Dum fråga..
..men jag har precis börjat på ridskola igen efter ca 10 års uppehåll. Och innan dess hade jag egentligen inte mycket ridvana att tala om. Jag hade gått på ridskola ett par gånger bara. Och eftersom dem inte hade många vuxengrupper och gruppen som kanske skulle passat mig lite bättre låg på en tid jag inte kunde pga mitt jobb så fick jag hamna i en ganska avancerad grupp.
Det går ganska bra, känner mig lite ivägen ibland men sånt är livet. Hoppas bara att dem andra inte är irriterade på att jag gör en del misstag bara.
Men till min fråga. Innan dess hade jag bara galopperat en gång. Här galopperar vi varje lektion och hästen följer bara efter dem andra så jag har egentligen aldrig fått veta HUR man får igång en häst i galopp. För på vår förra lektion skulle vi hoppa lite lägre hinder och då skulle vi göra det en i taget och galoppera över ett hinder för att sedan trava över nästa och sedan galoppera igen. Och jag hade ingen aning om hur jag skulle få hästen att galoppera, så det blev pannkaka av alltihop. Jag är för feg för att prata med ridläraren också, för hon är alltid så upptagen efter lektionen eftersom vi rider sist och hon måste släppa ut hästarna och städa stallet.
Så hur gör jag för att få igång hästen i galopp? Och jag skulle uppskatta om jag fick veta hur jag får igång "rätt" galopp, för det tjatar hon om hela tiden, men jag förstår ingenting.
Tack på förhand!
Inga frågor är dumma :P Men de är lite svåra att svara på i ett forum. Prova att låna hästböcker? (inte ''Brunte o Majja'' nu utan ridhandböcker.. :P)
Galoppskänkel; När du rider i ridhuset ska ytterskänkeln (benet mot väggen) bak, och innerskänkeln (andra benet) fram. Egentligen ska bara höften bak lite men på ridskolehästar behöver man ofta kicka till lite med underbenet/hälen. Var mjuk i handen men inte helt slapp för då väljer hästen ofta att bara trava på fortare. Håll emot lätt, lätt i yttertygeln. Om du har möjlighet, försök fatta galoppen i ett hörn, det hjälper ibland.
Anledningen till att det benet ska bak är att det är det bakbent hästen börjar galoppen med; den sätter under sig yttre bakben och rörelsen fortsätter genom hästkroppen, sen ska inre framben komma framåt och du måste släppa fram det med dina ben och höfter. Lite luddigt och lite överkurs:P
Inner och ytter; det beror på vilket håll hästen är böjd. I ridhus ätr det i princip alltid väggen som är ytter (hästen är böjd inåt mitten och länger yttersidan=mot ridhusväggen) eftersom man har hörnen :P Men vissa rörelser är hästen böjd i fel håll i, alltså länger den sidan som är mot mitten, och då blir den sidan yttersida.
Rätt galopp är när det inre frambenet ''kommer först''. :)
Se, hoppas all min teori blev rätt nu, jag rider ju inte dressyr utan nåt annat. xD men har för mig att vanlig dressyr är likadan. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Tack för jättebra coaching! Tror jag förstår rätt bra nu! Men om jag rider tex i skogen finns ju ingen inner- eller yttersida (kanske var det du förklarade i slutet där som jag inte riktigt förstod isåfall :P), hur fattar jag då rätt galopp?
Inom ''min'' ridning är hästen nästan alltid böjd åt nåt håll:P
Men i skogen; rider du på böjt spår/stig så ska hästen vara böjt (tänk dig stigen som en cirkel, innåt är alltid mot mitten) inte förböjd utan bara lagom för att följa stigen :) Annars varierar man helt enkelt på rakt spår; vänster ibland och höger ibland.
Man kan rida förvänd galopp, då går hästen i ''fel'' gakopp på komando, så att säga:P
Försöker illustrera inner och ytter med en bild..
Det bruna är hästen, svarta ridhusväggen, det röda hästens ''cirkel'' för att visa vilket håll den är böjd på. Det gula är fyrkantsspåret.
I den första bilden är hästen normal/rätt böjd, då formr den sig efter spåret den går på (den går på volt eller i hörn.. på rakt spår är den mycket rakare men i min lära lite lite böjd. I vanlig dressyr tror jag att den ska vara helt rakställd). Iaf.. inner blir mot mitten av ridhusert oc hästens egna cirkel.
På den andra bilden är hästen böjd åt fel håll (lite extremt böjd, bara för att vara tydlig :P) och inner är fortfarsnde inåt mot mitten av hästens cirkel (rött) men utåt mot ridhusväggen. Hästen går antagligen inte på ''sin cirkel'' i det exemplet, såvida det inte är en spökhäst som kan gå genom väggar ;) utan flyttar sig från sin egen böjning, ex. i en förvänd öppna.. eller sluta.. eller nåt. (tror det är så.. har inte 100% koll på öppnor och slutor och förvända öppnor och slutor.. x) men den går åt motsatt håll den är böjd.
Samma gäller ute på spåret..
rörde jag till det för mycket nu? Innåt är alltid mot mitten av hästens cirkel (det röda).

Aha =) Nu är jag med till 100 %! Får hoppas att det går bättre på tisdag nu då! Hoppas inte ridfolket här inne kommer bli sura när jag kommer fråga om sådana här säkert självklara saker för dem men jag är fortfarande nybörjare och känner mig lite osäker, och eftersom jag inte får så mycket hjälp av ridläraren så känns det skönt att det här forumet finns.
Tack så jättemycket för hjälpen! Nu känns allt mycket bättre!
Självklara saker innom ridning är inte medfött kunnskap får du komma i håg :) Alla vi här inne har varit gröna nån gong, vissa i yngre ålder enn andra, mens jag själv började inte rida förens jag var vuxen själv!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det blev nog rätt nu Zabbio, tycker det var jätte bra förklarat :)
Och jag håller på att det finns inga för dumma frågor!
Jag tänker gärna så här vid galoppfattningar (eftesom jag inte är nog skicklig att alltid fatta för bara höft medvetet utan måste fiffla med benen för att få till det med höften): sträck innerbenet (du får en annan rörelse utav att sträcka benet lite jämfört med att flytta det framåt), utsidans ben aningen back och press.

# 5 Varför inte tala innan lektionen med din ridlärare om ditt problem?
För som du skriver så faller ju samtliga hästarna in i galoppen. Detta är ett gissel bland lektionshästar. "dom följer strömmen".
Så vad säger att "alla" dom andra fattar rätt galoppfattningar?
Lektionen med hinderna var ju kanon. Men tyvär så fattar gärna kusarna självmant galoppen även framför hinder.
Fråga henne om hon inte kan lägga upp lite enskilda galoppfattningsträningar under lektionerna. En och en gör ni typ trava- Fatta galopp-Gå ner i trav-Gå ner i skritt- Stanna- Fatta galopp från stillastående-Klart.
Det är ju en övning som ju även dina "mer avanserade" lektionsryttare har nytta av.
Marsvin 4-ever
.

#8 Jo men hon har en lektion precis innan så vi går bara in direkt efter dem före har gått ut och börjar direkt.
Ridläraren håller bra koll på vilka som fattar rätt galopp och hon säger ofta till mig men även andra. Det skulle vara väldigt bra att lägga upp enskilda galoppfattningsträningar. Ska försöka få lite kontakt med henne.