Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2174 ggr
Tywysoges
0

Bettdjungeln

Det finns så fruktansvärt mycket bett på marknaden idag. Jag är helt lost!

Det jag vet är att ju tjockare desto mildare, ju tunnare desto skarpare. Självklart spelar det roll vad man har för häst, hur pigg/stark den är.

Men frågorna är nu:

1. Vilka egenskaper skiljer två-delade, och tre-delade åt? Vilket är starkare än det andra?
  2. Det finns en massa olika ringar. Vad är det för skillnad i egenskaper på fasta och rörliga ringar? Varför/när ska man ha ägg-ringar.
  3. Hur mäter man vilken storlek man ska ha på bett?
  4. Om man ska vänja en unghäst vid bett, vad ska man ha för bett? Ett i gummi men vad för delning?

Återkommer med fler frågor framöver.

pippa__
0

jag håller inte me att det är mildare ju tjockare det är..ofta är de tjocka betten för stora för hästmunnen och ligger därför fel = omilt för hästen

Tywysoges
0

putt! Finns det nån klok person därute som kan svara på mina frågor?

Fiona
0

håller med #1. Kan ju försöka svara på någon av dina frågor iallafall :

1.Dom tredelade är skonsammare än dom tvådelade. Detta eftersom dom tvådelade "nyper" när man tar tag i hästen.

2. -

3. Hmm jag vet bara hur man mäter storleken på bettet . Inte hur man vet vilken storlek hästen ska ha ! Men hör runt med människor som har lika "stor" häst som du eller samma ålder och hör vad dom har för storlek.

4. När vi vänjer våra unghästar vid bett brukar vi ha ett tredelat eller stångbett , dock inte i gummi!

Hoppas du fick lite hjälp ;-)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Tywysoges
0

#3.. varför inte gummi?

wewwa
0

Jag håller med om att tjockare bett är mildare för hästen sålänge det inte är för tjocket för hästens mun.
Jag är inte helt säker på svaren på dina frågor så jag överlåter det till någon annan.

#3 Finns det något annat sätt än att prova ut olika storlekar och mäta bettet för att se vad hästen ska ha för bettstorlek? hmm

Fiona
0

#4 vi har nog nästan aldrig haft gummibett på våra hästar (förutom min shettis) så då har det varit naturligare att bara ta ett vanligt bett. Varför vill du ha gummibett  ?;-)

#5 hehe nej jag tror inte det , kanske var lite "luddig" i mitt svar :-P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Lorita
0

Jag utgår alltid från ett tredelat (helst månbett, mitten delen böjd uppåt som en måne), det är det snällaste man kan ge sin häst.

ett tredelat har två brytpunkter det betyder att bettet inte viker sig och böjer mot gomen. Jag har ganska tunna bett till mina hästar detta för att även tungan ska får plats.

Detta var mitt första val sen efter det så kan jag ändra lite efter vad hästen tycker om och jag rider min inridna hästar även på hackamor ibland,

det där med bett är svårt en del hästar vill ha bett, såm dom kan leka med det och andra så neutrala som möjligt, viktigaste är dock att ryttaren har en snäll hand som möjligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

Detta är våra erfarenheter av bett.

1. Om ni undra hur ett tvådelat bett uppleva av ponnyn, gör följande.

Ta det tvådelade bettet i en knuten hand. Tag i bettringarna och dra lite bakåt så som du gör när du tar i tömmarna/tyglarna. Då känner du hur bettet viker sig på mitten och trycker dig i handen samt att ringarna pressar på handens utsida. Gör sedan om samma sak med ett rakt eller tredelat bett. Då kommer ni aldrig fundera över vilket bett ni ska välja till er ponny.Glad

I allmänhet är bett utan skänklar ungefär lika skarpa. Det är mer en fråga om vad hästen trivs bäst med att ha i munnen. Själv avstår jag helt från tvådelade bett då dessa lätt gör illa hästen i gommen och på utsidan av mungipan.

Tjockare bett anses snällare än smala men el liten ponnymun måste kunna stängas också. Att välja ett smalare bett och tänka på det när man rider är i allmänhet snällare mot hästen än att ha ett för grovt bett i munnen och som man sliter i.

2. Fast eller rörliga ringar är också mer en smaksak. Fasta ringar passar bättre till hästar som gärna leker med bettet. De blir lite lugnare i munnen. Fasta ringar nyper heller inte lika lätt i hästens mungipor.

3.Bästa sättet att prova ut bett är att låna av andra och se till att bettet inte sticker ut på sidorna. I Sverige har många alldeles för stora bett på sina hästar. Bettet ska vara precis så långt som munnen är bred. Med fasta ringar är det också lättare att se. Risken för att nypa hästen är då också minimal. Är man osäker är det bättre att köpa ett raktt bett. Då gör det inget att det sticker ut lite för mycket på sidorna.

4 Unghästar ska helst vänjas vid mycket smala bett. TAnken är ju inte att det ska behöva använda dessa annat än till att acceptera bettet. Vi använder oss av mycket smala metallbett eller plastliknande bett. De är raka med en lite böjning så de kommer bort från tänderna men inte ligger så högt upp i gommen så hästen får liknande kräkreflexer (Ja, jag vet att hästar inte kan kräkas men de kan reagera somom de skulle kunna).
Vill man ha delat bett så använd tredelat. Annars blir de oftast lugnare i munnen om de får ett rakt bett istället.

Tywysoges
0

#6.. är bara det att nästan alla unghästar jag sett har gummibett (undantaget på hingstvisningarna)

Fiona
0

#9 aha okej , jag vet inte vilket som är bäst men vi har alltid använt "vanliga" bett :-P .

Jenny

wewwa
0

#7 Jag tror att jag tänker på samma bett som dig (månbett). Hur verkar det i munnen?

Lorita
0

#11 det blir so men cirkel mindre tagit

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

andaloce
0

jag håller med #8 i vad hon skriver

Men jag vill gärna påpeka att ett bett helst ska vara så smalt som möjligt för det tar minst plats i munnen, dessutom är det alldeles för vanligt att man "spänner" bettet för hårt. Det ska inte vara några rynkor i mungipan, utan bettet ska bara vila mot mungipan så kan hästen själv lägga bettet till rätta.

Kom ihåg att ett bett är inte skarpt, det är handen som håller i tygeln/tömmen som bestämmer hur skarpt ett bett är.