Caspiskt 7 årigt sto under inridning !
En liten filmsnutt på Caspiska stoet Bytham Raine, Kallad Dockan till vardags. Kom till Sverige i Våras-08 som 7 åring. Hon var inte då direkt inriden,
Kuriosa: Hon har gått som avelssto i England. bla har en avkomma som blev fck Supreme Champion titeln, på världens största Caspiska utställning 2006. (Den avkomman finns i Sverige sen tidigare, och ska gå som avelssto här.)
Den här 7 åriga stoet ska bli familjens lilla ridhäst till familjens barn under några år, innan hon går in i avelsboxen igen. Här på filmen rids hon av ägarinnan själv på 9 år.
Roligt att höra vad ni tycker om hästen ? inte om ryttarinnan.

Det jag ser är att hon har ju sadeln för långt fram. Vill inte uttala mig om hur hästen är/går.

Jag kan inte låta bli men en duktig liten ryttare har du där, lite längre stigläder bara 
Jag har skickat PM om hästen till dig.

Är dålig på att uttala mig om sånt här men jag måste få säga att jag tycker hästen ser väldigt trevlig ut och en duktig ryttare :)
#2 Varför PM?? Det gör oss andra nyfiken, haha. Skriv här istället.
*** Kärleken övervinner allt ***

#2 jag kände igen hästen så det var inget som hör till frågan 
sadeln är för långt fram.. man kan kolla när hästen går när hon har frambenen tillbaka dragna så ska inte hon störa sig av sadeln.. tänk på det nästa gång
# 5
Vill bara understryka att hästen är inte våran. Jag har däremot dottern till det här stoet.
Vad jag frågade efter var vad tycker ni om hästen, Inget annat.
okey.. sorry..!
tycker hon ser trevlig ut =)

jag undrar lite om rasen…
är det ngn form av korsning som sedan blir caspisk häst?
# 9
Nä, Caspisk häst är inte någon korsning gjots av människan.
Man kan säga att Naturen själv har skapat den här rasen.
Rasen : Har sitt ursprung i Iran.
Caspisk häst strövar fritt, vilt bland bergen i norra delen av Iran, Upptäcktes 1965.
Efter många års forskning har man bla. kommit fram till att den troligen kan vara Arbens anfader.

hur stor är dom ungefär? dom ser ut att kunna trava fort om man tittar på exteriören… något för ponnytrav kanske :)
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
# 11
JO de kan allt trava på, och snabbt kan de om gå.
Men som med alla andra raser, det är individiuellet, de ska finnas löphuvud också.
Det fanns ett sto som gick på travet i Kat. A som hette Darkhorse Zamirah. Jag vet att det stoet tävlade några lopp och vann något av dem också. Det stoet gick bort i våras. Vet inte om det finns någon fler i Sverige som tävlar trav. Men vet att det finns en valack i Norge som tävlar både i trav, galopp samt Monté och har tagit någon seger då och då. hans namn är Nes Faramash, född i Norge.
Det finns också en annan Norrman som heter Shamali Tooraj som tävlar / tävlat i galopp och vann visst över den andra norrmannen Nes Faramash, när de möttes vid något lopp.
Lägger med en bild på valacken, Nes Faramash.

#10 läckert!
hur många vilda finns det och hur många finns det i sverige nu?
Att ta det kort !
Antal vilda Caspier i Iran är inte många, Har hört siffran, att man tror inte det finns mer än max 50 st som knatar runt bland bergen. på den norra delen av Teheran.
De lever ett minst sagt tufft liv i sin frihet. Starka vintrar och magert med föda och rovdjur i hälarna. och har så gjort i årtusenden.
Ibland tar Några bybor och fångar in någon häst vid behov, har de som lastdjur, vagnshäst eller rider på dem. När de inte har behov för dem mer så släpper de ut dem i friheten igen.
Det finns ett statligt stuteri i Iran som tar fram några / någon avkommor om året, men att få de att vilja sälja till Väst är svårt. Caspisk häst är vad man kan säga deras nationalras. I Sverige finns det idag runt 80 st. I Norge runt 40 och i Danmark runt 6 st.
I hela världen finns det ca 1000 levande individer.
Lägger med ett foto på ett Iransktfött sto. Hon på bild heter Persicus Ai Banou och är född på det statliga stuteriet i Iran. Hon kom till England som 3 åring, år 1994. Hon tillhör den sista grupp Caspisk häst som lämnat Iran. Den här bilden tog jag nu sist jag var till England, den 31 aug 2008. Hon som håller hästen på bild är Norska Caspiska Ordförande för rasen och jag har nyss visat själv hästen i en klass.
Har själv en dotter till henne.
ser mycket trevlig ut o ang sadeln så e det mera så att vojliken som är framför än sadeln men vist något längre bak men inte mycket. Allt ser lovande ut lugn o fin är hon ser inte otrygg ut att bli riden trvärtom ser hon ut att gilla det :) Jag kan inte mycket om denna ras trodde det var ett welsh sto lr korsning med welsh. Iaf hon är inte mycket riden så muskler o allt kommer ju med tiden, men ser mycket trevlig ut. Hur är hon annars i hanteringen? ser ut att vara en snäll ponny o hur stor är hon ? B liten C?
# 15
Hon är en B.
Ägarna stormtrivs med hästen. De ångra inte köpet ! Trotts att det finns lite arbete att lägga ner.