Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1384 ggr
youtube1
0

Stoppa om sadel?

När bör man stoppa om sin sadel o gäller de bara sadlar som är stoppade med ull eller sytetull.

Har hört att man bör gjörade efter 6-12 månader eller?

tezzie
0

Sadeln stoppas om när den blivit knölig eller hård i stoppingen alt när man lägger den på ny häst =)

*** Kärleken övervinner allt ***

youtube1
0

ok=) .Men när jag fick hööks katalågen stod de så här.

En sadel stoppopad med ull eller syntetull kan efter en tid s användning behöva stoppas om,fyllningen sjunker ihop och kan påverkas av ryttarens sits och hästens anatomi.sadel makaren brukar ange att sadelnbehöver kontrolleras efter ca 6-12månader

tezzie
0

Hmmm, har jag inte sett att de rekomenderar och jag har aldrig gjort det så tidigt, beror givetvis kanske på vilken sadel (kvalitet) man köper. Men det låter lite väl tidigt tycker jag!

youtube1
0

aa,ja med men jag tror inte att jag kommer att stoppa om min sadel så tidigt(om jag hade en sadel o häst)

tezzie
0

Jag tog mig friheten att ändra rubriken lite ;)

ThunderClap
0

Man bör egentligen ta in sin sadel på omstoppning någon gång om året, minst. Eftersom dels så behöver den anpassas efter att hästen ändrar sig och så flyttar sig stoppningen och kan lägga sig fel, bli hård osv.

Du bör stoppa om alla sadlar som inte är permanentstoppade (är få som är det och det står när du köper sadeln).