Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4266 ggr
geea
0

Aktiveringsboll!

Är det nån som har erfarenhet om det funkar med sånna bollar till boxen? Min nordis blir nämligen väldigt rastlös i boxen (krubbitare)…Och nu efter att jag smörjt in boxen med cribhalt så är hon ännu mer rastlös och har börjat skrubba av sin fina, långa man…och svans Skrikandes

Nån som prövat typ "happy snacker" från Hööks el liknande??

ZipZ
0

En häst i stallet har en sånn upphängd i boxen, men hon bryr sig inte ett dugg om den, utan vill bara hugga tag i närmaste person som går förbi :/

// Sandra

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

gejsa
0

För vissa hästar kan det vara bra med en sådan boll. Eller också kan du hänga upp tex kålrot i ett snöre. Men tyvärr så kommer dom på rätt så snabbt hur dom ska göra för att få äta upp den fort.

Fija
0

En tjejj ja känner som har en krubbitare hänger upp pantflaskor me lite krafft i te sin häst. Han gillar när det skramlar.

geea
0

Aha ok! Vi har hängt upp en stor trägrej (kommer inte på träslaget nu….rönn??…) men än så länge har hon inte brytt sig om den…

gejsa
0

Ja, det kan man ju göra också. Lägga in en massa små grenar så dom kan äta av barken medans dom står inne på natten. Också en sorts aktivering.

geea
0

Ja precis, dessutom tänkte jag hänga upp lite halm i ett hönät men det hjälpte inte i förra stallet jag hade henne i…..

Linda
1

#5 Jo så brukar vi oxå göra med gran.

gejsa
0

#6# Hönät skulle jag inte rekomendera att ha i en box. Finns många hästar som har fastnat i nätet och brytit ben och gjort sig illa på flera sätt.

gejsa
0

#7# Gran får mina hästar diarre av. Annars är det bra att ge om någon häst hostar.

Sehvrin
0

HAr iofs inte lagt in den i boxen, men vi har en sån där hundgodisboll till våra hästar (shettisar, iofs) och den är de väldigt förtjusta i.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Linda
1

#9 I förr i tiden använde man gran istället för avmaskningsmedel:)

gejsa
0

#11# För att hästarna fick diarré och sket ut masken då eller? Hur mycket gav man då?

Vi avmaskde ju med örter i våras. Tog träckprov sedan. Då behövde bara 2 hästar av 6 avmaskas. Vet inte om örterna hjälpte till där.

MiaMaria
0

Köpte en boll till Musse men han har aldrig brytt sig om den, någon gång har den legat i stallgången på morgonen men det aknske hänt 2-3 ggr på 2 år…

emsems
0

har sett endel som har den här bollen i boxen, och även en fotboll (tom), ingen av dem har använt dem.. gran gav jag tova när hon hade boxvila, hon åt gran (ej lös i magen) och sedan lekte hon med grenarna.. ta gärna lite olika storlekar på grenarna så får dom kämpa lite med att få loss barren… jag knöt fast några i gallret, men det var nog för lätt att äta, för då kunde hon ju bara slita loss… lösa i bosen var bäst, då fick hon försöka slita loss det, och guu vilken tid det tar.. emn hon var road!

Thea
0

Finns en bra artikel i ett nummer av ridsport (tror det var tre, fyra nummer sen…) där de hade studerat hästar med just "godisbollar"/aktivitetsboller. De hade kommit fram till att hästarna blev stressande av det istället för stimulerade. Så länge bollen "spottar" ut godis var allt frid och fröjd, men så fort godiset var slut kunde stressbeteende studeras hos hästarna. De hade lärt sig att det skulle komma godis ur bollen och när det inte längre kom godis blev de frustrerade och stressade.

Jag skulle istället först rekommendera mer grovfoder (!!) sen att lägga in kvistar/grenar, hänga upp en kålrot som (tror det var gejsa) någon föreslog mm. Svårt med hästar som blir stressade/rastlösa i boxen.

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

tessa
0

Ingen som testat sådan där "slickkub" som man på en del modeller kan fästa över bollen… denna runda sak kan köpas i olika smaker, och kan hängas i ett rep. Någon som vet vad jag menar, eller som kanske kan beskriva det hela bättre..? =)

geea
0

jo jag har sett en sån och vet vad du menar, men om man redan har en vanlig saltsten, blir det bättre med en sån där då?

tessa
0

ja själva syftet är väl att den är välsmakande och på så vis ska aktivera hästen.. en vanlig saltsten är ju inget som hästen slickar på "för skoj skull".. gissar jag. men den är slickgrejjen ska tydligen vara populär hos många hästar och köper man hela setet så att säga men hänganordning så ska den inte ta slut så fort heller, om jag förstått det hela rätt. Det finns ju sedan refiller att hänga fast, när den gamla är slut.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sedan jag såg brago gå runt med en vägpinne i hagen har det legat en boll i hagen. han har inte rört den. har lagt den i boxen så får vi se hur han reagerar när de kommer in där…

gejsa
0

#19# Ha, ha dom är påhittiga dina hästar. Men akta så han inte tuggar i sig plasten på pinnen bara. Det kan inte vara bra för maggen.

lisette
0

jag såg den pinnen, tog den ifrån honom direkt givetvis… därför han fått en boll…  :D

gejsa
0

#21# Ja, det var ju bra. Ibland tänker man inte på att dom kan äta av det också. *ler*

Carru
0

Jag tycker leksaker för hästar är dyyrt! Jag pockar pinnar i skogen och knyter fast dem med balsnören. För att få hästen att tycka det är gott krossar jag ett äpple och gnuggar på. Har två avskalade pinnar i boxen/natt! Jag har även plastkedjor och piggborstar som pållan kan putta på (det skrammlar ju rooooligt!). Det som de andra ryttarna kastar använder jag som leksaker (skydd, ect).

Alllt som jag sätter in i boxen är ordentligt fastsatt! Hästen är 170 nu och stark som ett as och hon får inte bort det jag knyter. Världen skulle gå under om det inte fanns balsnören och silvertejp =)

Har ävern testat färska majskolvar och det är en klar hit! Jag varierar utbutet i boxen ganska ofta… Hästen uppskattar verkligen mitt pyssel, och jag tycker det är sååå kul!

Wiemona
0

"Stark som ett as"" hahahaha! Vilket uttryck! Din häst har verkligen en kul matte som fixar så mycket för henne

jumpingqueen
0

Vissa hästar blir stressade psykiskt av sånna där leksaker. De visar det inte alltid…