Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2309 ggr
LinaN
0

Forskning om bettets inverkan

Jag snubblade över en artikel, eller en forskningsrapport gällande bettets styrka/inverkan på hästens mun. Tyvärr är texten endast på engelska. Men den kommer här ändå. Läs och begrunda. speciellt emd tanke på den filmsnutt som Klasselover visade i en annan tråd….

THE GOVERMENT OF SAINT-PETERSBURG
HEALTH PROTECTION COMMETEE
THE STATE INSTITUTE
OF HEALTH PROTECTION
OF SAINT-PETERSBURG
"MEDICO-LEGAL EXPERTIZING BUREAU"
195067, Saint-Petersburg,
Ekaterininskiy pr. 10
tel. (7-812) 544-1717, fax. (7-812) 545 0340
OKPO 01932390 OKOGU 07185
E-mail: sudmed@zdray.spb.ru

14.12.2006 No 356 /01-4

STATEMENT

of examinations to define the force
of common and jerk torque impact of control means
used in equestrian sports (snaffle, curb)
upon a horse's mouth

Purpose of examinations: definition of the maximum force of jerk torque and common impact of control means used in equestrian sports (snaffle, curb) upon a horse's mouth.

Examinational tasks:

- definition of the maximum force of jerk torque impact of control means used in equestrian sports (snaffle, curb) upon a horse's mouth by people posessing different physical strength.

- definition of the maximum force of common impact of control means used in equestrian sports (snaffle, curb) upon a horse's mouth by people posessing different physical strength.

Experimental conditions:
Expert experiments were carried out on mannequins (synthetic models), with geometric and mechanical properties completely corresponding to a head of a horse (with half-opened mouth) in the moment of impact of control means.
Before the experiments mannequins (synthetic models) of a horse head were firmly fixed in a position, providing a common
physical correlation between the "rider's" hands, reins and a head of a horse ridden in the moment of impact of control means.
As control means, standard control means in the forms of a snaffle and of a curb, made of yellow metal were used.
For proper fixation of control means (snaffle and curb) on the mannequin head common straps systems (in the form of a "bridle" and a "head-band") were used.
In the experiments performed, the lever, providing correspondent force and efficiency (so called "reins"), was identical to the one used in equestrian sports.
Impact was exercised through strong reins (from it's long side - 1m).
For determination of the square of mechanical contact impact upon a horse's mouth a special device was used, commonly utilized in medico-legal expertise.
The total impact force was measured by a special dynamometer with a pointer fixated at maximum value and a scale up to 350 kg and the scaling factor equal to 5 kg.
During the experiments the following people were selected to be producers of physical effects (jerk and common drawing), entailing painful impact on the horse's mouth:
- a boy 13 years old
- young woman 23 years old
- a man 43 years old

Examinational results:

In the course of experiments carried out it had been defined, that:

1. The total maximum impact force of the reins upon the horse head mannequin was fixated at the levels of (correspondently):
- for drawing: from 50 to 100 kg;
- for jerking: from 220 to 300 kg.

2. The impact force of the subject metal instruments (control means) named "a snaffle" and "a curb" aggregates (per 1 sq. cm. of mouth surface):
- for drawing: from 50 to 100 kg;
- for an average force jerk: from 180 to 220 kg;
- for a strong jerk: over 300 kg.

3. The mechanical impacts of mentioned intensity, registered during the experiments, may lead to various damage of oral cavity tissues: from abrasions, hemorrhages, mucous tunic ruptures up to compound wounds and even bones breaking.
Besides that, detected levels of maximum impact force upon the horse head mannequin, especially for strong jerks, may be dangerous in the way of causing damage to ligament-articular apparatus of the cervical part of a vertebral column of a horse.

Medico-legal experts:

Bureau Deputy Chief
for Expertise
Doctor of Medicine, Professor
Honored Inventor of Russian Federation
Isakov V. D.

Head of Corpse Expertise Department
Candidate of Medical Science
Doctor of Higher Qualification Category
Sysoev V. E.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

joytick
0

Någon som kan kortfatta lite på svenska? Är jättedålig på att förstå "hästtermer" på engelska. Skummade bara igenom snabbt men :P

Marija
0

Jag också. Helt usel på sådant, speciellt längre texter *S*

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LinaN
0

okie, i korta drag (har planer på att översätta den och göra en artikel av den)

Man har gjort ett försök där man tagit och tillverkat ett hästhuvud, satt in litet mätinstrument och sedan "tränsat hästen" med ett bett. Tre personer, en liten grabb, en ung kvinna och en medelålders man har använts i försöket. 

Sedan har de gjort försök som fastställt att bettet skapar ett tryck per kvadratcentimeter i munnens yta

vid drag/tygeltag en styrka mellan 50-100kg's tryck
Ett normalt ryck/hårt drag genererar 180-220kg's tryck
Ett starkt ryck kan generera kraft över 300kg

och detta uppenbarligen jämnt fördelat över den unge pojken, kvinnan och mannen. Dvs att bara du håller i tygeln med kontakt i munnen så har du iaf ett tryck av en 50-100 kg i din hästs mun. Bara av att du håller kontakten! :S

Mandysan
0

#3 :S

joytick
0

Oj :S :S

Serious
0

Vore kul med översättning för oss med dålig engelska :)

Jag förstår det som att de bara suttit i ryckt i tyglarna på en plasthäst och sett hur hårt de klarar av att rycka nämligen, och det säger ju inte så mycket om vad för tryck man oftast ger tänker jag…

Jag tror jag sett mig en artikel i Ridsport där det hade mäts hur mkt kontakt olika ryttare hade med hästens mun, många satt med väldigt många kilon i stadig kontakt med hästen, var rejält skrämmande!

Marster
0

oj inte konstigt att min häst funkar bättre på kapson! :D

Spiritinthesky
0

folk borde verklige tänka på det här innan dom sitter och sliter i pessoa och liknande, och i vanligt två / tre delat också för den delen :s

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[slo]
0

Intressant, skulle vara kul med en jämförelse mellan olika bett, speciellt hackamore och vanliga med hävstänger.

Dock får definition of the maximum force of jerk torque mig att fundera lite… Det går alltså ut på att kontrollera hur mycket tryck man som mest kan få ut?

Dessutom är den gjord av ryssar, säkert påhittat hela skiten Foten i munnen

LinaN
0

#9 mellan olika bett vore jättespännande…

Sen tvivlar jag på att Alexander Nevzorov delfinansierar en sådan undersökning/forskning bara på skoj, han vill ju få mer belägg för bettets inverkan på hästen.

[slo]
0

Jag vet, sista meningen var inte speciellt allvarlig och det vet du nog ;)

Men mina tvivel var uppenbarligen inte helt ogrundade. Klart någon som förespråkar inga bett i munnen finansierar en forskningsrapport som säger att bett är skadliga och ger väldigt många en "oh jävlar, 300kg i munnen på stackars kuse"-upplevelse.

Jag säger inte att det är fejk, absolut inte! Men den säger inte speciellt mycket utan andra sidan av myntet.

Zabbio
0

#7 Inte mycket snällare med 100kg tryck i en kedja över nosryggen..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LinaN
0

#11 men nu har de ju tagit fram mellanvärden hos olika ryttare och vid olika tryck/ryck.

Jag har iaf sett både barn o vuxna verkligen hugga tag i och rycka hästen i munnen, det ger ju ändå en bild av hur ont det kan göra.

Men sen är ju aldrig bettet skarpare än kontakten med handen och hur man brukar sina händer…

#12 du har en poäng, men nosryggen har inte nerver lika ytligt som de som ligger i hästens mun, men det är ändå samma princip.

Men jag har hellre en kapson än bett på min häst, precis som jag hellre har sidepull eller hack, för att de gör inte lika djup nerv eller psykisk skada som ett bett gör i längden och med fel ryttare och för hårda händer.

VeNyRa
0

#8 håller inte med dej där, angående pessoa. Jag använder pessoa just för att inte behöva slita honom i munnen, har ridit på 3-delat i 5 år, och de har bara varit en enda lång dragkamp, nu när jag rider på pessoa har jag nästan ingenting i händerna. det tycker iallafall jag är bättre.

LinaN
0

#14 det finns de som verkligen missbrukar pessoabett, och av någon anledning är det det bett förutom då pelham som JAG sett är det som man har dragit och slitit i mest….

Jag hade själv en ponny på pessoa när jag var yngre, och hon gick ok på det, att hästen och jag sedan inte kom överens vart en helt annan sak. Men tack vare pessoat räddade det mig från många skenfärder i skogen. Hade jag vanligt tvådelat så kunde hon dra iväg hursomhelst närsomhelst.

Så där är det väl som så att bara för att det ser annorlunda ut så reagerar folk starkare på det än på tex någon som sitter o drar o sliter i ett vnaligt tränsbett.

Papaya
0

#14 Nu vill jag inte bli tjatig, men anledningen till att du uppfattar det som att du inte behöver dra är för att det är ett hissbett. När du känner att du "håller i någonting" då har hästen hunnit känna en hel del redan.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Zabbio
0

"13 - hur långt ner kan nerverna egentligen ligga begravda i 3-5 mm skinn? Och hur mycket paddning fr det plats under dem för att mildra klämrisken mellan kapson och ben?

(Jag rider själv med kapson/muserola och tycker om alternativet, men jag tycker det är synd tt så många inbillar sig att det är snällt bara för att det inte sitter i munnen..)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LinaN
0

#17 på själva utsidan av nosryggen löper det inga nerver som är så stora som de som löper under mjukdelarna i lanerna, MEN det löper nerver vid sidan av nosryggen som kan hamna i kläm. Så nog kan en felaktigt använd kapson ge skador på nerverna de med.

JAg föredrar kapsoner, och andra bettlösa alternativ över huvudtaget. Men det krävs massor av ryttare för att det ska gå ihop ändå.

VeNyRa
0

#15 Jo, man har ju sett dom som missbrukar det =/ bett i allmänhet missbrukas ganska ofta..

#16 kanske de är så, vad vet jag ?! jag hatar att rida med händerna, med pessoa behöver jag bara lirka lite med fingrarna och de känns bra iaf. gillar inte att de ger tryck på nacken, men jag vet inte vad jag ska prova för bett?! nån som har nått tips?

Papaya
0

Tryck på nacken ger alla hiss- och hävstångsbett. Vad har du provat för för bett tidigare? Vad för mundelar? (förutom 3-delat då, som jag redan vet att du provat) :)

//Emma

LinaN
0

#19 testat med sidepull? det ger inte tryck över nacken.

VeNyRa
0

#20-21 smalt och tjockt tre och tvådelat, rakt gummi, rakt stål, pessoa, hackamore och sidepull.

han funkar ganska så bra på sidepull, men de blir ändå lite dragkamp, tycker att de är svårt att rida med, men de är väll en vanesak. Hans form blir dessutom mkt bättre på sidepull, mer lång och låg istället för ihopkrullad.

Papaya
0

Det låter ju som att sidepullet är något att fortsätta arbeta med. :) Vår ena ponny var jättejobbig i munnen ett tag och ville inte lyssna alls på vad jag ville. istället för att fortsätta dra minskade jag tygelhjälperna mer och mer och hon började lyssna på vad jag ville. Nu rider jag visserligen mest med skänklar och säte, men hon är väldigt mjuk och fin i munnen nu. :)

//Emma

Ashtar
0

#0 Tycker att det låter hemskt! 100 kg för knappt något alls. Jag SKA hitta en sidepull i rätt storlek till min isis! Känner mig ju helt vidrig om detta stämmer!

Och en liten fråga; Finns det skonsamma bettlösa alternativ till körning? funkar sidepull där också? *fundersam*

Canonball
0

100 kg? Det låter ju helt otroligt. Genom att bara hålla i tyglarna? HUR kan det komma sig?

Kan någon ge mig en vetenskaplig förklaring?