Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 5905 ggr
mazze
0

Hoppövningar/gymnastik

Skulle bli glad om någon har lite bra övningar till en relativt grön häst för att stärka musklerna o självförtroende!

tessa
0

*putt*

- skulle jag också gärna vilja veta.. =)

1111
0

Är du ute efter banskisser eller bara lite tips och trix överlag?

Hur pass grön är hästen?

/V

tessa
0

Vet inte om du frågar Mazze eller mig men jag "hoppade" så sent som idag med Yrla och eftersom vi är nya med varandra och jag inte riktigt vet vad hon kan och inte kan när det gäller hoppning, så kör vi från grunden. Särskilt med tanke på att hennes matte är väldigt ringrostig och till råga på allt rätt feg när det kommer till just hoppning - även om det är väldigt kul! Säger jag iaf.. Kanske tycker Yrla att de små kryssen är rena fjanteriet.. eller så undrar hon varför alla dessa färgglada bommar förpestar hennes ridväg ;)

men "hoppkänsla" med allt vad det innebär och muskler att kunna/vilja utföra detta är väl vad vi önskar att skaffa oss.. =) Vill också gärna komma i underfund med vad Yrla tycker om hoppning.

- vet bara inte riktigt hur. Så tips och trix är varmt välkommet.

1111
0

#3 Blev väll lite till båda, eller den som är intresserad av att svara ;)

Studs brukar vara uppskattat, behöver man heller inte ha så högt på för att få ut mkt utav. Ger muskler, självklänsla till hästen och är det rätt uppsatt så hjälper det hästen mkt att hoppa ifrån rätt. Ger ryttaren balans och får öva på att bara stå och låta hästen sköta hoppandet mkt själv.

hmm… Stora svängar /bågar, lätta uppenbara galoppombyten över hindrerna. Kan ge exempel på lite lätta banskisser jag brukar sätta upp…

Som dressyrtant som inte hoppar särskilt högt kör jag på att låta hästen sköta hoppandet och hoppar hästen rättså fritt. Rider fram ordentligt, ser till att hästen får gå fritt i formen så att den kan se hindret ordentligt och själv taxera på bästa sätt. Den ska ha bjudning framåt, vara rak på hindret och det enda jag egentligen gör är att jobba på att själv stå upp korrekt och styra och sköta tempot emellan hindrena, emot hindrerna får hästen sköta det.

För att få in känslan utan att hoppa brukar även galoppbommar vara bra, får man stå upp, träna på att stå korrekt, svänga och bromsa upp med sitsen även ståendes och att svikta bra i benen. Går att ha någon bom på en volt och flera bommar i serie på raksträckorna, rida i förvänd galopp eller göra galoppombyte in på en båge osv, går att anpassa bra i svårighetsgrad även :)

/V

jen
0

jag gjorde en liten bana häromdagen till min dotter. den bestod av cavaletti, koner att rida slalom i, 2 hinder och sen en bom där han skulle backa över.

det är bra träning för både ryttare och häst. sen är det ju kul också Flört

emsems
0

ja jag skulle åxå tipsa om studs, då det är otroligt stärkande och bra, men om hästen/ryttaren är gröna så bör man ju börja med att bara rida över höjda bommar, enkla små hinder bara för att det ska vara lätt och roligt.

ska ni börja studsa så börja med att ha bommarna på marken å galoppera över, sedan höj en å en lite, så det inte blir så mycket på en gång!

mazze
0

Bus har inte hoppats så mkt, men har hoppat upp till 1m m ryttare o 1.10 löst. Hon är väldigt framåt men kan bli osäker, senaste gångerna m Robert har hon inte tvekat en enda gång. Jag är väl ute efter bådet tips o trix samt bra "banor".

gejsa
0

Robert är det han med arabhingsten mazze?

1111
0

#7, hur pass avancerade banor skulle du vilja ha, någon mer lite mer lydnadsövningar och bommar i eller mer sväng och teknik övningar?

Sitter och funderar på vad jag menade när jag skrev "tips och trix" tidigare i tråden… Hmm..

/V

zimba92
0

Gå in på hipsons hemsida, där har dom olika ridövningar som är mycket bra. Här kommer adressen: http://www.hippson.se/

mazze
0

#8 Ja, det är det!

mazze
0

#10 Vet att hippson har…

#9 Hon behöver ha övningar där hon får tänka och måste lyssna utan att det är för svårt, samt lite avståndsträning för att hoppa av rätt. Så lite från grunden om man säger, inte viktigt m höjd.

1111
0

blev dubbelt

1111
0

Gillade framförallt två övningar hos Hippson: http://www.hippson.se/1207 och http://www.hippson.se/6831

Pony-barnen kommer få göra övningen med bomarna i en volt för att träna mer på att svänga och kontrollera galoppen när de står upp nästa gång :)

/V