foderhjälp
Vår b-ponny får kraftfoder 1 gång / dag. Då får han innan blötning: 3 dl betfor, 6 dl kraft ponny, 1/2 dl kraft pellets mineraler. Han får just nu hö ca 2 kg 1 gång / dag, men går fortfarande ute på bete. Det är ingen riktig go i honom så jag har funderat på att köpa krossad korn som komplement. (Min bror är bonde och har gott om korn= billigt) Tänkte ge honom som innan men även korn ca 5 dl 7 dag. Låter detta rimligt? För och nackdelar om korn? Han är i bra hull och för övrigt pigg och glad.

Korn är väl inget som de blir direkt piggare av? Det har jag mera använt när jag behövt få upp min häst i hull…
*** Kärleken övervinner allt ***

Går han ute på bete dygnet runt? I sånt fall är det väl inte konstigt att han inte har nåt go? Det är nog ganska ansträngande att gå ute hela tiden… Sen kanske gräset ute inte är tillräckligt energirikt?
Ja han går ute dygnet runt än så länge. Nätterna innan tävling har han fått stå inne.
Någon annan?

2 kg hö kan han ju inte leva på nu när gräset är så dåligt. Ge hästen hö och vänta medkraftfodret. Visst hästar mår bra av att gå ute men förvänta inte han skall vara pigg och ha överskottenergi till att jobba.
Så bra bete som vi har nu, har vi inte haft under hela sommaren! Kraft foder har han fått i ungefär 2 månader nu.
#6 Det kanske ser bra ut men det är i princip bara vatten så här års.. Han kanske även behöver lite mer mineraler? Tycker att det låter som mkt kraftfoder för en B-ponny, öka på höet istället. Sen ta analys på höet och räkna ut en foderstat, det spar man både pengar på och får en häst med lagom mycket go!
Krafft ponny är nog det mest onödiga foder som överhuvud skapats. Är absolut inte lämpade för någon häst, speciellt inte för en ponny. Fast vill man ha en fet ponny med proteinbrist så kan man nog ge det * obs..skämt*
Sata på bättre kraftfoder om du ska ge något, något med bättre balans och mer protein.
Fö finns Krafft Ponny inte längre, det heter GROOV 60. Sen tycker jag att det är ett utmärkt kompletteringsfoder där höet är energifattigt men proteinrikt.
#8 Har använt kraft i 2 1/2 år och har aldrig haft en fet ponny!
håller med ovanstående att du ska mata på mer grovfoder.
Korn ger dålig energi, då är nog havre bättre
Om grovfodret är energifattigt men proteinrikt kan man lika gärna ge olja.
Sen att någion annan rekomenderade att ösa på med grovfodret, så länge TS inte har en susning om höets värde kan en ökniong av grovfodret ge motsats effekt. Hellre då ge lusern om man har noll aning om vad man ger i näringsväg.
Har försökt ge mera grovfoder nu i 1 vecka, men han rör det knappt…
Nu på hösten är det sämre näring i gräset, det blir mer som en bukutfyllnad. Jag tycker att man ska ge mycket grovfoder och sedan komplettera med annat om det behövs.
Korn ingen direkt energi, det använder vi mest för att hålla hullet. Vill man ha fram energin är havre bättre, men det skulle jag inte ge för mkt av till en ponny.
På denna sida kanske du kan hitta något passande foder http://www.svenskafoder.se/dj/hippo/
#14 . nja, än så länge är det bra med krut i gräset, om det bara finns tillräckligt av det. Mina pållar som går ute dygnet runt fortfarande ser ut som gödgrisar hela bunten, till och med fullblodsstoet. De får lite hö som tilltugg men det är absolut inte så det täcker deras behov.
Så länge gräset växer någorlunda på hösten är det bra med krut i det. Jag har en gång köpt ensilage som var skördat första veckan i oktober och som enligt analysen innehöll hela 150 g smb rp/kg ts….

#2 det är väl inte så ansträngade för en ponny att gå ute dygnet runt ? :S
Ett ordspråk : Havre gör hästen het, och korn gör den fet! ;) Betfor är energigivande , de ger vi till våra hästar som negöver lite extra energi .
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#15# Nu tror jag faktist inte att det är så mycket kvar i gräset. Det har ju nästan slutat växa helt också.
Man ser ju inte över en dag att hästen gått ner heller. :) Det är ju synd att behöva vänta så länge också.