Rätt Avvägd Vagn??
Så alla körkunniga, nu ska ni få hjälpa till här. =)
Hur gör man för att väga av vagnen rätt till hästen?

Jag har en flyttbar axel så det är bara att veva

#1 Om man inte har det? =)

Tanken är att med kusk i vagnen så ska vagnen "inte väga" något i handen (där den ska sitta på hästen). Det ska inte kännas att man håller upp den. Kan man inte flytta axeln eller sittbrunnen så får man försöka sela längre fram eller längre bak, under förutsättning att det går.

#3 Och om det inte går? Är dte bara till att köpa ny vagn då?

# 4 Är det en bra vagn som du trivs med kan du kanske få någon att länga skacklarna om det är det som behövs. Kanske kan du bygga lite på den så den får tygnd längre fram eller längre bak?

Kan man inte få se bilder på hur era hästar ser ut i vagn? Tänkte på alla körduktiga här i forumet?
*** Kärleken övervinner allt ***

det ska var lite tyngd i skacklarna, de får absolut inte tippa uppåt när du sätter dej i den. det ska vägas fram med dej i vagnen eller två om det är meningen att ni ska åka två. den får ej väga över 3kg i skacklarna…!

Puttar upp :)
*** Kärleken övervinner allt ***
#3 Är det inte så att den ska väga ett par kilo i skaklarna? Annars finns det väl risk för att vagnen slår upp?

#10 Den ska varken tynga ner hästen eller lyfta hästen. Ett par kilo är nästan ingenting enligt mig 

Jo detta vet jag, men frågan är hur man gör detta lättast
#9 Vem är tillverkare på den vagnen?
Jag vägde av min rockard härom veckan. Först kontrollerade jag hur högt från marken skaklarna sitter, sedan pallrade jag upp skaklarna så att de var på den höjden med en vanlig personvåg under. Därefter satte sig min man i vagnen. Vikten ska inte ändra sig när man sätter sig i vagnen, jämfört med om den är tom. Det går att justera sätet framåt eller bakåt, och på så sätt ändra viktfördelningen.
#13 Det är en Roslagsrockard.