tänka på vid provridning?
Hej!
Jag ska provrida en häst nästa vecka som jag ev. ska ha på foder. Vad ska jag tänka på denna dag? Jag har bara provridit för medryttarhästar innan och då vet man ju att ägaren alltid kommer att finnas till hands men nu så ska jag provrida för att ta hem en häst. är jättenervös!!!
har ni några tips mm?
MVH frida
Var petig med att den ska vara avslappnad och nöjd och prata med ägaren om att du kan få ta in och göra iordning hästen för att se hur den fungerar. En häst som är arg vid sadling har antagligen ont eller är något fel på eller så är sadeln fel = arbete och pengar.
Rekommenderar att du själv skrittar och rider fram hästen inte att ägaren gör det, för att du ska känna på hur hästen är när den inte värmts upp och sprungit av sig lite redan. Vet flertal hästar som varit mkt svårridna men det har kunnat täckas över genom att hästägaren "kör egenom" hästen ordentligt innan den nya ägaren ska upp och känna efter. Meningen är ju att du i fortsättningen ska kunna klara av att rida på den själv så…
Mkt enkelt sätt att kolla efter felaktigheter och om hästen är hyffsat korrekt riden - kan du trava hästen på halvlång tygel utan stöd och den går LUGNT och stadigt, håller samma takt & temp, länger sig och är nöjd. En vuxen inriden häst ska klara av det…
/V

Är du från Eskilstuna Frida?

Testa även att rida ut och se hur det går.

gejsa jag kommer från kalmar…en bit bort från eskilstuna…

Ja, du det var en bit bort. *ler* Trodde att du var en annan frida.
tänkt på att kolla hästens linjer, är de korrekta? ser sen frisk och bra ut? hur uppför den sig i hagen? med andra hästar? med dig? ägaren? får man ta den överallt? har den olater som krubbitning vävning eller så?
testa gärna att rida på olika stället, alltså om du rider på banan först, ta sedan en liten tur på vägen eller dyl för att se att den är cool där med…Mvh Emma