rasthage premiär..
jaa, idag gjorde hästarna premiär i grus rasthagen vi byggde i sommras :)
dock tänkte jag inte på att det växte en EK precis utanför med grenar som hängde in, så dem har sågats ner, och sedan har jag fått bort det mesta av ekollonen..
igentligen hade jag velat vänta lite att släppa dem där, men eftersom det regnat 3 dygn på raken, och så fort det är lite blött på marken så börjar hästarna trampa upp..
men är det bara torrt på marken, så kan dem gå i den vanliga hagen :)
men, jag har en fråga.. ni som har hästarna i mindre rasthagar, hur stimulerar ni dem?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Släng in ett träd, med grenar och allt, det gillar mina hästar att sysselsätta sig på. De kliar sig på grenara och äter upp barken.

oj, ska de stå där hela vintern?

#2 "oj"?? :P

ja den var ju liten. lite tråkigt för hästarna att stå där hela vintern. :(
tyckte också den såg liten ut…:-/

Är det bara vid lerigt väder dom står där ?

hoppas du inte tog illa upp cilla. det är ju verkligen kanon att ha en rasthage.

Jag fattar inte vad en rasthage är (kalla mig gärna dum, haha)
Men vad är skillnaden på en hage och en rasthage?
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag skulle kalla det där hage (stockholmare, vi har ont om mark ;)) som är anlagd för vintern/leran.
Jag funderar seriöst på att sätta min i sjukhage snart för att komma ifrån leran. Har redan förlorat en sko utav den lera som blivit, ggrrrrr.
Här så brukar man ge tätare mindre fodringar, se till att de kanske har pinnar/grenar att gnaga på och leksaker inne i boxen, sedan är det bara ordentlig motion som gäller för att drenera dem på energi.
hur stor är den och hur har ni gjort markberedningen?
vad tycker ni en stor lerig hage lr en lerfri mindre hage? denna hage var inte så stor det kan jag hålla med om, men hellre en liten men dom kan ju springa i den o det bästa lerfri. Jag har tur här o får lerfri hage ändå skulle jag få lervälling ja då kan jag enkelt byta hage. Men du kan såga ner ett träd lr större gren till ha något att knapra på. är även bra att ha träd att lägga upp höet på.

#7 jag tog inte illa upp, jag undrade bara vad du menade med "oj" ;)
Men i alla fall.. Till alla:
Det är tänkt att hästarna "bara" ska gå där när det regnar flera dagar i rad och väldigt blött på marken.. Och det kommer säkert bli mycket dem får gå där i vinter om det inte fryser och blir en bra vinter..
Och visst tycker jag också det är tråkigt att dem ska behöva gå där..
Men förra hösten/vintern trampade dem upp nästan 1 ha mark, så dem fick gå i 2 dm lera hela vinterhalvåret, jag fick trycka ut Japp i hagen på morgonen..
Och då är det bättre med en mindre hage utan lera än en stor hage med bara lera..
Dessutom är den inte så "liten".. Många jag känner har sina hästar i mycket mindre grushagar på vintern, liknande sjukhagar..
#10 Skulle tro att den är 25*30 meter.. Vi har inte gjort någonting, förutom att skrapa bort 1 dm mark, och sedan på med REJÄLT mycket grus 2-3 dm..
nej allt är ju relativt ju;-) huvudsaken dem får vara ute…samt att dem får lite o "leka" med…perfekt o ha som alternativ t lerig vinterhage ju!

#12# Ursäkta om jag säger det, men dom kommer nog att trampa upp där med. För du skulle ha lagt en duk under innan gruset tyvärr. Så har grannen gjort och det fungerar kanon. Själv får jag inte för den som jag arrenderar av. Men jag har en runkcorall som är liten som Gobban får stå i några dagar OM det blir för jäkligt. Nu kommer det ju att bli varmare och varmare på vintern så snön får man nog leta efter i nedre och mellansverige. Klart den är liten men det är nog skönt för dom att slippa leran också.
ääh så liten är den ju inte….
Min ponny stod i en ännu mindre hage än den där då vi hade henne på travbanan

#14 det är mycket disskutioner runt det med duk eller inte… vissa säger att det är värdelöst och att duken kryper fram, andra säger att det är jättebra med duk…
gräven som gjorde detta jobb tyckte inte vi skulle ha det + att vi la så många dm grus och packade så det är ingen risk att det försvinner på ett bra tag..
och skulle det göra det, får man väl som pappa sa köpa nått lass med grus per säsong, om det visar sig att det börjar försvinna lite efter denna säsong..
vi la även ingen duk under ridbanan..
det beror helt på vad det är för typ av mark man har under som avgör hur man bör prepparera marken..

#16# Jag har ju duk under på ridbanan och det är perfekt. Och eftersom du har lerigt så borde du väl ha ungefär som vi. Annars hade du inte fått leriga hagar. Men som sagt det beror väl även på hur djupt med grus ni har lagt. Och hur pass hästarna "sliter" på hagen.

#16 alla får väl lerigt i hagen denna årstiden? ;)
det beror ju också på hur länge man har hästarna ute i vårt fall 14 timmar..
vi har sandjord och bra självdränerad mark, får aldrig några vattenpölar o.s.v, och den torkar upp på några timmar..
hade vi därimot haft lergjord hade jag inte tvekat att lägga en duk..

#18# Svarade du mig? Vi har nog lerjord isf. Klart att alla får leriga hagar mer eller mindre. Våra är ute 12 timmar ungefär på vintern.
#14 "Runkcorall" ? hihi ^^ Rundkorall måste du ju mena
Kunde inte låta bli, är lite för trött för mitt eget bästa
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#20# haha det såg jag inte. Ja inte vet jag om några är där på kvällarna och gör sånt. *fniss*

#20 Jag såg oxå det och tänka att Gejsa var på sitt bästa humör idag, haha 
*** Kärleken övervinner allt ***

Vi har duk i hagarna vid ingången och träflis ovanpå, där blir det inte lerigt. Men det är jobbigt när duken kryper fram. Då får man gräva ner den och det är inte helt lätt.

#22# Ha ha så fräck är jag väl vanligtvis inte. :)
Funderade också på vad det var…hahahaha
Lera har inte alla nej, här har vi torra fina hagar, tack o lov men kan förstå att man vill ha en alternativ hage om man harleriga hagar men trodde det var bara den hagen som dem skulle gå i hela vintern…

HAHAHA men gejsa!
cilla - så ni gjorde en ridbana med? hade för mig det…

hahaha gejsa!! Är du sådan :P

#26 yesbox :) vi passade på att göra en ridbana, när grävaren ändå var här, han är svåår att boka, så :)
fast den är ännu inte klar, staket ska upp och harvas ;)

Hade bråttom att skriva ju. tssss
Det var bara paus i programmet som jag tittade på.

Jag använder inte duk, paddocken är från 2000 och hagen har växt lite eftersom. Paddocken och vinterhagen sitter ihop och någon duk har inte behövts. Jag bor på hissingen känd för vår underbara lera
tappskorna paradis 

#30# Du har ju inte ens skor på dina hästar så det är väl kanske inte så konstigt att dom inte tappar skorna. :)
Men hellooo jag vill ha bilder på ridbanan också samt jag vill gärna veta vilken typ av grus ni lagt i rasthagen.. tänkte jag skulle grusa upp lite här med!!

#31 nej, men det är sjöbotten som paddocken ligger på och ingen matta behövs för att det ska hålla. Vist jag har barfota hästar men det hör inte hit det var klassen på leran jag menar. Det är bara när det är sumpigt man behöver matta och då mer sand/grus än vad jag har använt 10-15 cm.
#32 jag har 0-35 i vinter hagen, 75% murarsand och 25% stenmjöl i padocken.
# 33 vad är det för grovlek på murarsanden?
-Gejsa! Det var väl tur att du inte skrev till ngn av de manliga westerntränarna och frågade om det använde sig av runkcorall*moahahahaha*
kan inte sluta skratta*asg*
livsfarligt med felskrivningar:o)

#33 murarsand det är ett standard begrepp 
I min ridsportaffär har dom börjat sälja flis för rundkoraller och ingångar för att det är så många som har arrenderad mark.
flis kanske vore ngt

#33# Ja, men det är ju inte många som har sjöbotten som hage. :)Inte som är utan skor heller. Så det är ju en viss skillnad då om det behövs eller inte.
#35# Ha, ha nu har du roligt va!? *fniss*

det är faktiskt så att sanden kommer från vår egna mark.. det var inte tänkt att bygga varken ridbana eller grushage..
men när grävaren var här och skulle gräva sten visade det sig att det fanns jättefin sand under marken :O
så vi passade på att bygga ridbana och grushage, medans han ändå höll på..
ser ut som grövre sandlåde sand..

#39# Jag har också liknande sandlådesand. Men grannen har mycket grövre sand nästan som grus.