Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 6145 ggr
Jossan-J
0

Svår lastad häst

När jag var på hopptävling i helgen såg jag och min kompis en svår lastad ponny, dem hade lagt en tjocktröja över ponnyns ögon så den såg inte så bra ( vet inte om den såg i genom). Iallafall sen var det en som stod och drog där framme och 3-4 personer som stod med linor där bak. Dem hade stått och försökt ganska länge innan dem provade det här och till slut gick ponnyn in med tröjan på huvudet. Jag undrar om man brukar göra så med svår lastade hästar och varför?

wewwa
0

Jag har inte sett nån lasta med en tröja över, men om det skulle brinna eller något kan det göra att hästen blir lugnare om den inte ser det farliga. Antagligen var det samma sak när dom lastade, ponnyn kanske blev lugnare. Den kan ju inte springa runt på samma sätt för då kan den ju skada sig.

Molla
0

Ja, det är en metod jag vet endel använder. Men det har jag aldrig prövat, har inte varit så desperat någon gång. Kan tänka mig att det får motsatt effekt på vissa hästar = Panik!!!!

Peppe
0

Man bör nog testa att lägga nåt över ögonen hemma först innan man ger sig på det vid lastning. som #2 sa, många hästar får panik. har för övrigt aldrig träffat på någon som gjort så vid lastning.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

#3 det är inte ovanligt och hästarna går in för det mesta men det är ingen "metod" jag skulle använda.

Träna mycket hemma och vaccinera sig med tålamod borta funkar bäst tycker jag. Till och med min svårlastade lastade vi på tio minuter när vi skulle åka hem från hingsten nu i söndags. Jag kan säga dit har vi kommit med mycket tålamod och träning hemma.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

#4 de få hästar jag sett utsättas för detta har alla utom en fått total panik….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Manda29
0

Vi fick göra så på Mandas mamma på den tiden hon tävla. Det är inte ovanligt att man gör så när man har testat allt annat. Men visst det får nog även motsatt effekt på vissa.

Min häst Tösen tycker inte om när man har linor eller rep bakom. Hon vill stå o filosofera en stund tills polletten trillat ner då går hon på. Tar numera bara ett par minuter.

[Teddy]
0

Hästar är konstiga djur som faktiskt lugnar sig när dom inte ser. Men nackdelen är att dom fortfarande HÖR. och då vet dom ju i alla fall när dom är framme vid lämmen.
Man har ju skygglappar vid körning, för att avgränsa synfältet och få hästen mer koncentrerad.

Ledin
0

jag har sett det ofta o vart med själv med en mycket svårlastad häst, den hadde lastränat mycket men inte blivit lättare :P Detta var ingen tävlingshäst som tur var utan det var en mera lunkapåute å luffsa i skog o mark.

Jossan-J
0

Okej, då vet jag lite mer :) Tyckte att det såg lite otäckt ut, ponnyn stod verkligen och visade att den var rädd.

AnnaBrandell
0

Jag har gjort så en gång med mitt russ då vi skulle hem från en ponnytravtävligt och han vägrade gå på och vi var tre stycken men dom jag hade med mig orkade inte "bära" upp honom på buret och vi hade inga linor. han blev lite rädd först men eftersom vi hade knytit fast jackan på huvudet så lugnade han ner sig när han inte kom någonstarns… sen var det bara att ta det försiktigt så han inte klev på sidan av lämmen.

Självklart har jag lasttränat han sedan dess och det var första gången han inte har velat kliva på buret.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Lorita
0

#10 det är helt rätt, man gör så när inget hjälper nästa utväg är våld och det vill man ju inte. Sen så fortsätter man arbetet hemma med att träna lastning. Det är alltså ingen metod det är en nödlösning och dom finns och det ska vi lev med.

Hästar grips oftast inte av panik om man täcker ögonen på dom utan då utlämnar dom sig till oss. MEN at täcka ögonen är en nödlösning målet är att få en häst som accepterar att åka transport, mycket hänger då på den som kör att körningen är tillräckligt mjuk.

Cezanne
0

Jag har gjort så flera gånger med min mycket svårlastade häst. En mörk tröja över ögonen, kunnigt folk som stått med linor och jag som lett hästen och pratat med henne hela tiden. Någon gång har jag även lyft framfötterna på henne. Hästen har stort förtroende för mig och har aldrig drabbats av panik.

Lorita
0

#12 glöm inte det är en nödlösning, att lösa problemet i stället är bättre.

wewwa
0

Borde inte lastningen sitta lite grand i ledarskapet oxå?
Om hästen accepterar sin ledare så litar den förmodligen på en.

Lorita
0

#14 jooooooooooooooooo… och därför är inte alltid enkla lösningar dom bästa, men för att slippa bråk/våld så kan man ta till dom i nödfall borta.

AnnaBrandell
0

#14 & #15 Det tycker jag också. men tex, min ponny, han har det väldigt klart för sig att det är jag som är ledaren. i normala fall skulle han följa mig genom eld ifall det var så! så därför undrar man varför han skulle testa mitt ledarskap just då?

jag personligen tror inte att det hela med svårlastade hästar sitter i ledarskapet. ibland tror jag bara att dom helt enkelt inte känner för att gå in i transporten den dagen. iaf dom som brukar gå in och sen så en dag så vägrar dom!

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

wewwa
0

#15 Vad bra att jag inte är ute och cyklar då trots att jag är lite seg i huvudet nu.. ;)

Enkla lösningar och genvägar blir i slutänden problem och senvägar!

Elma_vip
0

Jag har lastad min häst med en halsduk över ögonen en gång, då jag höll på och tränade henne ute och gick med ögonbindel för att hon skulle lära sig lite på mig och även testa om hon verkligen följde mig, Hon är ev svårlastad häst men gick rakt på =) Fast det är ändå ingen metod jag använder..

Cezanne
0

#13 Problemet är att hästen inte är rädd utan bara envis eftersom hon kommit undan tidigare och därför försöker göra det igen. Lastningsträning hjälper inte, har självklart försökt många gånger, men inga förändringar sker.

Numera har jag fått låna en lastningssele som i princip bara består av ett grovt rep runt hästen. När hon får på sig denna går hon in utan att bråka.

Jossan-J
0

Ok, då vet jag lite mera.

Jenniferohlson
0

Vi hade en häst som aldrig gick in i transporten, men med e n tröja över huvet tvekade han inte ens, då gick han bara rakt in.

De funkar dock inte på min ena nuvarande, henne funkar inget på.

[MalinSvensson]
0

Angående ledarproblem, jag tror till viss del att ledaregenskaperna spela in men och jag tror också att hästens personlighet spelar in. Jag har en häst som är typ världens tjurigaste, suraste, dummaste jävla kossa. (dock älskar jag henne över allt annat och hon ska stanna hos mig tills antingen hon eller jag kolar) hon har stått i transport många gånger, vissa gånger springer hon upp i transporten och andra totalvägrar hon, och det tror jag inte är ledarproblem eftersom jag är den enda människa hon töjer sig till. Men jag håller med om att har du bra ledaregenskaper har du lättare att få in en häst i transporten.

Tusen
0

Man får inte glömma att för hästen är lastning i en transport helt mot deras natur. Alla hästar har ett naturligt motstånd till att bli instängda och mörka hål (som hästen uppattar transporten som) är livsfarliga för hästar. De reagerar bara helt instinktivt (och korrekt enligt naturen) då man försöker lasta dem. Därför är ledarslap och träning i mängder oerhört viktigt för en säker lastning.

Vi tränar alla våra hästar från den dagen de kommer till oss och kontinuerligt trots att de inte alltid behöver förflyttas. Detta har medfört att de snällt går in helt själva utan ledare framför sig och vi sedan kan stänga transporten efter dem. Detta gör att vi kan åka helt ensamma om vi skulle behöva. Någon lasthjälp behövs inte alls. Jätteskönt.

Hannybee
0

Jag tycker det är helt fel sätt. ^^ Man måste ha tålamod med hästar, det går att få rädda hästar att gå in i transporter. Hästen ahr förmodligen en bra anledningen till att reagera som den gör på transporter.

Spiritinthesky
0

#4 jag har aldrig sett en häst fått panik när man lagt handduk över ögonen ;o dom hästar jag sett (förutom en) har det funkat galant på :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Arkan
0

nej ush, de känns som en väldigt fattig utväg att göra så..
de är som #23 säger. det är inte naturligt för en häst att gå in i trånga utrymmen.