han har och sjujävla humör. De första han gjorde när de träffades var att jaga ut henne ur hagen så hon sprängde staketet :P Och vilka andra så hon klättra på rangstegen med? Träder? Ekorrarna? O.o

Nu ska jag ut och rida med Maja lös, vi hörs :P

Och för att tillägga alla så har jag faktiskt bara två hästar, så de håller ihop.

fridak
0

#109 hästen är uppfödd på gården och alla känner honom mycket väl, i stallet står 13 hästar och ändå så väljer han ibland att göra en avstickare när de släpps in i stallet….

Storvreten
0

#110 Att de gör en avstickare gör väl alla, men de drar inte iväg. Maja brukar göra av avstickare men hon tycker det inte är kul alls för hennes flock går åt ett annat håll. Så då gnäggar hon ledsamt och springer efter igen ^^

Haha det var kul när jag var ute och red! :D Vi gick i skogen och hon trampade på efter, hittade lite gräs här och var men fortfarande med oss inom synhåll. Så kom vi ut på åkern, en stoor. Brunte och jag travade iväg och Hilldur stannade och betade. Sedan hörde man; Pip! Dunk! Pip! Dunk! och jag tittade bakåt. Då kommer hästen bockandes, full kareta. Så kul att se xD Sen vänder jag Brunte och fattar galopp och Maja rejsar efter. Sedan mot slutet av åkern saktar jag av en het Brunte och Maja är då nöjd. :D

youtube1
0

OK tezzie eller lisette det är väldigt shafsigt på dena tråd stäng av den eller tabort den de börjar bli jobbigt att läsa igenom allt TACK

fridak
0

#111 och vad gör du om de lösa hästarna sticker iväg och trampar upp en sådd åker? eller någon trädgård? vad gör du om hästen hoppar och skuttar i skogen och fastnar i någon rot eller ett hål?

Salo
0

#113 Nämen snälla nån. Den kan väl fastna i någon rot eller i ett hål lika väl i en hage?!

exitingsvillemo
0

ja, här är det som att prata me en tegelmur… Ni väljer att inte lyssna på andra, erat problem…

Men jag är fortfarande intresserad av vad era försäkringsbolag skulle säga om det uppstod skada på hästen, trädgård, åker, annan egendom av ngt slag, annan människa, trafikolycka mm mm

fridak
0

#114 fast hagarna har man mer koll över än en skog man rider i. har man ett hål i en hage så fyller man igen det eller ser till att hästarna inte kommer åt det, rötter är lite värre men det har jag itne varit med om en häst som fastnat i än.

vet en från stallet, som inte är kvar längre, som red ut och rätt som det var så kom inte hästen någonstans för ena benet satt fast i ett hål. hade hon inte haft ryttare som hon litat på och hästkompis precis bakom så hade hon troligtvis fått panik och försökt rycka upp benet och hade nog inte varit så hel då. det hålet var gömt precis bredvid stigen, jag skulle aldrig vilja ha en häst springande lös bland rotvältor och andra faror. våra hagar är väldigt plana så där kan de inte skada sig på annat än på stängslet.

exitingsvillemo
0

#116 fast jag måste säga att jag inte tycker om helt plana hagar… Jag tycker att man ska ha så kuperad terräng som möjligt i hagarna.

Fastna i en grop eller rot, kan ju hästen även göra fast den har en ryttare på ryggen, man kan inte ta bort ALLA faror.

Men man kan minimera riskerna genom att använda sunt förnuft och t ex INTE släppa hästrna lösa vind för våg.

Salo
0

#116 Det beror ju på hur stor hage man har. Där jag hade min häst förut var hagen så stor att det var ju omöjligt att kolla hela hagen och leta efter faror. Hur gör vildhästar och andra vilda djur? Tror faktiskt att det är större chans att en häst trampar i ett hål med en ryttare på ryggen än utan.

lisette
0

#115 jag ska ta reda på vad länsförsäkringar säger!

exitingsvillemo
0

#119 tack lisette, gör det, skulle vara intressant att veta hur försäkringsbolagen ställer sig i frågan.

ew
0

Jag har haft mitt äldsta sto lös flera gånger, hon brukar gå själv in från hagen osv. hon har aldrig ens visat tendens till att gå från gården. en sommar för några år sen var det en dag som de blev vääldigt varmt mitt på dagen, vi var borta men när vi kom hem och skulle ta in henne ( hon var själv då) för att hon skulle slippa bromsar å värmen ett tag hittade vi henne inte vi gick å ropade å letade överallt, till sist sa min faster som kom å hälsade på "Har ni tittat i stallet?" Så mamma gick in i stallet och där stog hon. Hon hade troligen hoppat över tråden, den var ganska låg i den hagen hon gick i då. Nu var de länge sen hon gick lös dock, jag har blivit för harig å ser syner om hur hon blir rädd för nåt å sticker osv..

lisette
0

#120 ska försöka komma ihåg det imorgon, varit lite mkt idag.

exitingsvillemo
0

#121 din sk "harighet" ser jag som mognadGlad Du har insett att det faktiskt KAN hända ngt det tycker jag är jättebra. Grattis! Du har kommit till insiktSkrattande

#122 Ta du den tid du behöver, inget livsviktigt, bara intressant att vetaSkrattande

Pinacoladas
0

Nu har inte jag en lös häst, men jag vill bara berätta om där vi köpte min häst så hade dom en häst lös.

Han gick lös dygnet runt och höll sig till gården.
Om han var i en box eller hage blev han deprimerad och ville inte äta.
Sedan hörde dom talas om hästar som bor lösa, och då blev allt mkt bättre.

Dett är vad jag hört, och jag såg den, den mådde prima och de bodde mitt inne i skogen och dom hade ett stall öppet ifall han ville gå in, även en hage var öppen ifall han ville gå in där.

Han har aldrig rymt, och vad jag vet har han gått lös väldigt länge.

Jag vill inte ha några påhopp för detta, det är bara en sak som jag sett och vet att det gick bra för denna häst.

Ashtar
0

#115 Men jag sa väl aldrig nåt om att jag VILLE förändra mig, bara vad vissa människor inte gillar med lösa hästar.

#119 Försäkringsbolagen ogillar säkert detta! ;)

#121 Jag förstår att man blir orolig ibland, allt förändras, även känslor och åsikter, så länge du känner dig orolig ska du inte ha hästen lös. Ibland känner man på sig när det kan hända saker, beroende på vilket humör hästen är på och liknande. Härlig häst du verkar ha! ;)

#124 Vissa hästar är helt nöjda med att hålla sig hemikring. De har ju sina revir de också! Mysig "historia" tycker jag ^^,

exitingsvillemo
0

#125  Försäkringsbolagen ogillar säkert detta! ;)

Och av vilken anledning ogillar dom det tror du????

Vad gör du då om det skulle hända ngt???? För du kan inte sägga att det ALDRIG kommer att göra det, lika lite som att jag kan säga att det ALDRIG skulle hända mina hästarnåt, trots att jag inte har dom lösa… Skillnaden är att jag får hjälp av försäkringsbolaget, eftersom jag har gjort vad jag kunnat för att minimera riskerna, medans du inte får ett öre utan kanske rent av står med ett skadestånd som ska betalas pga att dina hästar kanske skadat ngn annan… Snälla du, är det värt att chansa?!? Vad tänker du med?

Säkerheten går före ALLT!!!!

Ashtar
0

#126 Dom ogillar det därför att dom ser framför sig någon som huxflux släpper sin häst lös och låter den springa sin väg. Det kanske inte är så smart att göra. Som sagt behöver hästarna lite träning först ;)

Nej jag kan inte säga att det aldrig kommer hända något, men risken att det kommer hända något är inte större än om jag skulle vara ute och rida helt normalt varje/varannan dag. Det jag tycker är bättre att ha hästen brevid sig är att om han blir rädd så kan man inte ramla av och få en häst som blir ännu mer uppskärrad, utan då har man fortfarande kontrollern och kan guida hästen genom faran som en riktig flockledare :) Fast jag tycker om att rida också! :D vem vill inte vara ett med hästen ibland??! :D (även om jag suger som jag nämnde förut)

Storvreten
0

#113, #115 Men har ni inte läst ordentligt? Jag är inte i närheten av trädgård eller sådda åkrar och när jag är det så kallar jag in henne, hoppar av hästen jag rider på, knäpper fast den lösa hästen i grimskaft jag alltid har med mig och leder förbi.

#116 Hagar är "farliga" dem med ;) Men mina går i hage 23 timmar om dygnet. I en stor hage på… 3-4 hektar? Vårat gamla halvblodssto som vi nu tyvärr tog bort i februari 2008 (R.I.P.) hon skadade sig i en hage, ingen vet vad som hänt. En morgon när de kom ut stod hon på tre ben med ena hoven krossad. Och då gick hon bara med får (tillfälligt).

#117 Jag släpper dem inte "vind för våg".

#123 Men snälla. Alltså haha, läs igen vad löjlig du låter nu Tungan ute Men jag är också lite harig, jag är inte helt korkad om du tror det.

#126 Det där ser jag som personligt påhopp Foten i munnen Men jag vet inte.

exitingsvillemo
0

#128 löjlig? På vilket sätt låter jag löjlig menar du?Obestämd

Jag menar vad jag skrev, hon har förstått att saker kan hända.

personligt påhopp? på vilket vis? Realitet skulle jag kalla det.

Tror ni att försäkringsbolagen sätter sina regler för skoj skull?

Eller att Djurskyddet sätter sina regler för att vara elaka?

Ojojoj, reglerna finns där av en anledning, välkommen in i verkligheten.

Storvreten
0

#129 Ja men liksom du låter löjlig när du skrev så. Bah; "Ååh grattis! Välkommen till verkligheten där man bryr sig!" Det låter typ så xD
"Vad tänker du med" låter taskigt.

Nej men jag trodde de satte dem för skojs skull! :D Hallå, vad tror du jag tänker med? Ringfingret? ;)  Den innehåller inte någon form av hjärna, det lärde jag mig i skolan idag (;

exitingsvillemo
0

#130 ja, jag vet inte vad du anser är löjligt…

Svara då på min fråga, varför tror du försäkringbolagen och djurskyddet sätter upp sånna regler?

Storvreten
0

#130 Du vet visst vad jag anser som löjligt, jag skrev ju det, klart och tydligt. Du bara undviker att se.
Din fråga? Hmm, jag undrar om jag vill vara så snäll och svara på den ;) okej då, eftersom jag är så snäll.
De sätter upp sådana regler för att djur(/hästar i detta fall) inte ska komma till skada eller orsaka skador. Mest för att de ska bli skötta ordentligt (djurskyddet). Räcker det?

Då kan du svara på min fråga; Vad tycker du är så farligt, om du läser alla min inlägg? Jag har koll, och om jag hade en videokamera skulle jag kunna filma alltsammans.

AusaBausa
0

#132 tror inte på att du har ngn koll alls ärligt talat när du släpper lös dina hästar..:-(

exitingsvillemo
0

#132 ja du, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta…

Tror inte heller att du har stenkoll. Oseriös hästhållning tycker jag att det är.

AusaBausa
0

#134 eller inte tillräckligt mogen för o ha hand om egna hästar:-)

Storvreten
0

#133 Just det, det är vad ni tror. Ni tror en massa j*vla saker, men ni vägrar inse! :) Alltså jag och Ashtar tar åt oss av era saker, men ni fortsätter bara, tar inte åt er alls. Det är precis som att snacka med en tegelvägg, eller hur var det ;) Jag har stor koll på min häst, jag ska köpa en filmkamera eller be en kompis följa med när jag ska ut med mina hästar (vågar inte ha kameran på mig, det är en system och jag är rädd om den) så ni får se att jag har läger under kontroll och ni får se hur mina hästar reagerar på allt. Bara för att era blir rädda för plastpåsar och för spöken så kanske inte mina blir det :P

#134 Välj själv, jag tänker inte välja åt dig ;) Nej jag har aldrig sagt att jag har stenkoll, men tillräckligt stor koll för att kunna göra det jag håller på med. De där som håller på med frihetsdressyr, hur tror i de gör? De rider ut på kanske en häst, utan träns och sadel och har 5 andra hästar runt sig. Vad tycker ni om det? Han från frankriket håller ju på så. Jag tycker har är JÄTTEDUKTIG som kan det.

#134 Tack för den. Vet du hur det känns att höra det?

AusaBausa
0

#136 varför ta åt oss ngt av eran hantering när man anser att det är ren vansinne att riskera sina hästars hälsa samt alla andra som kan bli skadade..OCH att försäkringsbolagen inte godkänner sånt om ngt händer säger ALLT!!!!

Nu läger jag ner..det är ni som inte tar åt er tillräckligt när ni fortsätter riskera era hästar…:-O

[FiaDodis]
0

Detta e snudd på löjligt! ja sa hej då i denna tråd men jag blir så frustrerad! Att hästar kan göra illa sig om dom går i hage: ja på vilket vis? Har man som hästägare sett till att hagen dom går i INTE innehåller något som INTE får finnas i en hästhage ja då har man gjort sitt. Anleningen att djurksyddet och jorbruksverket sätter lagar och regler hur man handhåller häst ja det är för att om man följer deras restiktioner ja då har man minimerat riskerna att få sin häst skadad eller annan övrig person/objekt skadat!! Visst kan hästar göra illa sig på stängsel men det är inte i närheten av vad som kan hända om man har sin häst lös! Tror ni som e emot detta inte att ovan nämnda organisationer/statliga institutioner tänkt på detta! Det som dom förordar är DET SÄKRASTE sättet att hålla häst på!?

Lek med tanken att MÅNGA skulle hålla häst på det sätter ni gör, vad händer då? Jo en massa hästar lösa…. och det förstår nog alla vad det innebär! En massa "huller om buller" och en jäkla massa incidenter! Varför tror ni att majoriteten håller sina hästar i hagar? För att dom inte törs annat? För att dom inte vet annat? Kanske det e dags att inse att det man gör inte är det rätta sättet att hålla häst på!

gejsa
0

#136# Hur är det nu med trovärdigheten. :)

Du skriver: Jag har koll, och om jag hade en videokamera skulle jag kunna filma alltsammans. Inlägg 132.

Och:  jag ska köpa en filmkamera eller be en kompis följa med när jag ska ut med mina hästar (vågar inte ha kameran på mig, det är en system och jag är rädd om den) inlägg 136.

Har du, eller har du inte en videokamera? Hittar du på detta så förstår du väl att vi inte tror dig om hästarna heller.

Tror att du mest hittar på för att du tycker det är kul att tjaffsa.

Tjingeling!

lisette
0

#139 fast jag uppfattar det som hon inte har en kamera, när hon köper en vågar hon inte ha den på sig för hon är rädd om den.

jag ringde ivf agria igår.

är man oaktsam och en olycka händer gäller inte försäkringen (eller så får man inte full ersättning). man ska vara aktsam och inte skapa olyckor.

men, de ska oxå få reda på hur olyckan har gått till. det kan vara ganska svårt.

exitingsvillemo
0

Med tanke på att storvreten oh ashtar är goda vänner privat, så kan jag ha förståelse för att ni håller varandra om ryggen i detta.

#136 du skriver att du tar åt dig av vad andra skriver… På vilket vis då? Hittills har du inte tagit åt dig ett dugg av folk som har hållit på med hästar betydligt längre än du…

Och nej, mina hästar blir inte rädd för plastpåsar, men för det ser jag ingen anledning till att släppa dom lösa… Det kan finnas annat som skrämmer hästen än plastpåsar.

Ex kan ngn annan häst vara på rymmen… Vem följer den lösa hästen med då?

Bara att det finns lagar om detta borde få folk att ta det på allvar.

[FiaDodis]
0

#136 Håller med dig i din fundering!! Jag undrade över hur seriöst detta är i mitt inlägg #19.

bubbelbubbel
0

#139, jag uppfattar det som att hon har en kamera, en systemkamera, som hon inte vill ha med för hon är rädd om den.
men om hon hade haft en filmkamera hade hon filmat och visat er.

exitingsvillemo
0

ja, ni har nog rätt, förmodligen bara ute efter att tjafsa lite…

#140 vad driftig du ärSkrattande

men tyvärr så är det väl svårt att bevisa hur en olycka igentligen gick till…

Storvreten
0

#136 Men lägg märke :P Jag menade samma sak, men jag har ingen videokamera och tänker inte slösa 2000:- på att bevisa något som går bra. :)

#140 Jag har en kamera, en system och den tänker jag inte ha med när jag rider. Jag har ingen videokamera och tänker inte köpa någon.

#141 Jag tar åt mig när ni egentligen sitter och säger att jag är en dålig hästmänniska. Det är inte kul att höra. Tänk er själva att höra det av någon? Och jag tar åt mig, men om jag ger med mig så kör ni över mig, det är jag säker på.

#142 Jag är helt seriös när jag skriver detta, och jag undrar som #0 att vad är det som är så fel om man har läget under kontroll.

#143 Exakt :)

#144 Vad för olycka? Vilken har varit med om en olycka?

lisette
0

#145 Och jag tar åt mig, men om jag ger med mig så kör ni över mig, det är jag säker på.

det är väl bara bra om du tar åt dig. det är jättebra, det är första steget till att förstå lite bättre vad vi andra menar. =)

sen var det där om olyckan nog till mig tror jag..

#144 beror väl på iofs. om hästen blir påkörd så är det ganska lätt att bevisa eftersom det då är en annan människa inblandad.

exitingsvillemo
0

#145 den olycka som eventuellt kan hända, när man har sina hästar lösa.

Och jag tar åt mig, men om jag ger med mig så kör ni över mig, det är jag säker på.

varför skulle vi köra över dig? Det är inte det det hela handlar om, men vi försöker få dig att förstå riskerna med det du gör, men det tar du inte åt dig av

Storvreten
0

#146 Jag förstår er, men ni verkar inte förstå mig/oss :/ :)

#147 Jag tar åt mig, vet vilka risker och allt. För ni tror väl inte att jag inte tränade henne innan jag red ut? Jag testade att rida i en stor hage och hon följde efter, sedan testade jag på en åker och hon följde efter. Sedan går jag liksom överallt med dem :) Hon följer, och ibland går hon precis före oss, men hon har stenkoll på oss. Hon vill inte blir själv eftersom vad ska hon göra då? Hon har ju bara Brunte och ingen annan (förutom mig). :)

[FiaDodis]
0

#148 Jag kan förstå din glädje i att hästen följer dig men där slutar det. Jag förstår inte hur du kan ustätta dig, dina hästar och alla andra för detta för oundvikligt är att kommer det nån sorts fara så kan aldrig du bestämma utgången av vad som händer!

Låt säga att en älgko kommer attackerandes i försvar för sin kalv, ja då VET inte du hur dom kommer att reagera!! Även hästen du rider på kan drabbas av panik och gör dom det ja då ska det mycket till om du kan styra upp den situationen.

exitingsvillemo
0

*suck*

spelar ingen roll att du har tränat… Mina hästar följer mig blint i hagen dom också… Men det finns inget som skulle säga tt dom skulle göra det lös ute… Jag ger upp.

Du väljer att bortse från riskerna, ditt problem…

Ashtar
0

#138 Men snälla! en häst kan skada sig allvarligt i en hage även om den är helt plan och inte har varken träd stenar eller gropar. De kanske leker med en annan häst. Jag känner en som hade en häst som bröt ryggen när den hade stegrat sig och ramlat bakåt. Den blev avlivad. Hästar kan bryta benen om de springer ikull, etc etc. Det är inte alltid miljön som orsakar skador!

Ashtar
0

#140 vilket är varför vi är aktsamma och inte skapar olyckor genom att se till att omständigheterna är bra och så verkar vi vara några av dom enda som har kapacitet att träna sina hästar för sånt här. Det finns massor av böcker i ämnet om ni är intresserade av frihetsdressyr och skulle vilja lära er. (gäller alla härinne)

Ashtar
0

#141 Mig, eftersom den förrymmda hästen följer med mig och min "flock".

Och vilka lagar? Jag har läst lagarna om och om igen och det står aldrig något om att man inte får ha lösa hästar.

[FiaDodis]
0

#151 Det du skriver kan väl mycket väl hända om man har hästarna lösa också!! Det vi menar är att riskerna är STÖRRE för andra skador och händelser. Sen anser jag att det är oaktsamt att utsätta ANDRA icke berörda personer/ting för ev en framrusande häst i panik.

Det det handlar om är att minimera riskerna för att hästen och/eller andra skall bli skadad.

tezzie
0

Man rider inte ut med lösa hästar, thats it. Frihetsdressyr går inte ut på det…

Ashtar
0

#154 vad för panik???? när får hästen panik!???! !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Risken är varken mindre eller större om en häst leker i eller utanför en hage!

#155 Men du förstår inte! Man TRÄNAR dom på det sättet! Jag vet vad frihetsdressyr handlar om, men det är inte det jag håller på med, jag bara säger att det är ett bra sätt att starta på.

tezzie
0

Jag förstår precis, men ni är er tro helig och det går inte att rubba på. Förhoppningsvis så kommer det att gå bra för er och ni slipper några större olyckor. Men var glad att det inte är mig ni möter i skogen för jag hade blivit skvatt galen på er!

[FiaDodis]
0

#156 I många av ovanstående inlägg tas det upp exempel hur en häst kan hamna i panik! Läs dom om du inte gjort det eller inte kommer ihåg.

Sen som hästägare är det väl viktigt att man lär sig hur hästen fungerar, vilka deras instinkter är osv…. Då vet man hur hästen är och vad som eventuellt kan hända!

exitingsvillemo
0

Men snälla! en häst kan skada sig allvarligt i en hage även om den är helt plan och inte har varken träd stenar eller gropar

självfallet kan den det, men genom att ha stält hästen i enhage så har ägaren gjort vad denna har kunnat för minimera riskerna.

vilket är varför vi är aktsamma och inte skapar olyckor genom att se till att omständigheterna är bra och så verkar vi vara några av dom enda som har kapacitet att träna sina hästar för sånt här.

ni är inte aktsamma, alla har väl kapacitet för att släppa sina hästar lösa, men tydligen finns det några som har bristande kunskaper hur man håller häst korrekt.

Mig, eftersom den förrymmda hästen följer med mig och min "flock".

snälla du, nu är du naiv och blåögd om du tror att en skenande häst kommer att stanna baraför att du och dina hästar står där… Där brister kunskapen om hästar ännu mer

Och vilka lagar? Jag har läst lagarna om och om igen och det står aldrig något om att man inte får ha lösa hästar.

Om hästen in rids eller rastas på likartat vis, ska den vistas i inhängnad… Läs igen om du missat ngt…

Risken är varken mindre eller större om en häst leker i eller utanför en hage!

kanske inte för hästen, men för den tredje person som kanske är ute och går med barnvagn och sin 12 veckors bäbis och plötsligt blir översprungen av en skenande häst, vilket förmodliogen inte skulle hänt om hästen stått i hage. Och skulle hästen lyckas ta sig ur hagen och förorsaka denna olycka, då har iaf ägaren GJORT VAD DEN KUNNAT för att omöjliggöra det…

utdrag ur jordbruksverkets bestämmelser:

Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock.

Ansvar och påföljd Om du inte följer djurskyddsreglerna kan kontrollmyndigheterna dvs. kommunernas djurskyddsinspektörer, besluta om förelägganden och förbud. Länsstyrelserna kan fatta beslut om omhändertagande av djur samt förbud om att hålla och sköta hästar. Om du med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot djurskyddsreglerna kan du dömas till böter eller fängelse i högst två år.

jen
0

Ni som har era hästar lösa. Jag såg att ni är 18 resp 16år gamla.

När ni blir vuxna och skaffar barn så kommer ni kanske att mogna till lite och inse riskerna med att ha hästarna lösa.

Ahnna
0

#160 Inte 17 måste man skaffa barn för att mogna! Cool Men jag förstår vad du menar, och håller med. Grow up and get over yourselves!

Uppenbarligen finns det flera här som anser att det är värt risken för fängelse, böter och djurförbud att ha sina hästar lösa. Ofattbart!

Ett kallblod av en så pass tung typ, på drygt 1 år, behöver ingen som helst motion förutom hagvistelsen, tvärt om.

En bekant till mig stötte på björn alldeles nyligen, den satt bara några meter ifrån henne i diket bredvid vägen, men lyckligtvis så märkte hennes häst ingenting. Jag har själv stött på älgar på obehagligt nära håll när jag har varit ute och ridit, och tro mig, hästar reagerar när så stora djur kommer emot dem och brölar! De bryr sig då inte ett smack om vem som är flockledare heller, för det är flykten undan faran som är det väsentliga.

Har också sett vad vädrets makter kan göra och hur hästar reagerar på sånt - till exempel när en hel lada rasade rakt över stallplanen när en tromb ryckte tag i den… Alla hästarna som befann sig i hagarna runtomkring drog som avlöningar och hade hagarna varit mindre än de var så hade de högst troligen dragit till skogs. Lyckligtvis var hagarna herrejössesstora så hästarna hittade skydd långt ifrån stallet utan att bryta sig ut.

Äsch, det finns hur många 1000-tals anledningar som helst till att ha sina hästar inhägnade i dagens samhälle. Att ha dem lösa är bara dumt, olagligt och riskfyllt till bredden. Varför chansa? Är det värt att behöva avliva en god kamrat för att försäkringen inte täcker skadorna vid en olycka? Jag har precis kommit i närkontakt med veterinärvården och vet exakt hur lite man får för 100.000:- på en klinik. Har ni råd att pröjsa ur egen ficka?

www.stuteriprecious.se

Storvreten
0

Jag säger som ni, det går inte att prata med er. Ni ser bara felen överallt som inte finns.

#149 Haha, Brunte drabbas av panik av en älg? xD Han ÄLSKAR äglar, helt seriöst och konstigt. Har mött älg en gång som hade sprungit bort sig i till våra skogar och Brunte skulle springa efter den när den travade iväg. Fick lov att avbryta honom, annars vet jag inte vart vi skulle hamnat ^^

#150 Men hur orkar du? Jag har ju sett riskerna, jag skriver ju det! Läser du ordentligt? :P
#157 Nej tydligen har du inte förståt, annars skulle du inte skrivit det.

#158 Jag vet hur mina hästar är och vad som eventuellt kan hända. Ni vägrar inse det. :)

#160 Faktiskt 17! ;) Snart iaf :P Jag kommer bli vuxen men vill inte ha barn och kommer inte skaffa det heller :) Tycker inte om dem. Men jag mognar fortfarande och är tillräckligt mogen för att göra det här. Jag ser riskerna och undviker dem för att kunnda fortsätta att göra det. Mina hästar mår bra av det, ser inte att de mår en minsta dåligt. Det ända dåliga som hänt är väl att Hilldur har bromsat för snabbt efter hon har lekt så hon fick lite ont i ena bak, men det kan ju hända i en hage med :) Men det "onda" försvann efter 10 min. Om det kommer åkrar och trädgårdar så tar jag grimskaftet, hoppar av Brunte, tar fast Hilldur och leder förbi båda innan jag släpper Hilldur igen och hoppas upp på Brunte, eller tvärtom. Så jag har insett två problem och löste de så alla blir glada. Förutom ni som inte förstår ;)

Storvreten
0

#161 Jag vet inte vad jag ska skriva. Känns som en papegoja när jag upprepar sakerna hela tiden ;) Du får helt enkelt söka svaren på dina frågor i tidigare inlägg :) Motion behöver alla, även kallblod. Men hon får ju ingen jobbig motion och sen behöver hon inte så mycket heller, jag vet. Det ända hon får göra är att leka. Hon blir hur ledsen som helst när man tar Brunte i hagen och lämnar henne. Sedan när man kommer upp och hämtar henne när man är klar med Brunte och ger henne uppmärksamhet t ex borsta så blir hon också ledsen. Hon älskar att jobba med musklerna och mår bra av det psykiskt med även om det inte är så mycket. Jag löshoppar henne (absolut inte högt och mycket! hon är trots allt en ardenner, men jag har aldrig sett en häst förutom Kingen som älskar att hoppa så mycket, hon får hoppa som belöning ibland), leker med henne i paddocken om ja ridit Brunte och ibland tömkör jag henne. Brukar ut och gå också.

lisette
0

#152 genom att ha din häst lös när du är ute och rider är du oaktsam!!!!!!!!!!!!

gejsa
0

Att ni bara orkar!!!! Hon är för ung för att fatta. I hennes ålder tror man att man vet det mesta. Deras tro går inte att rubba. Gäller inte alla ungdomar nu. :) Utan det finns förståndiga tonåringar som man kan prata med som förstår det man berättar.

Man får väl bara hoppas att någon vuxen som ser detta säger till. Att inte hela byn är lika fläng. För jag tycker det låter så. Eftersom dom låter det fortgå.

Tack för mig! Skrattande

tezzie
0

Håller med Gejsa Skrattande

youtube1
0

#165.Håller med bra skrivet gejsa =)Fast en jag är ung jag med förstår jag o accepterar värkligheten.

IdaT
0

#165 Det där har inte alls med ungdom att göra. Jag skulle aldrig få för mig om att släppa min shetlandsponny lös, och ändå hör jag av otroligt många människor att hon följer mig som en hund i grimskaftet.
Jag kan släppa henne ett par meter på ridbanan, igenom att lägga grimskaftet på ryggen på henne, men hon inser att hon är lös, och vet ni vad? Hon gör vad tusan hon vill då!

Det har inget med ledarskap att göra! Hon har sedan länge accepterat mig som ledare, så länge jag har henne i en lina. Men tro mig, det går inte att träna henne så att hon skulle följa mig i naturen utan en lina jag håller i.

Det har inte heller något med ålder att göra. Jag är 16 år, och skulle aldrig komma på att släppa henne lös, oavsett hur bra koll jag har på henne.

Jag skulle påstå att det har med mognad att göra, att inse att det kan hända något när hästen är lös, även om du anser att du är hästens ledare kommer människor aldrig bli annat än rovdjur i hästarnas ögon.

Visst dom litar på dig, men du kommer aldrig bli en del av flocken på samma sätt som en annan häst. Vad gör du dagen hästen utmanar ditt ledarskap igenom att trotsa dig? Du har inget att sätta emot, och det är bara fakta.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

gejsa
0

#168# Klart det finns undantag jag skrev ju det. Att det inte gäller alla. Och eftersom du är förståndig behöver du inte ta åt dig. :)

Tjingeling igen!

Ahnna
0

Jag skriver inte kommentarer i såna här trådar för att omvända eller påverka trådskaparen, utan för att det är hundratals människor som läser här och flera av dem håller säkert helt med om att hästar bör få gå lösa, men törs inte skriva det här för att de vet att de flesta tycker att det är fel. Så jag skriver allmänt, för alla att läsa och förhoppningsvis får i alla fall någon upp ögonen för hur dumt det är.

Håller med #168, det har inte ett dyft med ålder att göra.

www.stuteriprecious.se

Fridalej
0

Gejsa - du är klok du :-)

Jag skulle aldrig i helvete heller ha mina hästar lösa, oavsett om vi var ute i ingenstans.
Idioti att egentligen tro att man på allvar är flockledare över hästen, jag kan garantera att man inte är det när de får panik.
Har ni sett en flock in action? :)
Den svagaste dör, fly för ditt liv. De stänger av allt annat. Men visst, stå där och ropa "Pålle! Pååålleeeeee!" och tro att de kommer tillbaka.
Det är erat problem, det säger jag inget om, men jag tycker det är jäääääääävligt dåligt att man förespråkar det så att yngre människor gör på samma sätt - lilla pålle springer iväg och blir påkörd av en bil.
Grattis liksom.

exitingsvillemo
0

#163 vore jag du, skulle jag långsamt ta och vänja unghästen vid att vara ensam kortare stunder, det kan faktiskt hända att du ngngång inte har ngt val utan MÅSTE lämna henne själv.

Hästar är flockdjur, JA, men det tyder på dåligt självförtroende att hon inte kan stå ensam den stunden du är ute och rider den andra.

Hur ska det gå senare när unghästen ska börja ridas om hon inte klarar av att fungera ensam?

Nä, ni som rider och har lösa hästar med er, tänk om, majoriteten här tycker att det är oaktsamt, det borde väl tyda på en del… Eller är det så att 99% av alla hästägare har fel och ni har rätt?

Storvreten
0

#167 Jag är också ung, och förstår Skrattande

#168 Men det är det jag vill komma över, att det är linan som gör ledarskapet. Jag vill att jag ska vara ledaren och inte linan mellan oss. Då respekterar de linan mera än mig. Brunte har trotsat och det gick vi förbi. Hilldur har börjat trotsa och det går vi också förbi :) Så är det. Jag har inte heller sagt att jag ska bli en annan häst.

#171 Ja det är mitt jävla problem. Men jag sitter på flockledaren när jag är ute och rider och han grips inte av panik ofta (aldrig hänt). "Grattis liksom", Tackat liksom ^^

#172 Jag svarar på dig sedan, ska åka nu.

Flaxii
0

Summan av kardemumman; Min åsikt i det hela är att det är otroligt oansvarigt att göra som du gör. Du kanske känner dina hästar jätteväl - grattis, att du fått den kontakten med dem - men det hindrar dem INTE från att bli rädda och springa iväg. Så är det bara, hur snäll hästen än är så har den en instinkt, och det är om den blir rädd så flyr den, för det är så det funkar ute när hästarna lever fritt. Sen kan du komma och säga vad du vill om det.
Ang. försäkrning och så. Det finns en anledning till att bolagen satt upp regler. Fundera över det, du.

Man rider inte ut med hästarna lösa, punkt.

IdaT
0

#169 Nej, jag tog inte åt mig, ville bara påpeka att det inte har med åldern att göra, missade "Gäller inte alla ungdomar nu." förlåt för det.

#173 Det är inte linan som är ledarskapet, hade det varit det hade hon fortfarande dragit åt h*te då fort jag försökte fånga henne. Jag skulle kunna släppa Zally. Men jag gör inte det.

Jag kan släppa Zallys grimskaft i stallgången och gosa med henne, men jag skulle aldrig få för mig att göra det ute, det är rent ut sagt dumt.

Innebär det att jag inte är hennes ledare? Jag tror att jag kan ränka gångerna jag har lett Zally med spänt grimskaft sedan jag fick henne i maj. Grimskaftet är min lina, inte hennes. Det är för att jag ska känna mig trygg, inte för att tvinga henne med mig.

Du säger själv att dina hästar har trotsat dig, vad garanterar dig att dom inte gör det igen? Zally har slutat dra från mig i hagen, men det händer då och då att hon får återfall i detta, glömmer allt jag byggt upp i vad som heter förtroende mellan oss sedan jag fick henne i maj. Ska kanske tillägga att hon inte blivit illa behandlad innan, som det kanske låter nu.

Hon må vara otroligt uppfostrad, och hon må göra allt jag ber henne om, det samma med dina hästar, men vi kommer aldrig komma ifrån att det är något levande vi pratar om. Det levande har en egen vilja, kolla på hästar i det vilda.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

tezzie
0

Jag orkar inte sitta och censurera era inlägg, tänk på att använda ett vårdat språk och skippa alla svordomar!!

IdaT
0

#176 Ursäktar min halvcencurerade svordom, men kan faktiskt inte hitta något annat inlägg för vad Zally gjorde när man kom och skulle ta in henne i början.

tezzie
0

Det är verkligen inte bara du :)

jen
0

var det inte Ingemar Stenmark som sa "Det är int lönt att förklara för den som int begriper"

känns som det är rätt ord för den här tråden.

Veero
0

Litar hästen på en så kommer den tillbaka! Hästar vet vart dom bor och holler sig där, där det finns god mat och värme. Det är ju int eoansvarigt presis :S Man brukar släppa lös sina hundar ju.

IdaT
0

#180 Det är en helt annan sak. Hundar har inte samma flyktinstinkt som hästar. Om man ska jämföra så säger jag såhär;

Skulle du släppa lös en hund som skulle få för sig att jaga nästa bytesdjur som den vittrar (=följer sina instinkter)?

Ahnna
0

#180 Det spelar inte särskilt stor roll OM hästen kommer hem igen, utan VAD DEN GÖR när den inte är hemma. Springer över någons tomt, springer mitt i trafiken, skrämmer slag på andra hästar så att deras ryttare ramlar av och gör sig illa, etc, etc…

Hundar är inte tillnärmelsevis samma sorts djur, som det redan har påpekats tidigade i tråden. Hundar har dessutom en helt annan psykologi än hästar och funkar inte alls som flyktdjur gör.

Bara som exempel kan jag berätta hur min stoflock betedde sig alldeles nyss, när de fick komma in i en ny hage; ledarstoet ställde sig på en fläck och åt, åt, åt och åt av det goda gräset. Under tiden gick de övriga ett varv runt hagen och inspekterade, alltså låååångt ifrån ledaren. Men enligt er som förespråkar att man ska ha hästarna lösa så följer hästar alltid sin ledare och går aldrig ifrån denne, någonsin…? Lägg av. Studera hästpsykologi och hästbeteende ett tag så kommer ni själva inse hur befängd er teori är.

www.stuteriprecious.se

Storvreten
0

#175 Men det är inte säkert att alla klarar av att träna hästarna på det viset - att ha dem lösa. Inte säkert att alla hästar klarar av det.

#180 Du förstår mig/oss. Det är det jag har försökt säga, bland annat.

Men ni verkar inte heller förstå, eller vilja förstå.

lisette
0

#183 men det är väl inte så mkt at förstå?? det är vansinne att ha sina hästar lösa, det är bara att inse.

när dessutom försäkringen förmodligen inte gäller heller om en olycka skulle ske är det bara dumt att släppa sina hästar lösa så där.

IdaT
0

#183 Du lyssnar inte på vad jag säger, du bara svarar på det du tycker lter bra ur mina inlägg, läser jag dina svar på mig låter det som om jag håller med dig. Du vinklar det totalt åt ditt håll.

Jag vill att du istället svarar på citat härifrån.

"Det är inte linan som är ledarskapet, hade det varit det hade hon fortfarande dragit åt h*te då fort jag försökte fånga henne. Jag skulle kunna släppa Zally. Men jag gör inte det."

"Du säger själv att dina hästar har trotsat dig, vad garanterar dig att dom inte gör det igen? Zally har slutat dra från mig i hagen, men det händer då och då att hon får återfall i detta, glömmer allt jag byggt upp i vad som heter förtroende mellan oss sedan jag fick henne i maj."

Fetstil är jag extra nyfiken på att höra.

AusaBausa
0

#180 klart dem hittar hem igen men vad vi pratar om är att NÄR dem är lösa så kan så mkt hända m din häst INNAN dem är hemma igen..dem själva kan skada sig(=enligt försäkringsbolagen ingen ersättning pga du haft den lös, oansvarigt), SAMT att den kan skada andra djur, människor, andras egendom på vägen hem…SMART? NEJ!!!!!!!!!!

[FiaDodis]
0

#183 Du tackar #180 för att denne förstår dig/er! Ja tror jag det det var denne som startade upp den förra tråden "Borta" som det blev sånt himla liv i som trådskaparen av denna tråd skrev från början. #180 gillar oxå att ha sina hästar lösa inte undra på att ni tycker lika!!

Allt detta handlar om lagar och regler samt sunt förnuft. Tittade på DR Phil på tv och en gång sa han att människans hjärna är inte fullt komplett klar/mogen, utvecklad förrän vid 19 års ålder och därigenom så e förnuftet det sista som utvecklas klart. Nu anklagar jag inte någon för någonting utan börja talar om vad nu DR Phil sa om saken. Detta är inte riktat till någon specifik. Detta kan vara en grund till meningsskiljaktigheter i detta ämne.

exitingsvillemo
0

#180 Litar hästen på en så kommer den tillbaka! Hästar vet vart dom bor och holler sig där, där det finns god mat och värme

säger du som la ut en tråd här för inte så länge sedan och var halvt förtvivlad för att din häst var borta…

Fickdin häst en tillfällig bubbla i huvudet då eller? Eftersom den uppenbarligen sket i att den var helt ensam ute på äventyr???!!!???

Har du överhuvudtaget ngn aning vad din häst har kunnat hitta på under den tiden den var borta? Du bodde 2 km från vägen… 2 km är INGEN sträcka för en häst… Kunde ha blivit en dyr historia om den orsakat en trafikolycka…

#183 du svarar bara på det du vill svara på… Men fortsätt du att leva i din egna fantasi-verklighet à la "Min Häst" där du tror att din häst ser dig som sin bästa vän och ALDRIG skulle tänka tanken att vika från din sida… Kanske dags att vakna upp?

Det finns ingen anledning till att släppa hästar lösa, när dom kan ha ett lika bra liv i en hage eller med grimma och grimskaft.

Jag hoppas verkligen att dom som läser detta och inte har så stor egen erfarenhet om hästhållning inte tar efter era dumheter, för det är just vad det är, dumheter och brist på kunskap om hur hästen fungerar

Trojaa
0

#35 och #36

jag menar att an olycka kan hända när som helst och var som helst! Jag orkar inte tjafsa för jag anser att det är onödigt. Jag vill bara att man inte ska gåpå en person bara för att hon skriver en sak, man kan ju disskutera men dethär börjar gå i överdrift. Jag menade inte att : "JA NU KAN ALLA SLÄPPA LÖS SINA HÄSTAR OCH LALALALA"

Verkar inte som att ni läste mitt inlägg ordentligt. Och JAG har bättre kontroll över min häst från ryggen. Vad ni tycker om de, det skiter jag i. För han är väldigt väluppfostrad och är inte speciellt bångstyrig fast jag bara har haft honom i 6 månader. Ni känner varken hästen eller mej.

Trojaa
0

*raderad"

exitingsvillemo
0

#189 oseriöst, dumt,  oaktsamt, kunskapsfattigt är vad det är…

[FiaDodis]
0

#189 Tänk om alla var av din uppfattning och alla släppte sin hästar lösa i tid och otid! Hur skulle det te sig??

Väluppfostrad el inte spelar ingen roll när det gäller instinkter!! Känner hästen fara så flyr den!! Det är det ingen av er som e för att ha hästarna lösa som inser att det verkligen är så utan fortsätter med att, jag e ledaren….. eller jag rider på ledaren….. Där pratar vi om att blunda för vad som skulle kunna hända eller så handlar det om okunskap. Ja jag vet inte vilket av dom….

Fridalej
0

Jag är lite irriterat åt de synskadades vägnar - tänk på att inte !!!!!!!!!!!!!!! och ………….. eller AAAAAAAAAAAAAAAAAA, det blev tydligen väldigt jobbigt för dem att läsa med den där avläsaren.

Så det kan man la tänka på.

Ashtar
0

#159 Men jag är ju blåögd ;)

Nej men ärligt allihopa. Jag kommer inte sluta ha lösa hästar, tvärtom, jag tränar mer och mer med dom. Ni kan inget göra för att stoppa mig (mohahahaha *asg*) Jag är ung, ja, men jag har haft häst HELA livet och vet exakt hur de beter sig. Jag har haft chans att studera och umgås med hästar i stora flockar i stora hagar med föl och alla tillbehör, så förolämpa mig inte med att säga att jag har bristande kunskaper om hästar, TACK!!!!!!

Jag har fått svar på det jag frågade, och jag tror inte att så många fler NYA människor kommer komma med sina åsikter. Mitt jobb i denna tråd är slutfört - Var inte rädd att komma med nytänkande ideer, det är så utvecklingen går till, annars hade vi fortfarande bott i grottor och ätit rått kött och rötter! *fniss*

Tack för alla svar, ärlighet är en dygd och det är bra att få lufta sina tankar även om det inte är ansikte mot ansikte. Jag lämnar nu denna tråd *sorglig musik* och ber att alla ska ha ett fortsatt lyckligt liv! Tack så mycket!!!!!!! *bugar*

tezzie
0

Trodde du att du skulle få hurra-rop när du skrev tråden??

Lämna tråden du, du tål väl inte höra sanningen :-D

Ashtar
0

#195 Men gulliga du. Lite respekt tack.

Nej inga hurrarop. Inte överhuvudtaget, men jag frågade vad folk hade emot lösa hästar, och ni har svarat vad ni tycker. Vem är det som inte TÅL saker härinne va?!

Ok, jag lät mig bli provocerad, men om folk läser mina tidigare inlägg vet ni vad min åsikt är, och denna tråd har funnits i en vecka nu och det börjar bli jobbigt att dra hela vägen ner med en seg dator ;) Så lyncha mig inte som Tezzie, jag tycker om er fast ni inte tycker samma sak som mig, jag försöker inte håna er för det.

Jag kan inte göra en lika storslagen avgång denna gång, men jag vinkar sällsamt åt er alla och hoppas att ni en dag kommer få insikt. Farväl *Slängpussar och tårar i ögonen*

vilde
0

#196 Du är bara för mycket. Väx upp och se till att hästarna är i hagen när dom är lösa annars ha lina på dom.

Storvreten
0

#194 Jag säger som dig, tack och adjö ^^

Jag tycker att ni som har svarat här inte vill inse att det finns olika "ridstilar". Ni är väl antagligen rädda över nytänkande personer ;) Jag kommer också fortsätta mer med det här som jag håller på med. Jag tål att "höra sanningen", men det finns ingen sanning när det gäller hästhållning. Jag kanske kommer skriva något mer inlägg om ni försöker spela dumma, "ha sista ordet", mm ;)
Men hoppas att ni har börja tänka på detta :P
Bild: Brunte och Hilldur leker i paddocken.
Ha't bra! Glad

exitingsvillemo
0

#196 och #198… Ni kan ju ta varandra i hand och forsätta mer er sk "hästhållning" kan ju bara hoppas att djurskyddet möter er en vacker dag när ni utför era dumheter.

Varför skulle ngn av OSS ändra uppfattning? Varför gå från ngt regelrätt till något "mindre begåvat"?

Kommer till insikt?

snälla du, dags att kliva upp ur sandlådan nu kanske?

Skaffa er lite kunskap så kanske NI kommer till insikt.

Jag tror att alla här inne inser att det finns olika ridstilar, men att släppa en häst lös är INGEN ridstil! Det är brist på hästkunskap och rent ut sagt idioti.

Ring och fråga veterinärer, djurskyddsinspektörer, försäkringsbolag och jag lovar att ni får samma svar av dom som vi här inne har gett er… Men dom har väl också fel då?Obestämd

Kan ju bara hoppas att ni växerupp snart och slutar blunda för verkligheten.

Börja på ridskola kanske? Och lära er hästkunskap?

AusaBausa
0

#194 Haft häst i hela ditt liv…ja med tanke på din ålder är ju inte detta så länge;-)  o trots du haft dem "hela ditt liv" har du inte lärt dig att hästen går före idiotsaker som att inte skydda din häst så gott det går:-(  TRIST!

exitingsvillemo
0

ngn som vet vart man ska vända sig om man har funderingar på svenska lagar od?

Skulle gärna vilja prata med ngn som verkligen kan svara på vad som är tillåtet när man håller häst, av ren nyfikenhet…

lisette
0

jordbruksverket borde kunna svara på det faktiskt.

sen till alla, snälla var lite schyssta mot varandra. man blir upprörd - men man behöver inte vara snudd på otrevlig för det.

Ahnna
0

Visst är det intressant att folk med "nya" ideer alltid avslutar sina diskussioner på ett spydigt jag-vet-bäst-och-ni-har-ingen-aning-sätt? Snacka om att inte acceptera att det finns fler än en "stil".

Religion är farligt när det går till överdrift, oavsett vad det är för nåt.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

är det ngn som tar illa upp om jag skulle ringa och fråga?

Lika bra att fråga så ingen känner sig påhoppad

vilde
0

Jag tycker att du ska ringa och frågaSkrattande Och jag tar defenitivt inte illa upp.

exitingsvillemo
0

passar på att be om ursäkt om ngt av mina inlägg har varit otrevligaGlad

Molla
0

Har inte yttrat mig än i denna fråga, tycker att det är lite uppenbart vad alla borde tycka i frågan… Annars har man ju missat endel i hästläran!

Visst skulle det vara lite häftigt att rida med lösa hästar, men då antingen i en stoor hage, på island, i öde fjället, i öknen eller på öde prärien. Ni förstår vad jag menar. Så närmast frihet här i mitten av Sverige får man lov att uppleva i en stoor hage! Tycker jag!!!
En hund kan man inte jämföra med en häst. Och förresten är det olagligt att ha hunden lös hur som också.

Nä, ordning och reda för att minimera skador!!!

lisette
0

#2 det tycker jag du ska göra! glöm inte berätta för oss! =)

exitingsvillemo
0

Skrattande OK, jag ringer dom imorgon, ska bli väldigt intressant.

återkommer med resultatet.

Storvreten
0

#199 Det där var det mest störiga och taskiga inlägg jag har läst :O Kunde INTE låta bli att svara på det. Jag vill inte att någon av ER ska ändra eran uppfattning, utan bara inse att det går.
Upp ur sandlådan?! HAHA! Kom på något bättre ;)
Att släppa hästar är kanske inte direkt en "ridstil", men det är iallafall ett sätt att hålla på med hästar. Jag ser det som en stil. Jag håller på att växa upp, men en annan sorts sätt att hantera hästar på :) Fast, alltså, jag har ju fortfarande "samma grund". Ridskola?! Hoho, nejtack ^^ Dit får ingen mig. Mamma lärde mig från grunden och hon har tävlat i hoppning länge. Kan skryta lite OT här ;) Hon har tävlat höga klasser med stoet Kingen jag hat tagit upp (Mannequin). Tävlade i Aten -något år. Kommer ej ihåg. Blev bäst ridna svenska ekipage ;)
Jag vill iallafall absolut inte gå på ridskola.

#203 Du tolkar det fritt ;) Jag skulle inte tolka det så :)

#206 Tack.
Får väl säga detsamma ^^

#209 Mamma skulle också ha ringt. Hon tycker det är idioti att varför man INTE får ha hästar lösa :P Hon har sett att allt går bra, Hilldur hänger på som hon ska. Hon det var så att Hilldur INTE gjorde det skulle mamma formligen gå upp i taket. Vi håller själva på med lantbruk och om Hilldur skulle springa ut på en åker skulle, jaa du, jag inte få rida så längre iaf ^^ Ska påminna mamma om att ringa.

Trojaa
0

har jag sagt att jag har honom lös eller? NEJ DET HAR JAG INTE OCH SKULLE INTE FÅFÖR MEJ ATT HA DE HELLER! Kan ni inte läsa vad jag skriver?

exitingsvillemo
0

#211 vad hetsar du upp dig för? Ngn som har påstått att DU har dina hästar lösa? Vi håller bara inte med i ditt argument att vissa kan ha sina lösa och att det är OK… Varva ner tjejen.

För att skriva inlägg om att vi är hårda och otrevliga i våra inlägg, så är du ganska "uppåt väggarna" själv…

#210 Jag har mailat dom idag för dom hade stängt, men jag ska ringa dom imorgon. Men ring gärna du också.

Arkan
0

jag vet ett stort stall med massor av hästar, i våras gick en av deras älsta russ och hans bästa vän fritt på gården när dom var hemma. Dom stängde bommen ut till vägen men det fanns 3 Andra vägar ut i skogen. Men jag skulle aldrig tro att dom skulle ta sig en promenad ut i skogen helt själva och lämna alla hästarna och gårdens trygghet där dom har gått i 10 år. och de gick hur bra som helst, dom gick bara där och käkade gräs.

Men jag skulle aldrig aldrig släppa ut en sprallig och pigg häst rakt ut på ett fäl o säga *spring av dej du bara*. de är inte precis som att den kommer när man ropar sen. Safety first helt enkelt!

Fridalej
0

# 210

Ta inte illa upp, men min mamma är jävligt bra på att sy - men jag har inte den talangen trots att jag är lärd sen jag var mycket liten. ;)
Så bara för att man har duktiga föräldrar behöver man inte vara duktig själv. :)

Fridalej
0

# 214

Tillägg till mig själv: Nu menar jag inte att du inte är duktig på att rida (jag har inte sett dig..). Det jag menar är att det inte är ett hållande argument att säga "Min mamma…"

joytick
0

Nu har inte jag läst varje inlägg i den här tråden, men jag undrar om det är någon mer än jag som tycker att detta inte leder till mer än påhopp och ilskna inlägg? Tycker i alla fall att någon kanske funderar på att låsa tråden, eftersom den som sagt inte leder någon vart och för att jag tror att alla som vill ha sagt något har gjort det.

Storvreten
0

#212 Jag är lite intresserad över vad du skrev i mejlet :P Skulle vilja att du skickade det till mig. Du kan ju liksom ha skrivit; Är det okej att ha hästar lösa när man rider? Istället för; Är det okej att jobba med hästar lösa när man rider? Det är liksom olika saker ;D Ingen dumt menat, bara en undran :)

#214 Nej, men vem har sagt att ridskolan är bra då? ;)

#216 Jag tycker att alla lugnat sig nu. Det är liksom -over-. Anser jag det som :P

Och om alla blir gladare så red jag Brunte och tömkörde Hilldur idag ;D

[FiaDodis]
0

Hjälp jag blir bara schack matt! Det spelar ingen roll hur mycket "pli" ni har på era lösa hästar så förbiser ni fortfarande en sak: DOM ÄR FLYKTDJUR!! men ni tror fortfarande att dom kommer att ty sig till er, jag kan säga att hitintills så har ni haft ren och skär TUR!

IdaT
0

Storvretaren: Kan du svara på mina frågeställningar i #185?

lisette
0

#216 har funderat på det ngr ggr. men det är en viktig sak att diskutera.

[FiaDodis]
0

#216 Varför deltaga i en diskusition om du inte finner det intressant/viktigt? Finns inge tvång att deltaga, man väljer själv vad man vill diskutera. Det finns dom som tycker att detta är viktigt att fortsätta diskutera!

lisette
0

Jag låser nu tråden och hänvisar till ny där jag hoppas på mer trevliga inlägg… ;)

del 2.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer