Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1815 ggr
Lauth
0

Ökad skritt

Nu brinner det i busken. Har blivit tillfrågad att rida lagtävlan i dressyr på söndag. Programmet  ifråga är LA:1-07.

Men. Vad är det som skiljer den ökade skritten från mellanskritten? Enbart steglängd eller?

Konkreta tips för den ökade skritten tack.

Kanske ska tillägga att jag är hoppryttare i vanliga fall och inte har tävlat dressyr sen tja dinosauriernas tid.. Detta är en nödlösning för att få ihop ett lag..

wewwa
0

Jag tror det skiljer mest på steglängden, men någon annan får svara mer säkert.

Vad kul att du ska tävla iaf, lycka till! :)

LinaN
0

Ökad skritt TROR jag baseras på steglängden samt att det ska vara mer energi än i arbetsskritt/mellanskritten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

AnnaLundin
0

Jag läste för några år sedan någon av de gamla "dressyrdrakarnas" kommentar om detta. Minns inte om det var Tibblin, Lette eller nån annan, men på den nivån var det.

Denne tyckte i alla fall att ökad skritt kanske inte var helt rätt benämning för det heller, utan beskrev det som "skritt på lång tygel", alltså att hästen fortfarande går på tygeln, men kliver på lite mer som i fri skritt. Ryttaren ska alltså länga tygeln något, men inte så att den hänger och hästen ska vara kvar på tygeln, men i en något längre och lägre form.

Blev det begripligt?

emsems
0

#3, precis samma svar som jag tänkte ge. Längre tygel och bra övertramp. Det jag skulle tipsa om när du väl sitter på hästen är att du släpper efter en hel del på tygeln och gungar med bra i skritten. Du får då ett bra övertramp utan travinslag (som ofta kan komma om du kortar tygeln lite).

Lauth
0

Absolut!

Lauth
0

#4 Du menar längning för enbart säte? Förstår jag dig rätt då?

AnnaLundin
0

#5 - Skrattande vad bra

(med andra ord, inte illa förklarat av en annan gammal hoppryttare, som inte ens ridit ordentligt de senaste 5 åren….) Cool

Lauth
0

Det måste vara "hopp"-språket Skrattande

emsems
0

#6, det beror väl på hästen och dess energi. Trogligen räcker sätet. Men huvudidén är att släppa efter på tygeln. Ett tips: Korta upp skritten liiite just innan längningen (ofta i ett hörn) så ser längningen större ut.

wewwa
0

#3 Jag har för mig att jag har läst något liknande av Tibblin. :)