Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1555 ggr
bebbe
0

Knabstrupperkorsningar

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

jumpingqueen
0

hm? Vad menas??:D

bebbe
0

Får inte in vad jag vill ha sagt, försöker igen

jumpingqueen
0

Okejj!!

Diamant
0

Trevlig ras men jag vill ha dom renrasiga, det finns så mycket prickig skit och frågan löd?

bebbe
0

Hej Berit!

Igår var jag på Elmiamässan och kollade på hästar. Gick förbi knabstrubshästarnas avelsförening och såg att de hade info och olika färger och tekningar. Jag hade bilder med mig på Occra och fick ideen om att fråga dem och vad hon skull heta för färg ( vi diskuterade ju det lite). De vart väldigt nyfikna på hur Occras mor och far såg ut, jag förklarde det och de sa att Occra var mycket välkommen i derad avalsregister för knabstubkosrningar. Där får hon ha sin mors och fars namn med i passet , tillskillnad mot ridhäst, även om de inte är godkända. Jag fick namn på deras ordförande som jag skall ta kontakt med gälland Occras färg. De sa att det kunde räcka med att jag mailade bilder. Annars får vi se hur jag skall gå till väga. Fortsättning följer!!!!!

MVH Anna

bebbe
0

#4 vad menar du med prickigt SKIT

bebbe
0

Jag poänterade att det inte fanns några papper men det spelade enligt henne ingen roll. Det var tydligen färgen som var betydande. Skall maila lite bilder till ordföranden både på Occra och hennes far Kanske ngn bild på farfar okså vore bra om du har ngn tillgänglig

Lite kul om de finge en rasförening att tillhöra, ridhästregistret är lite annonymt tycker jag, även om det inte är av större betydelse

Ta hand om er och era guldklimpar.. Vi hörs!

Diamant
0

Om du kollar ridsport så finns resultaten från deras rikstävling där i detta nummer. Jag var också på Elmia och kollade på special rasernas premiering, gick bra för knabstrupperhästarna en 3 åring på 39 poäng och en treåring fick diplom med 40 poäng och en lite äldre häst fick också 40 poäng så det är ingen dålig ras, var bara tre stycken.

#6 Man ser ju en hel del som bara är avlade för prickar, knabstruppern är uppdelad i två register en med stamtavla och en utan.

bebbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett foto på Occra 2 månader

Diamant
0

Inga kommentarer om hästen, men är det mamman i bakgrunden så är inte skäck tillåten i rasen jag var inne på deras hemsida om du vill läsa mer om färgerna.

bebbe
0

Det är inte hennes mamma du ser

Diamant
0

Det var ju tur det, för kommer du till en sann knabstrupper vän och säger att du korsar prickiga med skäck, isabell eller skimmel då blir dom ledsna det gör bara oseriösa som hästhandlare och så.

bebbe
0

Korsningsregistret (Raskod 65)
- Hästar där ena föräldern är av ej godkänd eller okänd ras.
- Tigrerade okända hästar.
- Hästar där ena föräldern är av godkänd inkorsningsras men har en otillåten färg.
- Hästar med en enfärgad knabstrupperförälder och andra hästen av inkorsningsras. (Strider mot principen att varje parning ska kunna ge tigrerad avkomma).

Diamant
0

Jo vist det vet jag men raskord 15 där är det inte tillåtet och undvik att säga knabstrupper om den är skäck eller någon annan otillåten färg till en som avlar seriöst på stam och raskord 15, bara ett råd.

Mandysan
0

Detta betyder alltså ifall jag skulle ta mitt sto med okänd härstamning och betäcka henne med en renrasig knabstrupper skulle fölet bli en Knabstrupper?

bebbe
0

Har aldrig sagt Knabstrupper utan Knabstuppkorsning, och det var vad tråden handlade om

Mandysan
0

#16 Okej =) men då skulle fölisen alltså få registreras i ett slags annat register än ASRP? Och till höra någon rasförening?

Ursäkta alla mina frågor men jag är nyfiken ;)

Diamant
0

#15 Är din häst av godkänd färg? Brun, fux eller svart, så kommer fölet att gå in i korsningsregistret (65) om det blir ett sto och du fortsätter dit avels arbete på detta sto så kommer de stoets stoföl att kunna få föl som räknas som riktiga knabstrupper (15). Tre generationer känd knabstrupperstam och du har en knabstrupper om färger och så stämmer.

#16 Varför skulle man vilja ha en häst med fel färg registrerad som knabstrupper, har man knabstrupper så är det ju för att man gillar rasen. Din häst såg ju misstänkt ut som en skäck med tigeranlag, men jag kan ju ha fel

Mandysan
0

#18 Okej då rök det.. Hon är brunskimmel så…:(

Faxlin
0

Ohh, så fin hon är bebbe.

Diamant, om du inte vill prata knabstrupperkorsningar. Varför skriva i en sådan här tråd över huvudaget. Bara en fundering.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hjullan
0

aah shit, jag blir bara förvirrad av den här tråden. vad handlar den om egentligen ?

bebbe
0

undvik att säga knabstrupper om den är skäck eller någon annan otillåten färg till en som avlar seriöst på stam och raskord 15, bara ett råd.

Tror nog inte att alla "seriösa är lika kinkiga som du, så tala för dig själv "Kiara"

Faxlin
0

haha, ja inte helt omöjligt att det är samma användare. Om inte annat så har de ruggigt lika skrivsätt.

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

Japp håller med Åsa, otroligt likt skrivsätt…..

gejsa
0

Precis har redan mejlat till Linda i onsdags kväll om det. Plus några andra namn som har dykt upp helt plötsligt fast bara en kväll konstigt nog.

jen
0

är det så att knabstrpper får registreras om de har ett visst antal prickar eller vad går de efter??

jag har aldrig varit insatt i rasen, men är nyfiken.Flört

bebbe
0

Ingen aning, men vi får se vad Anna kommer fram till när hon fått kontakt med ordförande i föreningen.

jen
0

#4 vad menas med skit?okänd stam? fula ?(bara nyfiken)

knabstruppern är vad jag vet en korsningsras?? rätta mig om jag har fel.

Linda
0

Tråkigt att kalla hästar för skit..kan jag tycka..

lisette
0

#4, 28 diamant vill ha en rasren knabstrupper och jen påstår att det är en korsningsras. vilket jag oxå tror att det är.. snacka om att tala emot sig själv.

Mandysan
0

#30 Nu har jag läst på lite…Knabstruppern är en korsningsras eller med finare ord "en ras under uppbyggnad" = Korsningsras. Iaf så jag har tolkat rasens hemsida…

lisette
0

då är väl alla hästar "skit"hästar då… ;)

gejsa
0

Precis! Konstigt att hon inte svarar här då. Hon har ju bevisligen varit ute här i dag. Såg att hon var online förut. Flört

bebbe
0

hur kan du se det?

bebbe
0

Jag hittar inte Diamant i medlemslistan längre "konstigt" undrar vilket alias hon ska ta nuFundersamFlört

Faxlin
0

Jag lär hålla med Linda, bara det att kalla någon häst för skit är så otroligt smaklöst. Så sa jag det i lite grövre tongångar än Linda visserligen. Men i alla fall.
Jadu, bebbe, vi får se som vem hon dyker upp som sedan. Löjligt att inte våga skriva under ett och samma alias tycker jag.

Audiatur et altera pars

jen
0

nu vet vi ju inte vem alias "Diamant" är, så vi ska nu inte anta utan att veta tycker jag.för det är taskigt om den INTE är så.

Men jag undrar NÄR en knabstrupper blir renrasig? är det när vissa inkorsade raser är med??

gejsa
0

Håller med dig jen. Ingen här vet vem det är. Men Lindas gubbe kan kolla upp det. Man kan ju se om det kommer från samma dator tex. Vi frågar ju bara om det är så..Skrattande

Men just nu har dom mycket att göra så jag förstår att dom inte hinner med allt nu.

jen
0

ja, sånt kan man kolla upp. Flört

bebbe
0

Vi får ofta frågan om knabstruppern är en ras eller en färg. Lite både ock, svarar vi. Det är en definierad ras från början, som oftast har en viss färg, men nu kanske man dessutom även kan kalla den en stambok, eftersom vi har flera olika raser vi godtar för inkorsning.

Dock tar man fortfarande emot okända tigrerade ston i stamboken. Man har ett system för indelning efter hur många generationer premierade anmödrar stoet har.

tagit ur Sv Knabstrupperföreningens sidor

jen
0

ok, då är det mest färgen som många avlar på då.

linasvovvar
0

Jag har ett knabstruppersto och i hennes stamtavla så finns det ett par olika raser. Kommer inte ihåg just nu, men kan kolla det sen om det är intressant !?

linasvovvar
0

Freya

bebbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då är min Arramis Knabstrupper eftersom hans farmor är Knabstrupper och farfar halvbl och hans mor fullblod.

Icecold Angel
0

Jag hoppas att du vet att det är avelföreningen som bestämmer hurvida vad som är tillåtet eller inte, och däribland så räknas inte en häst som knabstrupper om den är skimmel eller skäckgenen.

Om någon tycker att mina värderingar är fel så härvisar jag till grundlagen tryckfrihet

Icecold Angel
0

Glömde att skriva att knabstruppern är en ras som ofta har färgen tigrerad. snälla skillj på de uttrycken.

Och även nu härnvisar jag till tryckfrihetslagen

emsems
0

linas vovvar! otroligt vad din häst är lik en häst som jag en gång tänkte köpa.. den är nu köpt av en tjej på mitt stall.. hästen hette sakums munja… släkt?

Faxlin
0

#45: Vad har tryckfrihetslagen att göra med om jag skulle tycka dina värderingar är fel? Om jag anser att jag inte delar dina värderingar så har jag lika mycket rätt enligt samma lag som du hänvisar till att tycka och skriva det.
Att hålla på och hänvisa till denna lag är bara löjligt, anser jag.
Och det får jag anse enligt tryckfrihetslagen. :-)

Audiatur et altera pars

gejsa
0

#48# Håller med dig Åsa.

bebbe
0

Instämmer med #48 och #49