Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 2067 ggr
joooossan
0

Skampriser på ridtravarna

Kollade nyss in lite annonser och hittade bl.a denna ridtravaren. Underpriser, det kallar jag det iallafall. Ser ut att vara en fin häst !

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=198701

Josefinejumpforjoy.blogg.se

E_hjo
0

Nä, de va inte mkt pengar!  :)

joooossan
0

Tycker jag verkligen inte :S ;)

LinaN
0

Jag gillade hinderutfyllnaden ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
0

tyckte personligen inte att priset var ngt jag reagerade på, har stött på varmblod(travare) som slumpats bort för betydligt mindre än så…

5000:- är ett ganska vanligt pris för dessa, tyvärr.

den här kostade ju iaf 10 000:-

joooossan
0

#3 HAHA, det lade jag inte ens märket till ! :)

#4 Jo, det är sant det du skriver. Men många har även svårt med galopp, samling och även hoppning vad jag förstått på annonser m.m Denna verkar ju endå uppfylla om man nu kan forulera det så "bra krav" :)

Tycker i allmänhet att man borde kunna få mer, du kan skicka en häst till slackt till italien och få 10.000 som ett gymmt men sant exempel :/

exitingsvillemo
0

#5 har ju svårt att tänka mig att jag skulle kunna skicka en häst härifrån till Italien och gå + 10 000:- ???!!!???

joooossan
0

#6 Det är vad jag hört iallafall, tror det stod på blocket eller någon annan sida med. Att aldrig sälja en häst under 10.000 då det kan bli lönade att skicka till stackt isf..

exitingsvillemo
0

http://www.blocket.se/vi/17908688.htm?ca=5_s

Det här är skamligt!!!!!!!!

fridak
0

det finns ju så många travare, därför stiger aldrig priserna för det finns fler travare än köpare. Jag fick erbjudande att få en travare gratis av en människa jag aldrig sett innan. Han ville att hästen skulle komma till ett bra ställe i närheten och gav bort hästen om någon uppfyllde dem kraven.

joooossan
0

Ja, som jag skrev #5 så tycker jag i allmänhet att hästarna är värda mer, men vad kan man göra om ingen intresserar sig för dom? Tycker det är skamligt..

#8 Nu vet jag inte om du fattade mig som om jag endast tyckte mitt exempel (#0) var lågt pris. Meningen var att jag tycker i allmänhet att priserna är väldigt låga och hästen i mitt exempel endå var så pass utbildad och enligt mig välriden för de pengarna.

Nu kanske inte hästen i #8 verkar vara i utomordentligt skick utan rätt risigt med mycket jobb + antagligen ny sadel som lär gå på en bra slant den med. Men priset är chockerande!

exitingsvillemo
0

#9 precis. All travare som inte funkar på banan säljs ju och det är faktiskt inte så många som går bra på travet…

joooossan
0

#9 Självklart finns det många travare, och vissa mer utbildade än andra. Men endå, vad kan man säga ?

Att inte ridskolor skulle ha intresse för en välriden travare som brukar ha såå härligt psyke..(?)

exitingsvillemo
0

#10 jag skulle personligen aldrig sätta ut en häst för det priset. Då skulle jag hellre avliva den själv!!!! Risken att den hamnar hos ngn mindre hästbegåvad människa är för stor tycker jag.

Jag skulle nog inte betala mer än 10 000 för ett varmblod.

Då skulle jag hellre lägga ut 20 000 för en halvskaplig ridhäst som är avlad för att ridas på… Det kan säkert låta hårt, men men…

Man måste se realistiskt på det.

Har den ALDRIG startat på travet… Ja, då kanske jag skulle kunna lägga ut ngn mer krona…

exitingsvillemo
0

#12 En travare skulle inte passa på en ridskola, där barn lär sig att rida, för oftast har dom inte som krävs av en ridskolehäst.

Felmusklad (många ggr) taskiga ben, dålig rygg…

joooossan
0

#13 Hmm, vad spelar det för roll om den "ALDRIG" startat på travet ?

Johanna
0

#8Förvånad

fridak
0

#15 skulle den aldrig varit tränad så har den inte lärt sig bredda bak i traven. finns två hästar i stallet som inte har travartravsteget, en annan häst har gått på travet och där kan man få fram det steget om man är ute och travar fort.
jag gick på en ridskola med en travare som inte hade skolats om helt och som hade det speciella travarsteget oavsett vem som satt på, men hästen var supersnäll och så men det är inte så kul att ha balansövningar med travar-travsteg, lite för bra träning när man bara red en gång i veckan;)

tezzie
0

#13 Jag skulle inte heller betala mer för ett vbl. Har den gått på travet eller är travtränad så sjunker priset, det är en hel del jobb och ofta en hel del pengar på att rätta till stela och sneda kroppar. Men jag tycker att det är en mycket trevlig hästras att jobba med.

*** Kärleken övervinner allt ***

joooossan
0

#17 Vi har tre ridtravare där jag hyr in mig, de är alla tre startade och aktivt tävlats i travet. De breddar inte i ridningen :) Möjligt att det bara är dom, men iallafall ^^

[FiaDodis]
0

#12 Vet ridkola som har ridtravare! Så dom finns men kanske inte i den utsträckning som dom borde.

Härligt psyke… vet inte riktigt om jag kan hålla med om det.

joooossan
0

#20 Jasså? Jag vet inte någon ridtravare jag mött som inte haft det Cool

[FiaDodis]
0

#21 Ja då har du mått dom "bra fina" men tyvärr så finns det dom som absolut inte har härligt psyke!

exitingsvillemo
0

#21 många travare har tävling-hjärna, alltså inte en bra nybörjarhäst.

Många ggr har jag stött på fd travare med olika problem såsom krubbitning, vävning, boxvandring mm mm

Tycker att varmblod är en jättekul ras att träna, men passar den på ridskola? Nej!

På en ridskola ska hästen kunna lära ryttaren och inte tvärtom.

#19 om dom har tävlats aktivt inom travet, så breddar dom med bakbenen, nnars funkar dom inte på banan…

[FiaDodis]
0

#23 Rätt ang breddning med bakbenen.

Dom breddar med bakbenen så att frambenen ska få plats mellan.

joooossan
0

#23 Som jag skrev, en välriden, det finns välridna. Vad jag menade var inte att sälja en, som jag ipincip fattade på ditt inlägg, en nyss inriden dödarhäst. Och vem har sagt något om att en ridravare man säljer till en ridskola behöver ha sprungit på travet?

Vad säger att en ridtravare inte kan lära?

Jag vill inte komma med att någon har rätt eller fel, för mig som trådskapare ville jag komma fram till att jag tycker ridtravare ligger i lga priser ;) Nu är vi inne på en helt annan 5a

Jo, dom tävlades aktivt och dom breddar inte i ridingen. Möjligtvis om man "drämmer" på dom i trav på en raksträcka FÖR att trava fort. Men att gå samlde i en paddock, då breddar dom inte.

exitingsvillemo
0

#25 En travare som går aktivt på travet, har helt andra muskler än vad en ridhäst har, det är ganska logiskt. Så att en aktiv travare går samlad på ridbanan i korrekt arbetsform, med sänkt huvud, höjd rygg och ökad bakbensaktivitet är mkt svårt att genomföra, helt enkelt för att den inte är tränad för det.

Ridtravare kan visst lära, det har ingen påstått, men den har oftast inte den exteriör, muskulatur, steg för att ha ngt att hämta i de lite högre klasserna, därför är dom billigare.

Du kan få ett välridet halvblod för 40 000:-, som är musklad på rätt sätt, som är framavlad för att ridas på, som har ett bra steg, som har en naturlig form för att orka bära en ryttare.

Att jämföra då med ett varmblod, som inte har dessa förutsättningar, så är inte 10 000:- för lite pengar.

fridak
0

en ridskola skulle säkert inte ha något emot att få en välutbildad travare, problemet är att hitta någon som gör jobbet mellan travbanan och ridskolan utan att det ska bli ett skyhögt pris på hästen.

lisette
0

#13 håller helt o hållet med. ville köpa ett sto med kanonstam. de begärde 20 men jag ville inte ge mer än 5.

exitingsvillemo
0

#27 och att hitta ngn som gör jobbet BRA är inte heller det lättaste.

Det tar lång, lång tid att få en fd trvare att gå BRA i ridningen.

Bara att bygga om alla muskler…

Det som är synd, är att många säljer sin varmblod till "vem som helst" som inte har den erfarenhet som krävs för att sköta den på rätt sätt.

Som här: http://www.blocket.se/vi/17385696.htm?ca=5_s

måste dock säga att det är strongt av tjejen att erkänna sitt misstag…

(Låter som en "Bullen-film" det är INTE tjejen i filmen som har skrivit brevetTungan ute)

[FiaDodis]
0

#29 Håller med dig! Ang denna annons ja vad är bäst för hästen? Att om någon annan tar den som sällskapshäst gå som sällskap och inte bli aktiverad??!! Om det finns nån annan modig person som tar sig an denna häst ja vad blir det då? Uppenbarligen så fungerar inte denna häst som ridhäst, hur tuff och modig man än är: är det säkert att rida denna häst? Vill hästen bli riden? Många frågor och förmodligen inget svar eftersom inte jag eller nån här känner hästen i fråga.

Nej är dom präglad att bli och varit travare så är det nog där dom bör vara och när dom e slut som travhäst? Ja inte vet jag, tycker det är fuktansvärd hantering av dessa avlagda "gamla" travare!

youtube1
0

biligt :O

thilda-
0

#29.. ( lite ot men :P ) haha vad f*n :P Carolin chop.. den hästen ledde jag på solänget då jag var jätte liten ;) hon sprang över mig.. det är därför jag minns henne så väl ;)

[FiaDodis]
0

#32 Varför sprang hon över dig? Var du ovan? eller var hon inte….?

denisesalomonsson
0

brukar hitta ridtravare för runt 5000, helt stört tycker jag :/

exitingsvillemo
0

#34 ett ganska normalt pris för en travare…

Repoort
0

10.000 tycker jag är ett bra pris för en riden travare.
Själv köpte jag Reddie för 2000, han var mkt riden men inte skolad. Min förra travare köpte jag för 5000:- hyffsat välriden och en hejjare på att hoppa.

Jag skulle nog inte själv betala mer än 10.000….

jen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, 10000 kr tycker jag också är ett bra pris. Jag önskar att alla travare kunde va lite dyrare än de man oftast ser i annonser. Nästan skänks bort.

Själv så köpte vi våran för 12000kr, och då såg han ut så här :(

många tyckte det var dyrt, och kanske han var dyr. Men han passade ihop med min dotter. Så han var värd pengarna ändå.

han var aldrig startad, och kunde grunderna.

jen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SEN efter 3 månader såg han ut så härSkrattande

Ledin
0

ja i denna ras kan man fynda själv sålde jag mitt sto för 5000 kr då med all utrustning vissligen så kände jag tjejen o viste att detta var ett bra hem, å det ger mig mera trygghet än pengar i att veta att hon har det bra. Men hon var utbildad i både dressyr o hoppning viss träning behövdes lite till i hoppningen men ja dressyren var hon bra i. Och varför kan man då fynda i dessa hästar som tillviss del är utbildade? Jag tror det e rätt enkelt förklaring, folk ser dom som förredetta travhästar även dom som aldrig travkörts där med skräp som ridhästar :/ e ju fel syn men jag tror att det e så.

tezzie
0

Ni som tycker 10000 är ett bra pris, är det för ett vbl som kommer direkt från travet oxå? Hur mycket skulle ni betala för en som kommer direkt från banan?

*** Kärleken övervinner allt ***

Lauth
0

Gav 2000 för min. Tyvärr var inte värd mer just då. Direkt från monté-träning och helt oskolad. Det har varit väldigt mycket jobb med honom för att få en trevlig ridhäst och inte bara rid-o-fläng-häst.