Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 678 ggr
Lina
0

Vilken sadel ?

vilken sadel ska jag använda till unghästen? hennes egen som är lite för smal och behövs stoppas om. Den är helt se när en sitter på henne. Eller ska jag ta min wintec som är lite smalare än hennes egen och med luft i bossorna(?) Sadlarna är inte mycket för smala men de kasar lite så jag får ha svanskappa till båda två. Jag hade tagit min wintec men jag tänkte höra med er först.

gejsa
0

Du ska inte ta någon som är för smal eller så. Den måste passa till hästen. Annars kan du få mycket problem om du rider in en unghäst med en sadel som inte passar. Den ska alltid passa. Man får byta vartefter som hästen växer och bygger muskler.

1111
0

Säger som Gejsa, har du ingen sadel som passar så blir det ingen sadel alls = jobba ifrån marken eller låta henne vila.

ALDRIG en för smal sadel. Du kommer du iframtiden sitta med sadel och ingen unghäst som kan ha sadel istället…

/V

Mandysan
0

Håller med ovanstående. Aldrig för smal sadel! Men en wintec kan du ju byta bom i till en vidare. Det kostar runt 700-800:-. Dom är ju toppen till unghästar och hästar som ska muskla sig just för att man kan byta bom. Sen är ju luftbossorna ett stort plus ;o)

jen
0

eller köpa en bomlös kanske?? 

annars håller jag med de andra. Ingen sadel på hästen om den inte passar!! det kan ställa till väldeliga problem för hästen och för din plånbok.

Lina
0

Jag tänkte det också men sen hon är ingen unghäst längre hon är sju år men kallar heenne det eftersom hon är yngst i stallet. Jag kan inte byta bom på min sadel för då passar den inte min häst:/

Sen hon har ingen manke heller så jag vet inte om det öär därför den inte passar. Hon är platt på ryggen.. men har ni några bra tips så man kan se om den passar eller ej…

Varken jag eller ägaren till hästen har lust o köpa ny sadel eftersom hästen är till salu…

gejsa
0

Spelar ingen roll vilken ålder det är på hästen. Alla sadlar måste sitta bra. En häst kan få så ont i ryggen att den aldrig blir bra ifall den har för trång sadel tex.

mazze
0

Finns det ingen annan sadel du kan låna av någon? Annars blir det väl till att rida barbacka. Ingen vill väl gå i för små skor?

Koppjärn till sadeln kostar här ca 300kr men det blir då lite jobb att ändra varje gång.

Fantasy
0

Instämmer absolut med alla föregående inlägg. Om du fortsätter att rida i för trång sadel, kommer hästen förmodligen att bli svår att rida tillslut. om du överhuvudtaget kommer upp på den

MiaMaria
0

Som tidigare skribenter, aldrig för smal sadel!!!

#3 Wintecs koppjärn kostar 250-300:- styck beroende vart man köper dom och sen byter man lätt själv.

Mandysan
0

#9 Okej! Här kostar det runt 700-800:- att få det bytt. Jag visste faktiskt inte att man kunde byta själv.Glad

Lina
0

nej tyvärr är där ingen annan sadel som skulle passa bättre:( det blir väll att rida barbacka då om man kan hålla sig kvar …:S

gejsa
0

#10# Ja, det kanske kostar det att få det bytt i affär. Men man byter det själv. Har gjort det flera ggr.

Lina
0

jag tkr att det är svinigt att ta betalt för att byta bommen! särskilt så mkt. i vår rs butik så fixar han det gratis + att vi kan byta ut en bom mot en annan gratis:)

gejsa
0

#13# Ja, det gör dom i våran affär här hemma. OM du har köpt sadeln ny där. Inte annars.