Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 2286 ggr
carrrrrooooo
0

behöver hjälp med mitt varmblodssto!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej det är så att mitt varmblod har fruktansvärd sadelgjordssvång..!..

men direkt när jag sitter upp så bryr hon sig inte ett dugg..!.. vet inte riktigt hur jag ska träna bort det.. jag vet inte varför hon håller på med detta men hon kanske hade en sadel som inte satt så bra på henne förut?? hur ska jjag kunna få henne att tycka att gjorden är något posetivt?? jag har tänkt på att ge henne godis efter varje hål som jag knäpper.. men då kommer hon säkert att fastna vid det och alltid vilja ha godis hela sitt liv..(blir en masssa godis) hähä* .. är det någon som har eller har haft samma problem som kan komma med någon bra tränings tips??.. hon är hur gosig som hälst annars men direkt när man spänner så kommer djävlarna ur henne:P.. känner verkligen inte igen henne när hon gör så..!.. snälla hjälp mig någon..!..

// Carro och Niccan

Mangis
0

Är sadeln utprovad ordentligt av en utbildad sadelutprovare? Kanske är det gjorden som är för smal eller har fel form? De enda tips jag kan ge utöver att gå igenom utrustningen är att tänka på att ta lång tid på sig att spänna gjorden, variera mellan olika sadlar/gjordar/arbetssätt och prova TTOUCH-metoden.

Ledin
0

jag vet om flera som har haft o har detta problem med sina vbl har hon gått på travet? För isf så har du problemet lite där, har jobbat på travet i 1,5 år själv vet om att det kan variera men ofta så spänner man allt inne i stallet även vagnen på sitter upp å kör ut, endel upplever detta som panikartat eftersom det e remar i läder ingen restår allså. Har du sadelljord med resor på båda sidorna annars kan det vara ett bra alternativ. Jag har inga bra tips så där, kanske kan hjälpa med att sadla ute? lite små saker kan göra susen.

carrrrrooooo
0

Tack för tipsen=) … låter jätte bra allting=9 jag har beställt ett sadelgjordsskydd får se om det hjälper=) annars ska jag nog prova en ny sadelgjord.. men samtidigt tror jag inte att man kan göra så mycket åt detta eftersom hon alltid har varit så, på travet var hon som värst:8 de gjorde henne säkert illa så hon hatar när man spänner nu:S..

#1förlåt men vad är det för metod? Generad

#2 jo hon har gått på travet hon startade 3 ggr tror jag:P..okey, men jag är orolig att sadeln glider mycket när det är resår.., men det är värt att prova:P..

Tack för hjälpen ska försöka med detta.. ska ta lång tid på mig nästa gång..!.. =)

tezzie
0

Hittade på google

TTouch bygger på specifik beröring av hästen.

TTouch är en effektiv metod för att få hästen lugn och trygg.

TTouch bygger på att hästen masseras med lätta, luftiga cirkulära rörelser,

TTouch är en metod, där man där man bl.a. nyper försiktigt i hästens skinn
och varsamt lyfter upp skinnet och för det runt i en cirkel.

*** Kärleken övervinner allt ***

Mangis
0

Jag fick en genomgång på TTouch en gång, och det fanns en rörelse som skulle funka extra bra vid sadeltvång. Tror den hette leoparden, eller ngt sådant. Ska finnas en sida någonstans där de beskriver rörelserna. Prova att söka på Linda Tellington-Jones, jag tror hon hette så hon som kom på det.

Kom på en grej till - det kan ju vara smala gjordar som är problemet. Det finns ett rätt bra utbud på breda gjordar, både med och utan hopp-platta nu. Det kan ju vara en idé att testa en billigare sådan? Resår borde inte göra så att sadeln glider, iaf inte om sadeln passar.

chik
0

En del hästar (mest sto)  har en närv som ligger ytligt.Så det är nog något som du får vänja dig vid.Men försök med en bredare jord. Jag har skälv aldrig möt på detta men jag har hört om det.Så dra jorden sakta det är mitt tips..

Lena.P är jag i verkliga livet.

carrrrrooooo
0

Tack alla för era tips=) ska ut imorgon och tästa lite sådanna rörelser..=)

#5 ska söka på det tack=)

Jag har nu beställt en bredare gjord från hööks som var bra för käsliga hästar stod det=) får se om det hjälper=) tycker att det är så jobbigt att hon gör utbrott när man spänner.. men samtidigt har hon tydligen varit så enda sen hon var på travet..:( får hoppas att den nya gjorden hjälper och att hon blir gladare av den=) annars får vi träna mer.. (hon gör samma sak när man tömkör:(   ) hoppas att det bara är gjorden som det är fel på..:S

carrrrrooooo
0

putt snälla är det ingen här som är bra på hur man ska träna bort sadelgjordstvång??

carrrrrooooo
0

putt??

gejsa
0

Du fick ju hjälp och skulle pröva en bredare gjord vad jag har förstått. Fungerade det inte?

När en häst har sadelgjordstvång så är det inte alltid säkert att det går att fixa har jag hört. Man måste vara väldigt kunnig och försiktig. Som tur är har jag inte haft en häst som haft det så jag har inga råd att ge dig mer än att söka proffshjälp.

carrrrrooooo
0

#10 jag provade en som var lite bredare och som hade resår i dåda ändarna men det gav ingen skillnad..:( börjar förstå att hon alltid kommer att vara såhär.. eftersom hon hade varit så enda sen från travet.. men ska försöka att söka vidare.. tack iaf..:)

fridak
0

en häst i stallet har troligtvis en nerv som sitter rätt ytligt så honom nmåste man ta det extremt försiktigt med när man spänner gjorden. Han klarar inte heller av resårgjordar, spänner man med resår eller för snabbt så finns det risk för att han ramlar ihop till en hög på stallgolvet.
börja med att spänna väldigt försiktigt, ta bara nedersta hålen på båda sidor, sen gå runt med hästen och spänna ett hål i taget tills den sitter lagom.

gejsa
0

Jag har hört att om man spänner för fort så kan en del hästar tappa andan och t o m svimma. Kan ju vara sånt som hänt din häst. Och då blir livrädd så fort du ska spänna den.

carrrrrooooo
0

tack=) men hon är inte sån som ramlar ihop..:( utan hon blir jätte agresiv när jag spänner och hon försöker att bita mig… hon kan även visa agrisivitet när jag lägger på sadeln.. tycker det är så jobbigt att hon är sån härn eftersom det är bara då hon är bråkig.. annars är hon hur mysig som hälst och håller på att somna i min famn när vi myser:) tycker inte om att se henne sån härn.. men jag tror inte att man kan göra så mycket eftersom hon var sån härn när hon blev inriden oxå:( men vill så gärna att det humöret ska försvinna och att hon ska tycka det är roligt att ha sadeln på sig och att det ska bli roligt att få komma ut:) är det inte någon som har samma typ humör på sin häst som har tränat bort det??.. snälla är det någon som kan hjälpa?? vill få bort hennes enda problem..!!

fridak
0

passar sadeln?

carrrrrooooo
0

#15 jo det ska den göra.. för förra ägaren sa att det var en sadel utprovare ute i stallet och testade ut denna sadel till henne.. men jag kanske borde  göra om det??.. för hon har fått mykt mer muskler nu..!..=) någon som har haft en sadelprovare hos sig som vet ungefär vad det kostar??..

Rita-S
0

en häst kan ändra ryggen efter som muskler kommer till eller försvinner, så det kan ju faktisk va att den numera inte passar längre.. :)

Min nikita va likadan när jag fick henne, men jag sadlade henne med mycket tålamod. Lirka ett hål, gosa, lirka ett hål osv.. hela tiden låta henne återhämta "andan" mellan varje hål. Hon blev sakta bättre

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

carrrrrooooo
0

#17 oki ska kolla på det=) jo jag tar oxå lång tid på mig nu:) idag gick det faktiskt lite bättre.. men hon kanske tyckte det var för varmt för att vara motsträvlig:P.. men jag tränar och trånar.. jag får ha mycket tålamod med detta får se om det hjälper..:) .. kanske kan ge henne lite godis kanske funkar??..!.. hoppas att det blir bättre :) det är så jobbigt när hon är så här..!!.

gejsa
0

En häst som är rädd kan ju svara med ilska. Så visst kan det ha hänt det som jag skrev om förra inslaget. Har du frågat förra ägaren om han varit sådan förut?

Zabbio
0

Kolla utrustningen; ligger den rätt, passar den?

Ömmar hon om du trycker på ryggen eller sadelgjordsstaden (utan sadel på)? Är hon jämnt svettig efter ett ridpass? Är shabraket/voijlocken jämnt smutsig efter ridning? Sådant kan vara tecken på att den inte passar. Och anledningen både till att hon surar vid sadling och att hon är ''het''. (Kan naturligtvis vara så att hon är väldigt het också, men det är inte så vanligt som man kan tro) Det är också vanligt att utrustningen inte ligger rätt, och att sadeln inte längre passar. Med tanke på vad jag läst i dina andra trådar så undrar jag om hon inte har ont någonstans, och att det är därför hon inte uppför sig perfekt alltid. Kolla upp det så att du är säker på att allt är som det ska. :)

Om allt verkar passa och hon inte är öm, spänn gjorden lätt, dra ut frambenen som i streching (dels tänker hon på något annat än gjorden, dels rättar du ut skinnet under gjorden som annars kommer i kläm och blir obehagligt). Fortsätt spänna väldigt lugnt, men utan att ta överdrivet lång tid på dig. Det kan hjälpa att leda runt henne något varv mellan hålen, för att hon ska tänka på något annat, och få rätta till skinnet. 

Lycka till.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

carrrrrooooo
0

#19 jo det har jag gjort och hon var sådan med förra ägaren oxå hon sa att hon var så redan när hon kom hem till henne:( det var förra ägaren som red in henne men innan dess hade hon ju travsele så hon hade ju en gjord på sig då med.. så vi (jag och förra ägaren) tror att dom inte var så snälla mot henne när hon gick på travet..:S

carrrrrooooo
0

#20 tack=) ska upp och kolla allt jätte noga idag.. sadeln ska passa för det var en sadelutprovare hos förra ägaren som provade ut den.. ska nog kanske ta ut en till stallet jag med för att vara säker=) som sagt så är jag väldigt säker på att allt passar men att jag tror att hon ser gjorden som något neggativt eftersom att de på travet kan vara väldigt hårdhänta och att hon inte fick någon bra start med gjorden:S tycker så synd om henne när jag spänner.. jag försöker att ta lång tid på mig.. ska testa att dra fram frambenen lite innan=9 har klämt och känt på henne och hon värkar inte ha ont av sadeln för hon reagerar inte iaf:) det är så jobbigt att hon är såhär eftersom man måste sätta fast henne när man ska dra åt sadelgjorden annars "äter hon upp mig" .. annars brukar jag ha henne lös i stallgången eftersom hon är så snäll och bara står där och väntar på att jag ska bli klar:P..

MarinaJ
0

Låter som om hon får ont av sadeln på nå sätt, jag menar då hon vill bitas och sånt.

carrrrrooooo
0

#23okey… men hon gör även så när jag ska tömköra henne.. jag tycker att det värkar som om hon hatar alla gjordar.. men ska kolla sadeln.. =)

gejsa
0

Berättade förra ägaren för dig att hon var sådan eller såg du det redan då du skulle provrida?

Tycker det är så konstigt att folk köper hästar som dom får problem med redan från början.

Scandi
0

ont i ryggen kanske? eller bara välsigt känslig?

carrrrrooooo
0

#25 okey så här är det=) jag var medryttare på mitt sto i några månader.. vi älskade värkligen varandra och fastnade för varandra direkt..!!.. Jag skulle aldrig klara mig utan henne nu:) men iaf är detta det enda fel hon har.. det är svårt att beskriva men hon är verkligen världens bästa häst .. min pappa som inte tycker om hästar och var väldigt skepptisk till att jag skulle köpa en häst sa att hon var väldigt snäll och mysig:9 han står till och med och klappar och kelar med henne..=) sen hörde jag att de har funderat på att sälja henne(förra ägaren asså) då sa jag att jag var intresserad eftersom att jag verkligen har fastnat för henne.. och att hon är en väldigt lättlärd tjej som älskar att jobba=) så jag vill jobba och träna med henne.. jag vet att hon kan bli en väldigt trygg och härlig tjej i sig själv=) nu låter det som om hon är en problem häst men det är hon verkligen inte.. utan sadelgjordstvången är den ända nackdelen.. och att hon kan vara lite het ibland men det har blivit mycket bättre=) (hon har ju fortfarande lite av travet i sig).. Tack för all hjälp…!

#26 jo hon är nog bara väldigt känslig runt gjorden, har hört att dem speciellt varmblod har många nerver precis där gjorden sitter:S hoppas att det snart blir bättre=)

gejsa
0

Så om du har ridit henne och varit medryttare i flera månader innan du köpte hästen så borde du väl vid det här laget veta hur du gör för att kunna sadla? Nu förstår jag ingenting.

carrrrrooooo
0

#28 det är klart att jag vet hur man sadlar..!!.. herre guuud.!. men jag tänkte om någon hade något bra tips på hur man kan träna bort sadelgjordstvången.. men jag försöker att ta det jätte lungt och fridfult..:)

gejsa
0

#29# Nu missförstod du mig. Sadla så att hästen inte fick panik det är ju det tråden handlar om.

carrrrrooooo
0

#30 oj förlåt jag är helt snurrig nu*hähä* jo precis:) jag spänner ett hål och väntar ett bra tag och gosar lite med henne sen spänner jag ett till osv:) men tycker inte det hjälper riktigt men det är klart det har blivit bättre nu när jag verkligen tar det lugnt än när förra ägaren hade henne:) hon blir inte lika tjurig nu när jag spänner som när jag var medryttare på henne=) jag får ha tålamod när jag spänner:) Tack för tipset:)

Zabbio
0

carrrooo; smärtminnen kan sitta kvar länge, om hon fått ont av gjorden tidigare, eller har känt obehag när den spänts. Men är det ''bara'' det, så går det att träna bort med lite tålamod:) Gör ingen stor grej av det, ge henne lite hö att tugga på och ta det bara lugnt. Förvänta dig att hon inte gör något, så att du nästan blir förvånad om hon hugger i luften eller så:)

Sadeln kan mycket väl låta bli att passa nu, hästen ändrar ju sig och precis som människor passar inte kläderna livet ut.  Speciellt sadlar är ju kända för att vara lite svåranpassade.

Ledin
0

oja jag säger lite som #32 om hästen upplevt detta som en smärta kan det finnas kvar jätte länge även hela livet. Det är väldigt många som är griniga vid sadelpåsättningen o många biter trots att allt passar. Men om man har tid o det har ju du (din häst) så tycker jag man kan göra så att man tar ett hål i taget en sadel med resår har jag upplevt jätte bra, och har du bara testat o du sett samma resultat så behöver itne det betyda att denna sadel jord inte passa utan hon har kvar samma betenede tar ett tag inan det kopplar rätt allså :) Gör så att du tar ett hål i taget kel o om du kan gå med henne ha sadeln inte pänd utan gå en liten bit. In igen om du inte spänner ett hål ute till gå o sen ett hål till osv osv det kan ta lång tid detta innan du ser att hon märker att detta är ju itne så farligt. Hästen i sig är ju bra bara detta fel så jag tycker du ska testa dig fram tänk bara på att det kan ta tid innnan du ser skillnaden.

Mysaan
0

Hejhej. Jag är kusin med förra ägaren. och jag har ridit Nicean några gånger. Jag va en av dom första som red henne hos den som hade henne innan min kusin. o han va INTE så då. Hon va hur snäll som helst. Men sen när min kusin fick hem henne förvandlades Nicean helt. hon blev mycket tjurigare. Hon har bitit min pappa när hon stod på gången(utan sadel). och det gjorde hon inte hos Nisse (förra ägarn). Så att skylla allting på Nisse är helt fel. För han gjorde ingenting dumt med henne. Och sen det där med att dom hade en sadelprovare ute så har dom ljugit. För dom två åren som jag bodde i samma stall som dom hade dom inte en ute. Dom köpte sadeln i stan o åkte hem o testa den.(själva(!)) Ajja, hoppas d fixar sig.

Min häst Oey och Nicean på bilden.

carrrrrooooo
0

#34 okey, nej det var inte meningen att skylla på honom men jag försöker bara att förstå var problemet sitter.. men du är kusin med tanja och teffeni eller med Nisse?? , men hon är hur snäll som hälst nu oxå men hon får utbrott när man spänner sadelgjorden…:( annars älskar jag henne=) i vilket stall stod hon då där du bodde?? jätte fin bild på min älskling=)

carrrrrooooo
0

#33 Tack, det är så jag har börjat att göra=) ska nog byta tillbaka till resår sadelgjorden, måste vara mycket skönare att ha den på sig=) det är helt olika ibland går det jätte bra och hon reagerar jätte lite men ibland går det knappt, så hon försöker tillochmed lyfta på benet och sparka(men hon har aldrig sparkat men hon markerar ibland) vill att hon ska vara jätte lugn när man spänner och lixom bara stå och vänta:) vi får hoppas att detta ger resultat..!

carrrrrooooo
0

#32 tack ska kolla över sadeln…! vet ju inte vad som har hänt tidigare.. hon kanske bara tycker att den är obekväm och inte alls vill ha på den.. men eftersom hon är jätte lugn sen när det väl är klart så borde det inte vara det heller?.. vet inte riktigt vad jag kan göra men ska tänka på att ta det lugnt och låta henne äta på något kanske och bara försöka att träna bort det:) tack för all hjälp=)

Winner99
0

min häst var likadan, var sur och nafsade när jag spände sadelgjorden, men jag la på en gelpad och spände vääldigt försiktigt och det minskade och minskade, och nu använder jag inte gelpad längre och hon bryr sig inte :)

Mysaan
0

#35 Jag är kusin med tanja o Teffeni. det va i farneby det oxå. vi flyttade till binklinge stall för vi håller på med ponnytrav nu ist o dom hade bättre travmöjligheter där. Men när jag bodde i farneby så va nicean skit tjurig i boxen. Sen efter att jag hade flyttat därifrån,  Ca ett år sen, så vet jag inte hur mycket hon har förändrats. Vet att hon har flyttat till Fågelsunds torp ? nu med dig. och vi kanske ska köpa källstugan som är tillsalu där. Det skulle va kul att komma o hälsa på då o se hur hon mår ? :) Hon va Oey bästa kompis. Dom va oskiljbara tills Oey avlivades :(

Oey o Nicean på denna bild oxå :P

carrrrrooooo
0

#39 guud vad roligt att prata med en som har hållit på med henne innan=) jo hon har flyttat dit med mig nu=) hon står i ett lösdrift stall med 3 andra hästar:) nu är hon bästis med en valack som hon förljer efter precis vart han går:) klart att du får komma förbi och hälsa på henne=) jag bor inte där, jag bor mitt i bettna men jag är kompis med dom som bor i fågelsund så hon står där nu:) tycker att deras mark och bete är mycket bättre och hon trivs jätte bra i lösdriften.. hon är aldrig tjurig förutom med sadelgjorden ifs..:) jag var medryttare på henne förut när tanja hade henne.. då var hon ganska bråkig.. men nu är hon mycket bättre.. hon har bygt massa muskler och det syns verkligen att hon trivs jätte bra=) om ni flyttar så kanske vi kan rida ut tillsammans??:P.. men du kände förra ägaren nisse också?? hur var hon där??.. försöker att lista ut vad som kan ha hänt med henne och sadelgjorden..(du ska veta att jag inte vill anklaga någon för något) vill bara att hon ska vara lugn när man spänner.. det är nog lättare om man vet var problemet sitter=)

ThereseJ
0

#40Vi har ju vart o tittat på källstugan o då har vi åkt förbi o sett henne gå där vid stallet. Men vi har ju inte stannat o tittat eller något sånt, men hon såg ut att må bra på långt håll iaf :) Vet nästan allt detdär, Affe har varit o skvallrat ;) Håller på att sälja/låna ut min ridhäst just nu, (du va lite intresserad innan du fick reda på att Nicean skulle säljas) men om jag har henne kvar så kan vi självklart rida ut tillsammans :) Annars kanske jag kommer med syrrans russ :P

Japp jag kände nisse, När hon bodde hos Nisse så höll jag inte på med henne så mkt. Men jag red henne där en gång ( jag va en av dom första som red henne) det gick bra. Jag vet oxå att när hon gick på en lösdrift så kom det en ny dit o hon och en till spöa upp den så otroligt. hon hade ett hål in i magen:/  det va Oeys föl :P även när det kom nya in till Oey o Nicean så spöa hon upp dom oxå, så hon gillar inte när det kommer nya till en gäng:P Hon hade inga sånna tecken när jag spände sadelgjorden hos Nisse, men när jag eller tanja gjorde det i farneby högg hon mot en så jag vet inte vad det kan vara..

Oey till vänster o Nicean till höger om jag minns rätt :P

ThereseJ
0

tvärt om va det visst :P

ThereseJ
0

Såg nu att jag hade svarat från mammas oxå :P

carrrrrooooo
0

#41 vadå red du henne innan tanja köpte henne?? för affe och tanja sa att tanja red in henne och att hon inte hade blivit riden innan:S hmm blir lite förvirrad:P.. men iaf är hon en ängel nu:) hmm hade ni någon annan sadel när du red henne?? tänkte att då måste det nästan vara sadeln, men affe sa att den var utprovad och att det inte var någon "billig sadel" hmm .. hon blev ny skodd idag iaf:) eller fram asså för hon går utan skor bak och det går jätte bra=) ja juste det var din häst:) affe pratade något om det=) Niccan har fått världens härligaste sansad galopp:) det går mycket bättre nu än när jag var medryttare på henne=) skulle vara kul om vi red tillsammans, känner ju typ inga med häst här som man kan rida med (förutom en i stallet) .. men ni hade ridit henne innan asså??..

Mysaan
0

#44 Japp det gjorde, visst det var bara en gång, men jag red på henne före tanja iaf :P  Japp jag hade min sadel som jag har här hemma. tanja lånade den första tiden hon hade nicean innan hon köpte sin egna. kommer ej ihåg ur nicean va med den. jag tror faktiskt inte att hon va tjurig med att spänna sadelgjorden då. fast jag är inte helt säker. utprovad o utprovad, dom som äger stallet tittade på den o henne o sa att den passade bra. men dom prövade även sadlar till mig, eller sadel va dt då :P

Jag tror att det där med att hon är så "stressad" eller vad man ska säga i galoppen har mycket med att (när jag bodde där) tanja mest red ut o sprang snabbt. hon red nästan aldrig på banan o tränade dressyr. Nu vet jag inte hur mycket hon har ridit där sen jag flyttade men förr va hon mest ute o gasa omkring. så det kan ju sitta kvar i huvudet på henne. men det är ju bra att du ar fått "ordning" på det eller vad man ska säga :P
självklart ska det bli kul att rida ihop om det blir så att vi flyttar dit :)

Har inga fler bilder på Nicean :P

carrrrrooooo
0

#45 okey, för hon sa iaf att hon hade ridit in henne själv(men lite hjälp ifrån Carina som äger stallet).. okey.., men jag kom på att det kan ifs inte vara sadeln heller eftersom jag har tömkört henne väldigt mykt och när man spänner den gjorden så reagerar hon väldigt mycket oxå.. men jag ska träna mycket med henne och försöka att få bort detta beteende.. okey:) ska nog ta ut en riktig utprovare till henne snart iaf så att man vet att den passar=) , men hon har byggt en massa muskler sen jag köpte henne så jag måste nog iaf köpa en ny sadel, okey, jo då säger det sig självt att hon var sån i galoppen.. nu går hon mycket bättre och hon börjar smått trampa under sig oxå..=) synd att du inte har mer bilder:( det var roligt att se gamla bilder på min älskling=) det var ni som ägde Netta Clown va?? har hört att hon var väldigt vacker:) men du får självklart komma upp till stallet och kolla på henne.. (är oftast där varje dag..)

Mysaan
0

#46 okejokej. men hon fick inte så jätte mycket hjälp från Carina. Hon hjälpte typ mest Ida. Jag tog ju oxå en oinriden häst dit, jag fick inte så jätte mkt hjälp jag heller..
men det kan ju sitta i huvudet oxå. hon vet kanske att när det kommer något som ska spännas åt runt magen så är det obehagligt.
Gör det , man vet aldrig :) Ja hade inte hon vart sjuk för inte så länge sen ?
Det är ju jätte bra att hon har bröjat trampa under sig:) förut när jag var där trippa hon bara omkring, typ ingen kontroll.
nej det va det inte , Det va nisse som ägde henne oxå :) hon vart över 20 år. hon avlivades samma år som jag tog hem Oey. Och Oey tog jag hem 2004. Dom va oxå jätte bra vänner:) men tyvärr hade inte Nisse o Leila (hans sambo) plats för dom längre. Dom hade bara 4 boxplatser o en liten lösdrift o jag tror att dom hade ungefär 10 hästar då. Så jag räddade Oey från slakt:) fick henne helt gratis oxå. Men förra året fick jag tyvärr ta bort henne. hon fick kolik :/ då flyttade vi därifrån eftersom vårat russ redan stod i binklinge då. Nettan va ljusbrun o skit fin :) och hennes sista för, shit du skulle ha sett det, sjukt sött :D

det skulle vara jätte kul :)

carrrrrooooo
0

tack för att du berättar massa om nican:) det är alltid kul att vete om hennes tidigare liv:)

okey, då vet jag:) det ända jag vet att hon har varit sjuk är när hon fälde kraftigt kan det vara det du menar??.. hon var jätte smal förut också under den tiden.., man kunde tydligt se hennes revben:( men inte nu längre:) guud så bra att du räddade henne:) , men jätte synd att hon blev sjuk:( jo det skulle jag vilja sett:)

Mysaan
0

Hehe förstår det :) skulle oxå tycka att det va kul om någon berättade massor om mina hästar som jag inte visste :P

Ja det va nog då. Affe skvallra o sa att hon gick ner i vikt o va helt loj. Dom visste tydligen inte vad som va fel på henne.

Ska se om jag har några kort på dom (: måste leta på skivor från den datan som krasch, har typ inga på den är :P som tur va hann vi spara lite på dom innan den krascha xD

carrrrrooooo
0

ville bara berätta att jag har fått ordning på hennes sadelgjordstvång nu:D.. jag bytte bara sadelgjord och så vipps så var den borta:).. jag bytte till hööks halvresårgjord som är bredare så att det blir ett jämnt tryck, så att inte all tryck kommer längst ner..!.. men ibland när hon tycker att jag spänner för hårt eller snabbt så kan hon reagera lite.. men oftast så står hon bara stilla nu:) det är så roligt och skönt!.

#49 är det ni som har flyttat in i källstugan nu?.. hörde att det var några ifrån vrena som har flyttat in där:)..

Zabbio
0

Vad skönt!

carrrrrooooo
0

#51 jo det är det verkligen:).. så skönt att ha blivit av med det nu=)