Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 1445 ggr
Cavello
0

Gångart?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi lät hästarna springa av sig idag i paddocken och jag fotade en hel del. Fick en hel del bilder på Disa och eftersom jag tycker att det är svårt att bedömma tölt/svag grisepass/svag trav från marken (lättare att känna när man rider) så tänkte jag höra om ni kan klura ut vilken/vilka gångarter hon går i?

Se bilden :)

Cavello
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här går hon i tydlig grisepass, sned i hela kroppen men tycker att hon känns mer avslappnad och "samlad" på de föregående bilderna?

lisette
0

men på den bilden ser det ju ut som hon går i nerförsbacke?

tror det är lättare om du filmar!

Cavello
0

#2 Nja, sluttar kanske lite lätt neråt men höll kameran en aning snett tror jag så att lutningen ser ut att vara mer än vad den är.

Har filmer sedan innan på henne men tänkte kolla om någon kunde se gångarten/erna ändå utifrån bilderna. (fotförflyttningen).

:D

lisette
0

ja jag kan då inte göra det. ;)

gejsa
0

Om jag har fattat det rätt så är det pass. Tar både fram och bak samtidigt.

Zabbio
0

#0 sista bilden har gått över till stepping pace men första ser ut som tölt.. fast inte helt ren och lite långsam.

tror jag

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cavello
0

#5 Stämmer ganska bra!

#6 Ok, isåfall är det ett stort framsteg med att hon får lite tölt oavsettt hur dålig den är. För ett år sedan kunde hon bara grisepassa men nu travar hon riktigt fint när man rider henne eller när hon riktigt kommer igång.

Några tips på att träna upp tölten på henne?

Alex
0

Passaktig tölt som övergår till grisepass. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cavello
0

#9 Tack Alex! Då har vi något att jobba på men eftersom hon ändå väljer att tölta en liiiiten kort bit så är det ett stort framsteg. Skoj :D

Ägaren har tipsat om att göra mycket sidförande arbete, öppna, sluta och ställa mycket för att få henne riktigt mjuk och för att få en bra form i skritten. Och för att försöka få henne att börja tölta från en bra form i skritten. Något annat som ni andra gör för att få en passig häst att försöka ta några töltsteg?

Snart är det älgjakt med så då blir det mycket dressyr och tömkörning. Kanske tom. lättare att försöka få några töltsteg från marken?

Lindbygarden
0

Men vad är grisepass? Är den utan svävmonent eller vad? Kan absolut nada om dessa gångarter:o)

Cavello
0

#11 Japp, det kan man förklara det som. Pass utan svävet, hästen går ungefär och vaggar fram och är låst i kroppen.