Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1000 ggr
Cilla89a
0

krafftfoder fundering..

mjaa, jag tycker minsann både Japp och Schrek börjar bli klenisar..

och eftersom vi börjat fodra med det nya hö:et precis, så har jag ingen analys förrens om 1,½-2 månader, då det tar 2,½ veckor för en bal att ta slut, och dem är ju plastade..

och Japp är ju gammal, han har lite överhull, men jag vill inte att han börjar tunna ur..
och Schrek kan man fodra på ganska bra utan att han blir fet..
så ingen av dem är igentligen sådär extremt lättfödda..

jag tror inte det är mycket sämre värden, därimot är både Japp och Schrek frusna, och nu när det börjar bli kallt, så går det ju åt mer energi till att hålla värmen..
iofs har dem täcken..

så idag ska jag åka och köpa, miniral blå och betfor, för det är slut.. och det är det dem har ätit i vår och och nu höst..
dem fick lite havre i vintras med..

ska ta och köpa loppfrö med nu när dem börjat gå i grushagen..

men nu, till vad jag ska köpa?
funderar på kornkross, men hur mycket protein och energi är det i det per kg?
Hippo Grow Alfa? rejält med protein, i jämförelse med krafft groov 125 + att det är mycket billigare..
MEN, det är pelleterat, och Japp har en tendens att få foderstrupsförstoppning av pellets..
Blöta kanske?
Igentligen vill jag ha musli, men jag vet ingen som har rejält med protein utom krafft som kostar onödigt mycket..
Lucern strå gillar inte Schrek och Japp äter inte pelletsen ;)

så, vad tycker ni?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0

Va synd på lusernet, det är annars ett fodermedel som är mkt mkt bra!

Japp äter inte ens om det blötläggs och blandas med lite uppblött betfor?

jn84
0

Men kan du inte ha olika lusern till dem? Det blir ju ingen kostnadskillnad, eftersom två säckar räcker dubbelt så länge :)

Intressant det där med Hippos proteinrika foder, om det är billigare. Ska vänta på andras svar om det.

Blöta kraftpellets går väl alldeles utmärkt? Om dom gillar det förstås…

Cilla89a
0

#1 nope, inte ens om det är uppblandat med annat..

#2 en Hippo Grow Alfa har 135 g smbr råprotein, och kostar 189 kr på citygross..

gejsa
0

Om din häst börjar tappa hull så rekomenderar jag inte havre eller korn. Det får dom bara energi av och kornet mage. Du  behöver något med mkt protein så att det inte försvinner över ryggen.

Men det är ju lite svårt när dom inte gillar lusern eller kan äta pellets. Fast du kan ju blöta det isf.

Cilla89a
0

#4 Det får bli en Hippo Grow Alfa :)

gejsa
0

#5# Det låter bra. Skulle själv vilja ha det. Men vi har inte sånt här hemma. :(

exitingsvillemo
0

Lycka till med hullet på dina pållar, blöt pelletsen så ska du se att det går bra, blanda med betfor.

Jag brukar blanda i lite kornkross till de hästar som inte gillar "gröt" då blir det lite mer tuggmotstånd i det…

Lindbygarden
0

alfan är jätte bra!