Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2230 ggr
mazze
0

Vad gör ni med era hästar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite intresserad av vad du och din häst gör ihop…

Jag själv rider just nu mest i skogen och dressyr. Hon tycker det är kul med hoppning men jag hoppar mest lågt än så länge.

Hon är inriden i western, men slutade med det då jag inte kunde vidarutbilda henne själv. Är ändå ganska sugen på att ta upp den biten igen.

Bilden som kommer med är på Bus och en kompis på en Pay`N jump.

CBA
0

Jag är en westernryttare och har ridit western i 12-13 år eller nått sånt.

Jag har precis tagit upp distansridningen oxå och ska ut på min första tävling nu den 9/4. Detta är på min medryttarhäst.

Om bara några veckor föds mitt arabföl jag bokat och med den ska jag rida western först och främst.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Nutten
0

Vi sysslar med western och hoppar lite. :)

reddie
0

Vi lullar mest runt i skogen…

PimTheGreat
0

Rider mest i skogen och marktränar. rider dressyr lite ibland också. Hoppning kommer bli längre fram när jag hanterar dressyren ordentligt

MiaMaria
0

Mitt sikte och mål är fälttävlan men sen vad som blir av oss det får framtiden utvisa Glad Än så länge är ju bara Musse 5 år, men kan inte räkna honom som mer än 3,5-4 år utvecklings och utbildningmässigt pga galoppen och fången. Men just nu rider vi mestadels i skogen och tränar dressyr där och tränar lite hoppning då möjlihet till resa till ridhuset är möjlig.

[slo]
0

Jag har snart betat av alla inriktningar, och western är vad som passar mig bäst… Så det håller jag mig nog till i fortsättningen :)

shirley
0

tja…. just nu rider jag toppen i skogen (mest) tömkör å busar (kör när jag har en vagn….), moye shettisen under inkörning och markarbete, shirley endast markarbete för senare till western och körning….

E_hjo
0

Vi är skogsmullar, jag å min pålle. Men det blir också pass på banan ibland!

Sessan
0

Jag rider mest i terräng med mina hästar. Isisen i skogen och finnen på vägen. På sommaren kör jag lika mycket som rider. På sommaren brukar jag också hoppa mycket med isisen, hon gillar det lite väl mycket.

Hoppning är något som jag i framtiden kommer att ägna mig mera åt.

kacka
0

De ridbara shettisarna rids oftast 2-4 gånger i veckan.

Lunascape
0

Jag och min häst tränar mest dressyr och hoppning och till sommaren ska vi försöka komma ut på våran första fälttävlan. Nu i vår blir det därför lite extra hoppträning och hoppning av naturhinder. Som omväxling är vi ute och lullar i skogen och så tränar vi galoppintervaller för konditionens skull.

Nu när det har varit fint väder så försöker jag också rida så mycket så möjligt ute. Både jag och hästen blir så mycket gladare av det..

teddylusen
0

Rider helst i skogen när det är fint väder

Tinka
0

skogsluffar mest, nåt dressyrpass  emellanåt, har hållit på med hoppning förrut. Men nu är både jag och hästen "slut" och håller inte för det.

larry
0

Här är det skogsmulle ridning som gäller mest , har börjat så sått visserligen att vara med på cleauronder då min pålla älskar att få hoppa , men det blir ingen träning speciellt för det , det får bli över stock och sten , dressyren rids också lika bra i skogen som någon annanstans om inte bättre faktiskt.

Linda
0

När man har småbarn, många hästar i stallet är man bara glad om man hinner underhålla dem, men meningen är väll ändå att jag är dressyr ryttare.

Vänligen/Linda

Sedan ett tag har jag gått mer och mer över till akademiskt, eftersom jag inte längre har några direkta tävlings ambitioner förutom unghästtävlingar

SannaHolmgren
0

Jag har senaste åren ridit i bruksridning med min gamle häst. Första tävlingen var han 23 år, 24 år gammal kvalade han vidare till sm, som vi deltog i när han just fyllt 25 år. Han är lipizzaner.

Shettisen ska jag ha till körning och shettisagility, någon gång till nästa år.

emsems
0

tävlar hoppning, vilket jag är mest intresserad av. har tänkt våga mig ut på någon dressyrbana framöver åxå, men nervositeten sätter stopp!

davidia
0

jag rider bara i skogen med mina två hästar.

nalleballe86
0

Jag åker runt lite i skogen, kör lite, gosar o pussar på dom och marktränar mycket fn.  Målet är att dottern ska börja westernridning med stoet.

Lyrik
0

Skogsmullar mest med min pensionär. Tömkör även ibland.

Matilda
0

Jag rider mest dressyr och ute i skogen på mina medryttarhästar. Brukar även bli markarbete och en av dem tränar vi lite "cirkusträning" med. Markarbetet är mkt akademiskt inspirerat. Jag försöker helt enkelt hitta en stil som passar mig och just den hästen bäst…Glad

Tummelisa
0

Just nu har mina hästar en liten vilopaus. I stället har jag 2 på inkörning. Annars rider jag mest i skogen för att hålla igång och för att jag älskar djur, Något lätt dressyrpass blir det också då och då.

sweet_candy_
0

Jag o Mercedes hoppar för tränare varannan vecka o varannan vecka själva, tränar dressyr, o rider ut i skogen nu på sommaren allra oftast:) o hopppar lite i skogen o så:) tränar också lite horsemanship o western:)

trex
0

Skogsluffar,med shettisen på släp. Kör lite.

elin
0

Dressyr, tömkörning,hoppning,western o NH

/Elin

Polyanna
0

Vad gör vi med våra hästar…jaa, för det mesta sköter vi om dem ser till deras välbefinnnande, att de har mat o.s.v. Försöker rida varannan dag men står över vid dåligt väder. De oinvigda;) som ser oss skulle kanske kalla oss skogsmullar men vi inverkansrider hela tiden även på skogsrundan. Där kommer skolningen till nytta vid skänkelvikning undan nedhängande grenar, tempoväxlingar förhållningar ryggning ja allt kan praktiseras också i naturen. Skogsrundan tar ungefär 30 minuter, efter den rider vi lika länge i paddocken. Våra islänningar Frida 15 och hennes dotter Idunn 5 är väldigt olika i temperament. Frida är outtröttligt energiskt och jag rider henne på pelham (jaktstång) för att kunna hålla henne där jag vill:) Idunn är mer flegmatisk och kan t.o.m. vara istadig och stegra, alltså rids hon bäst av min sambo, f.d. militär remonutbildare och ridlärare. Av hänsyn till den unga Idunn rider vi inga längre turer nu men förr, med andra hästar Hbl, Lpizzaner red vi vanligtvis ett par mil. Ibland drog vi iväg med hästarna till något nytt trevligt ställe, som här till stan som omväxling!

ThereseW
0

Rider mest i skogen, i varierande tempo & terräng. Hoppar gärna. Försöker ta iallafall nåt dressyrpass på ridbanan varje vecka ändå.

Diamant
0

Jag ställer ut och är på gång att start lite kvalité avel, diplom på Elmia var ju inte helt fel…när jag rider är det western inspirerad dressyr.

sunglasses
0

Jag rider western på mina hästar, men även mkt i skogen=)

PimTheGreat
0

Nu har jag ändrat inriktning lite. Jag jobbar fortfarande mkt från marken med olika "banor" med "faror" för hästen för att han ska bygga upp fulla förtroendet för mig. Sen så är jag just nu i Shirleys stall, så hon hjälper mig med träning att rida honom enbart med vikthjälper och åt westernhållet…riktigt roligt faktiskt, även om jag inte är så duktig än, men jag märker på Pim att han tycker det är kul och han är mkt duktig. Shirley har provat honom och gillade honom. Idag red jag honom i paddocken….allt det stretandet som fanns innan finns inte längre….han sänker sig och är jättelugn på alla sätt….inte likt honom. Jättekul tycker jag… och bättre ska det bli med tiden…..

[Theriss]
0

Jag har än så länge bara vågat mig på dressyr och att rida ut, men ska prova att hoppa lite också har jag tänkt. Men det är dressyr och att rida ut jag gillar mest.

Mandysan
0

Jag och Foxen håller på att i princip utforska alla av de lite större ridsport grenarna =)

Therese_Melberg
0

Med Flisan rider jag mest dressyr, inte så avancerat med det är typ det ända vi kan göra. Lullar också runt i skogen när jag har så mycket koncenatration att jag orkar trafikträna henne, är ett litet äventyr varenada gång man ska ut på vägarna, framför allt när vissa grannar kör som idioter på jättesmala grusvägar,och tycker att man är extremt jobbig om man ber dem stanna bilen en stund så jag slipper släpas efter en skräckslagen häst flera kilometer! Nu har Flisan blivit MYCKET bättre men just den här grannens bil har hon så dålig erfarnhet av att även om alla bilar före har gått jättebra börjar hon ändå kasta sig och galoppera på stället när vi möter honom… suck.. Nä, nu kom jag ifrån ämnet, när vi inte tränar derssyr eller trippar runt på vägarna tränar vi klickerträning och NH, lite kombinerat. Har nu kommit så långt att jag kan släppa lös henne i sommarhagen och säga stanna och kom hit. Hon har lärt sig att följa efter mig och t ex, gå över plast och bommar m.m. Det är otroligt hur mycket fortare hon lär sig om hon får välja själv att gå över plasten och sen för belöning ( klick och godis) mot för om jag försökt tvinga henne över.  Hela hästen ser dessutom mycket mer harmonisk ut och VILL samarbeta med mig. HÄRLIGT! 

Med shetlandsponnyn kör och tömkör jag mest,  när jag tömkör håller på att lära henne bakdelsvändningar, framdelsvändningar, passage och ökade trav. Hon är SÅ duktig. Synd att hon bara är 100 cm annars kunde vi ha tävlat svår dressyr…

NinaToy
0

Är ju hoppryttare så tränar dressyr, rider ut, och hoppar! :)

SarahPeace
0

jag tävlar ingen me Molly. Men ja ja rider i skogen, lite dressyr o hoppning i padock o sånt = )

Skrållan är så liten o barnslig så vi har inte kommit så långt HAHHAH, så ja vi hon är vann me att ha sele o träns . och lite promenader o så , Men vi har inte börjat att "sätta igång me inkörningen "seriöst" ennu…  =)

Diba
0

Just nu håller jag och min ponny mest på dressyr, men vi ska försöka på att ta några hopplektioner framöver men vi hoppar lite när vi rider ut i skogen…