Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: islandshästar
Läst 1902 ggr
Tarja
0

4/5-gångare (islandshästar)

Hejsan! Jag undrar det finns ju Islandshästar som är 4 och 5-gångare. Jag undrar om en islandshäst är 4-gångare, vilken gångart är det den inte kan? Tacksam för svar :)

Alex
0

En 4-gångare har ingen pass, alltså bara skritt, trav, tölt och galopp.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cavello
0

Det är också oftast lättare att rida än 4-gångare eftersom den inte kan blanda in passen i de andra gångarterna.

jn84
0

Kan en islänning vara 3-gångare då? Eller kan alla automatiskt tölta?

Tarja
0

Okej! Tack för era svar =)

LinaN
0

#3 bra fråga, den vill jag också ha svar på ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Maja
0

Islänningar kan vara tregångare också. Alltså egentligen har de ju alla tölten i grunden och om de är tregångare så går den oftast att träna fram.

Det finns ju många som av någon anledning (fråga mig inte varför) köper en islandshäst och rider den som tregångare. Då kan hästen tappa tölten, men det går som sagt i de flesta fall att jobba tillbaka den! :)

gejsa
0

Min fille är tregångare. Han fick tränas fram tölten. Fast jag kan inte få fram den lika bra som Nina. Skulle behöva ännu mer hjälp. Men jag tar ju lektion 2 ggr i månaden för den skull så….

Maja
0

#7 - Det kommer nog ska du se! =)

gejsa
0

Sedan finns det islänningar som är födda med tölten. Min grannes häst kan inte trava bara tölta. Den är 4 år nu. Men det går ju också att öva in.

FummelFia
0

Min medryttarhäst är inriden som tregångare men han har tölten. Ägaren som ridit in han själv vet bara inte hur man får honom att tölta.

Alex
0

#7 Då är han gissningsvis 4-gångare. Tölten finns oftast närmare till hands hos 5-gångare. De som visar mycket tölt i hagen som unga brukar vara 5-gångare, 4-gångare travar oftast mest, sällan de visar tölt i hagen.

Ang. 3-gångare, så ja det finns få fall där det inte går att få fram tölten alls. Men på de flesta såna hästar handlar det om dålig träning eller smärta/annat hinder som gör att just tölten blir svår.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#9 - Det fanns (finns?) en avelshingst som gick utan trav också. ;)

gejsa
0

#12# Jasså! Fick dom aldrig fram travet på den då?

Alex
0

#12 Vemdå? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#13 - Njae, alltså visst hade han väl någon halvtaskig variant av trav, men det var knappt. :P

#14 - Kommer inte ihåg namn, men är rätt så säker på att han är död nu.. Freyr skrev om honom på SIFs forum förrut. Letar och letar, men kommer inte ihåg namnet..