Springer på frambenen
När anser du att en häst springer på frambenen?
Med andra ord lägger kroppstyngden på frambenen som medför påfrestningar och slitage.
Svara så detaljerat du kan. Intressant och se vad folk tycker.
/Elin

Oj, svår fråga….
den överlåter jag till någon annan ;)
*** Kärleken övervinner allt ***
puttar upp
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag tror man inte särskilt enkelt kan säga när hästen lägger för mycket tyngd fram så att det blir skadligt. Och när det gills som skadligt är nog olika ifrån individ till individ, beroende på hur hästen ifråga är bygd och vad den tål med just sin kropp.
Kanske jag ser det lite som en våg (gamaldags ni vet, med två sidor som lutar) i mitt huvud, att kommer man upp till att hästen iallfall inte är mer tung fram än bak så tänker jag inte på den som framtung, utan balanserad och vartefter hästen samlar sig mera så tippas vågen bakåt… Men det säger ju ingenting mer än om hur det ser ut i mitt huvud ;)
Jag har läst något referat ifrån en forskningsartikel där man mäte hur mkt vikt hästen bar på olika ben/benpar vid olika moment. Dressyrryttaren vars häst de hade mätt under piaff, en rörelse där bakdelen borde belastas mera, hade rätt mkt vikt fram precis som den hade hela tiden annars när den reds…Det känns rättså sorgligt.
Hm…jag tycker det är lättare att känna än att se. När hästen lägger sitt huvud i min hand och jag liksom hamnar i nedförsbacke, och jag känner att bakdelen är efter, då är det ju inte bra.