Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 550 ggr
tessa
0

betesbyte..?"!

Hej!

Nu är jag igång och söker råd igen.. Ligger nämligen på stallägaren om att låta hästarna i "stohagen" byta hage, då jag anser att det inte finns särskilt mycket bete kvar i den stora hagen som de går i nu. Om vädret vill sig väl kommer hästarna att gå ute åtminstone månaden ut. Det finns flera andra hagar med varierande mycket bete, som har "sparats" i sommar, och därför är rätt gröna och frodiga.

Stallägaren lovade att kika på betet, och jag hoppas att han tycker att det är ok att byta - men då till min fråga: Hur fungerar det att byta beteshage "bara sådär", från magert till mer kraftigt bete? Hur ska jag förhålla mig till den "stödfodring" som jag ger min Yrla nu: några dl. krafft 125, mineraler och ca 1 kg lusern hackad strå? - minska när betet blir kraftigare?

Vill ju göra det hela så skonsamt som möjligt för Yrla, då det blir en del omställningar framöver - med ev. betesbyte, senare dax att flytta in i stallet osv..

Vad tror ni?

Mvh Tessan

gejsa
0

Kan det verkligen vara så stor skillnad nu? Jag hade nog fortsatt med att ge samma iaf. Men det är ju jag det.

tessa
0

nja, kanske inte.. jag tycker ju att man ser stor skillnad, men frågan är om det diffar särskilt mycket när det gäller näringen i betet.. men du tror inte att det är några problem att bara byta hage rätt av, - för magens skull och sådär?

1111
0

Jag hade nog beroende på hur tunnt betet hon är på nu och hur kraftigt betet hon kommer gå på är, dragit bort stödfodringen som ger energie de första dagarna/veckan.

Är lätt att de får för mkt protein när man byter hagar… Skulle ta det lugnt även med ridningen de första dagarna och vara noga att känna efter tjockheter ben och ömheter (vanliga tecken på plötsliga omslag till för mkt protein).

/V

jen
0

är betet så starkt nu?

gejsa
0

Nej, nu är nog inte betet särskilt starkt. Men när det blir frost så får ju gräset en sk chock. Då är det risk för fång igen.

tessa
0

#3: Tack för ditt svar, - det låter vettigt, tycker jag!

#5: Vad innebär en sådan chock egentligen?

1111
0

#6, när det blir kalt och gräset fryser till så kommer sockret upp och gräset som varit rätt trist i ståna får helt plötsligt massor med energie i sig…

/V

tessa
0

#7: tack igen, detta har jag nämligen aldrig förstått eller vetat men oj, det förklarar ju en del.. hur förhåller man sig till detta då, för det är ju något som inträffar varje höst..?!

1111
0

#8, Jag brukar inte ha mina hästar på fritt bete fortfarande när det händer… Drar in lite på fodret till både storhästarna och ponnyn och ponnyn får även inte vara ute lika länge precis när det slår till.

Har man hästen på bete fortfarande skulle jag göra som så att jag drog bort en del av/helt stödfodringen (om man stödfodrar) annars skulle jag nog bara vara försiktig och ha koll på hästen efter förändringar för att snabbt kunna ta in den ifrån betet om det blir för mkt.

/V

tessa
0

#9: ok, nej det beror ju mycket på hur hösten blir, med kyla och sådär.. men som du skriver, man får ha noga koll på hästen, förhoppningsvis är väl hästarna inne när frosten slår till, men ibland kan det jugå riktigt snabbt så att man inte riktigt hinner med =)

Fick i alla fall igår veta att hästarna byter hage nu på söndag. - Så skönt för dem, hoppas bara att de klarar omställningen bra, men det ska nog gå fint.