Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3187 ggr
linasvovvar
0

Så farligt är idegran !!!!!!

Lorita
0

Jag vet några barr dödar en häst Gråter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

SarahPeace
0

nä usch ! GråterGråter

varför "utrotar" människorna inte "idegranen" ?????????,

Lorita
0

Jag har massor i trädgården, jag vet ju om att det är farligt och där äter inga hästar. men det får inte finnas i hagar, eller som vissa gör julpyntar i stallet med idegran.

emsems
0

shit.. vet inte om jag sett sådana ens… hm..

[slo]
0

#2 därför att, tro det eller ej, allas liv kretsar inte runt hästar ;) Den är vacker tycker jag.

lisette
0

#4 inte jag heller :D

asså, har likstelheten infunnit sig så eller ligger döda djur så med benen?

hoppla (hugin) låg ju verkligen inte så när han sprang till sankte per.

gejsa
0

Skulle aldrig ha sådan i min trädgård. Hade det funnit skulle jag gräva upp dom. Tänk om en hare eller ett rådjur äter av det. Då dör dom ju. Fy stackars kor.

tessa
0

oj, vad hemskt!

- angående julpyntning - det är ok med vanligt granris?

gejsa
0

Ja, vanligt granris är ju t o m bra för hästar att äta. Bra för slemhinnorna om tex en häst hostar.

tessa
0

#9: ok, tack för upplysningen! fast läste jag inte här någonstans att hästar kan bli risiga i magen av just gran?!

aja, då ska här iaf julpyntas i december =)

gejsa
0

Ha, ha det var jag som skrev det i går. En del av mina hästar fick diarre. Då skrev Linda att man förr avmaskade med gran.

tessa
0

jaaaa just det ja, god dag yxskaft! Skrattande aja, gran är väl inget jag planerar att ge tösen, men som sagt - det är fint och luktar gott att ha i stallet kring jul -. och då vill man ju pynta med sådant som inte är farligt för hästarna att smaka på.. om lusten skulle falla på =)

[slo]
0

#12 jag förstår inte det där, måste vara något fel med alla hästar jag har haft, för det där "om lusten skulle falla på" stämmer aldrig, lusten faller alltid på, vad det än är som hängs upp runt jul :D

gejsa
0

Ha, ha samma här slo. Går det att nafsa åt sig en bit så gör dom det. Dom får förresten alla granrester i sina boxar. Så nog äter mina hästar det. Men för mycket av det goda blir diarre.

geea
0

Gaahh! Jag som har en skogshage till mina hästar! Tänk om den där gran-sorten finns där??

[slo]
0

#14 en kompis till mig har en häst, och hennes man brukar stå för julgransförsäljningen här i byn… Gissa vad hästarna i det stallet får ;)

gejsa
0

Men den där idegranen den är väl planterad. Jag menar den växer väl inte vilt i skogen?

Faxlin
0

Min julgran brukar jag ge till hästarna efter julen. De slukar den med barr och gren. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MiaMaria
0

Växer idegran över hela sverige?? Hur ser man skillnaden mellan en sån och en vanlig gran?

Sehvrin
0

#17 Tror att de flesta idegranar i Sverige härstammar från planterade, men de verkar ju trivas hyfsat bra här, så det lär väl finnas några förvildde exemplar. Enligt wikipedia så finns det dock ett par (vid Vättern och på västkusten) bestånd som funnits där sedan bronsåldern

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[slo]
0

Mia, idegranen har silvrigare barr tror jag, och röda bär ;)

gejsa
0

Det finns ju med en bild på granen om man följer artikeln och läser den. Tänk vad många skogsdjur som dör ifall den finns i skogen också då.

Sehvrin
0

#22 Men oftast är ju djur så uppmärksamma att de inte äter giftiga saker

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Faxlin
0

Nu finns den inte så ofta i skogen så de lär inte göra så stor skillnad på våran djur fauna. Det är som sagt var en framodlad gran, men visst de kan sprida sig. Det värsta är väl om man har dem i trädgården och kusen rymmer dit.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

#23# Ja, man har ju hört det. Men finns det inte så mycket annat så äter dom ju även farliga saker. Korna åt ju av det tex fastän hagen såg grön ut med mycket gräs.

Faxlin
0

Bestånd med idegran

Definition.
Avser bestånd som okulärt bedöms ha ett tydligt inslag av spontant växande idegran. Dessa bestånd bör generellt betraktas som nyckelbiotoper. Avser såväl idegran som har ett buskliknande utseende som de som har ett trädlikt växtsätt. I dessa bestånd finns det ibland inslag av ädellövträd och andra lövträd som tillför biotopen naturvärden. Bestånd med enstaka idegranar kan om de i övrigt håller nyckelbiotopskvalitet föras till biotopen kalkbarrskog.

Kännetecken.
Idegran finns ofta på marker med hög kalkhalt. Idegranen är koncentrerad till kusttrakter men det finns även några inlandsförekomster.

Idegran

Taxus baccata
Växten är giftig. Innehåller bl a taxin samt en irriterande olja. Det röda fruktköttet är ofarligt. Förtäring av barr och söndertuggade frön innebär förgiftningsrisk. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga hos människa.

Symtom: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärt- och allmänpåverkan.

Åtgärd: Om växtdelar eller mer än 5 bär förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

#24# Ja, hade jag haft sådant i min trädgård hade jag tagit bort det direkt. Tänker ju även på vilddjuren. Vi har mycket älg och rådjur här hemma.

Faxlin
0

#23: Tyvärr verkar det vara så att hästar ofta äter sådant som inte är bra. De har liksom inte så bra koll på det där. Därför man ska vara noga och gå igenom hela hagen och leta efter giftiga växter där.
Jag kan säga att jag gick i en månad i min sommarhage och rog upp växter som visserligen inte dödar, men de är giftiga. För hästarna kan äta av dem, och det tänker jag då inte riskera.

Audiatur et altera pars

Lorita
0

Jag har kvar idegranen i trädgården för att kunna visa hur den ser ut. Vi har mycket vild idegran i skogen och den ser inte ut som gran utan barren är mjukare och ofta växer idegranen som en häck. Att hästarna skulle äta av den om dom mot förmodan skulle komma lösa är osannolikt, då vi har mycket godare växter på bättre ätplats i trädgården.

Man kan göra jättefina juldekorationer för mänskliga boningar av idegran, barren har en vacker mörkgrönfärg på ena sidan och lite silvrigt på den andra sidan, är väldigt vackert.

lisette
0

kan man verkligen ge hästarna vilken gran som helst? julgran menar jag då. det finns ju olika sorter.

Lorita
0

Ja, det kan man men inte idegran, men det är ingen granFundersam

Faxlin
0

#30: Julgranar är vanliga granar de med, så länge du plockar bort allt julpynt innan du matar hästen med den. ;-)
Kan säga att det känns onödigt att slänga granen på kasen när hästarna blir så glad av att få den.

Audiatur et altera pars

gejsa
1

#32# Ha, ha den var kul!

Faxlin
0

Räcka ut tunganFlört

Audiatur et altera pars