"kolla masken lådan" - provsvar!
Skickade provet igår kv.. fick resultatet nu! Han har blodmask! Han har 1000 epg vilket är väldigt mkt.. dum som jag var valde jag ingen odling igår när jag skickade in den.. Vill nu veta allt om blodmaks!!?? Tacksam för svar!

Stora eller lilla blodmasken? Det är ju lite skillnad. Här har du lite info iaf :)
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Forebyggande-avmaskning-hast/
*** Kärleken övervinner allt ***

#1 Det vet hon ju inte eftersom hon inte tog odling :)
Men det har väl ingen betydelse? Båda behandlas väl med samma medel?
Förstår inte riktigt det där med att ta odling för att kolla stora blodmasken. Om hästen har mycket blodmask måste den ju iaf avmaskas? Kan iof förstå det när vi pratar om lite blodmask, finns det stor blodmask då så måste den ju bort, men är det bara lite av den lilla så skadar den väl inte?

nää jag läste det sedan att om det är mkt behöver man inte göra odling för maskmedlet tar både men det hade varit intressant att veta.. då stora är farligare. Jag var nästan helt äsker på att han inte hade mask då han har blank och fin päls, gott hull nästan lite tjock. Men har funderat lite över det då han på sista tiden fått mer slagg i benen och hade knutor på ryggen, har hört att de kan då de vid mask ellerså är det pga att jag täckt honom och han svettats för mkt och fått sådan fukt"pluppar". Men undrar hur länge han kan ha haft det? Och om det hunnit göra ngnh skada?

#3 När avmaskade du sist då?

jag gjorde det i maj/juni med ivomec tror jag det hette.

Vilket avmaskningsmedel tar blodmask?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
ni som kan lite om maskmedel på häst vilken är den bästa som tar flestsorters mask? För här har vi haft en frost så man kan väll maska av nu lr?

Ivomec och banminth tar blodmasken, men ibland kan man behöva ge dubbel dos med några dagars intervall. Men du får väl en rekomendation med kolla-masken-provsvaret?

Hittade även detta:
Cydectin vet. oral gel
- Innehåller moxidektin. - Har effekt mot hästens vanliga inälvsparasiter inklusive blodmask och styngflugans larver. **- Är det enda avmaskningsmedlet som har effekt mot den lilla blodmaskens vilande larvstadier. **- Har ett rekommenderat avmaskningsintervall på 12 veckor. - Finns nu i en ny, liten och stabil doseringsspruta.
Sen ska man inte använda samma medel flera gånger, utan man skall bta sort varje gång. Detta för att maskarna inte skall bli resistenta!

#8 Har aldrig fått någon rekommendation med provsvaret, faktiskt.
www.stuteriprecious.se

Hmm, det fick en tjej i stallet som hade mask på sin häst i våras!

#11 Har som mest haft 100 EPG på ett provresultat, kanske är därför?
www.stuteriprecious.se

Cydectin är väl på recept. För det är det som jag har använt mot blodmasken.

Alla avmaskningsmedel är på recept nu gejsa ;)

Jo jag har glömt det. Men innan var väl det här på recept när det andra var utan?!
#15 Cydectin var på recept förrut. Men inte ivomec, baniminth mm.

Man får inget råd med provsvaret, men man får ett telefonnummer till deras veterinär som man kan diskutera provet med. För endast 10 kr/min ;)
Jag ringde distrikten när jag fick resultatet på vårt prov. Hon undrade vad vi avmaskade med senast och tyckte vi skulle köra samma sak igen. Hon sa att man bör köra samma medel i två år och sedan byta. Men då vet jag inte om hon grundade det på att detta maskmedel funkat förut, eftersom Dandelion nollade förut.
Med Amadeus provresultat stod det att det förekom ägg från bandmask, så då fick jag ringa vet. igen och få medel mot det. Vet att vidilab säger att bandmask inte påverkar hästarna, men Amadeus är fortfarande så smal så man ser revbenen på honom trots att han gått på bra bete i två månader så det är möjligt att bandmasken faktiskt är orsaken. Ska se vad som händer nu när han är avmaskad ordentligt :)

brukar det inte synas om de har blodmask? jag blev rätt chockad när jag fick resultat för jag trodde inte han hade ngt isf obetydligt. Han är i väldigt gott hull nästan lite tjock och fin oxh glansig i pälsen..
#18 - det behöver inte nödvändigtvis synas att de har blodmask, om de inte är superinfekterade.

Han hade ju 100 epg men jag vet inte åd har han kanske inte haft de så länge

100 epg behöver man väl egentligen inte avmaska på?

missade en 0 :P han hade 1000 vilket är mkt

Haha, ja det var ju en viss skillnad :)

#2 - Har man stora blodmasken räcker det inte med att avmaska, utan man behöver sanera markerna så gott det går så hästarna inte blir återsmittade. Har en häst stora blodmasken är det viktigt att övriga också kollas då detta är en av de få parasiter som faktiskt kan döda sin värd.
#6+7 - Fyrantel/Banminth tar vuxna blodmaskar, dvs 4 veckor senare sprider hästen lika mycket ägg igen.
Ivomec/Noromectin/Bimectin/Eraquell tar vuxna och undomar, dvs efter 8v finns det ägg igen.
Cydectin tar utöver ovanstående även 25% av de inkapslade larverna och det tar 12v innan det kommer ut ägg igen.
För att komma åt styngflugan använder man ett av de senare medlen.
För att komma åt bandmask ger man dubbel dos Fyrantel/Banminth (inget ska upprepas efter några dar!!!!) eller om man har konstaterad bandmask använder man ett medel som innehåller fulldos prazikvantel, dvs Droncit (bara bandmask) eller Equimax (tar både bandmask och samma som t.ex. Ivomec).
#9 - det finns bara två grupper maskmedel att byta mellan. Man håller sig till en grupp i taget och byter varje eller varannat ÅR annars snabbar man på resistensutvecklingen.
#17 - konstaterad bandmask behandlar man! Droncit om det bara är bandmask eller Equimax om det även finns blodmask. Andra medel mot bandmask tar bara vuxna bandmaskar så det finns fler inne i hästen som behöver behandlas igen efter 6v, de jag nämnde här tar alla stadier i hästen.
Har man sett styngflugeägg är det läge att avmaska med ivermektin-preparat nu.

#24# Är det alltså cydectin du rekomenderar om man sett styngflugeägg och det tar även blodmask? Eller måste man ta två olika medel?
Hoppsan hejsan! jag hoppas att ni sitter ner allehopa!! jag fick precis provsvaren nu på luddan 
Luddan hade hela 1400!!!!! stora och/eller lillablodmasken!!!! :O
Vad ska jag göra nu då? ringa till ATG kliniken? :S

#25 - Det går bra med både Cydectin och ivermektin-medel. Båda dessa tar blodmask och styngflugelarver.

#26 - 1400 är ganska mycket men inte så man behöver få panik. Be om ivermektin-medel eller Cydectin och så nytt prov till våren när gräset börjar spira. Räkna med att få avmaska nästa år med det intervall medlet har som du väljer.
Hur gör de andra i stallet? Det är viktigt att man tar ett gemensamt grepp mot parasiterna. I första hand är det markerna man vill skydda för att det i förlängdningen skyddar hästarna mot återsmitta.
#28 okej. men hur får man tag i receptet? :P
jag har faktist aldrig avmaskat ponnyn själv utan det är andra som har fixat sånt åt mig :P hehe

#24 Han fick Ivomec comp mot bandmasken. Bra eller dåligt?

#30 - Ivomec Comp tar blodmask i två stadier, men bara vuxna bandmaskar. Vilket betyder att om 6v är bandmaskarna på G igen.
Bara Equimax och Droncit innehåller tillräcklig mängd prazikvantel för att ta kål på alla bandmaskar i hästen.
#29 - Du ringer veterinären för att få recept efter att du gjort träckprov.

ikv avmaskades eli + alla hästarna så imorgon får de stå inne hela dagen. stallägaren påhitt.. vet inte om de gör ngn större skillnad. Avmaskade eli med bimectin tror jag det hette som där skulle va ivermectin i . Tog även och mätte honom för att kolla vikten.. gisses vad jag blev överraskad! Jag gissade på 450-500 men han vägde bara runt 414 kg och nu är han ändå i gott hull nästan tjock!
Viktmåttband är inget särskilt säkert sätt att uppskatta hästens vikt. Läs gärna artikeln "Vad väger hästen?"
Och när det gäller avmaskning så är det bättre att räkna på för hög vikt än på för låg, annars blir koncentrationen av den verksamma substansen för låg och man blir inte av med alla parasiterna….
Tillägger att jag för några år sedan mätte en av mina hästar (mormor till hästen på bilderna i artikeln) så diffade det nästan 150 kg mellan de två olika mätmetoderna på henne. Den verkliga vikten låg ungefär 50 kg under den högsta av dem.
Vad som kan vara bra att tänka på. Att går det flera hästar ihop med en häst man nu vet är smittad, Är det lämpligast att alla får samma kur samtidigt.
Det är som med katter och hundar.
#34 - njä, det där är en sanning med modifikation, det kan skilja ganska mycket i parasitförekomst mellan olika hästar i samma hage. Man bör bara avmaska dem som bevisligen HAR mask. Det finns ingen anledning att ge avmaskningsmedel till hästar som inte är infekterade.
Jag hade "nollade" hästar i samma hage som unghästar med en del blodmask och spolmask förra hösten. De hade då gått tillsammans hela tiden.

#32 - skit i att väga om inte hästen riskerar väga MER än hela sprutan. Tryck i en hel spruta, hellre överdosera än underdosera.
Dygn1 kommer det inte ut så mycket mask, det är dygn 2-3 som det kommer ut mest, så att ha hästarna inne ett dygn är bortkastat. Bättre ha en mindre hage några dar som är lätt att mocka. Eller så kan man faktiskt tänka så att om hästarna ändå går kvar i hagen de gått i tidigare så är "skadan" redan gjord.
#36 Min herre är nollad igen på träckprov jag tog i slutet av september. Så han behöver inte avmaskas i år heller.

ska jag kolla träckprov om några veckor igen så att blodmaksen försvunnit?

Tar inte Noromectin alla sorters maskar/larver?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#39 - nej
Noromectin tar inte bandmask.
Man har sett att vissa spolmaskstammar är resistenta mot ivermectin, som är den verksamma substansen.
Och det är väl inte alldeles osannolikt att det finns resistens mot ivermectin även i vissa blodmaskstammar.

Finns det något preparat som tar ALLT?
#41 - NEJ.

#41 - Det närmaste du kommer är Equimax som tar all bandmask i hästen samt i stort sett alla rundmaskar. Men hur många hästar behöver verkligen avmaskas mot ALLT??

ngn som vill svara på #38

#43 eftersom vi inte tar träckprov så..
#45 - det är ju liksom det är som är problemet. Det är DUMT att avmaska i blindo utan att veta OM hästen har mask och i så fall vilka maskar de har.
Det är just den typen av slentrianmässig avmaskning som har gjort att parasiterna har utvecklat resistens mot de verksamma substanserna.
VARFÖR inte göra ett träckprov? Kanske sparar du in pengarna för avmaskningsmedel på det sättet, resten av året…

#45# Säger som Anna! Det är ju just därför som lagen har kommit till för att man ska ta träckprov. Det är ju synd att dom flesta veterinärer skriver ut recept ändå utan att fått sett träckprov. För det är ju för hästens bästa.
Enda gånge som jag inte tar träckprov är på hösten OM jag sett styngflugeägg på hästens ben. För då vet jag att jag måste avmaska oavsett.

#38 - nej du behöver inte ta prov för att kolla om du använt ett medel som tar blodmasken och att du gett tillräcklig mängd.

#45 - Varför inte träckprov? Klart onödigt att dels slänga ut pengar på något som i mångas fall är totalt onödigt (avmaskning öht), dels otroligt onödigt att slösa på medlen så den dagen man MÅSTE avmaska så finns det inget att ta till, för maskarna har blivit resistenta.
Idag finns det TVÅ (2) sorters medel som kommer åt lilla blodmasken. Inga nya är på väg in. Det rapporteras redan om resistensutveckling från t.ex. USA.
Var och en måste ta SITT ansvar och göra det bästa för att motverka detta.

#49 fast samtidigt så förstår jag de som inte tar träckprov. man måste ju lägga pengarna på provet och sedan kanske även avmaskningsmedel.. så pengarna ska ju ut ivf som helst. därför kan man inte komma med argumentet "slänga ut pengar".
#50 - fast tar du ett träckprov på våren som visar NOLL så behöver du ju inte avmaska hästen något alls under resten av året och då har ekonomin gått jämnt ut. Plus att man sluppit trycka i sin häst en massa gifter….
Plus att man i längden kan spara på det även om man får avmaska första året, för VET man hur parasitförekomsten ser ut så är det ju lättare att avmaska efter det och sen kanske vara nollad ett eller två år senare.

fast ett träckprov kostar ju mer än vad sprutorna gör.. ;)
#52 - det tråkiga i kråksången är att om alla skulle resonera så, så har vi snart inga medel kvar som tar kål på maskarna, eftersom de utvecklar resistens. Idealet är att kunna hålla parasittrycket nere utan att behöva avmaska - det går….

Nu är du lite konstig i ditt resonemang lisette.
Det är ju för hästens bästa att dom inte ska bli resistenta dessa äckliga kryp som t o m kan döda hästen om dom får vara tillräckligt länge. Och resistenta betyder att dom inte dör när man avmaskar. Det är ju ett starkt gift som man ger hästen.
Tar man då träckprov och det inte är så mycket behöver man inte ge giftet. Har man djur får man räkna med att det kostar lite. Man får inte vara snål när det gäller sånt här.
Vad jag har hört så förstörs ju även jorden/marken av avmaskningsmedlet. Det är ju inte för att jävlas som denna lagen har kommit till.

%2,53 jag resonerar inte, men folk tänker så! tyvärr…
jag vet varför de satt medlet på recept, tycker det är bra.
#54 - inte bra jorden och marken… Utan även en massa små nyttiga organismer som lever i jord och vatten dör av de verksamma substanserna i avmaskningsmedlen. 

#56# Jo, jag vet det. Men det var bara paus på tv var tvungen att skriva snabbt. haha
Min hade 400 men blev rekomenderad att avmaska ändå med norromec tror jag de va för att hålla allt relatift rent

#52 - Det gäller att räkna längre än närmsta veckan när det gäller kostnaden.
Tar man träckprov och styr upp parasitkontrollen är det ibland en ökad kostnad första två åren. Sen är det en REJÄL kostnadsminskning. Tänker man ännu länger sparar man dessutom in hästliv, veterinärkostnader mm som uppstår när maskarna blir resistenta. Det är nära, tro inget annat.
För många är träckproven en besparing redan första året. En ridklubb med 20 hästar som tog prov första gången i år behövde inte avmaska en enda häst… DET är en rejäl besparing.