lastträning?
Hej, jag och min travare vill så gärna komma iväg på lite träning i ridhus :) hon har aldrig någonsin varit i ett ridhus, så jag tycker det är dags nu!
Men hon är väldigt svårlastad, hon är en sån som måste testa om hon verkligen måste göra det här. "står jag stilla tillräckligt länge kankse tröttnar hon till slut" :P
så när hon väl går på, efter sådär en halvtimma, går det väldigt fort upp för lämmen :P
nån som har några tips för att göra det hela lite smidigare? :)
Vi har en häst i stallet som är jobbig att lasta, han går upp en bit på rampen, men sen så backar han eller kastar sig bakåt eller åt sidorna.
Vi har märkt att han vill ha stöd från väggar eller linor, då går han in direkt! sen så gäller det att man är bestämd och inte tvekar själv.
när han väl kommit in i transporten så ger vi massa berömm och morötter/äpplen/maskrosblad. Försök göra lastningen till nått kul och last träna ofta tills hon blir säker!

okej tack :)

Precis så där gjorde min häst förut. När han skulle in till klinik med hästambulans höll dom på att försöka lasta honom i över en timme.
Han är inte stressad eller nervös, bara trög. Vägrar att gå framåt liksom. Eller går upp och bara tar stopp eller går upp och backar ut igen. Funkar inte med linor för då blir han stressad och flyger bakåt istället. Och piskar man på med spö bakifrån (som förra ägaren gjorde) så blir han irriterad och kickar.
Vet egentligen inte hur vi har tränat. Tror mycket beror på att vi lärt känna varandra ordentligt. Vi vet liksom var vi har varandra. Nu när vi lastar har jag ett spö i handen och går bredvid honom. Går han inte direkt in vid första försöket utan stannar på mitten så har jag lärt mig att det inte är nån idé att försöka få in honom sista biten, utan det går mycket bättre att backa ut igen och göra ett nytt försök. Han måste liksom gå på direkt, han förstår inte att han måste ta fler steg om han stannat en gång.
Mycket handlar om att vänta ut honom. Han får lukta och stå och fundera, men han ska vara koncentrerad på transporten. Han får inte stå och titta åt andra håll tex, utan ska ha blicken framåt. Ett tag gjorde jag så att när han backade så backade jag med. Och vi backade, och backade. Vääääldigt långt, bara för att det skulle kännas jobbigt. Vet inte det funkade, men det har ju blivit bättre sen dess iaf :)
Förra sommaren tog det 1½ timme att lasta honom när vi skulle till betet. Sen dess har han väl åkt transport kanske fem gånger. Och nu senast lastade vi på under 3 minuter, så det känns som att vi har löst problemet!
Hoppas nånting är till hjälp :)

ooh tack :) det är ju ett bevis på att det går att lyckas iaf! Jag ska testa att verkligen ta det lugnt med henne och inte skynda något. Det funkar inte med linor på henne heller, inte spö heller. Bara motsatt effekt.
hehe måste testa det med backning ;) jag hittade en ganksa bra sida om lastning på nätet här:
http://www.lesliedesmond.com/index.php?id=230
kul att ni har lyckats iaF! :D får hoppas det kommer gå lika bra för oss :)
Som de andra sagt; tålamod och att hästen kopplar transporten till något positivt. Jag föredrar att man lastar utan pisk, snöra bakom hästn och annat sådant. Skapar bara stress och irritation enligt mig.

Vill bara förtydliga att jag inte använder spöet för att bestraffa min häst, ut det är bara min "skänkel". Ibland behöver han en extra framåtmaning och då är det bara att nudda med spöet så vet han att vi ska framåt.
mitt halvblod var väldigt svårlastad, inte rädd utan bara allmänt svårlastad, han fastnade på rampen liksom.
Vi backade transporten mot stallporten och gick direkt från stallet in i transporten då var han inne på 3 sek, tvekade inte ens.
Nu har ju vi stora portar in till stalletså vi kunde lägga ner rampen i stallet… Fanns liksom ingen annanstans att gå :o)

När jag köpte mitt varmblod var han besvärlig att lasta. Ville inte gå på om man gick med. Troligtvis har dom kört styggt med honom vid transportering.
Men jag tömkörde in honom i transporten. Fäste longerlina som töm i grimman och sen med röst och viss styrning av "tömmen" så gick han snällt på. Numer har han lärt sig att det inte är någon fara med transporten så han går på själv.
När man läser detta är man glad att man har en lättlastad ponny numera. Hon undrade varför jag stannade (vi hade glömt ställa in frambommen) på rampen när vi hämtade hem henne, så ska man inte göra sa Zally.
Men jag har färska minnen av min gamla medryttarponny, som ramlade på rampen för att han inte gav efter någon gång, vi använde linor. Han var dock aldrig rädd, och blev det inte efter händelsen heller, utan bara envis unghäst.
Det gav med sig då han fick lite vana tack vare att vi flyttade från stallet med ridhus, och var tvungna att åka transport för att komma till ridhuset.
Så mitt tips är nog vana. Lasta i, gör er helt klara att åka, och sen lastar ni ur igen, om ni inte har någonstans att faktiskt åka.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#6 Läste inte ens hela ditt inlägg, så såg inte att du använde spö. :P Men det är klart att spön ska användas för att få hästen att gå fram, inte för att bestraffa. På tävlingsplatser är det iaf förbjudet att bestraffa hästen med spöet, tyvärr finns det folk som gör det ändå. ^^

taaaack för alla bra svar :D
#5 aaa utan pisk är ett måste. Hon kickar bara man nuddar henne med spöet, så jag använder det nästan aldrig :P
#7 haha ja det var smart ju :D hos mig är det lite trångt att backa till transporten till stallporten men det var en smart idé :)
#8 aaa, de måste ja testa :O :D tack :)
#9 haha ja, jag förstår dej :)
#11 Okej, det låter bra. ;) Lycka till!

Om hon inte vill gå upp för att du säger det så är det ju en fråga om ledarskap. Arbetet ligger alltså inte i själva lastningen utan i hela hanteringen. Jag tjatar jämt om ledarövningar, haha, men det är där det hänger. Jobba upp din hästs reaktioner, när du säger gå så är det gå nu och inte sen. Få hästen att förstå tryck och eftergift så att när du tar i din häst så ska den direkt lyssna framåt. När du väl lyckats med det kommer hästen med tiden lyssna på det även vid lastning.
Så ut och gå med hästen, backa, gå, öka, flytta sidorna och kräv att hästen ska lyssna och reagera när du säger det ; )