Silly Natural Horsemanship
kolla in den här.
Han är ju för härlig.. haha!
sen har vi den här.
Den var INTE så härlig precis!
kommentera gärna båda filmerna.
Den första filmen tycker jag om. En skämtsam kille som har bra samarbete med sin häst! Hästen ser lugn ut och tycker det inte alls är konstigt att ha en konkurrent (gräsklippare) under magen.
film nr 2 tycker jag bara att de försöker visa "Jag kan minsann bestämma över en häst"
hästen ser förkrossad och olycklig ut.

hjälp vad lugn första hästen är. har inte hunnit längre.

<aaaaah gräsklippare? mina hästar hade dött!
#4 haha, ja, säkert mina också
Gud så lugn hästen var

Men herregud vad gör människan med hästen? I film två alltså. Vad är det för vits att göra så mer än att knäcka hästen och hur gör han eg? Stackars häst.

Den första var ju bara fööör underbar! Hjälp, vad jag skulle vilja ha den dära hästen!!! :D
#7 Ja, film nr 2 är vidrig. Där går det tydligen ut på att knäcka hästen totalt.
hahahaha, jag älskar den första.
Så snäll mot sin häst och hästen litade verkligen på honom med..
Jag kan inte hjälpa att jag började as garva vid vissa stunder. Men ack så trevligt och se :)
/Elin
Har sett film 2 ett par gånger tidigare och jag vill bara kräkas varje gång….. den är vedervärdig, men den första vart j ujättesöt :D
Gräsklippare skall införskaffas ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hahahaha, gaaaaaah, vilken underbar första video! :D

Jättesöt förstavideo. Den metod som används i nummer två har jag hört talas om, men är mkt skeptisk till alla metoder som "fixar" en häst på ett par minuter. Oavsett vad de kallas…
ja du första var ju hur go som helst där en häst gör allt o litar helt på sin husse. Men 2a filmen hmm ja du jag tycker det ser ut att vara en unghäst antar att det e som gejsa säger "knäcka" hästen för att sen börja om att visa på ett sätt att människan betämmer på ett sätt jag inte gillar. Jag ser inte hur han får ner hästen men va det inte lite sånt i filmen "Mannen som kunde tala med hästar" ? fin film men ja han har ett "knäckande knep"
Film nummer 1 är riktig horsemanship, anser jag. Om man vet hur man ska bete sig kan man lära alla hästar sånt han gjorde. Han måste vara riktigt duktig och en riktig hästmänniska, önskar jag var sån….
Film nummer 2, ja vad ska man säga… rida in en häst översatt till engelska betyder breaking down. Just vad han gjorde, vilken idiot. Han kommer säkert upp på ryggen och sitter kvar, men han bryr sig inte om hästens fortsatta syn på livet och människan. FY säger jag bara
Tycker son mi, söt film den första!!! =D
Den andra mådde jag illa av. Verkligen att knäcka hästen! Men jag blev förvånad att den ser så lugn och oberörd ut på slutet… Undrar också hur han gjorde, drog han i munnen eller tröck han nän stans? Visste inte att man kunde lägga en häst sådär. Såg riktigt ruskigt ut när hästen stod sådär!!!!! =/
Fanns en till att se från samma. Den var inte heller snäll. En rädd häst stod uppbunden och dom höll på att gå fram till den. Bättre att jobba på förtroendet till människor i långlina eller korall! Inte tvinga sig på! =S

Bara jag som läst kommentarerna? Orkade inte läsa alla, men låter som om han tar ner den med någon form av tryck i tyglarna. Fast på filmen tycker jag ocksa att det ser mer ut som tryck vid sadeln, eller manken, eller ngt. Inget jag gillar iaf.
Alla våra russ kan göra precis allt som visas i film 1 utan problem. Möjligen har de inte dragit en transport men nog skulle de kunna göra det om jag bad dem. Tycker att detta är något alla borde träna på (alltså det som visas i film 1) så ni får säkra hästar. Våra har aldrig reagerat på varken fladdriga grejer, paraplyer, bilar, ljud (bor brevid en skjutbana) och t.o.m älgar. Hel coola. De går också själva in i transporten.
Sen ska ni veta att i film två utnyttjar man det faktum att då två hingstar bråkar om makten så trycker den starkare ner den svagare mot marken för att just visa vem som bestämmer. Jag är övertygad att det finns saker som ni själva gör av ren okunnighet eller felinformation som mycket väl kan mätas med detta. Vad jag kunde se så var detta just en hingst och ibland kan metoder som denna vara det enda språk den förstår. Djur i vilt tillstånd är inte alltid så snälla mot varandra. Däremot kan inte vem som helst göra något liknande. Man måste veta exakt vad man gör och detta är sista utvägen.

Mina hästar tränas också att klara det som visas i film 1, det tycker jag (faktiskt) är ganska grundläggande för en trygg individ. Inte för att skryta, det är bara min åsikt. En transport har jag inte bett någon av dem dra, men eftersom jag har små ponnyer så har det ju sin förklaring. Kallblodet jag hade förut och min nuvarande "storhäst" hade säkert kunnat dragit en transport rent viktmässigt, men jag nöjer mig med vagnar som är gjorda för hästar att dra.
Saker som fladdrar och låter är sånt som jag tränar mina att tolerera i princip redan från första dagen de kommer hit, oavsett hur gamla de är. Fölen har precis fått en introduktion till hur man kliver upp på en lastpall den här veckan, vilket låter ganska mycket (dunsar i träet) men det klarar de galant. Ska bygga en vippbräda och lite andra hinder att träna med framöver, både med fölen och de äldre. Fullblodet har jag tränat bruksridning med på sistone, där en presenning med vatten på är ett av "hindren". Funkar utmärkt att trava och galoppera över, och det är KUL när man ser hur hästens självförtroende växer och växer! Ut och träna era hästar, vettja! 
Älskar killen som visar grejerna, han gör verkligen narr av alla NH-tränare som tjänar multum på hästägarnas okunskap! Klockrent! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
har inte tittat på film nr2 färdigt ännu, men än så länge så förstår jag inte riktigt vad ni tycker är så vidrigt…
Håller med #19, vet man vad man gör så…fine, men jag har inte tittat klart ännu, ska göra det och se om det händer ngt mer dramatiskt
nu har jag tittat på hela filmen och , kalla mig hästplågare om ni vill, mn i mina ögon ser detta inte alls farligt ut… Hästen ser väldigt lugn och trygg ut, tycker jag… Inte alla okända saker är felaktiga saker…
http://www.youtube.com/watch?v=-hYJJt9xckY&feature=related
länk till ytterligare en film, med samma kille som film nr2 (tror att det är samma kille iaf)
Jag ser en väldigt lugn människa, som får hästen att känna sig trygg…

Jag förstår inte heller vad som är så vidrigt med film nummer två.
Tycker inte hästen ser olycklig eller ledsen ut. På vilket sätt ser den olycklig ut?

#23 Jag skulle vilja se person nummer 2 med svarta kläder istället för vita. Nu verkar Rogue Busters vara en vettig människa, och jag vill inte misstro videon, men eftersom han var helt svartklädd från topp till tå och den andra personen hade en stor, bylsig vit skjorta på sig så börjar man ju undra lite. Det har ju förekommit att vissa hästar tycker att en speciell färg är läskig.
Men visst, lyssnar man på vad han säger så låter det ju vettigt, men man vet aldrig. Det är YouTube, inte någon vetenskaplig undersökning…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
han är svartklädd i alla filmerna…
#17 det är den videon jag länkat till… Och allvarligt, ser hästen verklien skiträdd ut när HAN närmar sig, den andra ser den rädd ut för, men inte den svartklädda.
Nä tycker att ni överdriver väääääldigt mkt.
Finns ingt på den hästen som säger att den skulle vara knäckt, den ser väldigt lugn ut och säkerligen tycker den att det är väldigt skönt att ngn annan har tagit över ledarskapet.
Ni måste ju allihopa tycka att trickträning är lika fasansfullt?
Jag lägger ner min hingst ibland och det enda han gör är att ligga på sidan och mumsa gräs, alltså ingenting han blir knäckt av.
Det enda den mannen använder är relativt lätta tryck på bettet samt över ryggen, en häst som skulle se det oerhört skrämmande skulle inte få att få ner bara med hjälp av detta

Ser inte att hästen blir knäckt på någotvis i film nr 2, tycker att ni ska titta igen. Hänvisar även till filmen #23 länkat till.
"duktig påle"
HAHAHAH älskar<3
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#28 ja, jag blir också förvånad.
det är ju förtroendet som jag iallafall önskar från mina hästar.
Hästen i film nr 2 viker sig för sin "ledare" men på vilket sätt?
inte är det av förtroende iallafall
om det inte är av förtroende, skulle han då lägga sig och ligga kvar? Troligen inte.
Titta en gång till du istället och tala sen om för mig vid vilket tillfälle hästen såg knäckt ut…
#28 kan tyvärr inte svara dig, då jag inte riktigt greppar om du är för eller emot filmen
i den sista länken, går han helt enkelt fram till hästen och den tillåter att han lyfter båda framhovarna… Vad är poblemet?

#31 Jag är inte emot filmen, ser inte att killen gör ngt fel alls.

Ja, jag vet inte vad jag ska svara eg. Men på den tredje filmen är han med vit jacka väldigt frågande och försiktig när han går fram till hästen. Han inger inget förtroende till hästen. Kan ju vara så att han har slagit hästen innan filmen. Inget som vi vet om. Men skrämd verkar ju hästen vara iaf. Han i svart går bara rakt fram och frågar inte knappt utan tar bara i hoven. Finns ju hästar som behöver sådana "ledare" annars protesterar dom hejvilt. Det kan vara så enkelt att hästen ÄR rädd för den vita jackan. Vid ett tillfälle tittar ju faktist hästen på jackan tycker jag det ser ut som. Tycker det är mycket svårt att svara om det är rätt eller fel i någon film utom i 2:an för det är inte naturligt att en människa ska lägga ner en häst på knäna och låta dom stå så. Där tycker jag att det är helt fel att göra så mot hästen.
Men som sagt ingen av oss vet vad som händer innan dom filmar eller efter och hur hästen eg är normalt. Det kan ju vara sådana killar som skrämmer hästen för att få filma och visa upp den på youtoube. Inte vet jag. Eller skrev någon att han var känd? Känd som vad isf?
#33 mycket svårt att svara om det är rätt eller fel i någon film utom i 2:an för det är inte naturligt att en människa ska lägga ner en häst på knäna och låta dom stå så. Där tycker jag att det är helt fel att göra så mot hästen.
på vilket sätt tycker du att det är fel? Jag tycker att det är fel när man använder sig av linor och tvingar ner hästen, i den här filmen ser iaf inte jag några rep eller linor, inte ens ett spö väl?!?
Han lägger ett tryck över ryggen och en förhållning på bettet, mer är det inte… Hästen är inte skakad/chockad/knäck på ngt som helst vis i denna film…
När jag lägger min hingst, eller när vi tränar bugning (trickträning) är det också fel då?
En häst som absolut inte VILL lägga sig, får du aldrig omkull med lite krafft i tygeln och tryck över ryggen, det krävs mer än så för att tvinga 600 kg till förkastelse.
Hundar då? Dom ska man ta i nackskinnet och trycka ner på rygg, lika som tiken gör när hon uppfostrar sina valpar, är det också fel då?
http://www.hybrid-horseman.com
länk till hans egen hemsida, antingen får det er att ändra uppfattning eller så kommer ni att tycka att han är en ännu större idiot… Jag är iaf imponerad av denna karl och att hästarna han jobbar med har fullt förtroende för honom tycker jag absolut det ser ut som…
Om ni läser hans info på youtube, så ser ni också att han jobbar med hästar, som alla andra gett upp hoppet om… säger en hel del tycker jag.
och angående att "knäcka" en häst… Vad ni än tycker är rimligt att göra så är det ibland den enda lösningen, för att sen kunna bygga upp förtroendet…
Nej, jag tycker att den här killen ser ut att veta exakt vad han sysslar med, han skulle jag kunna bjuda hem på en kopp kaffe :o)
Jag har inte tittat på resten av filmerna. Men kolla hästens mungipa i film nummer 2. Han använder sig säkert av något tryck i sidan men dessutom drar han hästen i munnen med ett skarpt bett. Då skulle nog nästan vem som helst lägga sig!
Man kan som sagt använda sig av mildare metoder för att få hästen dit man vill, med rätt kunskaper.
den som filmar i film nr 2 är iallafall inte samma filmare i den senare länken.
Man kan välja vad som ska visas menar jag.
Jag tycker som Gejsa, att man inte behöver få ner en häst på det sättet.
#34 det går inte att jämföra med trickträning. För trickträning har man lärt in på ett bra sätt utan tvång (hoppas jag)
Jag har nu kollat på länken till hans hemsida och kollat lite snabbt på filmerna som finns där. Det såg väldigt bra ut till en början, men sen…
Jag gillar inte hans sätt, jag anser honom inte vara någon duktig horsemanship tränare iallafall! Om han la mer tid på markträning så skulle han inte behöva sitta och "gunga" på hästen och slå med repet på ändan, "dra" i tyglarna åt sidan osv för att få hästen dit han vill. Visst finns det värre människor, det gör det alltid och många, men jag gillar honom inte!
Har kollat på film 2 igen och man ser tydligt att han drar ner hästen med hjälp av bettet, det tycker jag är vidrigt. Bättre att träna i en rund corall, om man är tillräckligt duktig så fungerar det med alla hästar.
jag har glott lite på hans filmer på hans hemsia.
Han verkar ha väldigt bråttom med att hoppa upp på ryggen.
Det ges ingen tid för hästen att tänka.
Nej, jag gillar fortfarande inte honom.
Och jag tycker inte det är NH han sysslar med.
#39 håller helt med dig!
jag skulle gärna vilja se ngn som klarar att dra ner en häst i ligande, bara med hjälp av att dra i bettet…
de flesta hästar skull bara gå undan för trycket och backa från bettet…
så länge hästen inte tar ngn skada av det så är det för mig helt OK…
Finns det ngt som kan kallas NH idag? Det är så utbrett åt alla olika håll, somliga bra och somliga mindre bra.
Ingen av hästarna han sysslar med ser ut att på ngt vis må dåligt.
en fundering: hingsten i film 2, hur skulle ni göra för att få hästen att sluta resa sig mot den som leder? Ibland funkar inte sockersöta metoder, bara att inse
Och vad grundar du komentaren om skarpt bett på? I mina ögon ser det ut som ett helt vanligt tränsbett, med parerstänger… Alltså inget ovanligt skarpt…

#34# Min åsikt kan du inte rubba. Även om du skriver av det jag har skrivit.
NH är inte alltid bra bara för att det heter NH.
Jag har sett några NH killar som jobbar med hästar. Och det var ingen bra hantering. Jag skulle tex inte lämna någon av mina hästar till honom. Säger inga namn. För jag minns inte ens vad han hette om jag ska vara ärlig. Var så chockad över hans hantering.
Och hur kan du tycka att det är naturligt att ställa en häst på knäna? Hur ofta tror du en häst ställer sig på knäna frivlilligt med den tyngden som dom har?
Och trickräning är inte heller något som jag är intresserad av. Men jag hoppas ju att dom flesta gör det på kul och är snälla mot hästen. Om man nu måste hålla på med det.
det finns Natural horsemanship och natural horsemanshit
En häst får man inte omkull genom att trycka ner och har ni funderat på vad ni själva gör om hästen inte lyder. Nog använder ni både röst, skänklar och tygeltag och kanske även ibland spö. Jag tror inte det heller bygger på förtroende utan är mer ett visst (om än något mindre) mått på dominans från oss människor. Det är bara att inse att en del hästar behöver en tydlig ledare för att foga sig. Detta innebär INTE att det man gör är varken fel eller onaturligt. Har mött aldeles för många ouppfostrade hästar och ponnys för att tro att endast en smekning kan få hästen att göra det man ber den om.
Vem har sagt att "riktig" horsemanship är sockersött???
Man använder sig av metoder som hästen förstår och på så vis accepterar människan utan att man för den delen behöver kränka en häst vilket man gör när man lägger ner den på det sättet, där är det ingen frågan om att samarbeta på bådas villkor bara på människans.
det jag kallar riktig horsemanship (hästmannaskap) är ofta jobbigt för hästen, det är inte lätt för en häst att acceptera att en människa är dess "ledare", så kalla det absolut inte sockersött!
Jag säger inte att JAG KAN utföra allt på rätt sätt , men jag anser mig VETA vad jag tycker är rätt och fel, det genom att studera olika sorters "NH" och hästars beteende både i tam flock, vild flock och tillsammans i människans närvaro, har själv även testat olika "metoder", för jag kan inte säga att något är dåligt utan att veta vad det handlar om, man måste "lyssna" på olika människors åsikter, erfarenheter osv. och där tänka efter själv vad som är vettigt och inte.
Han i film 2 tycker inte jag är vettig. kan man vad jag kallar riktig nh så "klarar man av" vilken häst som helst, därmed inte sagt att jag gör det.
Jag förstår inte varför han lägger ner hästen för att den studsar lite när man leder den. (förstår inte varför man skulle lägga ner häst ever…) Varför vill han att resultatet ska komma på två röda? Känns som att han kör med nån slags genväg, och risken är ju övervägande att hästen går tillbaka till sitt gamla beteende!
Nä, tålamod när man jobbar med hästar gott folk! =)

Det jag inte förstår hänger ihop med det som Molla skriver nu senast. Vad är naturligt i en häst som tvingas lägga sig ner. Att den tvingas tycker jag är glasklart, ingen kan väl på fullaste allvar mena att hästen frivilligt lägger sig, avslappnad? På Hjelmskyl går ju hingstarna i flock. Finns väl ingen glasklar ledare så, men har iaf aldrig sett någon tvingas ner av en annan häst på det sättet. Visst kan de leka tufft och hänga på varandra, men aldrig att någon av dem lägger sig ner frivilligt så¨som jag har sett iaf. I så fall änder det när jag inte är där… Nope, jag tycker också att mer tålamod är att föredra. Däremot håller jag med om det som sägs i film 3 (hästen med hovkratsen) om att den skulla ha hanterats tidigare.

Inget svar på detta?
Ingen häst lägger sig frivilligt, när man ligger ner är man ett lätt byte! inget en häst gör frivilligt, förutom att vila då förståss, och när dom vilar har dom oftast någon som står på "pass", och dom vilar helst på öppna ytor, så dom fort kan komma upp på benen och springa iväg från faror. Så gör vildhästar, och det beteendet sitter kvar i dom allra flesta tamhästar.
Så en häst som man lagt ner, känner sig VÄLDIGT underlägsen och hjälplös, så i filmen har hästen lärt sig vem som bestämmer, men inte på ett vettigt sätt enligt mig.
När man tränar ex trickträning och "riktig" horsemanship kan man lära hästen att lägga sig, men då har man redan tränat så mycket tillsammans så hästen till fullo litar på sin människa.
En häst lägger sig inte frivilligt om den inte litar på människan. Och hästar i flock har nog andra sätt att visa vem som bestämmer utan att få ner varandra liggandes på marken!
ja, i en hingstflock eller hästflock överhuvudtaget används sparkar och bett istället…
Hellre att killen lägger ner hästen än att sparka och slå på den…
Kanske dom har jobbat länge, länge med den här hästen, det vet vi inte och detta kanske var sista utvägen innan dom ringer slaktbilen? Möjligheten finna att det är så, det vet vi ju inte och kan man ta över ledarskapet, med hårda metoder, hellre det än att, som så många gör, ge upp och ta bort hästen pga att "det är nå fel i huvudet" på den.
Som sagt så vet vi inte hela historien med just denna häst, så varför döma?
För några år sedan hade vi en yngre hingst hemma (då 5 år gammal) Han var ensam hingst på gården tillsammans med flera ston och vallacker. Då det ena stoet skulle betäckas kom en godkänd hingst till gården. Han var betydligt äldre och mer rutinerad. (Då 15 år gammal) I början gick de väldigt bra tillsammans (endast hingstarna i samma hage), då både lekte och småslogs. Den äldre hade stort överseende med den yngre hingstens övertramp tills en dag då den äldre fick nog. Då hagen går precis intill huset fick jag bevittna hur den äldre hingsten grep tag över den yngre hingstens nacke och pressade ner hoinom mot marken tills han låg helt stilla. Detta upprepades tre gånger innan den yngre motvilligt lät sig styras av vad den äldre hingsten ville. De slog aldrig mer men den yngre var tjurig hela den sommaren som vi hade hingsten. På hösten åkte den äldre hingsten hem och den yngre kastrerades. Trots detta fortsatte sedan den yngre hingsten med samma metod som den äldre, fast istället med de andra valackarna i hagen. Så jag har sett det flera gånger.
Sen är det väl mest ston, valacker och föl som ligger och sover. Hingsten ska ju vakta flocken så han ligger väldigt sällan.

#50 - jag är definitivt inte för sparkar och bett istället! Våld ska tas till endast i självförsvar. Fast jag har allt gjort mina övertramp själv när jag tappat tålamodet. Tycker dock inte att det är OK.
#51 Man tackar, då har jag lärt mig något nytt! Hade ingen aning om det alls, faktiskt.
#51 så uppenbarligen kan ju detta vara svaret… Hingsten kanske är väldigt dominant och allt annat hade provats, tillslut kom man till denna punkt…
Men utan bett över nacken och hårda sparkar, Killen i filmen använde ett tryck över ryggen/manken, så i mina ögon använda han ett, för hästen, mycket naturligt språk : Häst(hingst) språket

Jag tycker INTE att film 2 var nån höjdare. Det är väl inte naturligt för en häst att tvingas ner på knä? Jag håller på med trickträning men ALDRIG att jag skulle slänga på en massa utrustning för att sedan tvinga honom ner på marken! Jag tycker att detta låter sjukt.
#44 Man måste väl inte ta till med våld för att få hästen att lyda? Jag har inte behövt det fast min häst har varit vääääldigt jobbig innan. Men de är sant som du säger, vissa tror att bara en smekning gör att hästen lyder. Men man ska inte ta till med våld.
Det är vad JAG tycker. Sen får ni väl tycka exakt som ni vill men jag skulle inte fåför mej att göra nått sånt som killen i film 2 gjorde. Annars skrev ju Gejsa ett bra inlägg (#33). Håller helt med.
för att få lite kontrast så
MÅSTE jag bara visa den här filmen istället.
visst ser det för härligt ut.
jag hävdar fortfarande (vänligt men bestämt) att det inte går att tvinga ner en häst genom ett tryck på ryggen och i bettet
och som sagt så använder ju inte killen våld, vart ser ni våldet ngnstans?

#55# Ja, Pat Parelli är duktig. Min granne har haft honom hos sig många ggr när dom haft clinics. Men jag har aldrig gått och tittat mer än en gång när det var privat bara.
#55 dit vill jag komma med min pållar! men tyvärr räcker inte tiden till och inte kunskaperna och fantasin heller
.
Mesta tiden på träningen kommer ju från markövningar.
Jag har en pålle som är som skapt för sån här träning, men tyvärr räcker inte min tid till då man måste träna varje dag. Tror jag ska komma på nån idé hur man kan jobba med sina hästar på heltid, med betalt
.

#55 tycker snarare det är hästen som är grym och lyhörd.
#57 VA! hur kunde du låta bli att gå dit?
Jag hade INTE kunnat låtit bli ;)
#59 ja, plus att man ser vilket SAMSPEL dom har.

#60# Haha du har ju inte så långt att komma hit du heller. Vet inte om han kommer något mer. Priset gjorde att jag inte gick dit. Plus att jag är ingen westernmänniska. :) http://www.stenbro.com/
Min granne 1km bort.
#59 Det där kan man lära vilken häst som helst, om man är tillräckligt duktig själv!
Det är itne hästen som är duktig utan "ledaren"!
gejsa, är du sääker på att det va Parelli? för jag tror inte han har varit i Sverige ännu…
#63 jo hästen är duktig ;)
Men BÅDA tillsammast är duktiga…

#64# Han har varit här många ggr. Läs hemsidan så ser du. Han längtar tillbaka till Sverige står det. Och han kanske kommer nästa år igen.
#66 Curt Pate var det som längteda tillbaka till Sverige. Inte Parelli =)

#67# Se där! Så intresserad var jag. :)

Oj då! *fniss*
hm Gejsa är ute efter flest inlägg denna månad . Fniss!

#73# HaHA nej då. Jag har haft problem sedan den nya sajten började. Det blir error jätteofta som jag ska skriva ett inlägg. Sedan kommer en stor ruta fram som jag måste ta bort osv. Då ser jag inte ifall om det kommer fram. Så ibland har jag två likadana sidor framme som jag uppdaterar för att se om mitt inlägg blev med ändå så det slipper bli dubbla eller fler. Sorry!
#74 ;)