Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5040 ggr
wewwa
0

Bett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad använder du mestadels för bett på din häst?

Jag använder tvådelat.
Nu ska jag snart köpa ett nytt bett, jag har tidigare haft bettet som är på bilden, men när det blev för slitet började jag med ett vanligt (silverfärgat) bett ist.
Nu vill jag ha ett sånt som är på bilden, någon som vet vart man kan köpa ett sånt?

VeNyRa
0

varierar mellan bettlöst, tredelat, hack och pessoa.

Spiritinthesky
0

ååh, på tal om bett hatar jag människor som sätter på sina hästar massa klingkling.

kom på en MKT liten lokal hopptävling i söndags. det kom in en mkt slö fjording, och SJÄLVKLART hade den både martingal och pessoa på nedersta ringen. ryttaren hade  både sporrar och spö, och när hästen stannade på första hindret sparkade hon den med sporrarna så det studsade över, och då slet hon den i munnen. USH

tillbaka till ämnet ;) jag använder vanligt tvådelat till paddie och spirit. till silver varierar jag mellan nova bett och hack :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

elin
0

Varierar mellan 2 delat, hackamore och sidepull.

/Elin

wewwa
0

#2 Jag har oxå svårt för folk som hänger på en massa enligt mig onödiga saker. Det har jag oxå sett på klubbtävlingarna häromkring och folk som sätter på sig sporrar utan att veta hur man använder dom är inte heller bra, usch..

ThunderClap
0

Jag varierar just nu mellan två bett, ett tredelat och ett tvådelat.

Det du tittar på är ett bett utformat för körning egentligen, så hittas lättast olika varianter på det i trav-butiker. Jag tycker man ofta ser det kallas för travbett i butiker, men kallar det själv hellre halfcheek då det säger mkt mer exakt vilket bett man menar.

wewwa
0

#5 Ja, jag har hört att det kallas för travbett. För- och nackdelar med det?

youtube1
0

just nu har jag ingen häst men skulle ha hafft isf 2 eller 3 delat bett =).

jag är inte säket men man kan kanske hitta ett sådant bett eller något liknande bett som de du  har på bilden.På hööks eller eko och  många andra ställen men om jag hitar ett sådant säger jag till ok =).

länk til hööks

www.hooks.se

Mandysan
0

Varierade mellan tredelad bridong med fasta ringar, vanligt tredelat med rörliga ringar och hackmore. Hon som rider Foxen åt mig nu rider på bridongen.

Alex
0

Jag har ett rakt med fasta ringar till Sylgja.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

RubHel
0

Har varierat mellan tredelat eggbett, gummipelham och rakt tränsbett.

ThunderClap
0

#6 Ridmässigt så är det ju rätt likt att rida med ett muffbett, ligger kanske aningen stadigare med dropparna neråt. Fasta bettringar blir ju aningen skarpare än lösa, men är ju ett snällt bett.

Nackdelar är väll fasta bettringar om man inte skulle vilja ha det, kan ju också vara en fördel.

Primee
0

Jag varierar mellan rakt o tredelat bett (både med fasta ringar o rörliga+ett rakt travbett), Kimblewick, hackamoore och sidepull.

absoluutsofia
0

jag använder 3-delat gummibett, både vid hoppning och dressyr.

Peppe
0

3-delat med fasta och lösa, rakt med fasta, rakt pelham med 2 tyglar, hack

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Papaya
0

# 2

Jag håller helt och hållet med dig! Människor som inte kan hålla tyglarna stilla eller låta bli att dra hästen i munnen borde inte rida med skarpa bett och definitivt inte med pessoa. Av någon anledning är det väldigt vanligt bland ponnyryttarna!?

Hittade en sida igår med bilder från sverige (sidan är rysk tror jag). Antingen får man se till att lära svenska ryttare hur man rider utan dessa skarpa "tillbehör" eller så får vi fortsätta skämmas.

http://www.hauteecole.ru/en/horse_revolution.php?sid=57&id=699

Själv rider jag bara på två- treledat bett. även på heta hästar.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

cupcakes
0

Jag har ingen häst men i söndags var jag med min kompis på tävling och på framridningen var det en tjej i kanske 16-årsåldern som sitter och sågar järnet! Hon drog alltså bak armarna ca två decimeter, en åt gången. Det som störde allra mest var att flera ridlärare fanns där inne och tittade på henne utan att säga något. Hästen böjde ju självklart på halsen - men inte arbetade den korrekt med bakbenen inte! Usch, form får man aldrig genom enbart tyglar - speciellt inte genom att dra allt man kan i munnen!

Due-Boje
0

ja fy TUSAN för pessoa, det är det vanligaste skarpa bettet tror jag. Lär er rida istället för att sätta in såna hemska saker i hästens mun!!!! Ursäkta men jag blir lika upprörd varje gång jag läser att någon använder det…

tezzie
0

Folly rids på rakt pelham eller tre-delat tränsbett, beroende på vad vi gör!

*** Kärleken övervinner allt ***

cupcakes
0

#16 Kan tillägga att var och varannan häst i detta stall hade pessoa på sina träns (var inne i sadelkammaren) och då är detta en ridskola där också orutinerade rider. Låter man ett barn sitta på en stackars ponny med pessoa? x___x

Frågan är ju varför de väljer att ha pessoa på lektionshästarna. Detta kan inte jag svara på men hoppas för guds skull att det finns ett vettig anledning..

Bobby
0

#19  Låter man ett barn sitta på en stackars ponny med pessoa?

Ja, i vårt fall gör vi faktiskt det! Har en ponny som alltid har hållt på med huvudet och som blir otroligt framtung och stark i galoppen då ryttaren inte har tillräckligt med ben. Har provat mååånga bett, men ponnyn funkar kanon med pessoa!

Repoort
0

två delat körbett (som visas i #0, fast ej gummi), tredelat syntet, rakt syntet, hackamore, tvådelat pelham

cupcakes
0

#20 Jo, det är klart. Men tror du att nästan alla hästarna på ridskolan är likadana? Jag tycker iallafall att det känns som att det finns andra bättre alternativ till många av hästarna (då jag sett de ridas). Men sen kan jag såklart inte vara helt säker på att det är onödigt - men ca 90% av hästarna? På min ridskola finns det en ponny som har pessoa - men jag är osäker om ens han har det längre.

joooossan
0

Trdelat äggbett på dite och två delat travbett på järnfall, rider dock honom på vanligt tvådelat tränsbett.

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Lyrik
0

Hackamore för det mesta. Om jag rider med bett, så är det Waterford-bettet.

carrrrrooooo
0

Jag varierar mellan två delat och tre delat.. men alltid när jag tömkör eller när jag kör så andvänder jag 2 delat:D ..

Papaya
0

#20 Det verkar inte ens som att du vet hur detta grymma bett fungerar. och är det något bett som förhindrar att hästen blir framtung så är det definitivt inte pessoa.

Såg senast igår ett 80 tal bilder på en 5-6åring som red med sin shettis på pessoa i 3e ringen. Är det rätt mot hästen? Det ständiga dragandet och nypandet och tryckandet? Det värsta är när människor som inte ens kan rida ordentligt måste rida med detta bett, som på ridskola.

Vi hade friluftsdag med skolan och då hade dom hyrt in två fjordningar till "ponnyridning" som var en utav grenarna man kunde välja mellan. Bägge hadde pessoa… I protest red jag runt utan att så mycket som ta i tyglarna.

//Emma

tezzie
0

#26 Blev det någon skillnad av att du protesterade??

Jag säger så här, hellre ett skarpare bett och en mjukare hand, än ett supermilt bett och en ryttare som får dra och slita för att få stopp på sin häst. Vad är värst??

Jag dömer verkligen ingen, oavsett vilket bett de har. Vill man rida med pessoa så är det väl upp till den hästägaren, ingen ska komma och säga till mig vad som är rätt och fel när det gäller min häst och min utrustning, så länge de inte känner och har ridit min häst.

Kan tillägga att jag rider med rakt pelham eller tredelat tränsbett!

Papaya
0

Det är sant som du säger att hellre en mjuk hand osv, men man kan inte säga så när det gäller pessoa. För att ge hästen eftergift måste man släppa tygeln helt. Pessoa är ett körbett egentligen, som pessoafamiljen drog in i ridvärlden (därav namnet). Bettet verkar uppåt och neråt (pga av avsaknaden av kindkedja=ingen hävstång utan hisseffekt) och meningen är egentligen att hästen ska lyfta huvudet, men den tar ner det istället för att trycket på nerverna i nacken väger tyngre är trycket i gomtaket. Därför kan inte hästen gå i en ärlig form eller arbeta med baken ordetligt pga. alla spänningar. Nerverna bakom öronen går ju faktiskt till och från hjärnan, kroppens kommunikationspunkt. Tittar man på bettet så ser man hur lätt hur det inverkar, och har man läst på lite är det lätt att förstå hur hästen agerar. Sen kan jag också tycka att hästmänniskor i allmänhet är alldelles för snabba med att sätta på skarpare bett och sporrar, för att de så gärna vill ha snabba resultat. Men lösningen är alltid gott tålamod. Sen är det faktiskt ganska ovanligt med ryttare som rider mjukt, lugnt och sansat också. Kanske för att alla nu för tiden är mer intresserade av att tävla högre klasser än att faktiskt, med hjälp av hästen, utvecklas?

//Emma

Papaya
0

Bra bild som visar hur bettet funkar. är det inte sexigt med milslånga mungipor?

//Emma

tezzie
0

Jag har full koll på pessoabettets inverkan, men jag går ändå inte omkring och dömer folk för den skull!

[Silverlusen]
0

Hej!

Jag använder 3delat kulbett på min gumma.

Papaya
0

Har jag dömt någon? Känner du dig utsatt? Jag vill att folk ska veta vad dom gör när dom sätter på sin häst ett sådant bett. Om hästen är framtung krävs stärkande och uppiggande arbete, inte ett bett som får hästen att krypa mellan frambenen. Det är ju helt logiskt eller hur? En häst som är framtung behöver mer muskler till att bära sig med, vilket arbete med pessoabett inte kan ge. En häst som inte arbetar med ryggen= en häst som inte bygger välbehövliga muskler. Och utan ryggmuskler kan hästen inte bära sig själv odentligt, och framförallt inte sin ryttare. Pessoabettet är som en ond cirkel. Det kommer fortsätta ända tills någon byter bett på hästen. Det bästa vore ju om det togs ur produktion för huvud taget, men det är ett populärt bett, någon tjänar ju alltid lite pengar för varje bett som blir sålt. Inte ens Sverige är så bra.

Jag tycker det är lite intressant hur svenska ponnyryttare kunde hamna på en sida som denhär?

//Emma

Papaya
0

Varför ville länken inte fastna? hmm..

Får se om det funkar nu då.

http://www.hauteecole.ru/en/horse_revolution.php?sid=57&id=699

//Emma

tezzie
0

#34 Onej, jag känner mig inte träffad :o)

#33 Fixade till din länk :)

idaviotti
0

tredelat i gummi är min favorit då jag tycker hästen blir mjukare i munnen av det

J-Parnebo
0

rider på tredelat gummibett, och tvådelat.^^

lovis01
0

Både travarn och nordisen går på vanliga tvådelade tränsbett och funkar bra på det. Vid körning har nordisen ett postkandar, och rider jag ut själv så åker stången på mest för att jag ska kunna ta tag i henne om hon får lite för mycket myror i brallan :)

Evelinaesbjornsson
0

Jag varierar med 2-delat D-bett och Pessoa på min Fjording. Ibalnd kör jag även med tunt vanligt 2 delat.

Är mkt noga med att variera!

youtube1
0

#33.gu vad hämskt jag håller med dig .

o att de barnen intens ska få tävla inan de är erfarna nog det är vad jag tycker

Hannybee
0

#2 Håller helt med dig, avskyr sådant också… >.< Om den nu verkar lat, kanske man inte behöver så skarpt bett och diverse hjälptyglar. Kan det vara anledningen till att den inte är så framåt?? Hur tänker folk egentligen…?

Hannybee
0

#33 Sådana människor borde verkligen inte få ha häst/rida. Tror de att de är maskiner eller?

Spiritinthesky
0

jag hatar pessoa rent ut sagt.

lr bettet och bettet. men just att folk (välldigt okunniga folk) tar till pessoa alldeles för ofta

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Bobby
0

Visst ser det fruktansvärt ut på bilderna! ,Men bara 1 använder pessoa…

#42 Känner mig inte okunnig! Har haft häst i över 20 år, tävlat en hel del i hoppning, men rider inte alls längre.

Tycker ni att min dotter ska sluta rida sin ponny bara för att han inte funkar på annat bett än pessoa?

Evelinaesbjornsson
0

Pessoa kan ju användas som helt vanligt 2 delat bett jue! Bara för att man använder pessoa så betyder de ju inte att man har sidstycket på den översta ringen och tyglarna på den nedersta ringen :/. Jag misstänker att ni som hatar pessoa och är helt mot det bettet bara tänker att dem som använder det har på det skarpaste läget! Ni får ta och tänka om helt enkelt, det är måånga som använder pessoa som ett vanligt 2-delat bett.

#42 Bara för att man använder pessoa betyder det inte att man är okunnig ;/. Du får ta och tänka om, det är måånga som använder det som ett vanligt bett! Och dessutom så finns det hästar som bara fungerar på pessoa. En del hästar rids t.o.m in med pessoa, visserligen tycker jag att det är oacceptabelt att använda pessoa det första man gör men det är ju en del som gör det.

Alla ni som hatar pessoa får ta och komma ner på jorden, det finns faktiskt olika lägen på detta bett. Man kan ha det som ett helt vanligt bett och man kan ändra till lite skarpare och ännu mer skarpare!

Själv tycker jag att enbart dem som vet hur pessoa fungerar får använda det på sina hästar! En del använder det bara för att det ser "proffsigt" ut med flera lägen så där. En del använder det för att dem helt enkelt inte kan vara "ledaren" över hästen och tar då till med  detta bett för att bli "starkare".

Hannybee
0

#43 Hur många gånger har ni använt andra bett än pessoa och hur många olika andra bett har ni provat? Undrar….

Mille
0

Ena hästen har ett vanligt travbett vid körning och side-pull vid ridning.

Andra har ett entömsbett vi snabbjobb och annars ett vanligt, smalt tvådelat med bettskivor.

tredje har alltid ett smalt tvådelat sweet iron bett

Unghästen har gått på vanligt tvådelat tränsbett, ska prova det 3-delade när jag hittat det. det verkar ha försvunnit…:S

Red även lite på ett stångbett ett tag, med kindkedja såklart. Bett med hävstångseffekt utan kindkedja är helt förkastliga.

Förderar helt klart smala tvådelade tränsbett, heslt så smalt som möjligt.

IdaT
0

#27 Det jag inte gillar är pessoabett + hand som behandlar det som valigt tvådelat, sliter lika mycket hur som.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Kratern
0

Många här förfasar sig över pessoabett. Skulle vara intressant att höra hur stor hästkunskap dessa människor besitter själva.

Jag vet inte om detta är tillåtet men sätter in en länk med tillhörande bild som förfasar MIG.

Hackamore som rids med mycket, mycket okunnighet.

http://www.blocket.se/vi/18384605.htm?ca=3_s

Stackars sate. Hoppas nosbenet fortfarande är helt.

IdaT
0

#48 Samma sak med allt som är skarpa/har en annorlunda inverkan, kan man inte rida på dessa bett/motsvarande/hjälptyglar/sporrar/eller vad det nu är, ska man inte göra det.

Hur ska man då lära sig? Man kan göra ett undantag om man rider med någon som kan förklara dess inverkan på hästen.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Kratern
0

#49 Jag hoppas att de flesta rider för någon instruktör….?

emeliekarlssoonn
0

Jag växlar mellan 2 delat D-ringsbett med kopparrullar, rakt tränsbett med rörliga ringar och ett rakt pelham. :)  Pelhamet använder jag vis hoppning och uteritter då Silver kan bli lite för på hugget och jag vill slippa slita i honom. Sätter då tygeln i nedersta ringen eftersom han bara blir stum i munnen annars. (ja jag har provat delta)

Papaya
0

För dig som sa att bara en ryttare red med pessoa, tycker du att någon av dessa ryttare red snyggt? Skulle någon av de för huvud taget sitta och rida med ett skarpare bett? På samma sida finns det massor med bilder, tro mig, minst hälften är med pessoabett.

Jag har lite intressant information här som ni kanske skulle vilja fundera över. Jag sökte på wikipedia på ordet "gag" eftersom pessoabett på engelska betyder "dutch gag". Jag sökte inte på "gag bit" utan "gag" bara för att få fram ordets betydelse. Såhär lyder första meningen i artikeln: "A gag is usually a device designed to prevent speech, often as a restraint device to stop the subject from calling for help" Man kan då på svenska ungefär översätta det som munkavle.

Tycker ni det är märkligt att alla olika typer av gagbett heter som de gör? Jag tycker att det är ett aldelles perfekt namn, just därför. Pessoabett, inklusive alla andra hissbett med samma effekt, hindrar hästens talan. När en häst har ont, är missnöjd osv så är dom instinktivt snabba med att tala om detta. Men hissbett tvingar dem att lyda bettet, hästen kan inte streta emot för att effekten av ryttarens hand blir så skarp. Varför tror ni att hästen ser så sammarbetsvillig ut? Att den gör som du vill? För att den inte har något val! Jag tvivlar inte på att många ryttare som rider med pessoa är okunniga, men snarare ovilliga att se det hela med öppna ögon. Om ni kan så kom gärna med fördelar med detta bett, varför inte slänga in en bild när hästen arbetar i form också? Vitsen med ridning har alltid varit att rida med så få tekniska grejer som möjligt, att bara vara ett med hästen. I alla fall vill jag tro det. Jag tycker inte att man måste hålla på med NH, eller något i den stilen, för att förstå att hästen har lika stor del i ridningen/arbetet som ryttaren.

#44 Vad är vitsen med att använda ett pessoa som ett vanligt tvådelat? Jag har aldrig sett någon som använt det som ett vanligt tränsbett. Då kan man ju lika gärna rida på ett tränsbett eller hur? Det är ju dessutom mycket snyggare. Och om det är så att de ryttarna du har stött på velat komma åt de långa skänklarna för att bettet kanske inte ska åka genom munnen, så kan man mycket hellre skaffa ett tränsbett med parerstänger. Som sagt, kom gärna med fördelar om ni kommer på några, men helst något annat än "att det är det enda bett som min häst funkar på", för svaret till det anser jag redan står i mitt inlägg.

//Emma

Spiritinthesky
0

#43 & #44 jag sa inte att alla som använder pessoa är okunniga !! jag sa (eller menade iaf) att det är alldeles för många okunniga som använder pessoa.

och #44 om man nu ska ha pessoat som ett vanligt två-delat kan man lika gärna ha ett vanligt, mkt billigare tex (Y) :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Bobby
0

#45 Vi har haft Sunshine i 2 1/2 år nu. Vi har provat en massa olika tränsbett (tvådelade, tredelade, med sötmalm, i gummi, i gummi med smak och även rakt.) Har funderat på att prova kimbelwick… Men som sagt var så funkar han kanon på pessoat. De omgångar vi har provat andra bett har han börjat lägga tungan över bettet.

Papaya
0

Kimblewick är hundra gånger bättre, definitivt värt att prova. Vitsen med kindkedjan är ju att man ska slippa hisseffekten.

Sen en annan åsikt jag har är att hästen inte ska gå bra pågrund av bettet, utan pågrund utav ryttaren och resultat av sammarbete. Anledningen till att jag hatar pessoa (och alla andra hissbett) är att det är motsatsen till vad jag just skrev. Hur ska hästen kunna sammarbeta om den hindras till en egen åsikt? Hur ska ryttaren kunna komma vidare om hästen inte kan det? Pessoa är som en käpp i hjulet, det blir tvärstopp och en bakåtkullebytta typ.

//Emma

Bobby
0

Eller helt underbart……………………

wewwa
0

#27 Visst är en mjuk hand jätteviktigt, men jag undrar vart det kan ha gått snett om man måste rida med skarpa bett. Visst, även ett vanligt tränsbett kan bli starkt med en hård hand, men var sitter felet i så fall om man måste slita o dra i tyglarna för att få stopp(?) :o) Behöver man slita med ett vanligt tränsbett tycker jag att det låter som om man har börjat fel i grunden och rider med för mkt händer och för lite säte. Jag tycker att det borde gå att rida med vanligt bett o träns eller liknande och en mjuk hand.
Jag dömer inte dig eller någon annan nu utan funderar bara på inlägget. :)

En del har skrivit att de sett/har hästar som inte fungerar på annat än pessoa eller något annat skarpt bett. Jag undrar vad det finns för orsak till att det inte "går" att rida med något annat bett?
Vad har ni provat för bett som ite fungerar? Måste ju ha hänt något i inridningen eller utbildningen..

Jag dömer inte heller någon efter vad man rider med för bett, men undrar vad det finns för orsaker och argument. :)

Tywysoges
0

En fråga bara, fick lära mig som liten att man skulle ha delta på pessoa-bett. Blir det samma hisseffekt då?

Fiona
0

Jag rider araben just nu på ett vanligt tvådelat med rörliga ringar , men ska nog byta till ett tredelat istället. Då det verkar skonsammare. En hästtandläkare som jag har vart hos med min shettis sa att stångbett & tredelat är dom skonsammaste.

Shettisen kör jag på ett rakt gummibett med fasta ringar.

Dom andra hästarna på gården går med tredelat eller stångbett!

Ang pessoabett , vad är det för mening att rida på ett om man använder det som ett vanligt tvådelat ?! Köp ett vanligt bett då istället! Jag har en kompis som har en häst som hon har pullargrimma, pessoabett & martingal på . Det betyder ju att något är fel , speciellt då han verkligen inte går bra ! Så fort dom tar minsta lilla i honom så kör han upp huvudet högt och sänker ryggen , är det konstigt att en sån häst är väldigt svankig ! Jag har försökt att prata med dom så dom ska undersöka ryggen på han och kolla munnen men det hjälper inte . Jag tycker verkligen synd om honom , men vad ska jag göra ?!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Papaya
0

Bobby, på vilket sätt är det underbart? Förklara gärna, för du verkar vara den enda här med den åsikten. Visst var det ditt barn som red med pessoa på sin ponny/häst? Tycker du det är bra för både barn och häst? Varför/varför inte?

//Emma

Papaya
0

#58 Delta kan inte göra någon skillnad eftersom det inte finns någon kindkedja. Fattar inte varför så många envisas med att rida med delta på pessoabett? det gör ju varken till eller från. Det enda det kanske funkar till är väl tygel-längare.

//Emma

Bobby
0

#60 Om du läser mina tidigare inlägg i tråden så står det varför… Det är bra för min dotter att rida på det då hennes ponny går kanon med det… Ponnyn funkar inte med något annat bett vi provat…

Har pratat med de 3 tränarna de rider för och alla 3 är eniga! Han går perfekt med pessoat i jämförelse med de andra betten. Kolla in videon!

http://video.google.com/videoplay?docid=8695327546429476220&hl=sv

Kratern
0

#33 Har nu tittat på din länk. INGET har med bettet att göra. Fel ryttare på fel häst, dåliga tränare, dåligt tillpassad utrustning etc. etc. Finns tusen anledningar varför det ser ut som det gör på dessa bilder. Dessutom är det samma ryttare på flertalet bilder.

Jag har en sak att säga om bett…..sluta med tvådelade bett!

Papaya
0

jag håller med ovanstående. Att ryttaren är för kort för att klara av sin ponny ska inte hästen behöva bli lidande för. Har du läst mitt inlägg, #52? Om inte så gör gärna det och fundera på vad det är ni utsätter hästkraken för. En ung ryttare har dessutom sämre kordination och balans och därav blir ridningen, även om ryttaren kanske för sin ålder är duktig, dragen i munnen. Kruxet är också att om hästen sänker huvudet (-->tryck i nacken, huvet ner) och ryttaren har kvar sin hand i samma position, så blir det samma effekt som om att ryttaren dragit ännu mer i tygeln (--> ännu mer tryck i nacken, hästen sänker huvudet lite till och så fortsätter det så), pga avsaknaden av kindkedja. Oavsett hur bra du tycker att ponnyn går, så är det inte bra. En ponny som går bra gör det med vanligt tränsbett, oavsett vilken vinkel man vill se det från. pessoa är ett skitbett, och ännu värre blir det i detta fall med en för liten ryttare och för avancerade hjälpmedel. Tyvärr är tränare ofta för pessoabett för att de vill se att träningen ger snabba resultat och pessoa ger resultat med en gång, så varför inte, ungefär. men det gör större skada än nytta, helt enkelt. Får man fråga hur gammal ryttaren är?

//Emma

Kratern
0

#64 Såg du vem jag riktade mitt svar till???

Det finns värre saker än ett pessoabett att rätta till i vissa ryttares ridning.

Du har hakat upp dig på ett litet bett.

Ett felaktigt använt (t.ex för stort) vanligt tvådelat bett tycker jag är värre.

Ett tredelat pessoa är helt OK tycker jag (om det behövs)

tezzie
0

Nu tycker jag att det är dags att tona ner lite i bett-diskussionen.

Papaya
0

Det är väl klart för alla att ett bett ska vara av rätt storlek, men ett passande pessoa saknar inte effekten av ett gagbett. En ryttare som rider illa är knappast bra, men det är inte heller onödigt stark utrustning heller. Likväl som det finns 1000 anledningar till varför det ser ut som det gör (på typ alla 1000 bilder som finns på den här sidan) finns det 1000 anledningar till varför man inte behöver/ska rida med dessa bett. Finns det någon för huvud taget som kan säga något positivt om pessoa? Som kan tala om för mig varför var och varannan unge sitter och trimmar sin ponny med det? Är de av någon speciell anledning som så många vägrar ge upp detta bett? Är det för rädslan att behöva ta itu med ridningen? Kratern, du kanske inte ser sammanhanget, men det är just dom som inte rider fulländat elller som inte har en häst/ponny som går önskvärt som använder denna typ av utrustning.

Varför är ett tredelat pessoa bättre? För att man slipper nötknäppareffekten?

//Emma

youtube1
0

#67.Häre gud stakars hästar jag har ridigt med ett bett de heter pessoabett hästen var villd o gallen öppna gapett hella tiden när en tjej red en ridgrupp inan mig hon har ridigt längre en vad jag men de gick inte bra för henne. O att hästen var hatad i stallet o ingen kunde rida honom bra förutom jag o ridlärarna.Men när jag red hästen var den lungn o fin jag kunde välja om jag ville bytta till ett vanligt tränsbett så bra gick de bra för mig.Men varför gick det inte bra när de flästa anndra ?

PS.Det var ingen av ridskolorna jag rider nu ok =)

Spiritinthesky
0

#32 "Jag tycker det är lite intressant hur svenska ponnyryttare kunde hamna på en sida som denhär?"

vad menar du med det fresten ? :P

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Kratern
0

#67 Jag hittar bara ett pessoabett på den här bilden. Det ironiska är att det är den enda hästen som inte gapar.

Papaya
0

#69 Det jag menade var att i sverige finns det så otroligt många djurskyddslagar och regler som det inte finns i andra länder. I allmänhet kan Sverige tyckas vara ett bra land för djur eftersom de (som oftast) värderas på ett högre/bättre sätt än i länder längre ut i världen. Sverige (tycker jag) verkar satsa ganska mycket på ridning och ungdomar, men tyvärr så brister även utbildningen ibland, vilket kanske är en utav anledningarna till varför det ser ut som det gör.

#70 Att du bara ser ett pessoabett på den bilden betyder inte att resten av albumen inte är fulla av dem, men de bilderna som visas på "din bild" ser ju verkligen inte mysiga ut de heller.

//Emma

Kratern
0

#71 Nej, det ser verkligen inte mysigt ut, men peka inte ut pessoabettet. De andra ser ut att göra större skada….Obestämd

wewwa
0

Jag tycker inte att vi ska peka ut något bett i denna tråd, varken pessoabett eller tränsbett. Det kommer alltid att finnas folk som  rider sina hästar med för hård hand och "fel"  bett och visst är det tråkigt, men vad ska vi göra åt det mer än att säga vår åsikt..? :)

exitingsvillemo
0

ger mig in i denna heta diskussion…

Jag är HELT emot 2delade bett.

Jag är HELT emot gummiklädda bett (tar för stor plats i hästens mun)

Pelham, ska enligt mig ridas med 2 tyglar.

Tungfrihet, Don't Like… trycker upp i hästens gom. Tungan är bättre anpassad för att ta emot tryck än gommen.

Pessoa- Används FÖR flitigt av många ryttare och är väldigt vanligt hos ponnyryttare.

Bästa bettet enligt mig, är oledade bett med fasta ringar.

Pessoa-diskussionen… Rent logiskt så tycker jag att det ger dubbla budskap. Tryck i nacken=sänk huvudet Tryck i mungipan= höj huvudet.

Men jag tror säkert att det kan användas på ett bra sätt genom mjuk hand och korrekta eftergifter.

Men efter att ha varit runt på en del ponnyhoppningar, så kan man bli lätt mörkrädd över hur vissa sliter och drar i detta bett…

En fundering jag har, det finns ju kedjor att köpa lösa, kan man inte bara sätta kedja på det för att få bort hisseffekten?

ALLA bett är mer eller mindre skadliga, ingen hästmun är skapt för att ha ett bett där… Finns helt enkelt inte det utrymmet.

Kratern
0

#74 Men efter att ha varit runt på en del ponnyhoppningar, så kan man bli lätt mörkrädd över hur vissa sliter och drar i detta bett…

Tyvärr….som jag försökt säga ovan, så sliter de och drar i ALLA bett.

Jag vet inte hur pass mycket en kedja hindrar hisseffekten på NÅGOT bett med skänklar. Något kanske, men är det tillräckligt?

Man kan diskutera bett i all oändlighet.

Ett pelham bör man inte rida på alls om det är tvådelat.

Spiritinthesky
0

#70 remontnosgrimma. och som du ser är bettet draget lååångt bak.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

exitingsvillemo
0

#75 jo det slita aldeles för mkt oavsett bett, tyckder att det är underligt att inget görs. Våra un ga ryttare ska väl inte lära sig att det är OK att göra så?

Inget 2delat bett ska användas någonsin, tycker jag.

Använder jag pelham (med dubbla tyglar) så använder jag ett oledat.

Är helt emot 2 delade, i alla dess former

Kratern
0

#76 En engelsk nosgrimma låser igen munnen mer än en remont. Det vet alla. Andra argument?

Papaya
0

#74 Man tycker ju att man borde kunna sätta lösa kedjor på pessoabett, det finns ju vissa som tex sätter sporremmar under, men eftersom pessoat inte är konstruerat så att det ska användas med kedja, så blir inte effekten den önskade i alla fall. En kedja på pessoabettet skulle antagligen nypa och klämma hästen, vilket nog inte är så mysigt, och det gör nog heller ingen större nytta. Bett med kindkedja har ingen hisseffekt (kedjan är hävstång-->hävstångseffekt). Hissbett verkar från två håll (upp o ner) och hävstångsbett från ett (ner).  Alla hävstångsbett ska vara raka för att för huvud taget funka som dom är tänkta. Många inbillar sig att delade bett är skonsammare, men i detta fall är dom ju inte det.

Anledningen till att jag är så emot pessoabett (läs hissbett) är för att det mer eller mindre skrämmer hästen. Okej, ryttare använder pessoabett, det finns inte så mycket mer man kan göra åt det än att informera, men säg att ponnyn/hästen som det gäller sedan säljs till en annan ryttare med andra ambitioner. Den nya ryttaren vill kanske rida på vanligt tränsbett, men hur går det? Det mest sannolika är att hästen helt enkelt är så rädd för bettets "eventuella" verkan att den inte vågar ta stöd på bettet. Då reagerar hästen nästa likadant som den gjorde med pessoa, för att den helt enkelt inte vet vad det är för bett den har i munnen och vad det akn göra. Förstår ni? Även om den dåvarande ryttaren tyckte at bettet var helt okej, så kan det sabba för någon annan. Rider man med pessoa varje ritt så kommer hästen tillslut tro att betten verkar så och gå undan från alla bett. Ofta tar "rehabilliteringen" lång tid, men eftersom det i grund och botten handlar om förtroende så varierar det ju.

Jag tror, kanske någon mer här som gör det, att grunden inom all hästhantering är förtroende. Redan när hästen bara är en nyfödd liten fölunge börjar man träna förtroendet mellan människa och häst. Ju mer vi vågar släppa hästen och låta den vara som den är, vara en del av ridningen, desto mildare, eller snarare mindre "produkter" kommer man behöva ha på den/på sig själv. Ju mer hästen litar på ryttaren, och ju mer ryttaren vågar lita på hästen desto bättre och mer givande blir varje ridtur.

Självklart ska ju alla bett användas med försiktighet, det är ett hjälmedel för att komunicera och precis som i verkliga livet behöver man inte överdriva. Att ta för mycket i tyglarna är som att stå och skrika till någon, som inte är döv.

Om man lade ner mycket tid på att utbilda alla barn och ungdomar inom vettig hästhantering så skulle det inte dröja länge förän alla skulle kunna lyckas på tävlingsbanan, eller hemma, med så få hjälpmedel som möjligt. Tänk er, vad härligt, om alla red med det mildaste möjliga, bettet! Utbildning av häst och ryttare skulle verkligen kunna ge resultat! Oj, nu börjar det bli lite väl långt här, dags att runda av detta inlägg. Flört

Kolla på bilden, visst är relationen mellan häst och ryttare något speciellt? Det är förresten hans hemsida som alla "bett-bilder" kommer från. Förstår ni nu vad jag menar med förtroende?

//Emma

Maja
0

#79 - Hjälmlös bild.

Papaya
0

#70 En aachen-nosgrimma kan jag förstå låser igen, men en engelsk gör väl knappast något mer än klämmer i värsta fall?

//Emma

Denna kommentar har tagits bort.
exitingsvillemo
0

#78 hmm, jag visste inte detSkäms

Jag har alltid trott att remonten stänger hästens mun mer än en engelsk nosgrimma…

aachen-nosgrimman stänger ju igen, men en vanlig engelsk?

Förklara för en ovetandeGlad

Kratern
0

#83 Ju högre upp på nosryggen du stänger igen desto större blir effekten. En engelsk nosgrimma sitter högt upp på nosryggen och låser därmed käken mer än en remontgrimma. Dessutom är ju Aachen en kombination.

#81 Se där, du hade något att lära du med.Flört

Papaya
0

Googlar man på "engelsk nosgrimma" så står det tvärtemot i första artikeln. Mig spelar ingen roll då vi inte använde engelsk nosgrimma på någon av våra hästar, i mina ögon är den helt onödig.

Men jag tror visserligen att den engelska låser mindre, då den sitter högre upp kan hästen generera mer kraft för att få upp käkarna. Eftersom remonten sitter så långt ner krävs mer kraft för att gapa.

Håll ihop ditt lång- och pekfinger högt upp och försök sära på dem och gör det sedan likadant när du håller ihop längre ner. Då är det ju lättare att sära på fingrarna när man håller högt upp, detsamma borde ju gälla hästens käkar.

//Emma

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.