Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1719 ggr
Jill_Niss
0

Veterinärkontroll

Jag gjorde ingen veterinärkontroll när jag FICK min häst. Bör jag göra det nu i efterhand? Jag undrar också vad som görs i en veterinärkontroll. Kollar dom blodprov och sånt eller? Jag undrar också vad en vaccinering kan kosta.

mvh/ Jill

Lorita
0

Nej, det tycker jag inte för böjprov ska man inte göra i onödan, är hästen frisk och pigg är det dog inga problem.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

1111
0

Jag har låtit göra en vetrinär kontroll för att försäkra mig om att det inte är något fel på hästen, eftersom den ska tränas?

Vaccinationer är vanligtvis inte särksilt dyra, kostar runt 500kr…

/V

emsems
0

har du den försäkrad så finns ingen anledning att göra kollen.. dessutom eftersom att du inte betalade den..

har du inte en försäkring så bör du försäkra den, och då brukar dom be om en besiktning. under besiktningen så kollar dom att den är hel och frisk.. typ böjprov, lyssnar på hjärta, andning, ögon m.m alltså inte blodprov, eller röntgen, om man inte ber om det.

när jag gjorde en besiktning på tova kostade det ca 1500 kr på ATG

trex
0

Vill du vara helt säker så gör en vet,besiktning.En jobbarkompis till mig,hjälpte till att hyra ut en ponny,för en ägare som inte hade rätt intresse, den skulle säljas till tjejen som hyrde henne.

Den reds varje dag,vid veterinär besiktningen var hästen halt på bägge bakbenen,det blev ingen affär.

Anledningen till att dom inte märkt hältorna var att hon var halt på bägge bak enl.deras veterinär.Är det någon som vet något om detta,att man inte kan se/märka om hästen är "dubbelhalt"?

jen
0

en besiktning kan vara bra oavsett man fått en häst gratis eller ej. det kan ju dyka upp nåt fel på hästen tex en spänd rygg som man ej har märkt. då kan den hästen bli dyr istället!

för självklart är man ju lika rädd om en häst som man fått gratis, som den som man har betalat mycket för Flört

kemikal
0

#4 Svårare att se kan det vara, är det ett friskt ben och ett halt blir det skillnad dem emellan, medan om båda ben är halta så kan de se ut att röra sig lika. Har man då inte ett erfaret öga kan det vara svårt att jämföra med hur det borde vara. Vet inte om jag förklarade så bra nu :)

trex
0

Jag fattade.