Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1065 ggr
Linaah
0

Stretching och massage

Är det någon som är duktig på massage och stretching? Jag har fått lite lektion i massage på hästen på ett ridläger, då masserade jag på min egna häst. Det vore jättebra om någon kunde visa mig hur man stretchar hästen, förklara gärna med bilder :) masage vore också bra om någon kunde berätta lite hu ni masserar? Jag masserar "ponnymuskeln" ryggen och länden.

tezzie
0

Jag stretchar Folly efter hårda träningspass (mest hoppning)

Ryggen tar jag alltid eftersom hon haft problem med den, då ställer jag mig bakom och drar två fingrar upp längs hennes rumpa (svårt att förklara) så att hon skjuter rygg rejält, detta älskar Folly.

Morots-stretching brukar vi oxå göra

*** Kärleken övervinner allt ***

jen
0

jag har lånat en bok på biblioteket för längesen. där står det bra beskrivningar om stretchning på häst.

http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=819267%2FID

Zaphix
0

Vi stretchar alltid hästen efter ridning eftersom han är ganska stel. Stretchar benen, ryggen och bogen.

Vi fick lära oss stretchingövningar som var bra för honom av en massör vi tog ut, fick också lära oss hur vi skulle massera och vart han hade spänningar då. Så det var jättebra.

Så ta ut en massör så får du lära dig bra!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

pippa__
0

#1 Oh kan du inte försöka förklara det me fingrarna och skjuta rygg? Rita i paint eller nått =)

tezzie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jadu petra, jag har aldrig ritat i paint förut och kan hända att jag inbte är konstnärligt lagd men jag gjorde ett försök =)

Kan filma idag så får ni se exakt vad jag menar istället.

Men jag sätter mina fingrar på var sida om svansen och drar lagomt hårt rakt upp ett ett långsamt tempo. Det ser nästan ut som om Folly är på väg att sätta sig när vi gör det och så låter hon så där mysigt och hon skuter rygg nåt helt enormt!

pippa__
0

Hahaha det var den finaste bilden!!! Ja, det hade varit snällt om du ville filma. =)

Men hur långt ner går du? Sätter du fingrarna på korset och sen drar neråt?

tezzie
0

Jag ska snart dit, drar med mig gubben och filmar lite istället, jag är så dålig på att förklara :)

LindaKarlstrom
0

Passande att jag fotade igår när min kompis stretchar sin ponny! :)

http://lindakarlstrom.blogg.se/images/2008/img_3263_18697514.jpg

[

Hon gör likadant med bakbenen.](http://lindakarlstrom.blogg.se/images/2008/img_3263_18697514.jpg)

Molla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar börja lite längre nerifrån än vad tezzie ritade. Knyter handen och sätter i tummarna som då sticker ut på var sida om svansen, ganska lånk ner. Sen drar jag med en jämn rörelse upp mot svansfästet. Endel hästar behöver man trycka lite på endel ganska hårt för att få effekt.

När hästen har kutat upp ryggen brukar jag trycka lite lätt med fingertopparna mitt på ryggen för att ryggen inte ska vara sådär upphöjd som den blev vid kutningen.

tezzie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Japp, då har man spelat in sin mest proffisionella film någonsin, enbart för Petras skull =)

Hästen är extremt skitig och jag super-engagerad, men du ser ju iaf hur jag menar :-)

pippa__
0

haha tack så mkt!! =) Guud hon sätter sej nästan ju!

Ska prova imorn på lillen, hoppas inte jag puttar iväg han bara :P

Linaah
0

#1 den brukar jag också göra :) ibland drar jag under magen på pållen också, man får samma effekt, fast det beror på vart hästen är känsligast. morots-stretching, är det när man får hästen att titta bakåt mot rumpan?

#8 jag brukar stretcha min hästs framben sådär med men vågar inte riktigt göra babenen, är rädd att jag ska göra feel :S

LindaKarlstrom
0

#12. Aha, jag har tyvärr ingen bild då hon gördet, men hon drar benet bara frammåt/uppåt på något sätt :)

jen
0

morotsstretschning kan man använda mellan frambenen under magen också för att få hästen att sträcka rygg o nacke.

Linaah
0

#12 Okej, vad synd…

#13 okeej :)

tack för alla svar!

Molla
0

#10 Oj, vilken reaktion. De hästar jag har gjort på har kutat mycket mindre, men alla är ju olika känsliga! =)

pippa__
0

Tess: Funkade jättebra! =) Han verkade gilla det. Han tyckte det var lite obehagligt i början, men sen var det härligt =)

tezzie
0

#17 Vad kul att han gillade det. Folly var oxå skeptisk till en början :)