Hur mycket går din häst?
Är lite nyfiken på hur mycket era hästar går varje vecka på ett ungefär?
Berätta gärna i vilket syfte de rids, hur gamla det är och annat som kan vara värt att veta.

Folly är 17 år och rids 5-6 dagar i veckan.
- 1 dag hoppträning (oftast blir det så)
- 1 dag markarbete/dressyr
- Minst 1 riktigt lång ritt i veckan
- Resten uteritter i lugnt tempo.
*** Kärleken övervinner allt ***
Windy, 13 år, rids mellan 4-6 gånger i veckan. (just nu inte alls pga fång)
1 gång hoppning i gruspaddock, 1 gång dressyr/markarbete i gräspaddock, 2-3 gånger ute i skogen. Ev. blandat med promenader/löslongering.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Reddie 11 årig varmblodstravare
Rids 0-6 dagar i veckan - 20 - 80 min
90% uteritt, övrigt promenad, tömkörning dressyrpass eller hoppning
Knappt riden på 4 veckor pga betesvila

#2 Ff fång????? 
Ludde rids nu: 5-6 dagr i veckan och då ut i skog och mark..
.men det inkluderar även markarbete(skänkelvikning, bolter, serpentiner dyl, klättring, hoppning i skogen..
Han är 16 år. varmblodstravare
Foxen, 13 årigt sto rids max 5 ggr i veckan, detta pga hennes dåliga ryggmuskelatur.
just nu är 3 pass i veckan i paddock ( pga min egna skador) drygt 30-50 min. Resterande två är antingen rejäla uteritter (minst 2 h med en annan tjej), löslongering eller liten skrittrunda. :)

Dandelion (9-årig halvblod som mest är fritidshäst) rids sex dagar i veckan. (nu är han på bete och då blir det lite hur som helst).
Det brukar bli en hoppträning, två-tre dressyrpass och två-tre uteritter. Men ute kan det blir träning som klättring, kondition eller liknande. Men ganska ofta bara "slapp-uteritt".

Rayhan (arab, tio år, tänkt att användas till framförallt distans) rider jag ca 4-6 dagar/vecka. Blir framförallt uteritter i olika tempon, ibland bara långa turer i skritt/långsam trav, ibland intervallträning i galopp - oftast något mittemellan. Gör ofta serpentiner, skänkelvikningar etc. ute, men rider dressyr på ridbana nån gång varannan vecka (jobbigt eftersom att den ligger en bit bort, och kräver att någon kan skjutsa dit mig), har dock blivit oftare på sistone.. Uteritterna brukar oftast vara 1-2 timmar långa, har bl.a en runda på 1,6 mil som vi rider på ca 1,5 timme (inkl. skritt i början och slut) om vi rider på lite, men blir oftare lite kortare och lugnare turer, speciellt nu när Rayhan varit halt.
Rider lektioner i centrerad ridning ca varannan vecka (har iofs blivit lite slappt med det just nu) och dressyrlektioner (förhoppningsvis) en gång i månaden.
#4 Nej, men hon rids inte än vad jag vet ;) Ägaren är nyss hemkommen från Costa Rica efter 6 månaders "semester", så hon föredrar nog att vara själv i stallet nu efter sådan lång tid borta från sina hästar så jag har inte varit där på ett tag.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

3 årig liten häst skrittas varannan dag ca 30- 45 minuter uppsuttet. Har börjat lägga in några travsteg :) Ca var fjärde dag tömkörs hon i skogen.
Shettis, 13 år körs i motionerings tempo 1.5-2h varannan dag samt de andra dagarna 1 h i skritt.
silver 4-åring rid 3-6 dagar i veckan, oftast runt 5. paddie , 11-åring, hålls alltid i tävlingkondition ( utom några enstaka veckor hon vilar) rid 5-7 dagar i veckan (tävlas 1-2 dagar NÄSTAN varje vecka) spirit 13-åring rids kanske , 4-5 dagar i veckan :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Indira, vbl 16 år:
- Rids 3-6 ggr i veckan
- Rider ut minst 1 gång, oftast 2-3 ggr i veckan, ca 1h
- Resten i paddock (western), ca 30-50 min
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Troya rids väl 4-6 dagar i veckan. Hon är ett hbl sto på 14 år. Vi har väl inte något riktigt mål med våran ridning. Hon skulle bort från tävlingsbanorna och jag ville ha en skogsmulle.
Är mest ridning i skogen där vi mest bara lullar omkring, är ridturer på minst 40 min och upptill 2h.
Tränar väl 3-4 ggr i månaden, då är det inte sån jätte hård träning, men minst 30 min på volten iaf. Antingen formträning eller träning på övergångar.
Sen blir det longering 2-4 ggr i månaden, de gånger jag inte orkar eller hinner rida.

Kör ca varannan dag, blandar låånga konditionspass med muskelträning (klättra mm.) och intervaller!
//Mickan
Astra skrittas för tillfället för hand i 30 minuter/dag på hårt underlag. På måndag ska jag börja skritta henne uppsuttet i 40-45 minuter på hårt underlag.

Jag är tävlingsryttare, har en ponny just nu som är redo att gå LC hopp och LB dressyr.
Rider ca. 6 dagar i veckan, en hopplektion, en dressyrlektion, en skrittrunda och resten skogen med olika övningar.
Isisarna rids varierande mellan 2-6 gånger per vecka, ca 3 gånger nu under sommaren per vecka eftersom de också har lite semester,
Oftast rids de ut i skogen och ibland så rids de även i paddocken och tränar dressyr/hoppar/tömkörs. Vi brukar också hoppa ute.
Lord, 11åring varmblodsvallack, rids 4-6 dar i veckan. Mixat med dressyr på sand?paddock, gräspaddock, ängar. Sedan skogsridning, och lite träning för saker som jag tror han kan reagera på som lite smalare träbroar osv. Tränar från marken med. Promenader tömkörning, ledarskap :)
Chantilla, halvblod, fem år.
Går ca 4-5 dgr/vecka: 1 uteritt, 1 hoppass, 2 dressyrpass. Det femte passet brukar bli tömkörning eller löshoppning eller en kortare uteritt.
Luddan.. Gotlandsruss 7år en ponnytravare
tränas varannan dag. Maskin och körning
Nu på sommaren går Dixie, 10årig new forest, tävlingsponny 2 pass om dagen, en timme i paddock/ridhus och en timme i skogen och galopperar i backar. Går också i en liten gräs hage ca 5 timmar om dagen. Detta pga att hon inte får gå i sin stora sommarhage pga allergi mot någon ört. Får mkt hö, 3dl betfor, ½ kg havre o mineraler varje dag :) Fin i hullet är hon.
Känns som att hon rids mest hittils ^^,

Oj, 14 pass i veckan kommer ingen här att slå… Men hon vilar aldrig då?
Kopierar ett stycke ur en text jag hittade om muskler och vila:
Musklerna är antingen i en uppbyggnads- eller nedbrytningsprocess, när du tränar din häst så är det nedbrytning och dagen efter är det en uppbyggnadsprocess. Det är därför viktigt att hästen får vila mellan hårda träningspass så att musklerna hinner återhämta sig.
Men hon såg himla fin ut =)
Lyrik, kbltravare 27 år.
Motioneras 2-4 gg i veckan. Tömkörning, skritt-turer, ibland i ridhuset. Vi tar oxå en långpromenad i skogen.
Just nu inget pga vaccineration och sår i munnen.
#21 OJDÅ det lät välldigt mkt :P jag har också lärt mej som #22 skrev, menmen (:
men är hon tävlingsponny , rids hon då två pass dagen innan och efter hon tävlas också ?
Isa Aronsson
www.stallequino.se

jag försöker rida varannan dag, även om jag inte rider hårt och dessutom sitter och åker häst så tycker jag att han känns bättre när jag rider varannan istället för varje dag.

Kalita Haflingersto på 18 år rids 5-7 dagar i veckan
3 dagar dressyr arbete på bana
1 dag hopp eller arbete med bommar
Sen resten ut i skogen och i skogen rider jag också dressyr arbete och jobbar henne.

cherokee 15 år rids mellan 4-6 dagar i veckan
Måndag vila. tisdag skogen ,onsdag tonerspelsträning eller vila torsdag vila eller skogen fredag.lördag.söndag tonerspel
Rider sista tonerspelet den 6 sep (tror jag om inget mer kommer upp)
Juni, 6årigt Fjordsto som rida 5-6 gåner varje vecka.
Allt varvas med Hoppning, dressyr eller helt vanlig träning på gångarterna. Oftast dressyr oh hoppning blir det. Nästan inga uteritter då alla lägder är oslagna eller ny sådda eller så är det hagar på dom. Har många jätte bra stigar men problemet är att man måste rida en bra bit på vägen som är superhård. Och jag vill ej att hon ska bli halt för att vägarna är för hårda. Dom som hyvlar vägen säger att den nästan är för hård för att hyvlas. Och då är den verkligen hård! Men hon verkar trivas med detta atthon nästan aldrig rids ut eftersom att hon istället får lata sig i hagen ;). Vilket är hennes favvo syssla. Men det blir alltid minst 1 uteritt varje vecka oh då försöker jag göra den lång.
är ute och tränar 6-7 dagar i veckan.. min häst är ett 9 årigt varmblodssto som heter Nice box .. min mamma rider en lugn runda 1 gång/vecka och jag kör lite hårdare pass 5-6 dagar i veckan.. då tränar vi mycket trav och galopp eftersom hon gärna ökar och försöker att dra iväg let grann.. sen tränar vi över bommar och klättring=).. annars är det sköna skogsrundor=) hon älskar att trava och galoppera i skogen och på grusvägarna:)
Mahjong, 17 årig arab, tävlar dressyr på reg. nivå & lok hopp.
Rids ca 6 dagar i veckan. Blandat dressyr & uteritter. Varannan vecka hopp, eller om det passar in så varje vecka.
Martijn, 6 år, holländsk rp. sent tagen, under utbildning.
ca 6 dagar i veckan. Blandat dressyr och uteritter. Mer i skog och mark än på bana. Hoppar för det mesta 1 gång i veckan.
Lägger även in longeringspass, skritt för hand i naturen, tömkörning, löshoppning, släppning i manege, och alla möjliga sådanna saker.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Eftersom det bara är jag som rider min medryttarhäst kan ju jag skriva om henne =)
Holly är 19år och går just nu 3-4 dagar i veckan.
En dag ute och resten på banan ungrefär.
Det är mest lugnare ridning även på banan då hon mest rids just nu för att inte bli för fet av betet.
I höst blir det mer och hårdare träning när hon setts igång igen. Hon är hur pigg som hälst så hon lär nog tycka det är kul att få jobba lite mer sen.
Fantomen(Inte min häst) Är ju en ridskolehäst, men vad jag fått höra så är han inte alls med mycket. Och jag kan inte påstå att jag rider honom så "hårt" när jag rider. Okej, det är mkt bättre än innan men behöver bli bättre.
Men det är bara för att jag är rädd jag inte vågar göra grejer så mkt, t.e.x galopp, men rädslan har börjat släppa lite sen jag började rida för Maria..
Och när jag rider själv rider jag oftast bara 30-40 min. Har ingen Fantasi på vad jag ska göra när jag rider själv "/
Shaanixi 6årigt arabsto, rider ungeför 6ggr i veckan.
ibland 2gånger per dag, dock är ena gången en skritt tur i skogen, inge krävande asså och andra är träning i ridhuset. Hoppar 2ggr i veckan och rider dressyr eller uteritt resten.

Jag har en 4-årigt fullblod som är menat att bli en hobbyhäst att träna dressyr med (varit galoppör fram till ett halvår sedan).
Han rids lite schiftande då det hela bygger på hur mkt träningssug matte har. Så periodsvis brukar matte fastna mer i ridhuset och får tvinga sig själv att rida ut för att variera, vissa veckor rider matte nästan bara ut och vissa får matte tvinga sig själv att motionera och hålla igång pålle övht.
Men jag försöker rida så att han får vila en dag i veckan helt i hagen, och en eller två bli aktiverad men inte Tränad uppsuttet (här faller löslongering, longering, löshoppning, tömkörning och skrittuteritter in). Övriga dagar varieras med träning på bana och uteritter.
Vår shettis går ca varannan dag, oftast promenadeller tömkörning, men ibland rids eller körs han. 11 år.
Våra stora häst motioneras 4 - 6 dagar per vecka beroende på hur hårt vi motionerat och på hur mkt det är att göra i skolan. Vi rider mestadels, men ibland blir det promenader/träning från marken mm. 9 år.
Just nu går han inte tillräckligt alls, hrm! Jag hinner inte rida o min medryttare har olika anledningar att inte komma(godtagbara såna). När jag har tid o rida har jag ingen barnvakt, har jag barnvakt är jag inte hemma själv o så fylls veckorna på…
hbl valack 5 år, är under i gång sättning pga en skada.
2 dagar på banan, 2 dagar ute ridning, 2 dagar tömkörning.
ibland så blir det vila fler än 1 dag i veckan pga jag inte har tid.
Ändrar mitt svar till enbart hage.

Tanken är att våra ska tränas ca varannan dag, sedan kan det bli tex. två dagar på raken ibland, varierar lite.

#23 Ändringar
Lyrik 27 år, kbltravare. Tömkörs/rids varann dag ungefär 3-4 dagar i veckan. Skrittas enbart uppsuttet. Tömkörs i skritt, trav och galopp.

#39 Jag också :-(
Mina promeneras 1-2ggr/veckan om ca 20-40min var.
Dom är 1 och 2 år gamla.
#43 Det är så himla trist :(
- hoppträning med olika hoppövningar, t.ex hoppning på åttvolt och så vidare
- akademisk ridning mestadels av veckan, övar mycket på öppna, sluta och mycket små hjälper.
- dressyr
- massor av uteritter
- tömkörning, tolkning, körning minst en gång i veckan
- longering på inspänning
- ledig dag
och detta hinner jag på en vecka!
Mandelman är 9 år och går 6 dagar i veckan. Han tävlas i dressyr på LB-LA.
Jag har inget exakt schema som jag gå efter, men en gång i veckan rids han ut och hoppas en dag i veckan varje till varannan vecka. En vilodag där han står helt i veckan får han också.
Inför tävling brukar jag dock lägga upp ett lite nogrannare schema.